איך זה להיות תלמיד מחונן? טיפים להורים ומורים של תלמידים מחוננים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

תלמידים מחוננים

אם ישאלו אותם, מרבית ההורים יעידו על כך שהם היו שמחים לדעת כי ילדיהם הינם מחוננים, אולם חשוב להיות מודעים ליתרונות והחסרונות הטמונים בלהיות ילד מחונן.

אין ספק כי זה מחמם את הלב לדעת שילדכם מועמד להדלגה לכתה גבוהה יותר ואין סיפוק גדול יותר להורים מאשר לספר לחבריהם ובני משפחתם על הישגיו הלימודים של ילדיהם.

יחד עם זאת, באותה הנשימה חשוב להבין כי ילדים מצטיינים ומחוננים זקוקים לטיפול מסור ושונה מילדים רגילים ברמה הלימודית, החברתית וההתנהגותית, על אחת כמה וכמה אם במקביל להיותם מחוננים, הם גם סובלים מלקויות למידה.

תלמידים מחוננים

האם תלמידים מחוננים יכולים לסבול מלקויות למידה ?

ילדים מחוננים עשויים לחוות קשיים בתחומים שונים, בדיוק כמו ילדים רגילים.

כהורים, יהיה זה חשוב עבורכם להכיר את ההשפעות השונות של המחוננות על התפקוד הלימודי וההתנהגותי של ילדכם, כמו גם ללמוד מהן דרכי ההתמודדות האפשריות במצבים השונים.

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה עשויים לחוות קשיים בחשבון, קשיים בכתיבה, קשיים בזיכרון השמיעתי, טווחי קשב וריכוז קצרים, חוסר ארגון וקושי בניהול זמן, כמו גם להיות בעלי הרגלי למידה ומיומנויות היבחנות לקויות ונטייה "להיתקע" סביב נושא ולבדוק אותו שוב ושוב.

כמו כן, הם נוטים להתקשות בארגון פיזי (ספרים, מחברות וכד') ולגלות קשיים בהבעה בכתב, בייחוד בתחומי האיות, הפיסוק ומבנה הפסקה.

בנוסף, ילדים מחוננים עם לקויות למידה לעתים קרובות מציגים ביצועים טובים יותר בתחום המילולי מאשר בתחום הביצועי, הם אנליטיים ופחות מתבססים על עובדות ועל חומר הנשלף מהזיכרון, כמו גם מתפקדים טוב יותר במסגרות חוץ בית ספריות מאתגרות מאשר במסגרת החינוכית הפורמלית בה הם מבקרים.

כאמור, ייתכנו גם השפעות בלתי רצויות על התפקוד ההתנהגותי של ילדים מחוננים, כולל חוסר מנוחה או קושי בקשב, התנהגויות לא רצויות והשקעת מאמץ רב כאשר התוצר הסופי אינו תואם את הפוטנציאל הטמון בהם.

לדוגמא, חשוב על ילד אשר מצוי בחוסר מנוחה או סובל מקושי במערך הקשב – מה שעלול לגרום לקשיים ולתסכול רב, לא רק אצל הילד, אלא גם בקרב כל הסובבים אותו, כמו משפחה, חברים והצוות החינוכי של בית הספר.

התנהגויות לא רצויות יכולות להוביל לאי נעימויות רבות ומגוונות ולהתפרס על פני סקאלה רחבה של סוגי התנהגויות, לרבות אלימות מילולית, אלימות פיזית וכיוצ"ב. תחשבו לרגע על השילוב בין ילדים מחוננים אשר מחזיקים ביכולות קוגניטיביות מפותחות ביותר לבין לקויות למידה המונעות מיכולות אלו לבוא לידי ביטוי.

סיטואציה זו יוצרת חוסר איזון משמעותי בין יכולתם של ילדים מחוננים לבין התוצאה הסופית אותה הם מצליחים להשיג – מה שעתיד לגרום לתסכול ולהתנהגות לא נאותה או לא צפויה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

הורים לתלמיד מחונן עם לקויות למידה

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה לעתים עשויים לחוות קשיים משמעותיים בתחומים שונים.

במידה וקשיים אלו אינם זוכים לטיפול הולם, הם יכולים להיות הרסניים עבור הילד המחונן, כאשר בעזרת סיוע מקצועי ניתן להקנות לילדכם חיים נורמליים וכן לאפשר להם למצות את יכולותיהם באופן מקסימלי. בכדי לטפל בצורה מקצועית בקשייו של ילדכם, כדאי שתכירו את דרכי ההתייחסות אשר יאפשרו לכם להתאים לילדכם את הטיפול הנכון עבורו.

מחד, הגבירו את המודעות של הצוותים החינוכיים והטיפוליים של ילדכם, ככל שתשתפו יותר את אנשי המקצוע, כך ילדכם יזכו להתייחסות רבה יותר במהלך היומיום.

חשוב מאוד לעדכן את כל הצוות החינוכי בבעיות מהן סובלם ילדכם – מה שיאפשר להם להעניק לו בזמן אמת את היחס ותשומת הלב להם הוא זקוק, כמו גם לשים לב האם ילדכם מגלים פערים בולטים בין כישורים שונים.

מאידך, שימו לב האם יכולתם של ילדכם נראית גבוהה יותר מאשר הישגיהם בפועל.

היה וילדכם אובחן כתלמיד מחונן אך אתם או צוות בית הספר מזהים שחרף יכולותיו הגבוהות, הישגיו בפועל אינם מספקים, ייתכן והגיעה העת לבחון האם הוא סובל מלקויות למידה שונות ובהתאם לכך להעניק לו את הטיפול המקצועי הראוי.

במקביל, בררו כיצד ילדכם מתפקדים במסגרות שונות מחוץ לבית הספר – זה יאפשר לכם לקבל אינדיקציה נוספת לקיומם או אי קיומם של קשיים.

כהורים, חובתכם להיות מודעים מעבר לכל ספק לבעיה ממנה סובל ילדכם, משום שרק בדרך זו תשכילו להעניק לו את הטיפול המקצועי לו הוא זקוק ולמנוע ממנו התמודדויות נוספות מיותרות אשר יכולות להחמיר את מצבו עם השנים, זכרו כי אי מתן טיפול הולם אינה פותרת את הבעיה לעולם.

תלמיד מחונן

אבחון תלמידים מחוננים עם קשיי למידה

פנייה לאבחון לקויות למידה נעשית כאשר ההורים או הצוות החינוכי של בית הספר חושדים כי הקשיים בתפקוד הלימודי שמהם סובל הילד עשויים שלא לחלוף לבד עם הזמן.

כאמור, במרבית המקרים ההפניה נעשית לאחר שמתגלים פערים משמעותיים בן יכולותיו של הילד לבין הישגיו הלימודיים בפועל.

חשוב לדעת, כי לא כל מאבחן לקויות למידה יכול לאבחן את ילדכם ומומלץ לפנות לפסיכולוג ילדים המתמחה בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים ובני נוער מחוננים, משום שזהו תחום ייחודי מאוד.

בהתאם לממצאי האבחון, יתקבלו המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי, הן עבורכם והן עבור הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר, כולל העשרה בתחומי החוזק של ילדכם והוראה מתקנת למציאת דרכי פיצוי יעילות בתחומים בהם הוא חלש יותר. זכרו כי ילדים מחוננים נהנים מיתרונות וחסרונות גם יחד וחשוב להבין כי גם ילדים מחוננים עשויים לסבול מלקויות למידה שונות, לכן אי מתן טיפול מקצועי הולם עלול להוביל את ילדכם לתסכול רב והתמודדות קשות מיותרות, הן בהווה ובהן בעתיד.

בכדי לאפשר לילדכם חיים נוחים ככל האפשר, רצוי לאבחן אותם באופן מקצוע ולהתייחס כראוי לקשיים מהם הם סובלים בהקדם.

מה הקשר בין תלמידים מחוננים וליקויי למידה ?

מומחים מעריכים כי ישנם תלמידים רבים הלומדים כיום בבתי הספר בישראל אשר אינם מאובחנים באופן רשמי כילדים מחוננים או כבעלי לקויות למידה, למרות שהם כאלו. יתרה מכך, תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה אינם יוצאי דופן בקרב אוכלוסיית המחוננים, כאשר הם נוטים להתכנס תחת אחת משלוש קטגוריות שכיחות.

קטגוריות אלו מסייעות להסביר כיצד הם עוברים לרוב את תקופת בית הספר ללא צורך בשירותים ובגירויים הדרושים להם.

  • תלמידים שהמחוננות שלהם מפצה על לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) : ילדים אלו עשויים להציג תפקודים גבוה במבחנים לאיתור מחוננים, אולם ייתכן והם לא יצליחו ליהנות מתכניות מיוחדות לתלמידים מחוננים. חשוב לציין, כי ילדים אלו משתמשים ביכולות החריגות לטובה שלהם בכדי לנסות לפצות על חולשותיהם, אך ככל שהם הולכים ומתבגרים, מערכת החינוך עשויה לתייג אותם כתת-הישגיים או כעצלנים כאשר הם מפגרים מאחורי בני גילם המחוננים גם כן. 
  • תלמידים שלקויות הלמידה והפרעת הקשב וריכוז (ADHD) שלהם מסווה את המחוננות : לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז יכולות להשפיע על הביצועים של ילדים במבחני אינטליגנציה ובהערכות אחרות הנוגעות למחוננות. לדוגמא, רבים ממבדקים אלו דורשים מיומנויות שפתיות וילדים המתקשים בכישורים אלו עשויים שלא לתפקד במיטבם. ילדים אלו עשויים להיות להשתלב בכיתות חינוך מיוחד בהן הם משתעממים מכיוון שהם אינם מאותגרים מספיק. כמו כן, חלק מהילדים הללו מזוהים, שלא בצדק, כבעלי בעיות רגשיות שונות. 
  • תלמידים שהמחוננות, לקויות הלמידה והפרעת הקשב והריכוז (ADHD) שלהם מסוות אחת את השנייה : ילדים אלו נראים כבעלי יכולות ממוצעות מכיוון שהחוזקות והחולשות שלהם מבטלות זו את זו. כתוצאה מכך, תלמידים אלו עשויים שלא להיות זכאים להשתלב בתכניות מחוננים או בתכניות חינוך מיוחד.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים

מורים רבים טועים לחשוב כי אין צורך בפיתוח אסטרטגיות הוראה מותאמות עבור תלמידים מחוננים או מוכשרים מאוד הלומדים בכיתתם. יחד עם זאת, זכרו כי האחת הדרישות האתיות של ההוראה הינה ליצור אסטרטגיות מותאמות אישית עבור תלמידים בודדים, שכן לעולם לא תצליחו על ידי כך שתתייחסו לכל התלמידים באופן זהה כל הזמן.

בכדי ללמוד היטב כיצד לעשות זאת נכון עם ילדים מחוננים, מורים זקוקים להבנה מעמיקה של סגנונות הלמידה והצרכים הייחודיים של ילדים אלו. כמו כן, מורים צריכים לרכוש את היכולת לזהות תכונות אלו אצל תלמידיהם המחוננים ולגלות נכונות לפתח ולתכנן אסטרטגיות ושיטות למידה אישיות עבור כל תלמיד.

ככל שתלמדו ותעבדו עם ילדים מחוננים שנים רבות יותר, כך תוכלו לזהות ביתר קלות היכן ילדים אלו עשויים להתקשות ולתכנן בהתאם. באופן טבעי, חלק מתלמידיך בכתה יאובחנו כילדים מחוננים או מוכשרים מאוד, כלומר, יש להם יכולות גבוהות יותר בהשוואה לשאר בני גילם ועמיתיהם לכתה. מכיוון שתלמידים מחוננים לומדים ביתר קלות ולכן קל לכם ללמד אותם, מורים מסוימים עשויים לתת לילדים אלה פחות תשומת לב ממה שהם צריכים בפועל.

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים

טיפים למורים של תלמיד מחונן בעל לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז

  • היה בטוח באבחון

וודאו שאתם עובדים עם פסיכולוג ילדים המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים ויודע לעשות אבחנה מבדלת בין לקויות למידה ו/או הפרעת קשב לקשיים או בעיות אפשריות אחרות.

  • חשוב שהילד וסביבתו יבינו מהי לקות למידה

מרבית הילדים והוריהם חשים הקלה משמעותית כאשר האבחנה ניתנת ומוסברת להם כיאות, לכן הקפידו מאוד על שלב זה של התהליך.

  • אימון אישי

אדם מבוגר אשר הילד חש קרוב אליו יוכל לשמור ולהשגיח עליו, אך זה תמיד צריך להיעשות עם הומור. המאמן יכול להיות המורה בכתה או אחד מההורים בבית והוא צריך לעזור לו להתארגן, להישאר צמוד למטלה, לעודד אותו ולהזכיר לו לחזור למטלה באם הוא נטש אותה.

  • עידוד

ילדים מחוננים בעלי לקויות למידה וכן ילדים מחוננים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) נחלשים ללא עידוד וחיזוקים חיוביים באופן תמידי, שכן הם יהיו מוכנים לעשות דבר מה עבור אנשים אחרים כמו שלא יהיו מוכנים לעשות עבור עצמם.

  • גרייה

ילדים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז זקוקים לגרייה רבה, שכן לעתים קרובות התנהגות חיפוש הגרייה הרבה עשויה להציף אותם ברגשות אשם מיותרים.

  • פידבק חיובי

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה וכן תלמידים מחוננים בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינם בעלי יכולת התבוננות עצמית מועטה והם נוטים להכחיש כל דבר שניתן. בשל כך, הם זקוקים תמיד לפידבק חיובי.

  • זכרו שלקויות למידה הן מצב נוירופסיכולוגי

לקויות למידה הינן הפרעות נוירו-התפתחותיות המקשות על הילד בעת רכישת מיומנויות היסוד (קריאה, כתיבה, הבסיס החשבוני). לקויות למידה באות לידי ביטוי בפער בין רמת הפוטנציאל הטמון בו (משוער או מאובחן) לבין הישגיו ותפקודו בפועל. קשיים אלה משפיעים לא רק על ציוניו של התלמיד אלא גם על מצבו הרגשי והחברתי ועל התנהגותו.

  • הבנייה חיצונית

ילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה זקוקים פעמים רבות להבנייה חיצונית מכיוון שהם אינם מצליחים לפתח בכוחות עצמם אסטרטגיות ללמידה יעילה.

  • קידוד צבעוני

הדגשה ויזואלית של דברים באמצעות צבעים עשויה לעזור לתלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה להצליח לזכור אותם טוב יותר. לדוגמא, צביעת הסימנים במתמטיקה.

  • ארגון הסביבה

חשוב לעזור להם להתארגן לעבודה ליד שולחן ויהיה זה חיוני לא פחות לבדוק מי יושב ליד או סביב הילד.

  • יש לצפות לנפילות

גם כשהתלמיד המחונן הסובל מלקויות למידה או מהפרעת קשב מובן עבורכם ועבור כל הצוות והוא מקבל סיוע מקצועי הולם, יתכן כי יחולו נפילות בתפקודו. במצבים אלה, גישה אמפטית ותומכת ועידוד הילד יאפשרו לו להתגבר טוב יותר על הנפילה או הכישלון ולשמר את תחושת המסוגלות העצמית שלו.

  • הצבת אתגרים אינטלקטואליים

חשוב להציב אתגרים אינטלקטואליים לתלמידים המחוננים בכלל, ולתלמידים המחוננים הסובלים מלקויות למידה או הפרעת קשב בפרט, זאת מכיוון שמדובר בתלמידים בעלי רמת עניין גבוהה וסקרנות רבה. עמידה באתגרים אלו תחזק את הדימוי העצמי, את בטחונו העצמי של הילד ואת המוטיבציה ללמידה.

  • חלקו משימות גדולות ליחידות קטנות

תלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה או בעלי הפרעת קשב מתקשים להתמודד עם עומס החומר הלימודי ועם מטלות גדולות למדי. חלוקה ליחידות קטנות יותר תאפשר להם להתארגן טוב יותר ולבצע את המוטל עליהם כראוי.

  • ארגון סדר העדיפויות

עזרו לילדים לארגן את סדר העדיפויות שלהם – מה שיאפשר לתלמידים מחוננים לקויי למידה לבצע ולא לדחות את המטלות שלה.

  • זה בסדר לעשות שני דברים בו-זמנית

ילדים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) לעתים קרובות צריכים לעשות מספר דברים במקביל בכדי שמשהו בכלל יתבצע. לדוגמא, לצייר ולהקשיב למורה בו-זמנית.

  • עודדו את הילד לעסוק בתחומי החוזק שלהם

חשוב מאוד לעודד את הילדים לעסוק בתחומים בהם הם חזקים, כך יש סיכויים טובים יותר שהם יהיו מוכנים להשלים את המשימות המשעממות ויירגעו.

  • מעברים ושינויים קשים

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה חווים מעברים ושינויים באופן קשה מהרגיל, לכן הפסקות קצרות עשויות להקל עליהם את המעבר.

  • שינויים במצב הרוח

ילדים מחוננים בעלי לקויות למידה סובלים משינויים תכופים במצב הרוח שלהם. חשוב לעזור להם ללמוד למתן את מצבי הרוח השליליים, לדעת שזה דבר חולף וללמוד אסטרטגיות לסלקם מהר יותר. כניסה לפעילויות חדשות הכוללות אינטראקציה בדרך כלל מסייעת לילדים לשנות את המצב בו הם נמצאים.

  • צפו לדיכאון אחרי הצלחה

רמת הגרייה הגבוהה של האתגר וההתכוננות אליו הסתיימה ומה שנדרש לעשות כבר נעשה, לכן הילד עלול לחוות תחושות של דיכאון וריקנות.

  • המליצו להורים על פעילות גופנית

ילדים מחוננים מרבים להשקיע את זמנם בפעילויות אינטלקטואליות שונות. חשוב  לא פחות לעודד אותם לעסוק בפעילות ספורטיבית, אשר יכולה לשפר את מצב רוחם, את התפקודים המוטוריים ואת יכולת הריכוז.

  • פיתוח מיומנויות של קשר חברתי

ילדים מחוננים לעתים קרובות יזדקקו לעזרתכם בכדי לפתח את המיומנויות הנדרשות לקשרים חברתיים, כולל לשים לב לילדים האחרים שנמצאים סביבם, להתחשב בהם, לתת להם מחמאות ולפרש בצורה נכונה יותר מצבים יומיומיים וחברתיים מסוימים.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - ניהול ומודעות לזמן

בדקו באיזה שלב מצויים תלמידים המתקשים בארגון זמן בפרויקטים ארוכי טווח, כמו גם האם הם השיגו את כל החומרים הדרושים לביצוע המטלה והאם הם יידעו את הוריהם. שימו לב לתאריכי ההגשה והזכירו אותם לתלמידים שלכם לעתים קרובות. כמו כן, השתמשו בטיימרים בכדי למדוד זמן במשימות בכתה וכן בזמני מעבר והקצו לכל תלמיד בן או בת זוג, כך ששניהם יתפקדו כצוות לבדיקת לוחות זמנים ואיסוף חומר אחד עבור השני במקרה של היעדרות.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - מבחנים

ערכו מבחן קצר ובו מדגם מייצג מן השאלות. לדוגמא, ניתן לקבוע סימון מיוחד בו מסמנים את השאלות שעליהן הילד צריך להשיב. שאלות אלו צריכות להיות ברורות, מובנות ובמידת האפשר גם שאלות סגורות רבות ברירה, כמו גם בעלות קישור בין מושגים רשומים. בנוסף, הימנעו ממעברים חדים תוך כדי המבחן, שכן קפיצה מנושא אחד למשנהו או בין סוגי שאלות המצריכות מיומנויות שונים. במידה ובכל זאת עליכם לערב תחומים שונים, דאגו שכל תחום ייכתב בעמוד נפרד אשר בראשו רשום שם הנושא, כגון תרגילי כפל או תרגילי חילוק.

בכדי לעזור לילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה לענות על שאלות פתוחות במבחנים, למדו אותם להשתמש בסכמות עבודה וכן כדאי לתת להם מאגר שאלות אשר מתוכן הם יבחנו. בעוד בחינה בעל פה מחייבת כושר ארגון גבוה מאשר בחינה בכתב, זכרו כי יכולת ההבעה בעל פה של ילדים אלו לרוב עולה על זו שבכתב, לכן כדאי לתת לנבחן מספר דקות לארגון התשובות בכתב, לספק לו שאלות מנחות תוך כדי הבחינה וכן להשתמש במילוי סכמות.

תלמידים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו