מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון דידקטי לסטודנטים או למבוגרים: המדריך המלא (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון דידקטי לסטודנטים?

מבוגרים הפונים לביצוע אבחון דידקטי לסטודנטים בדרך כלל כבר ביקרו במכון אבחון כילדים או בני נוער, אולם מאחר ותוקף של אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים הינו 3-6 שנים, נדרש מהם כעת לפנות להערכה מקצועית חוזרת שתשקף את תפקודם הנוכחי בתחומים השונים.

במקרים אחרים, ישנם סטודנטים שזוהי הפעם הראשונה בחייהם שיעברו אבחון תפקודי למידה אצל מאבחנת דידקטית מוסמכת. לדוגמא, ייתכן וצלחתם את בחינות הבגרות ללא קושי משמעותי, אולם לקראת הבחינה הפסיכומטרית אתם מתמודדים עם אתגרים בתהליך הלמידה.

מכיוון שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינן מצבים החולפים ככל שאנשים מתבגרים, במיוחד אם האדם אינו זוכה לטיפול הולם עקב היעדר אבחנה מקצועית, זה בהחלט אפשרי שהקשיים שאתם חווים כיום כסטודנטים יותר חמורים מאשר אלו שזכורים לכם מתקופתכם כתלמידים.

בשל כך, במידה והנכם חושדים כי קשיי למידה ו/או קשיי ריכוז פוגעים בתפקודכם האקדמי, אל תהססו לפנות למכוני אבחון מומלצים ולבקש שיחת ייעוץ והכוונה טלפונית – מה שיאפשר לכם להבין אילו תפקודים נבדקים במהלך אבחון דידקטי למבוגרים ומהו תהליך הבדיקה.

בנוסף, שיחת הייעוץ תוכל להבהיר לכם כיצד התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות מסייעות לסטודנטים להגיע להישגים אקדמיים התואמים את יכולתכם האינטלקטואלית ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

אבחון דידקטי למבוגרים

תוקף של אבחון דידקטי למבוגרים

כאמור, תוקף של אבחון דידקטי לסטודנטים הינו 3-6 שנים, כאשר כל מרכז בחינות רשאי להגדיר לעצמו מהי מידת העדכניות של האבחונים שהוא דורש מהסטודנטים. לכן, רצוי לוודא מראש מהן הדרישות הספציפיות של מרכז הבחינות אליו הנכם צפויים להגיש את חוות הדעת. להלן מספר דוגמאות נפוצות:

אבחון לפסיכומטרי – המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו) מצהיר באתר האינטרנט שלו כי אבחון לקויות למידה למבוגרים ייבדק על ידם רק אם הוא נערך לאחר גיל 16 ובמהלך 5 השנים האחרונות. כמו כן, אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים ייבדק על ידם רק אם הוא נערך במהלך 3 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה.

לאור זאת, סטודנטים רבים אשר עברו אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים לקראת בחינות הבגרות, נדרשים לפנות להערכה מקצועית חוזרת אצל מאבחנת דידקטית המוסמכת לבצע אבחון לקויות למידה למבוגרים.

אבחון להשלמת בגרויות או שיפור ציוני תעודת הבגרות – משרד החינוך מאפשר למבוגרים עד גיל 25 הניגשים לבחינות הבגרות להגיש חוות דעת מקצועיות הנערכות החל מכיתה ז', כך שבמידה ועברתם אבחון דידקטי כתלמידי חטיבת ביניים או בית ספר תיכון, באפשרותכם להגיש את חוות הדעת לצורך בחינת זכאותכם להתאמות בתנאי היבחנות.

יחד עם זאת, ייתכן ובדיקה שנערכה בתקופת הילדות אינה משקפת את תפקודכם כיום או שההמלצות שניתנו במעמד האבחון אינן מועילות דיין. במצבים אלו, רצוי להתייעץ עם מכון מומלץ לאבחון לקויות למידה ולבדוק האם יש צורך בהערכה מקצועית חדשה.

אבחון למבחני הסמכה – סטודנטים רבים למשפטים, ראיית חשבון, שוק ההון ושמאות מקרקעין מתקשים לעמוד בתנאים הנוקשים של מבחני ההסמכה עקב ליקויים משמעותיים במנגנונים העומדים בבסיס רכישת השפה, הקריאה והכתיבה או אסטרטגיות למידה שאינן יעילות.

חוות דעת של מאבחנת דידקטית למבוגרים יכולה להצביע על סוג לקויות הלמידה מהן סובל הנבדק ולכלול המלצות לתנאי למידה והיבחנות המותאמים לקשייו האובייקטיביים של הנבחן, כמו תוספת זמן והגדלת שאלוני הבחינות. במרבית המקרים, מרכזי הבחינות יסכימו לבדוק רק אבחונים שנערכו ב-5 השנים האחרונות.

אבחון למכללה או לאוניברסיטה – מוסדות להשכלה גבוהה בישראל מאפשרים לסטודנטים להיבחן בתנאים המותאמים לקשייהם, אולם לא כל המוסדות האקדמיים עושים זאת על סמך אבחון דידקטי. לדוגמא, ישנן אוניברסיטאות הדורשות מהסטודנטים לפנות לאבחון מת"ל בלבד.

במידה והמוסד האקדמי בו הנכם לומדים או עתידים ללמוד מאשר הגשת אבחון דידקטי למבוגרים הנערך במסגרת מכונים פרטיים, סביר להניח שתדרשו גם כן להציג חוות דעת מקצועית שנכתבה במהלך 5 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אבחון דידקטי לסטודנטים עם לקויות למידה

מבוגרים, בדיוק כמו ילדים ובני נוער, עשויים להתמודד עם סוגים שונים של לקויות למידה המשפיעים על יכולתם ללמוד ולהיבחן. להלן 4 לקויות הלמידה השכיחות ביותר בקרב סטודנטים בישראל:

דיסלקציה – לקות למידה ספציפית הפוגעת ביכולתם של אנשים לזהות, להבין ולפענח מילים. בעקבות קושי משמעותי להבדיל בין אותיות מסוימות או לקשר בין צלילים לאותיות, האדם עלול להציג שיבושי קריאה רבים וקצב קריאה איטי ביותר ביחס למצופה מבני גילו.

דיסגרפיה – לקות כתיבה הפוגעת ביכולת הארגון, עיבוד המידע והבעתו בכתב וכוללת קשיים במיומנויות המוטוריקה העדינה. מאחר ואדם המתמודד עם לקות כתיבה מתקשה לבצע תנועות קטנות ורגישות, הוא צפוי לסבול מכתב יד בלתי קריא, שגיאות דקדוק, שגיאות פיסוק ושגיאות כתיב מרובות, כמו גם לגלות קושי בארגון מחשבותיו בזמן כתיבה.

דיסקלקוליה – לקות למידה ספציפית במתמטיקה הפוגעת ביכולת ההבנה של מונחים, פעולות ומושגים מתמטיים וכן ביכולת החישוב. בשל כך, אנשים המאובחנים עם דיסקלקוליה מתקשים בתפיסת כמויות, בזיהוי וקריאה של סימנים מתמטיים, בהעתקת מספרים, בהקפדה על סדר פעולות החשבון, בספירת עצמים ובשינון לוח הכפל.

לקות למידה לא מילולית (NVLD) – אנשים המתמודדים עם לקות זו מפגינים שילוב של יכולות מילוליות גבוהות יחד עם מיומנויות מוטוריות, חזותיות-מרחביות וחברתיות נמוכות. למעשה, לקות למידה בלתי מילולית עלולה להיות תוצאה של מספר עיכובים התפתחותיים הפוגעים בתהליך ההתפתחות החברתית והרגשית וכן במגוון מיומנויות המוטוריקה העדינה.

באופן כללי, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם לקות למידה לא מילולית (NVLD) מתקשים לעקוב אחר הוראות מורכבות, להתמודד עם שינויים בשגרת החיים ולפרש תקשורת לא-מילולית, כגון שפת גוף והבעות פנים של אנשים אחרים. כמו כן, לקות זו בדרך כלל גורמת לקושי בביצוע משימות המצריכות מיומנויות של מוטוריקה עדינה, כמו כתיבה בעיפרון, שימוש במספריים וקשירת שרוכי הנעליים.

אבחון דידקטי לסטודנטים

לא כל מכון מוסמך לבצע אבחון דידקטי למבוגרים

בעוד ישנם מכונים פרטיים רבים המציעים שירותי אבחון לילדים או לבני נוער, מרבית מכוני האבחון בישראל אינם מספקים שירותי אבחון דידקטי לסטודנטים משום שאינם מעסיקים אנשי מקצוע בעלי ההשכלה, ההכשרה וההסמכה הנדרשות לצורך ביצוע אבחון לקויות למידה למבוגרים.

יתרה מכך, זוהי אחריותכם הבלעדית לוודא האם מכון האבחון אליו הנכם פונים מעסיק מאבחנות דידקטיות המתמחות בביצוע אבחונים דידקטיים למבוגרים.

מכון אבחון דידקטי

אבחון דידקטי למבוגרים: שאלות שחשוב לשאול

בפועל, מומלץ לשאול מספר שאלות כבר בשיחת הטלפון הראשונה שלכם:

כמה זמן תקף אבחון דידקטי לסטודנטים?
האם יש לכם ניסיון רב שנים בביצוע אבחון דידקטי למבוגרים?
האם חוות הדעת שלכם עומדות בקריטריונים של משרד החינוך?
האם האבחונים שלכם מוכרים לצורך הגשת בקשה לבחינה פסיכומטרית בתנאים מותאמים?
במידת הצורך, האם ניתן לערוך אצלכם הערכה ספציפית של התפקוד בחשבון ו/או בשפה האנגלית?

בנוסף, במידה ואינכם בטוחים מהו סוג האבחון שעליכם לעבור, באפשרותכם לבקש ממכון האבחון הסבר מקיף על ההבדלים בין אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי למבוגרים – מה שיאפשר לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

אבחון דידקטי - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון דידקטי - המדריך המלא להורים

אבחון דידקטי לסטודנטים פרטי - סיכום

חשוב לציין כי במכון דרור, אבחון דידקטי לסטודנטים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל מאבחנות דידקטיות המתמחות בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דידקטי לסטודנטים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון דידקטי

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: