מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז פרטי לילדים או למבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז?

אין בדיקה אחת ויחידה המשמשת לאבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, לכן אבחון נוירולוגי מתבצע רק לאחר שאדם מפגין חלק ניכר מהתסמינים המאפיינים בעיות קשב וריכוז במשך חצי שנה או יותר ולפחות בשתי סביבות שונות.

נוירולוג ילדים או מבוגרים מאבחן הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות בעזרת המדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה.

בנוסף, אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז כולל סקירת הרשומות הרפואיות והחינוכיות של הנבדק, איסוף מידע ממספר מקורות, בחינת ההתנהגות של הנבדק ביחס למצופה מבני גילו ושימוש במדדים סטנדרטיים להערכת תפקודים שונים.

אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג

מתי לבצע אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג ילדים?

באופן כללי, מומלץ לפנות לביצוע אבחון נוירולוגי עם ילדכם אם אתם מבחינים באחד או יותר מהתסמינים השכיחים העשויים להעיד על קיומה של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, כאשר העיקריים שבהם הינם:

חוסר תשומת לב
היפראקטיביות
אימפולסיביות
הימצאות בתנועה מתמדת
התפתלות במקום
ביצוע טעויות רשלניות
איבוד דברים לעתים קרובות
חוסר הקשבה
מוסחות יתר
קושי לסיים משימות

תהליך של אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג ילדים מומלץ כולל בדיקה גופנית מלאה, עיון בהיסטוריה הרפואית של הנבדק והפנייה לביצוע אבחון פסיכולוגי, בדיקת ראייה ובדיקת שמיעה כדי לשלול מצבים רפואיים ופסיכולוגיים אחרים העלולים להשפיע על התנהגותם של ילדים.

לדוגמא, המצבים שיכולים להידמות לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לגרום להתנהגויות המאפיינות בעיות קשב וריכוז אצל ילדים הינם:

התקפי אפילפסיה לא מאובחנים
הפרעות שינה
בעיות בתפקוד בלוטת התריס
הפרעות חרדה
דיכאון
תגובה התנהגותית לשינויים גדולים בחיים, כמו גירושין של הורים, מוות של קרוב משפחה או מעבר דירה לעיר מרוחקת

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סימנים לכך שנדרש אבחון נוירולוגי למבוגרים

זה לא תמיד קל עבור נוירולוגים לבצע אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, שכן לעתים קרובות סימפטומים של בעיות קשב וריכוז קשורים לדיכאון, הפרעות חרדה או הפרעות נוירולוגיות אחרות.

יחד עם זאת, ישנם תסמינים המעידים על חוסר תשומת לב, אימפולסיביות והיפראקטיביות אצל מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, כגון:

איחור כרוני
איבוד דברים לעתים תכופות
רמת חרדה גבוהה
קשיי התארגנות
• הערכה עצמית נמוכה
בעיות במקומות עבודה
• קושי לבצע מטלות יום-יומיות
התפרצויות זעם
תגובות בלתי נשלטות
קושי לשלוט בהתנהגות
גילויי אי שקט

במידה והפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים אינה מטופלת כראוי, אנשים עלולים לחוות בעיות רגשיות, בעיות חברתיות, בעיות תעסוקתיות ובעיות אקדמיות מתמשכות.

חשוב לציין, כי מבוגרים רבים פונים לאבחון נוירולוגי לבעיות קשב וריכוז לאחר שאחד מילדיהם אובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז, כאשר כמחצית מהילדים והמתבגרים המגלים תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ימשיכו להתמודד עמם גם בתקופת הבגרות שלהם.

נוירולוג ילדים אבחון קשב וריכוז

כיצד נוירולוגים מאבחנים בעיות קשב וריכוז?

מכיוון שאין בדיקה אחת ויחידה המשמשת נוירולוג ילדים או מבוגרים כדי לאבחן הפרעת קשב וריכוז, נוירולוגים נדרשים לבדוק עד כמה התסמינים של הילד או המבוגר משפיעים על מצב הרוח, ההתנהגות, הפרודוקטיביות והרגלי החיים שלו כדי לשלול את קיומם של מצבים אפשריים אחרים.

בנוסף, נוירולוגים מסתמכים על מספר דברים נוספים כדי לאבחן בעיות קשב וריכוז, כולל:

ראיונות קליניים עם הנבדק ו/או הורי הנבדק
תצפית על התנהגותו של הילד או המבוגר
אבחונים פסיכולוגיים שהנבדק עבר לפני הבדיקה
העברת שאלונים ומבחנים סטנדרטיים המעריכים את קיומם של תסמינים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז

במידה ומדובר בבדיקת קשב וריכוז אצל נוירולוג ילדים, הורי הנבדק יתבקשו לתאר את התסמינים שהם רואים, מתי התחילו ההתנהגויות הבעייתיות, היכן התסמינים באים לידי ביטוי וכיצד הילד או המתבגר מתפקד בגן או בבית הספר.

לעומת זאת, כשמדובר באבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, נוירולוגים בדרך כלל יתמקדו בשאלות הקשורות לתסמינים וההתנהגויות שהאדם הפגין כילד, הן בתקופת הגיל הרך והן בתקופת גיל ההתבגרות.

אבחון נוירולוגי להפרעת קשב וריכוז

תהליך של אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג מומלץ

כאמור, נוירולוג מומלץ תחילה ישלול את קיומם של מצבים רפואיים אחרים בעזרת בדיקות רפואיות מקיפות, כולל:

בדיקת ראייה ומיקוד ראייה
בדיקת שמיעה
בדיקות דם
בדיקת תפקוד בלוטת התריס
בדיקת הפעילות החשמלית במוח
בדיקות CT ו/או MRI

במידה ולא נמצאה סיבה רפואית אחרת שיכולה להסביר את התסמינים הנפשיים והגופניים שהאדם חווה, נוירולוגים יבדקו האם הנבדק מציג תסמינים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז (ADHD), חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים, כגון:

חוסר תשומת לב לפרטים
ביצוע טעויות רשלניות
קושי להתמקד במשימות
חוסר הקשבה
קושי במעקב אחר הוראות
קושי לסיים מטלות אקדמיות
קשיי ארגון ותכנון
הימנעות מדברים הדורשים ריכוז או מאמץ רב
איבוד חפצים אישיים לעתים קרובות
מוסחות יתר
שכיחת אירועים חשובים
אי שקט גופני
קושי לשבת על כיסא זמן ממושך
קושי בקבלת גבולות
קושי לשחק בשקט
רמת אנרגיה חריגה
דיבור דרמטי
מענה פזיז לפני סיום שמיעת השאלה
קושי להמתין בתור
קטיעת שיחות של אנשים אחרים

בנוסף, תהליך של אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז כולל שימוש במדדים סטנדרטיים המשמשים להערכת סוגי תסמינים שונים של ADHD וביצוע אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב וריכוז ומצבים אפשריים אחרים, כמו הפרעות התנהגות, הפרעת התנגדות מתריסה (ODD), לקויות למידה, חוסר בכישורים חברתיים חיוניים, הפרעות חרדה או דיכאון.

אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים

אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל נוירולוגים ונוירולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון קשב וריכוז

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: