דימוי גוף נמוך, שלילי או חיובי אצל ילדים, מתבגרים, גברים או נשים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

למה זה קורה ואיך דימוי גוף שלילי משפיע על החיים?

דימוי גוף חיובי הוא מרכיב חיוני בהתנהלות שלנו, אשר מאפשר להיות שלמים עם גופנו ולאהוב אותו גם אם הוא שונה ממה שמוגדר בחברה כנורמה ואפילו אם הוא אינו תואם את הציפיות שלנו מעצמנו. דימוי גוף נמוך הוא אתגר נפוץ, אשר יכול להופיע בכל גיל ומגדר – ולהשפיע מאוד על החיים בשורה ארוכה של היבטים.

כיום, המודעות לאתגרים הקשורים בדימוי גוף שלילי נחשבת גבוהה בהרבה מבעבר – ואנשים רבים מבינים כי דימוי גוף נמוך עלול לייצר שורה של אתגרים לאורך החיים. אנשים שמתקשים לאהוב את גופם עלולים, בסבירות גבוהה יותר, לפתח הפרעות אכילה, לסבול מביטחון עצמי ירוד, לעבור ניתוחים וטיפולים פלסטיים רבים ואף להתקשות בשימור מערכות יחסים רומנטיות וחבריות.

מחקרים מראים כי לסביבה ולחברה יש השפעה רבה על דימוי גוף שלילי, בייחוד בקרב ילדות, נערות ונשים – אך גם בקרב ילדים, בני נוער וגברים. אידאל היופי, הפרסום והתהילה שזוכים לה מי שניחנו בנתונים פיזיולוגיים ספציפיים, עלולים לגרום לכל מי שלא רואים את עצמם במשבצת הזאת, להרגיש (שלא בצדק) כי הערך שלהם נמוך יותר וכי משהו בהם פשוט לא בסדר.

המודעות, נדגיש, היא מילת המפתח החשובה ביותר שתעזור להתגבר על דימוי גוף נמוך ולהגדיל את הביטחון העצמי – מבלי לפגוע בבריאות ולהוציא סכומי כסף גבוהים על טיפולי יופי וניתוחים. כדי לפתח ולטפח את המודעות הזאת, כדאי להבין איך דימוי גוף שלילי משפיע על כל קבוצת גיל – ומה אפשר לעשות בנושא.

דימוי גוף

דימוי גוף אצל ילדים: הסימנים שאסור להתעלם מהם

דימוי גוף נמוך הוא בעיה שבדרך כלל מתעוררת בגיל ההתבגרות, אך היא בהחלט עלולה להופיע גם אצל ילדות וילדים. הדימוי העצמי של ילדים הוא האופן שבו הם תופסים את עצמם, והוא מתבטא בשורה של גורמים – ובהם גם דימוי הגוף.

בעיות בדימוי הגוף אצל ילדים יכולות להתבטא בין היתר בעיסוק מופרז במראה החיצוני, בפחד להוריד את הבגדים ליד ילדים אחרים, כמו לדוגמה בבריכה או בים, בפיתוח הפרעות אכילה ובהתפרצויות זעם או בכי, כשמדברים על המראה החיצוני שלהם.

הבעיה הזאת יכולה להופיע כמובן אצל כל ילד או ילדה, אך נפוצה יותר אצל ילדות ואצל מי שמתמודדים עם עודף משקל, משקל נמוך או אתגרים אחרים הקשורים במראה החיצוני. חשוב להבין כי למשפחה ולסביבה הקרובה יש השפעה רבה על דימוי הגוף – והיא יכולה לבוא לטובתם או לרעתם של הילדים.

אם לדוגמה, האחים נוטים להקניט את הילד או הילדה על היבטים שונים במראה שלהם, או שההורים מבקרים אותם על כך, גם בלי לשים לב, זה כמובן עלול לייצר פגיעה מתמשכת באופן שבו הם תופסים את גופם. מנגד, למשפחה יש את הכוח גם להעצים ,לחזק ולתמוך, בייחוד אם הילדים סובלים מהקנטות בבית הספר או סופגים עלבונות מאחרים בסביבתם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דימוי גוף בקרב מתבגרים ובני נוער בגיל ההתבגרות

דימוי גוף בקרב בני נוער הוא אתגר נפוץ ומשמעותי, שרק הופך מורכב יותר ככל שמתבגרים. בגיל ההתבגרות, העיסוק במראה החיצוני זוכה לתשומת לב רבה – ואנחנו רואים קשיים רבים הקשורים בדימוי גוף אצל נערות, אך גם אצל נערים.

השינויים ההורמונליים, הפיזיולוגיים וההתנהגותיים בגיל ההתבגרות הופכים את דימוי הגוף אצל מתבגרים לנושא רגיש ומטלטל הרבה יותר. לכן, בגילאים אלו חשוב מאוד שההורים ישימו לב לכל דיאטה קיצונית, עיסוק כפייתי במזון, אכילה איטית, הימנעות מאכילה בציבור, הערכה עצמית נמוכה או קושי לחשוף את הגוף בחברה.

לעיתים, למצב של דימוי גוף שלילי בגיל ההתבגרות לא יהיו ביטויים ברורים שקל להבחין בהם, אך יכול להיות שתראו אצל הנערה או הנער גם תסמינים פיזיולוגיים מחשידים כמו עייפות כרונית, חולשה, כאבי בטן, עצירות, כאבי שיניים ונשירת שיער. כל אלו יכולים, במקרים מסוימים, להיות ביטוי להפרעות אכילה שהנערים אולי מסתירים מכם ודורשים בירור מעמיק.

דימוי גוף בגיל ההתבגרות

דימוי גוף אצל נשים וגברים: ההבדלים בין המגדרים וההשפעות השונות

מחקרים רבים נערכו לאורך השנים על האופן שבו גברים ונשים תופסים את גופם – ועל ההבדלים המגדריים סביב הנושא של דימוי גוף. באופן כללי, המסקנות מראות ברובן כי בדומה לדעה הרווחת, בעיות בדימוי הגוף נפוצות יותר אצל נשים – אך בהחלט נוכחות ומשמעותיות גם אצל לא מעט גברים.

החדשות הטובות הן שעל פי הסטטיסטיקה, ככל שאנחנו מתבגרים, כך בעיות בדימוי הגוף הופכות פחות משמעותיות ואנשים נוטים יותר להשלים עם גופם. עם זאת, חשוב שלא להתעלם מבעיות הקשורות בדימוי גוף נמוך – בטח אם הן מובילות להפרעות אכילה כמו אנורקסיה או בולימיה, להוצאת סכומי כסף גדולים על טיפולים קוסמטיים וניתוחים פלסטיים, או לפגיעה בביטחון העצמי, שמשפיעה על החיים בהיבטים נוספים.

דימוי גוף שלילי

דימוי גוף נמוך: איך מטפלים באתגר הנפוץ?

דימוי גוף שלילי, נדגיש, אינו קשור במסת הגוף ובמדד ה-BMI. כהוכחה לכך, מחקרים הראו כי ילדים שחונכו לאהוב את גופם, גם אם הם בעלי משקל עודף, סובלים בסבירות נמוכה יותר מהפרעות אכילה ומקשיים הקשורים בדימוי גוף נמוך. מנגד, נשים וגברים רבים, גם מי שמוגדרים כבעלי משקל תקין ואף אם משקלם נמוך מהממוצע – עלולים לפתח הפרעות אכילה ורצון לרדת במשקל – אפילו על חשבון פגיעה בבריאות.

כדי לטפל בדימוי גוף שלילי – חשוב להבין את הסיבות העמוקות להתפתחות האתגר הזה. יכול להיות שזה קשור לחינוך מהבית, לטראומות מהילדות שלא טופלו כראוי, לחוויות שליליות מהעבר הקשורות במראה החיצוני או לגורמים אחרים שבכלל לא מודעים להשפעותיהם על החיים.

מודעות, כאמור, היא נשק חשוב ביותר למאבק בדימוי גוף נמוך ובהפרעות אכילה. ככל שמקדימים לזהות את האתגר ולטפל בו – כך התהליך יהיה פורה ויעיל יותר. במסע הזה, כדאי כמובן להיעזר בגורם מקצועי, לרבות מטפל פסיכותרפי, תזונאית ורופא. אפשר ורצוי גם להתחבר לקבוצות העוסקות בנושא של טיפול בהפרעות אכילה, לחלוק ולשתף בהתמודדות עם אנשים שאתם סומכים עליהם ואולי אף התמודדו בעצמם עם אתגרים דומים.

כך ניתן יהיה עם הזמן להוסיף המון חמלה ואהבה עצמית לחיים – ולאט לאט גם להתחיל לאהוב יותר את הגוף – בכל מצב ובכל מידה.

דימוי גוף - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדימוי גוף שלילי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדימוי גוף שלילי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
שיפור ביטחון עצמי נמוך – איך לפתח ביטחון עצמי גבוה? המדריך המלא

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
שיפור הערכה עצמית נמוכה – חוסר הערכה עצמית גבוהה – ערך עצמי

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
ערך עצמי
בניית ערך עצמי גבוה – איך להעלות ערך עצמי נמוך? המדריך המלא

האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו משפיע רבות על היציבות הרגשית, מערכות היחסים, הקריירה ואפילו הבריאות הגופנית שלנו. ערך עצמי הוא בהחלט דבר שאפשר לפתח – וכדי לעשות זאת, חשוב להתחיל לדבר לעצמנו עם הרבה יותר רגישות והבנה – ועם פחות שיפוטיות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: