חוסר מוטיבציה בחיים – איך לעורר מוטיבציה פנימית וחיצונית?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי מוטיבציה?

מוטיבציה היא הכח הפנימי שמניע אותנו לבצע פעולות ולהתמיד בביצוען לאורך זמן, וזאת על מנת להשיג מטרות שאנו תופסים כחשובות וכבעלות ערך פרקטי עבורנו. למוטיבציה ישנם מניעים רבים, כמו למשל תחושת הישגיות או סיפוק, פרנסה, סקרנות, קידום חברתי, תחושת ביטחון, מציאת זוגיות – ועוד.

תחושת המוטיבציה מתוחזקת במידה רבה על ידי הפרשה של ההורמון והמוליך העצבי דופמין, שעוזר לנו להבין אילו פעולות הן מועילות עבורנו ויכולות לקדם אותנו בהווה ובעתיד – ואילו לא. ככל שאנחנו זוכים ליהנות יותר מהשפעותיו של הדופמין, כך קיים סיכוי טוב יותר שנבצע את הפעולה ונתמיד לבצע אותה עוד ועוד.

לתחושת המסוגלות האישית שלנו יש השפעה גדולה על מידת המוטיבציה שאנו מרגישים. אנשים אשר סובלים מדימוי עצמי נמוך או מניסיון שלילי בתחום מסוים, כמו למשל בתחום הלימודים, עשויים לסבול מחוסר מוטיבציה לעסוק בו. הם לא ינסו לקדם את עצמם ויחששו לאתגר את עצמם. לפיכך, חיזוק הביטחון עצמי והדימוי עצמי יעזור גם להעלות את רמת המוטיבציה של הפרט.

מוטיבציה

סוגי מוטיבציה: מהו ההבדל בין מוטיבציה פנימית וחיצונית?

קיימים שני סוגים עיקריים של מוטיבציה: מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית. מוטיבציה פנימית מתייחסת לתחושת מוטיבציה שנובעת מתוכנו. משמעותה ביצוע פעילות בשביל עצם ביצוע הפעילות עצמה, ותוך ציפייה למה שהיא תעניק לנו, ולא מתוך ציפייה או תקווה לקבל תגמול חיצוני. עצם הפעילות עצמה היא התגמול. מוטיבציה פנימית נחשבת לרוב לחזקה, יציבה ומבוססת.

מוטיבציה חיצונית היא מצב שבו אנו עוסקים בפעילות או מפגינים דפוס התנהגות מסוים בשביל לקבל תגמול חיצוני או לחילופין להימנע מעונש. אנו לא נעסוק באותה הפעילות בגלל שאנו נהנים ממנה או מקבלים סיפוק מעצם העיסוק שלנו בה, אלא כי אנו צפויים לקבל תגמול או פרס מסוים בתמורה, או לחילופין להימנע מעונש זה או אחר. מוטיבציה חיצונית נחשבת למעט פחות יציבה לאורך זמן, אך גם לה יש השפעה רבה על ההתנהגות שלנו.

אם אנו לומדים נושא מסוים כי הוא מעניין או מרתק אותנו, אנו עושים זאת מתוך מוטיבציה פנימית. אם אנו עושים זאת רק בשביל לקבל ציון טוב, אנו עושים זאת מתוך מוטיבציה חיצונית. אם אנו משחקים במשחק כי הוא מהנה עבורנו – זוהי מוטיבציה פנימית. אם אנו משחקים במשחק בשביל לזכות בפרס – זוהי מוטיבציה חיצונית.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

ממה נובע חוסר מוטיבציה לעשות דברים?

ישנם שני פקטורים מרכזיים שמשפיעים על רמת המוטיבציה שלנו: הערכה אישית שלנו לגבי הסיכויים שלנו להצליח בביצוע הפעולה ורמת החשיבות שאנו מייחסים להצלחה. ככל שאנו חושבים שהסיכויים שנצליח להשיג את המטרה שלנו הם גבוהים יותר, כך ישנו סיכוי גבוה יותר שנחוש מוטיבציה ודחף פנימי להשיג אותה. באותה המידה, ישנו יחס ישר בין רמת החשיבות שלה בעינינו לבין הסיכוי שנדחוף את עצמנו להתאמץ להשיג אותה.

אנשים שיש להם ניסיון עבר שלילי במישור מסוים בחיים, כמו למשל בתחום הלימודים, והשיגו ציונים נמוכים בעבר – קיים סיכוי סביר שלא יחושו מוטיבציה להשקיע בלימודים או להתכונן למבחנים בעתיד. באותה המידה, אם הם לא מייחסים להצלחה בלימודים חשיבות אישית גבוהה, כנראה שהם לא יחושו מוטיבציה פנימית או חיצונית להשקיע זמן ומאמץ בכך.

באופן כללי, חוסר מוטיבציה לעשות דברים אלו ואחרים נובע פעמים רבות מחוסר ביטחון עצמי ומדימוי עצמי נמוך. אנשים שלא חשים שהם מסוגלים להצליח עלולים להימנע מביצוע הפעולה בדיוק בשל כך שהם מעריכים שהם לא ינחלו הצלחה, ולכן אין טעם מבחינתם לבזבז זמן ומאמץ בעת הניסיון. בנוסף לכך, כנראה שהם ירצו להימנע מתחושה נוספת של כישלון.

מוטיבציה ללמידה

איך לעורר מוטיבציה אמיתית?

ישנם דרכים שונות לעורר מוטיבציה פנימית או חיצונית לביצוע פעולות מסוימות. הדרך הראשונה לעשות זאת היא לגשת לטיפול פסיכולוגי, דרכו ניתן להבין מהן הסיבות האמיתיות והעמוקות העומדות בבסיס היעדר המוטיבציה – וזהו גילוי משמעותי מאוד, כי פעמים רבות קשה לפתור את הבעיה מבלי לאבחן אותה. טיפול פסיכולוגי יכול בנוסף גם לתרום לשיפור הדימוי העצמי ולהעניק כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים בתחומים שונים בחיים.

דרך נוספת היא להתחיל תהליך של אימון אישי, שבאמצעותו ניתן לפתח תחושת מסוגלות אישית, לשפר את הביטחון העצמי, להבין במה אנו טובים, להציב מטרות ויעדים ולבנות תוכנית פעולה פרקטית ומפורטת להשגתם. מאמנים אישיים ייקחו אתכם מנקודת ההתחלה וידריכו וילוו אתכם עד שתגיעו לנקודה שבה אתם מעוניינים להיות.

ברמה האישית, ניתן לעורר מוטיבציה על ידי הבנה של מה שחשוב לנו ומה באמת היינו רוצים להשיג, לזהות מה משמעותי עבורנו וממה אנו יכולים להשיג הנאה, סיפוק ותועלת אמיתית. למודעות עצמית וכנות עצמית יש משמעות גדולה בכל הקשור למוטיבציה.

לאחר מכן ניתן לקבוע מטרות ספציפיות וברות-השגה, שישפרו את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להכין תוכנית עבודה מפורטת להשגתן, לעקוב אחרי ההתקדמות ולהזכיר לעצמנו מדוע אנו עושים את אותן הפעולות מלכתחילה.

חוסר מוטיבציה

טיפוח מוטיבציה גבוהה להצלחה ולחיים

מוטיבציה היא כלי הכרחי לקיום שלנו. בלי תחושת מוטיבציה לא נוכל להשיג את מרבית המטרות שלנו ולא נוכל להתפתח באופן אישי. בלי מוטיבציה נתקשה להתעורר בבוקר, להתמיד בלימודים, להשקיע בזוגיות, לפתח תחביבים ולהצליח בקריירה. מוטיבציה היא הכח הדוחף אותנו לחיות את החיים שאנו באמת רוצים, חיים מלאי סיפוק והנאה, ולמעשה ניתן לומר שהיא מהנה בפני עצמה.

אם אתם מתקשים לגלות מוטיבציה ללמוד, מוטיבציה להצליח, מוטיבציה לעבוד – יש דרכים לעבוד על כך ולשפר את רמת המוטיבציה האישית. מוטיבציה נמוכה היא לא גזירת גורל. בהחלט מומלץ לפנות במידת הצורך לאיש מקצוע, כמו פסיכולוג או מאמן אישי, שיעזור לכם להעלות את הביטחון העצמי ולהבין מה אתם באמת רוצים – כדי שתוכלו ללכת ולהשיג את זה.

מוטיבציה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחוסר מוטיבציה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחוסר מוטיבציה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
שיפור ביטחון עצמי נמוך – איך לפתח ביטחון עצמי גבוה? המדריך המלא

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
שיפור הערכה עצמית נמוכה – חוסר הערכה עצמית גבוהה – ערך עצמי

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
דימוי עצמי
שיפור דימוי עצמי נמוך – טיפול בדימוי גוף שלילי אצל ילדים או מבוגרים

ילד עם דימוי עצמי נמוך לרוב מציג גישה ביקורתית למדי כלפי עצמו, מראה קושי לקבל החלטות עקב פחד מוגזם לטעות, מרבה לרצות אחרים, נוטה לפרפקציוניזם ולדרישות גבוהות מעצמו וכן למצב רוח ירוד, למופנמות והימנעות. דימוי גוף מתייחס למה האדם חושב על הגוף והמראה הגופני שלו.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו