דחיינות כפייתית – טיפול בדחיינות כרונית – איך להתמודד עם דחיינות?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי דחיינות?

בני אדם עשויים להפגין דחיינות במצבים בהם יכולת השליטה העצמית שלהם מתרופפת והם שוכחים את יעדיהם האישיים ומתעלמים, במודע או לא במודע, מהיתרונות הרבים הטמונים בדחיית סיפוקים.

במקרים מסוימים, דחיינות כרונית יכולה להשפיע באופן משמעותי יותר על חייהם של ילדים ומבוגרים, כשהיא עלולה להפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותו של האדם.

אנשים המתמודדים עם דחיינות כרונית בדרך כלל חווים פגיעה בכל תחומי החיים, כולל:

  • דחיית עבודה על פרויקטים חשובים במקום העבודה
  • דחיית הכנת שעורי הבית בתקופת בית הספר
  • דחיית ביצוע הבדיקות הדרושות לאיתור בעיות בריאותיות מתפתחות
  • דחיית קיום שיחות החשובות ונחוצות לכם עם בני משפחה או חברים קרובים

מאמרים אקדמיים שפורסמו בשנים האחרונות ברחבי העולם הגדירו את המונח 'דחיינות' באמצעות תיאורים שונים, אולם ההגדרה המוסכמת על רוב אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש הינה שדחיינות כרונית מאופיינת בנוהג של מתן עדיפות לביצוע מטלות פחות דחופות במקום מטלות דחופות יותר או הרגל לביצוע משימות מהנות יותר במקום משימות פחות מהנות – מה שגורם בסופו של דבר לדחיית הדברים החשובים ביותר למועד מאוחר יותר.

דחיינות

התמודדות עם דחיינות כפייתית

התמודדות עם דחיינות כרונית מאופיינת בקושי רב ומתמשך להתחיל או להשלים משימות אישיות וקשורה במידה רבה לטווח רחב של בעיות רגשיות ורגשות שליליים, כגון אשמה, הערכה עצמית נמוכה, חרדה ודיכאון.

כמו כן, דחיינות כפייתית נוטה להשפיע מאוד על הביטחון העצמי של האדם, רמת הלחץ נפשי שהוא חווה במהלך היום ובריאותו הגופנית.

יתרה מכך, מחקרים קליניים גילו כי קיים קשר הדוק בין דחיינות ובין מתח נפשי, מצב נפשי ירוד וחוסר דאגה לרווחה נפשית.

אף על פי שמרבית האנשים מודעים לכך שדחיינות מובילה לתחושת לחץ וחרדה מתמשכת, אין זה מסביר מדוע 15-25% מבני האדם מתמודדים עם דחיינות כרונית בכל רגע נתון, לכן חשוב להבין מהם הגורמים המרכזיים המובילים לכך שאנשים דוחים דברים ואז ללמוד איך באפשרותכם להפחית את הסיכון שלכם לדחות דברים חשובים או דחופים.

ההצדקה השכיחה ביותר לדחיינות אצל ילדים, בני ומבוגרים הינה הימנעות, כך שהאדם עלול להימנע מללכת ללימודים, למקום העבודה, להבריז מפגישות חשובות ולהחמיץ את מטרות העל של כולם יחד, רק משום שהעדיף לצפות בסדרת טלוויזיה אהובה או להשתתף בפעילויות אשר מביאות לו יותר הנאה ושמחה בקלות רבה יותר.

הסחות דעת גם כן משפיעות לרעה על היכולת להתמודד עם דחיינות כפייתית, שכן כשאדם עסוק בהתנהגויות ופעילויות המסיחות את דעתו, הוא יתקשה לבצע את המטלות החשובות באמת.

למשל, ילדים ובני נוער רבים מעדיפים להסיח את דעתם בגלישה אינטנסיבית ברשתות החברתיות במקום להתחיל להכין עבודה חשובה במסגרת בית הספר או להיפגש בסוף השבוע עם חברים במקום להתכונן למבחן חשוב הנערך בתחילת השבוע שלאחריו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דחיינות כרונית - גורמים ותסמינים

אנשים רבים נוטים לשכנע את עצמם בעזרת ביצוע טריוויאליזציה השוואתית הגורמת להם לקבוע שהדברים שעליהם לעשות הם לא חשובים כפי שהם באמת ולכן הם יכולים לדחות אותם למועד מאוחר יותר או לא לעשותם לעולם.

לדוגמא, ייתכן כי אדם לא יתכונן בכלל לפרזנטציה שהוא צריך להעביר במקום עבודתו מכיוון שיצפו בה רק חבריו לצוות ולא המנהלים הבכירים בארגון.

במקרים אחרים, בני אדם עשויים להשוות את מצבם ומעשיהם האישיים לאלו של אנשים שמצבם ומעשיהם פחות מוצלחים משלהם עצמם, כך שההתמודדות שלהם עם דחיינות כפייתית נובעת מהשוואות חוזרות ונשנות שהם עורכים בין תפקודם האישי ובין תפקודם של אחרים באותן המשימות או המטלות – מה שמהווה צידוד בזכותם לדחות דברים מסוימים.

דחיינים כרוניים בעלי חוש הומור מפותח מצדיקים את עצמם גם בעזרת השמעת בדיחות המאפשרות להם להרגיש טוב יותר עם עצמם ועם חוסר יכולתם להשלים משימות או להשיג את המטרות והיעדים האישיים שלהם.

כמו כן, אנשים טועים להאמין שהדחיינות שלהם נגרמת על ידי גורמים חיצוניים שאינם בשליטתם המונעים מהם להשלים את המטלות שהתחייבו להן.

בנוסף, ילדים ומבוגרים עלולים להעמיד פנים שדחיית ביצוע המטלה למועד אחר תועיל באופן משמעותי לביצועם, כגון נטייה לדחות דברים לשעות הערב או לסופי השבוע משום שהאדם טוען בפני עצמו ובפני אחרים שאלו הזמנים בהם הוא הכי מרוכז ומבצע משימות על הצד הטוב ביותר.

במצבים מסוימים, אנשים יכולים לדחות דברים פשוט כי הם מאמינים ומשוכנעים שמה שהם עושים באותו הרגע הרבה יותר חשוב ממה שהם דוחים לעתיד.

באותה מידה, עצלנות גם כן קשורה באופן הדוק עם דחיינות אקדמית.

טיפול בדחיינות

איך להתגבר על דחיינות?

בעת שאנשים מתמהמהים הם מונעים מעצמם לחיות חיים מאושרים ונטולי לחץ נפשי.

מכיוון שדחיינות אקדמית מעוגנת היטב בדפוסי החשיבה וההתנהגות של האדם, חשוב ללמוד איך לעבד מחשבות ולרכוש דפוסי התנהגות חדשים ומועילים יותר להתמודדות עם ההשפעות השליליות הרבות הטמונות בדחיינות.

במידה ואתם או ילדכם סובלים מתסמינים של דחיינות מזה מספר שבועות או חודשים, ייתכן ומדובר בדחיינות כרונית המצריכה פנייה לטיפול מקצועי, כאשר הטיפול בדחיינות לרוב נעשה באמצעות פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT).

במהלך טיפול CBT, מטופלים לומדים איך להתמודד עם ההתנהגויות והמחשבות השליליות שלהם באופן הולם ובריא יותר.

הטכניקה המרכזית בה עושים שימוש מטפלי CBT לשם טיפול בדחיינות הינה הפעלה התנהגותית והיא מסייעת למטופלים להחליף את דפוסי הדחיינות ארוכי השנים שלהם על ידי התקרבות למטלות שעליהם לבצע במקום הימנעותם הכפייתית מביצוען.

כמו כן, הפעלה התנהגותית מאפשרת למטופלים לשנות את הדרך בה הם חושבים ומרגישים לגבי המשימות שלהם באמצעות שיקוף התכונות האישיותיות, הערכים והציפיות שלהם מעצמם ומהסביבה והערכה האם אלו תואמים את התנהגותם בחיי היום-יום.

דחיינות כרונית

טיפול בדחיינות - איך להתמודד עם דחיינות?

תרגול מיינדפולנס עוזר לאנשים להכיר במחשבותיהם ורגשותיהם כשהם נקיים משיפוטיות – מה שיכול לאפשר למטופלים אשר מוצפים לעתים קרובות ברגשות שליליים, כגון אשמה ותסכול, להתמודד טוב יותר עם מצבי חיים שונים.

בעזרת מיינדפולנס, תלמדו כיצד להתנתק מהעיוותים הקוגניטיביים שלכם ולהתחבר באופן מודע לרגעים שאתם חווים שמהלך היום.

מלבד זאת, מיינדפולנס מאפשר להפחית את התדירות והעוצמה של התגובות הרגשיות הכרוכות בהתמודדות עם דחיינות.

טיפול רגשי בדחיינות מתמקד גם בשליטה בגירויים וביכולתו של האדם לפקח ולהפחית את הגירויים המובילים להתנהגות הבעייתית.

לדוגמא, מטופלים רבים מדווחים שהם מוצאים את עצמם דוחים משימות כשהם מאזינים למוסיקה בזמן ביצוען – מה שנפתר בקלות כשהם מגלים שהתפוקה שלהם גבוהה יותר כשהם מבצעים את אותן המשימות בסביבה שקטה ומופחתת גירויים.

יש לציין, כי יכולת השליטה בגירויים הסביבתיים יכולה להועיל מאוד לילדים ומבוגרים הסובלים מדחיינות כרונית, שכן היא עשויה להכריע האם הם יצטיינו או יכשלו בהשלמת יעדיהם האישיים.

בשל כך, מטפלים רגשיים רבים שמים דגש על לימוד המטופלים אסטרטגיות חדשות שיסייעו להם להעלות את רמת המוטיבציה הפנימית שלהם ולהתגבר על הדחיינות.

דחיינות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדחיינות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדחיינות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
שיפור ביטחון עצמי נמוך – איך לפתח ביטחון עצמי גבוה? המדריך המלא

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
שיפור הערכה עצמית נמוכה – חוסר הערכה עצמית גבוהה – ערך עצמי

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
ערך עצמי
בניית ערך עצמי גבוה – איך להעלות ערך עצמי נמוך? המדריך המלא

האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו משפיע רבות על היציבות הרגשית, מערכות היחסים, הקריירה ואפילו הבריאות הגופנית שלנו. ערך עצמי הוא בהחלט דבר שאפשר לפתח – וכדי לעשות זאת, חשוב להתחיל לדבר לעצמנו עם הרבה יותר רגישות והבנה – ועם פחות שיפוטיות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: