איך זה להיות תלמיד מחונן? טיפים להורים ומורים של תלמידים מחוננים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

תלמידים מחוננים לעומת תלמידים 'רגילים'

הרוב המוחלט של ההורים מעידים על כך שהם ישמחו לדעת כי ילדיהם הינם תלמידים מחוננים ואין ספק שזה מחמם את הלב לגלות שילדיכם מועמדים להדלגה לכיתה גבוהה יותר או לשילוב בתוכנית ייעודית של משרד החינוך, אולם חשוב לדעת שהתלמיד המחונן עשוי להתמודד עם קשיים בתחומים שונים, בדיוק כמו ילדים 'רגילים'.

בשל כך, הורים צריכים להיות מודעים היטב לאתגרים העומדים בפני תלמידים מחוננים ולהבין שהם זקוקים לטיפול מסור ושונה מילדים 'רגילים' בתחום הלימודי, החברתי וההתנהגותי, על אחת כמה וכמה אם הם סובלים במקביל מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

אף על פי שייתכן וכעת אתם זוכים לספר מדי יום לחברים ובני משפחה על ההישגים הלימודיים יוצאי הדופן של ילדיכם המחוננים, זכרו כי ההשפעות השליליות של מחוננות על התפקודים השונים עלולות להתגלות בכל שלב במהלך תקופת הילדות המוקדמת או המאוחרת והקפידו ללמוד מבעוד מועד מהן דרכי ההתמודדות המומלצות במצבים שונים.

תלמידים מחוננים

תלמידים מחוננים לקויי למידה

בדומה לילדים 'רגילים' המאובחנים עם לקויות למידה, תלמידים מחוננים לקויי למידה עשויים לגלות קשיים בחשבון, בכתיבה, בזיכרון שמיעתי, בארגון פיזי של אובייקטים ובניהול זמן, להציג טווחי קשב וריכוז קצרים, לסבול מהרגלי למידה לא יעילים ומיומנויות היבחנות לקויות ולהיות בעלי נטייה "להיתקע" סביב נושא מסוים ולבדוק אותו שוב ושוב.

בנוסף, תלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה לרוב מגלים קשיים בהבעה בכתב בכלל ובתחומי האיות, הפיסוק ומבנה הפסקה בפרט, מגיעים להישגים טובים יותר בתחום המילולי מאשר בתחום הביצועי במבחני אינטליגנציה (IQ), נוטים להיות אנליטיים יותר ולא להתבסס רק על עובדות או מידע הנשלף מהזיכרון ומתפקדים טוב יותר במסגרות חוץ בית ספריות מאתגרות מאשר במסגרות החינוכיות הפורמליות בהן הם מבקרים.

כאמור, ייתכנו גם השפעות לא רצויות על התפקוד ההתנהגותי של תלמידים מחוננים לקויי למידה, כולל חוסר מנוחה, קושי במערך הקשב, השקעת מאמץ רב כדי להגיע לתוצרים סופיים שאינם תואמים את הפוטנציאל הטמון בהם, תסכול מתמשך מחוסר הצלחה או כשלון ואף סוגים שונים של התנהגויות לא הולמות, כמו אלימות מילולית או פיזית, המובילות לאי נעימויות עם בני משפחה, חברים והצוות החינוכי של בית הספר.

בפועל, חוסר האיזון המשמעותי בין היכולות הגבוהות של ילדים מחוננים ובין התוצאות הסופיות אותן הם מצליחים להשיג עתיד לגרום להם לתסכול רב שיגרור בעקבותיו התנהגויות לא נאותות או לא צפויות והוא תוצאה של השילוב בין תלמידים מחוננים בעלי יכולות קוגניטיביות מפותחות ביותר ובין לקויות למידה המונעות מיכולות אלו לבוא לידי ביטוי.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

תלמידים מחוננים בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

תלמידים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות בדרך כלל מתמודדים עם קשיים משמעותיים בכל תחומי החיים, כאשר במידה וקשיים אלו אינם זוכים למענה מקצועי הולם, הם עלולים להיות הרסניים עבור הילד המחונן.

בכדי לטפל באופן המקצועי ביותר בקשיים הייחודיים המאפיינים תלמידים מחוננים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הורים צריכים להכיר תחילה את דרכי ההתייחסות הנכונות שיאפשרו להם להקנות לתלמיד המחונן חיים נורמליים ומאושרים ולסייע לו למצות את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בו.

מחד, הגבירו את המודעות של הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר לצרכים הייחודיים של התלמיד המחונן ועדכנו אותם על כל בעיה משמעותית ממנה הילד סובל, שכן ככל שתשתפו יותר את אנשי החינוך והטיפול, כך הוא יזכה ליותר התייחסות ותשומת לב מצדם במהלך שהותו במסגרת החינוכית ויתאפשר להם לבחון האם הילד מגלה פערים בולטים בין כישורים שונים.

מאידך, היה והילד אותר כתלמיד מחונן על ידי משרד החינוך, אך אתם והמורים שמים לב שחרף יכולותיו הגבוהות, הישגיו האקדמיים אינם מספקים, מומלץ לפנות לבירור מקצועי בהקדם ולבדוק האם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) – מה שיאפשר לכם להעניק לו טיפול מקצועי מיטבי.

כהורים, באחריותכם להיות מודעים מעבר לכל ספק לבעיות מהן סובלים ילדיכם משום שזו הדרך היחידה בה תשכילו להעניק להם את התמיכה המקצועית לה הם זקוקים בכל זמן נתון ולמנוע מהם חוויות שליליות מיותרות שעשויות להחמיר את מצבם לאורך השנים.

תלמיד מחונן

איתור תלמידים מחוננים תת-משיגים

תלמידים מחוננים תת-משיגים מופנים לאבחון לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) כאשר ההורים, הצוות החינוכי של בית הספר או אנשי מקצוע העובדים עם הילד חושדים כי הקשיים המתמשכים בתפקוד הלימודי עלולים שלא לחלוף לבד עם הזמן, לעתים קרובות לאחר שמתגלים פערים משמעותיים בין יכולותיו הקוגניטיביות של הילד ובין הישגיו הלימודיים בפועל.

בהתאם לממצאי האבחון, יתקבלו מגוון המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי, הן עבור הורי הנבדק והן עבור הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר, כגון העשרה בתחומי החוזק של התלמיד, הוראה מתקנת למציאת דרכי פיצוי יעילות בתחומים בהם הוא חלש יותר וטיפול רגשי לחיזוק הבטחון והדימוי העצמי.

חשוב לציין, כי במידה והנכם מחליטים לפנות להערכה מקצועית מקיפה באופן פרטי, הקפידו לבצע את הבדיקה רק אצל פסיכולוג ילדים בעל ניסיון ומוניטין רב שנים המתמחה בתחום הייחודי של אבחון ילדים מחוננים תת-משיגים – מה שיבטיח שילדכם יעבור את האבחון המקצועי והמדויק ביותר.

התמודדות עם קשיים אצל תלמידים מחוננים

מומחים בעבודה עם ילדים מחוננים מעריכים שישנם תלמידים רבים הלומדים כיום במערכת החינוך הישראלית שאינם מאובחנים באופן רשמי כתלמידים מחוננים או כסובלים מקשיים אובייקטיבים שונים, כמו לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD), למרות שהם בהחלט כאלו.

יתרה מכך, תלמידים מחוננים תת-משיגים אינם יוצאי דופן בקרב אוכלוסיית הילדים המחוננים, כאשר הם נוטים להתכנס תחת אחת מ-3 קטגוריות שכיחות המסייעות להסביר כיצד ומדוע הם עשויים לעבור את תקופת הילדות ללא צורך בשירותים ובגירויים הדרושים להם.

ראשית, ישנם ילדים שמנת המשכל הגבוהה שלהם מפצה על קשיים אובייקטיביים, המציגים תפקודים גבוהים במיוחד במבחנים פורמליים לאיתור תלמידים מחוננים, אולם לא בהכרח מצליחים להנות משילוב בתוכניות ייעודיות לתלמידים מחוננים של משרד החינוך.

במקרים אלו, תלמידים מחוננים בדרך כלל משתמשים ביכולותיהם הגבוהות כדי לפצות על החולשות שלהם, אך ככל שהם הולכים ומתבגרים, עלולים להיווצר פערים משמעותיים בינם ובין ילדים מחוננים אחרים בני גילם ומערכת החינוך עשויה לתייג אותו כתת-הישגיים או כעצלנים.

שנית, לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות משפיעות על הביצועים של ילדים במבחני אינטליגנציה (IQ) ובמבחנים לאיתור תלמידים מחוננים של משרד החינוך, כך שלעתים קרובות קשיים אובייקטיביים מסווים את המחוננות שלהם.

לדוגמא, מכיוון שמרבית המבדקים דורשים מיומנויות שפתיות וילדים המתקשים בכישורים שפתיים עלולים שלא לתפקד באופן מיטבי, תלמידים מחוננים עשויים להשתלב בכיתות חינוך מיוחד בהן הם ישתעממו משום שהם אינם מאותגרים אינטלקטואלית מספיק ואף להיות מזוהים, שלא בצדק, כסובלים מבעיות רגשיות, בעיות התנהגות או בעיות חברתיות.

שלישית, ישנם תלמידים שהמחוננות וההפרעה הנוירו-התפתחותית ממנה הם סובלים מסוות אחת את השנייה והם לרוב נראים כבעלי יכולות ממוצעות משום שהחוזקות והחולשות שלהם מבטלות זו את זו – מה שגורם לכך שהם עלולים שלא להיות זכאים להשתלב בתוכניות ייעודיות לתלמידים מחוננים או במסגרת חינוך מיוחד.

הוראת תלמידים מחוננים בכיתה רגילה

מאחר והם לומדים ביתר קלות ולרוב קל ללמד אותם, מורים רבים טועים להאמין כי אין צורך בפיתוח שיטות הוראה מותאמות עבור תלמידים מחוננים, אולם חשוב לזכור כי אחת הדרישות האתיות של ההוראה הינה יצירת אסטרטגיות מותאמות אישית עבור תלמידים יחידים, שכן זה בלתי אפשרי להצליח על ידי התייחסות זהה לכל התלמידים כל הזמן.

בכדי להצליח עם תלמידים מחוננים בכיתה רגילה, מורים זקוקים להבנה מעמיקה של סגנונות הלמידה והצרכים הייחודים של הילד המחונן ועליהם לרכוש את היכולת לזהות תכונות אלו אצל תלמידיהם, כמו גם לתת להם את תשומת הלב הנדרשת ולגלות נכונות לפיתוח ותכנון אסטרטגיות ושיטות למידה אישיות עבור כל תלמיד.

ככל שמורים לומדים ועובדים עם תלמידים מחוננים שנים רבות יותר, כך הם יכולים לזהות ביתר קלות היכן הם עשויים להתקשות ולהתכונן בהתאם, כאשר באופן טבעי חלק מתלמידיהם בכיתה יאובחנו במהלך חייהם כמחוננים, כלומר, הם בעלי יכולות גבוהות בהרבה בהשוואה לעמיתיהם לספסל הלימודים.

למשל, בהקשר של ניהול ומודעות לזמן, מורים יכולים לבדוק אילו תלמידים בכיתה מתקשים בארגון זמן בפרויקטים מורכבים וארוכי טווח, האם מצליחים להשיג את כל החומרים הדרושים לביצוע המטלה והאם מיידעים את הוריהם על תאריכי ההגשה וההשלכות של אי הגשת הפרויקט במועד הנדרש.

במידה ותלמידים מסוימים מפגינים קשיים בתחום זה, מומלץ לאפשר להם להשתמש בשעון עצר (טיימר) כדי למדוד זמנים במשימות המתבצעות בכיתה ולהקצות לכל תלמיד בן זוג קבוע, כך ששניהם יתפקדו כצוות לצורך בדיקת לוחות זמנים ואיסוף חומר אחד עבור השני במקרים של היעדרויות מבית הספר.

באותו אופן, כשמדובר בתלמידים מחוננים תת-משיגים, רצוי לערוך להם מבחנים קצרים, בהם ניתן לקבוע סימון מיוחד בו מורים מסמנים את השאלות שעליהן התלמיד נדרש להשיב, המורכבים ממדגם מייצג של שאלות ברורות, מובנות ובמידת האפשר, אף שאלות סגורות (מבחן רב-ברירה) בעלות קישור בין מושגים רשומים.

בנוסף, חשוב להימנע ממעברים חדים בין סוגי שאלות המצריכים מיומנויות שונות ומקפיצה מנושא אחד למשנהו תוך כדי מבחן, או לכל הפחות, לדאוג שכל תחום ייכתב בעמוד נפרד שבראשו רשום שם הנושא במפורש, כגון תרגילי כפל או תרגילי חילוק.

כמו כן, אף על פי שבחינה בעל-פה מצריכה כושר ארגון גבוה יותר מאשר בחינה בכתב, מרבית התלמידים המחוננים מגלים יכולת הבעה בעל-פה טובה יותר מזו שבכתב. לכן כדאי לתת להם מספר דקות לארגון התשובות בכתב, לספק להם שאלות מנחות תוך כדי בחינות, ללמד אותם כיצד להשתמש בסכמות עבודה ובמידת האפשר, לתת להם מאגר שאלות שמתוכן הם ייבחנו באמצעות שאלות פתוחות.

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים

הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים עם לקויות למידה

מרבית התלמידים המחוננים והוריהם חשים הקלה משמעותית לאחר שהאבחנה המקצועית של לקות הלמידה הספציפית נמסרת להם ומוסברת להם בצורה ברורה. לכן הקפידו מאוד לבצע אבחון לקויות למידה רק על ידי פסיכולוג ילדים המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים ומצטיינים ויודע לעשות אבחנה מבדלת בין לקויות למידה ובין קשיים אפשריים אחרים.

יחד עם זאת, זכרו כי לקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המקשות על ילדים לרכוש מיומנויות יסוד, כמו קריאה, כתיבה וחשבון, כאשר הן באות לידי ביטוי בפער בין רמת הפוטנציאל הטמון בהם ובין ההישגים והתפקוד שלהם בפועל ומשפיעות לא רק על הציונים, אלא גם על המצב הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

בכדי להתגבר טוב יותר על נפילות או כישלונות, לשמר את תחושת המסוגלות העצמית שלהם ולהתמודד עם יכולת התבוננות עצמית מועטה ונטייה להכחיש כל דבר שניתן, תלמידים מחוננים לקויי למידה זקוקים ליחס אמפטי, תומך ומעודד, לסיוע מקצועי הולם מצד ההורים והצוות החינוכי של בית הספר ולמשוב חיובי על הצלחותיהם בתחומים שונים.

התלמיד המחונן לקוי הלמידה עשוי גם לסבול משינויים תכופים במצב הרוח, הן חיוביים והן שליליים, כך שחשוב גם לעזור לו ללמוד למתן את מצבי הרוח הקיצוניים, לזכור שמדובר במצב חולף ולרכוש אסטרטגיות יעילות יותר לשינוי מצב הרוח, כגון כניסה לפעילויות חדשות הכוללות אינטראקציה חברתית.

במצבים אלו, אדם מבוגר וסמכותי שהילד חש קרוב אליו, כמו מחנך הכיתה בבית הספר או אחד ההורים בבית, יוכל לשמור ולהשגיח עליו, לעזור לו להתארגן, להישאר ממוקד במטלות, לעודד אותו עם הומור ולהזכיר לו שעליו להשלים את המטלה אם הוא נטש אותה לזמן ממושך.

הוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים עם בעיות קשב וריכוז (ADHD)

תלמידים מחוננים ומצטיינים המגלים בעיות קשב וריכוז (ADHD) זקוקים להצבת אתגרים אינטלקטואליים, לעידוד ולחיזוקים חיוביים באופן תמידי משום שהם בעלי רמות עניין וסקרנות גבוהות מאוד ומוכנים לעשות דברים מסוימים עבור אנשים אחרים יותר מאשר עבור עצמם, כאשר עמידה באתגרים אלו צפויה לחזק את הדימוי העצמי, הביטחון העצמי והמוטיבציה ללמידה של הילד.

ילד מחונן בעל הפרעת קשב וריכוז (ADHD) לעתים קרובות גם יצטרך את עזרת הוריו ומוריו על מנת לפתח בהצלחה את המיומנויות הנדרשות לקיום קשרים חברתיים, כולל לשים לב לילדים אחרים שנמצאים בסביבה, להתחשב ברגשותיהם, להחמיא להם ולפרש בצורה נכונה יותר מצבים יום-יומיים וחברתיים שכיחים.

בעוד התלמיד המחונן נדרש לגרייה רבה, רמת הגרייה הגבוהה של האתגרים האינטלקטואליים וההכנה אליהם עלולות להוביל אותו לחוות תחושות של דיכאון וריקנות או להיות מוצף ברגשות אשם מיותרים אם הוא לא נהנה מהבנייה חיצונית שמטרתה לסייע לו לפתח אסטרטגיות למידה יעילות יותר בכוחות עצמו.

מבחינת הלמידה, חשוב לעזור לילד להתארגן לעבוד ליד שולחן בבית, לבדוק מי יושב ליד או סביב הילד בכיתה, לסייע לו לארגן את סדר העדיפויות האישי שלו על מנת להימנע מדחיית מטלות ולהדגיש בצורה ויזואלית דברים מסוימים באמצעות צבעים כדי לזכור אותם טוב יותר, כמו צביעת הסימנים במתמטיקה.

מומלץ גם לעודד את הילד לעסוק בתחומים בהם הוא חזק במיוחד על מנת שהוא יהיה מוכן להשלים את המשימות המשעממות יותר ולחלק עבורו משימות גדולות ליחידות קטנות יותר כדי לאפשר לו להתארגן בצורה טובה יותר, לבצע את המוטל עליו כראוי ולהתמודד באופן יעיל יותר עם עומס לימודי ומטלות גדולות או מורכבות לביצוע.

יש לציין, כי עיסוק בפעילות ספורטיבית-גופנית ומתן הפסקות קצרות בעת למידה או עיסוק בפעילויות אינטלקטואליות שונות תורמים באופן ניכר לשיפור מצב הרוח הכללי, התפקוד המוטורי, יכולת הריכוז וכושר ההתמודדות עם מעברים ושינויים משמעותיים בחיים האישיים והמשפחתיים.

תלמידים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בתלמידים מחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בתלמידים מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ילדים מחוננים
הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.

המדריך המלא >>
מבחן אינטליגנציה IQ
איך בודקים IQ? מבחן אינטליגנציה לילדים ומבוגרים – מבחן איי קיו וכסלר

ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו