מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים עם ADHD על ידי נוירולוג

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון קשב וריכוז במבוגרים?

מבוגרים בדרך כלל פונים לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז משום שהם מתמודדים עם בעיות מתמשכות בלימודים או בעבודה ומתקשים לעמוד בזמנים, לזכור מועדים חשובים, לפתח מערכות יחסים ולשמור על סדר וארגון.

במקרים אחרים, מבוגרים עם בעיות קשב וריכוז מאופיינים בדפוס מתמשך של חוסר תשומת לב, אימפולסיביות, היפראקטיביות וקושי לעקוב אחר הוראות הפוגע בתפקודם בבית ובמקום העבודה.

בדומה להפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מתפתחת בתקופת הילדות המוקדמת, אולם התסמינים הגופניים והנפשיים לרוב מלווים את האדם לאורך כל שנות חייו.

נכון להיום, המומחים והחוקרים מעריכים שכ-5% מהמבוגרים ברחבי העולם סובלים מבעיות קשב וריכוז ברמות חומרה שונות, כאשר רק כמחציתם עברו אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז.

אף על פי שבאפשרותכם לנסות לבצע מבחן ADHD אונליין או לפנות לרופא המשפחה כדי שישאל אתכם מספר שאלות וימליץ לכם על טיפול תרופתי, מדובר במבחנים שאינם בעלי תוקף רשמי והתוצאות שתקבלו בדרך כלל יתאמו את הניחוש שלכם.

לעומת זאת, פנייה לתהליך של אבחון נוירולוגי למבוגרים תאפשר לכם לדעת בוודאות מוחלטת האם אתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז או מהפרעה נוירו-התפתחותית אחרת על פי הקריטריונים של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5).

אבחון קשב וריכוז במבוגרים

אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים לפי DSM-5

אנשים רבים הפונים לאבחון אצל נוירולוג המתמחה בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים מתארים את אותה חוויה אישית – הם אינם משוכנעים שיש להם בעיות קשב וריכוז, זאת למרות שרופא משפחה או פסיכיאטר סיפק להם אבחנה מקצועית כזו.

להבדיל מבדיקות לא פורמליות בנות 10-15 דקות שעורכים רופאי משפחה, נוירולוגים ופסיכיאטרים, אבחון קשב וריכוז במבוגרים הנערך על ידי פסיכולוג מומלץ לעתים קרובות אורכת מספר שעות, כאשר האבחנה המקצועית ניתנת על סמך הקריטריונים המקובלים המופיעים ב-DSM-5.

לדוגמא, זה שכיח ביותר שאנשים אשר אובחנו בעבר עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), נטלו טיפול תרופתי במשך מספר חודשים ואז הפסיקו עקב תופעות לוואי פונים לביצוע אבחון מקיף יותר אצל נוירולוג מבוגרים.

בשל כך, חשוב לזכור כי פנייה לאבחון קשב וריכוז במכון מומלץ מבטיחה לכם הערכה מקיפה והוליסטית של תפקודי קשב וריכוז על ידי מומחים בעלי ניסיון של שנים רבות בתחום – מה שיאפשר לכם לדעת אחת ולתמיד האם אתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז וכיצד אתם יכולים לטפל בבעיות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

השלבים בתהליך אבחון קשב וריכוז במבוגרים

במידה וזו הפעם הראשונה שאתם פונים לאבחון בעיות קשב וריכוז, רצוי להתייעץ תחילה עם מכון האבחון לגבי סוג הבדיקה המתאימה ביותר לצרכים האישיים שלכם ולוודא שאתם מבינים מהם השלבים המרכיבים את התהליך.

במהלך הפגישה הראשונה שלכם, תקיימו עם איש המקצוע דיון פתוח על נושאים שונים, כגון:

האתגרים שאתם חווים בתחומי חיים שונים
התסמינים הנוכחיים
הילדות המוקדמת
תקופת בית הספר
תפקודכם במקום העבודה
ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית

לאחר מכן, יתקיים ראיון קליני שמטרתו לספק לאיש המקצוע את כל המידע הנדרש לצורך מתן אבחנה של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים, כולל:

ההיסטוריה ההתפתחותית והחינוכית
התפקוד הרגשי
ההיסטוריה התעסוקתית
התפקוד האקדמי כתלמיד וכסטודנט
ההיסטוריה הפסיכיאטרית האישית והמשפחתית

בנוסף, פסיכולוג מבוגרים יעריך את חומרת התסמינים הנוכחיים שלכם באמצעות סוללת מבחנים ושאלונים מתוקננים המבוססים על ראיות ומחקרים רבים ומשמשים לתהליך של אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים בכל רחבי העולם.

אבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

אבחון נוירולוגי למבוגרים עם בעיות קשב וריכוז

כאמור, אין מבחן אחד ויחיד לצורך אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים ואנשי מקצוע מבססים את האבחנה המקצועית שלהם על סמך שילוב של מספר כלי אבחון שונים.

לדוגמא, אבחון נוירולוגי למבוגרים מתבסס על עמידה בקריטריונים המפורטים במהדורה החמישית של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) המוצא לאור על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית.

בהתאם לכך, אבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ניתנת רק למבוגרים העומדים בכל הקריטריונים הבאים:

הצגת 5 תסמינים של חוסר קשב ו/או 5 תסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות במשך 6 חודשים רצופים לכל הפחות, שאינם תואמים את רמת ההתפתחות ופוגעים בתפקוד החברתי, האקדמי ו/או התעסוקתי של האדם
הצגת תסמינים מסוימים לפני גיל 12 שנים
הצגת תסמינים בשתי סביבות לכל הפחות, כמו בית, בית ספר ועבודה
הצגת תסמינים שאינם מוסברים טוב יותר בדרך אחרת

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

המלצות לטיפול בעקבות אבחון ADHD מבוגרים

בסיום הפגישה הראשונה שלכם עם איש המקצוע, סביר להניח שתופנו לביצוע בדיקת קשב וריכוז ממוחשבת, המכונה אבחון BRC, במטרה להעריך את יכולת המיקוד, תשומת הלב, התפקודים הניהוליים, תפקודי הזיכרון ומידת האימפולסיביות שלכם.

התוצאות שמתקבלות בעקבות בדיקה ממוחשבת מושוות לאלו של מיליוני אנשים אחרים ברחבי העולם אשר עברו את אותה הבדיקה בדיוק על מנת לבדוק מבחינה סטטיסטית מהי חומרת הבעיות שלכם.

בהמשך, תוזמנו לפגישת סיכום (משוב) במכון האבחון כדי לדון יחד עם הנוירולוג בממצאי המבחנים השונים ולקבל תשובות לכל השאלות המקצועיות שיש לכם בנושא הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל מבוגרים.

בשלב זה, באפשרותכם להתייעץ עם איש המקצוע על אפשרויות הטיפול השונות שיכולות לסייע לכם לנהל באופן יעיל יותר את התסמינים השונים, כמו פסיכותרפיה או טיפול תרופתי.

חשוב לציין, כי קבלת האבחנה המקצועית המסבירה מדוע אתם מתמודדים כל השנים עם קשיים שונים מהווה רק את השלב הראשון בדרך לשיפור איכות החיים והחזרת השליטה על חייכם – מה שיקרה לאחר קבלת טיפול מקצועי בהפרעת קשב וריכוז.

אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון קשב וריכוז

אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג
אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז פרטי לילדים או למבוגרים

אבחון להפרעות קשב וריכוז שנעשה על ידי נוירולוג מומחה בוחן את התסמינים של הנבדק, בין היתר באמצעות בדיקות רפואיות מקיפות וביצוע אבחנה מבדלת. במקרה הצורך ייקבע כי הנבדק סובל מהפרעות קשב וריכוז ויינתנו לו המלצות להמשך.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: