מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים: איך מאבחנים ADHD?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון קשב וריכוז בילדים?

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל ילדים וקבלת אבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז אינם דומים לביקור רגיל אצל רופא ילדים או משפחה, שכן מדובר בתהליך יסודי המצריך יותר מפגישה אחת עם איש מקצוע כדי לבצעו כהלכה.

למעשה, אבחון רפואי של הפרעות קשב וריכוז (ADHD), הנערך על ידי פסיכיאטר או נוירולוג ילדים, כולל הערכה מקיפה של חומרת התסמינים המדווחים ובחינת התאמתם לרשימת התסמינים המקובלים של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער על פי הקריטריונים של DSM-5.

במקביל, נדרש מהרופא המומחה לשלול את האפשרות לקיומם של מצבים רפואיים אחרים אשר עשויים לגרום להופעתם של תסמינים המזוהים עם בעיות קשב וריכוז אצל ילדים ולעיין בהיסטוריה הרפואית, הגופנית, הנוירולוגית והפסיכיאטרית של הנבדק ומשפחתו.

אבחון קשב וריכוז ילדים

בדיקות מקדימות לאבחון קשב וריכוז אצל ילדים

במידה וזו הפעם הראשונה בה הנכם פונים לביצוע אבחון קשב וריכוז, סביר להניח שתתבקשו לבצע תחילה בדיקות רפואיות מקיפות שמטרתן לוודא שילדכם אינו סובל מבעיות גופניות אפשריות, כמו הפרעות בתפקוד של בלוטת התריס, הכליות או הכבד.

במקרים בהם ילדים מתמודדים עם קשיי קריאה משמעותיים, רצוי לבצע גם בדיקת ראייה ובדיקת מיקוד ראייה כדי להעריך את קיומן של בעיות אפשריות בתפקוד הראייה ו/או בתפיסה החזותית.

כמו כן, במצבים בהם הורים חושדים כי ילדיהם סובלים מבעיות שמיעה, מומלץ לבצע בדיקות שמיעה מקיפות, כולל הערכת הפרעות בעיבוד שמיעה, זאת משום שחלק מהתסמינים של הפרעות אלו דומים לתסמינים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מתבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים?

תהליך של אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים מתחיל בראיון קליני מקיף עם הילד והוריו, הכולל דיון פתוח על נקודות החוזק שלו, הקשיים שהוא מתמודד עמם במהלך היום יום ותפקודו בתחומים שונים, כמו זיכרון ולמידה.

בנוסף, תתבקשו למלא יחד עם הגננת או מחנכת הכיתה מספר שאלוני דיווח עצמי שמטרתם להעריך את חומרת התסמינים השונים שילדכם חווה במצבים שונים ולהביא אותם עמכם לפגישה הראשונה במכון האבחון.

לאחר מכן, בהתאם לתסמינים המתוארים, ייתכן מאוד ותופנו להמשך בירור מקצועי על ידי מומחה בבריאות הנפש, כמו פסיכולוג ילדים, במטרה להעריך את קיומם של מצבים אחרים אשר עשויים להתקיים בד בבד עם בעיות קשב וריכוז אצל ילדים.

מכיוון שכ-80% מהילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים במקביל גם ממצבים אחרים, חשוב ביותר לשתף את אנשי המקצוע בכל התסמינים שהילד חווה, באבחונים קודמים שביצעתם ובחששות שלכם כהורים – מה שיאפשר הבנה מלאה של מצבו הנפשי והגופני הנוכחי.

לדוגמא, המצבים השכיחים ביותר המתקיימים יחד עם הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים הינם:

לקויות למידה
הפרעות חרדה
הפרעת התנגדות מתריסה (ODD)
הפרעות דיכאון
• התמכרויות
הפרעה דו-קוטבית
הפרעות התנהגות
מוגבלות שכלית
• הפרעות מצב רוח
הפרעת טיקים אצל ילדים
הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל ילדים

שאלות שיש לשאול לפני בדיקת קשב וריכוז לילדים

כאמור, מלבד תהליך של אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז, לעתים קרובות יש צורך גם בביצוע של אבחון פסיכודידקטי הנערך על ידי פסיכולוג ילדים כדי לבדוק האם הילד או הנער סובל מלקויות למידה ו/או ליקויים בתפקודים הניהוליים.

למשל, בעיות משמעת, קשיי התארגנות והימנעות מתמשכת מהכנת שעורי בית עלולים להעיד על קיומן של הפרעות נוירו-התפתחותיות נפוצות, לכן חשוב לפנות להערכה מקצועית מקיפה ולהבין מהם פוטנציאל הלמידה וצרכיו הייחודים של הילד.

מעבר לכך, תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים כתוצאה מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז זכאים לקבלת שירותי חינוך מיוחדים במסגרת חינוך רגילה, כמו תמיכה וסיוע מוגברים באמצעות שעות הוראה וטיפול.

במידה והחלטתם לפנות לביצוע אבחון פסיכודידקטי לילדים, הקפידו לשאול את מכון האבחון מספר שאלות לפני הגעתכם לבדיקה:

האם האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג ילדים?
האם הפסיכולוג מוסמך לספק אבחנה מקצועית?
האם המכון מתמחה באבחון הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה אצל ילדים?
האם מתקבלת חוות דעת כתובה המפרטת את כל נקודות החוזק והחולשה של הילד?
האם נבדקים במהלך האבחון תפקודים ניהוליים, יכולת עיבוד, תפקודי שפה, יכולת התארגנות, תפקוד גרפו-מוטורי, יכולת אינטלקטואלית ותפקודי זיכרון?

אבחון בעיות קשב וריכוז על ידי נוירולוג ילדים

נוירולוג ילדים מספק אבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) רק כאשר ילדים מציגים תסמינים גופניים ונפשיים הפוגעים באופן משמעותי בתפקוד היום יומי שלהם ביותר מסביבה אחת.

לדוגמא, ילדים המגלים תסמינים המאפיינים הפרעות קשב וריכוז רק במסגרת לימודיהם בבית הספר לא בהכרח סובלים מבעיה נוירולוגית, שכן ייתכן שהתסמינים נגרמים כתוצאה ממצב אחר לחלוטין.

במצבים מסוימים, בעיקר כשילדים צעירים אינם מפגינים היפראקטיביות או מגלים בעיות משמעות בכיתה, הורים ומורים עשויים שלא להבחין בקיומן של בעיות קשב וריכוז עד לשלב מאוחר יותר בחייו של הילד.

במקרים אחרים, ילדים מחוננים ומצטיינים, המסתמכים על רמת האינטליגנציה הגבוהה שלהם כדי להתגבר על השפעות שליליות של הפרעות קשב וריכוז, כמו ליקויים בתפקודים ניהוליים ובתפקודי זיכרון, אינם מופנים לאבחון משום שמגיעים להישגים אקדמיים ללא קשיים מיוחדים.

יחד עם זאת, ילדים אלו גם עלולים שלא להיות מאותרים כמחוננים ולמצות את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם, להרגיש מתוסכלים, להשתעמם מאוד בבית הספר ואף לנטוש את מערכת החינוך במהלך לימודיהם בבית הספר התיכון.

אבחון הפרעת קשב וריכוז בילדים

איך מאבחנים הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים?

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים יכול להתבצע על ידי נוירולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים, פסיכולוג ילדים, רופא התפתחותי, רופא ילדים או רופא משפחה המוסמך לאבחן בעיות קשב וריכוז אצל ילדים.

יש לציין, כי רופאים הם היחידים שמוסמכים להמליץ על טיפול תרופתי להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, כמו ריטלין, קונצרטה, ויואנס או אדרל. לעומת זאת, פסיכולוגים ומומחים נוספים בתחום בריאות הנפש מוסמכים במתן טיפול נפשי או טיפול רגשי לילדים ובני נוער, כולל טיפול פסיכולוגי וטיפול פסיכואנליטי.

מכיוון שקבלת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז אינה תהליך פשוט, מומלץ ביותר שכל אנשי המקצוע אשר יעבדו עם ילדכם יהיו בעלי הכשרה והתמחות ספציפית בנושא בעיות קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער.

אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון קשב וריכוז

אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג
אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז פרטי לילדים או למבוגרים

אבחון להפרעות קשב וריכוז שנעשה על ידי נוירולוג מומחה בוחן את התסמינים של הנבדק, בין היתר באמצעות בדיקות רפואיות מקיפות וביצוע אבחנה מבדלת. במקרה הצורך ייקבע כי הנבדק סובל מהפרעות קשב וריכוז ויינתנו לו המלצות להמשך.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: