מכון-דרור-לוגו

תפריט

ביישנות יתר אצל ילדים או מבוגרים: איך להתגבר על ביישנות וחרדה?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה ביישנות?

ביישנות קלה היא רגש טבעי למדי, שאנשים רבים חווים כחוסר נוחות בעת הימצאותם בסיטואציות חברתיות שונות, ובפרט אם מדובר בסיטואציות זרות להם ו/או סיטואציות הכוללות אנשים שהם אינם מכירים.

מרבית האנשים יחוו ביישנות מספר בלתי-מבוטל של פעמים בחייהם, מבלי שהיא תהווה חלק דומיננטי באישיות שלהם ומבלי שתהווה מגבלה ממשית עבורם.

לעומת ביישנות קלה וטבעית, ישנה גם ביישנות יתר. אנשים ביישנים עשויים להרגיש תחושות של חרדה וחוסר נוחות גם בסיטואציות חברתיות מוכרות וסיטואציות הכוללות אנשים שהם מכירים היטב.

לעיתים הם יבחרו להימנע מסיטואציות חברתיות, מה שיגביל את התפקוד שלהם, מערכות היחסים שלהם, ההתפתחות האישית שלהם וההתקדמות שלהם בחברה ובעבודה. כמו כל דפוס הימנעותי, גם במקרה זה ההימנעות תנציח ותקבע את הבעיה – ותגרום לביישנות לנצח אותם.

ביישנות היא פעמים רבות עניין גנטי מולד, אך היא תלויה גם בחינוך של האדם ובתרבות שבה הוא חי. ביישנות יכולה להתפתח גם כתגובה לנסיבות חיים מסוימות ולסיטואציות חברתיות מביכות, מבישות או טראומטיות ולמקרים של דחייה.

בכל מקרה, חשוב לעבוד על הצד הזה באישיות ולא לתת לו להגביל את ההתפתחות האישית – הביישנות מהווה מכשול גדול בדרך להשגת מטרות ויעדים.

ביישנות

ביישנות וחרדה חברתית

במקרים מסוימים ביישנות מהווה סימפטום לקיומה של בעיה רגשית וחברתית משמעותית יותר, כמו הפרעת חרדה חברתית או הפרעת אישיות נמנעת (APD). הפרעות אלו מאופיינות בפחד עוצמתי ומופרז מסיטואציות חברתיות שונות והימנעות מהן, והן פוגעות פגיעה רבה בהתפתחות ובתפקוד של הסובלים מהן.

חרדה חברתית מאופיינת בפחד להיות חשוף לביקורת ובחינה בידי אנשים אחרים. אנשים עם חרדה חברתית יחששו מקיום שיחות אישיות ופגישות עם אנשים זרים. הם יחששו שמא ירגישו השפלה, מבוכה או דחייה בעת שיימצאו בסיטואציה חברתית. כשהם נמצאים בסיטואציות הללו, הם מרגישים חרדה משמעותית ולא פרופורציונאלית. החרדה פוגעת בתפקוד שלהם וגורמת להם להימנע מפעילויות חברתיות.

הפרעת אישיות נמנעת מאופיינת בהתבודדות, הסתגרות והימנעות מסיטואציות חברתיות. אנשים המתמודדים איתה לאו דווקא לא מעוניינים להשתתף בפעילויות חברתיות, אך הם מרגישים שהם אינם מתאימים, חוששים שילעגו להם, חוששים מביקורת ומדחייה וסובלים מרגשי נחיתות. הם חושבים שאין להם יכולות חברתיות ותקשורתיות ושהם אינם מושכים או נחשקים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך להתגבר על ביישנות?

כתבנו לכם מספר טיפים חשובים ויעילים, שיעזרו לכם להתגבר אט-אט על תחושת הביישנות. אם אתם תוהים איך להתגבר על ביישנות, נסו את הטקטיקות הבאות:

חישבו מהן נקודות החוזקה שלכם והתמקדו בהן באופן אקטיבי ביום-יום. אנשים ביישנים נוטים לחשוב מה לא בסדר אצלם. חשבו בפרט כיצד אתם יכולים לתרום לסיטואציות חברתיות ואיזה תפקיד אתם יכולים למלא בהן. אולי אתם יודעים להקשיב, אולי אתם שמים לב לפרטים.

הימנעו מתוויות. קבלו את זה שאתם ביישנים במידה מסוימת, אך אל תדביקו לעצמכם תוויות מגבילות. המחשבות שלנו מעצבות את השקפת העולם שלנו ואת הדרך שבה אנו מפרשים סיטואציות. אם תחשבו שאתם מתקשים בסיטואציות חברתיות – נחשו מה, אתם הולכים להתקשות בסיטואציות חברתיות. זוהי נבואה שמגשימה את עצמה.

שפרו את המיומנויות החברתיות ומיומנויות התקשורת הבינאישית. יכול להיות שהעניין הוא התנהגותי גרידא, ואם תשפרו את הדרך שבה אתם מתקשרים עם אחרים, תוכלו להתגבר על הסוגיה. זאת ניתן לעשות על ידי התנסות, על ידי אימון אישי ועל ידי טיפול רגשי.

היחשפו. בשביל להתגבר על ביישנות צריך להתמודד איתה. נסו לדבר עם בנאדם שבדרך כלל אתם לא מדברים איתו או נסו למצוא אנשים שחולקים אתכם תחומי עניין משותפים.

תרגלו שיח מול המראה או הקליטו את עצמם מדברים. כך תוכלו לשים לב היכן אתם מתקשים ועל אילו נקודות אתם יכולים לעבוד, כמו למשל הבעות פנים וטון דיבור. כך תוכלו אולי להרגיש בנוח יותר כאשר אתם מדברים עם אנשים אחרים.

שפרו את היציבה שלכם. יציבה נכונה תעניק לכם ביטחון עצמי גבוה ותציג אתכם לעולם כאנשים בטוחים בעצמם ופתוחים לתקשורת עם אחרים. אם תרגישו ותקרינו ביטחון עצמי ופתיחות כלפי חוץ, גם היחס שתקבלו יהיה בהתאם.

ביישנות יתר אצל ילדים

דרכי טיפול בביישנות יתר

ישנם מספר דרכים יעילות לטפל בביישנות יתר ובחרדה חברתית. אלו הם סוגי הטיפולים הרגשיים העיקריים בהם תוכלו לבחור:

טיפול פסיכולוגי – טיפול על ידי פסיכולוג קליני או פסיכולוגית קלינית יסייע לכם להבין מהי הסיבה לביישנות יתר שאתם חווים.

הטיפול יסייע לכם לשפר את המודעות העצמית, לרכוש תובנות כלפי עצמכם, לגלות נקודות חוזקה, לשפר את המיומנויות החברתיות, לרכוש כלים להתמודדות עם ביישנות וחרדה, להתגבר על הפרעות חרדה – ועוד.

טיפול CBT – טיפול דרכו ניתן לטפל בבעיות ממוקדות וספציפיות, ואחד הטיפולים היעילים ביותר בחרדה ובהפרעות חרדה, לרבות חרדה חברתית.

אם אתם ביישנים, כנראה שנתקבעו אצלכם דפוסי חשיבה מסוימים שמגבילים את השקפת העולם שלכם, את התפקוד החברתי ואת הביטחון העצמי שלכם, ומובילים ליצירת דפוסי התנהגות הימנעותיים ומגבילים.

טיפול CBT יסייע לכם לאתר את האמונות המגבילות המובילות לביישנות ואת דפוסי ההתנהגות הרלוונטיים, ויסייע לכם להחליף אותם בדפוסים חדשים, כאלו שיקדמו אתכם ויעזרו לכם להביע את עצמכם בסיטואציות חברתיות.

טיפול קבוצתי – דרך מצוינת לקפוץ למים ולטפל בביישנות ובחרדה חברתית היא להשתתף בתהליך של טיפול קבוצתי.

בטיפול זה תפגשו אנשים עם בעיה דומה. כך תרגישו שאתם לא היחידים בעולם שחווים ביישנות, ותוכלו לתרגל את הכישורים החברתיים שלכם, להתגבר על חוסר הנוחות ועל החרדה ולהתגבר באופן כללי על הביישנות. תוכלו ללמוד מהחוויות שלהם וללמוד מהעצות ומהתובנות של המנחה.

איך להתגבר על ביישנות

ביישנות יתר אצל ילדים או מבוגרים

זה בהחלט לא בלתי סביר לחוש ביישנות מעת לעת, אבל כאשר הביישנות מובילה אתכם לחוש חוסר נוחות קיצוני וחרדה בעת השתתפות בסיטואציות חברתיות, וכאשר היא מונעת מכם לשגשג בהן או כלל להשתתף בהן – לא כדאי להניח לה להשפיע על התפקוד שלכם, אלא לעשות מה שאפשר בשביל להתגבר עליה ולהתפתח מבחינה אישית וחברתית.

ביישנות מונעת מאיתנו ליהנות מפעילויות חברתיות ומפריעה לנו להתקדם בחברה ובקריירה. כשמדובר בהפרעת חרדה חברתית, בהפרעת אישיות נמנעת או במצב של אילמות סלקטיבית, היא עשויה לגרום לנו להתבודד ולהסתגר באופן כמעט מוחלט.

חשוב לעבוד על דפוסי החשיבה וההתנהגות ולגשת לקבלת טיפול פסיכולוגי פרטני או טיפול קבוצתי במידת הצורך. אל תיתנו לביישנות לעכב אתכם.

ביישנות יתר - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בביישנות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בביישנות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
העלאת ביטחון עצמי נמוך: איך לבנות, לשפר ולפתח ביטחון עצמי גבוה?

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
הערכה עצמית נמוכה: שיפור הערכה עצמית (כולל דוגמא של חוסר הערכה)

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
ערך עצמי
בניית ערך עצמי גבוה: איך להעלות ערך עצמי נמוך באופן עצמאי?

האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו משפיע רבות על היציבות הרגשית, מערכות היחסים, הקריירה ואפילו הבריאות הגופנית שלנו. ערך עצמי הוא בהחלט דבר שאפשר לפתח – וכדי לעשות זאת, חשוב להתחיל לדבר לעצמנו עם הרבה יותר רגישות והבנה – ועם פחות שיפוטיות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: