מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון התפתחות הילד פרטי: מכון מומלץ לאבחון ילדים בגיל הרך

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מאיזה גיל מומלץ לבצע אבחון התפתחות הילד?

אנשי מקצוע רבים מסרבים לבצע אבחונים בגיל הרך משום שהמוח של ילדים עד גיל 5 שנים עדיין מתפתח במהירות רבה וחריגה המקשה על קבלת תוצאות מהימנות ותקפות או מתן אבחנות מקצועיות לתינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך או בגן.

יחד עם זאת, בהחלט ניתן לומר שזה אף פעם לא מוקדם מדי כדי לגלות את החוזקות והחולשות ההתפתחותיות של ילדים, שכן אבחונים לגיל הרך יכולים להוות כלי עוצמתי ביותר עבור הורים, שכן המידע שמתקבל בעקבות אבחון התפתחותי מאפשר לתכנן את החינוך ולתמוך בילדים על פי הצורך בעזרת התערבויות מקצועיות.

בעוד ניתן לבצע הערכות בלתי פורמליות החל מגיל חודש-חודשיים, בדרך כלל מומלץ להמתין עד גילאי 3-5 שנים כדי לבצע אבחון פורמלי לילדים בגל הרך, כמו אבחון פסיכולוגי או אבחון נוירופסיכולוגי.

אבחון ילדים בגיל הרך

התחומים הנבדקים במסגרת אבחון התפתחותי

אבחונים לגיל הרך מותאמים באופן אישי לצרכים הייחודים של כל ילד ולדאגות המסוימות של כל משפחה, אולם לרוב אבחון התפתחות הילד כולל הערכה מקיפה של אחד או יותר מהתחומים הבאים:

התפקוד הקוגניטיבי – הערכה של ההתפתחות הסנסומוטורית, מחקר, ביצוע מניפולציות, התייחסות לאובייקטים, המשגה, תפקודי זיכרון והיבטים נוספים של עיבוד קוגניטיבי.

התפקוד השפתי – הערכה של התפתחות אוצר המילים, התנהגות ותקשורת טרום-מילוליות, מחוות, הבעות פנים, יכולת דיבור והאזנה, לקיחת תור, מתן שמות לאובייקטים, תמונות ותכונות, כמו צבע וגודל, הבנה חברתית, הבנה מילולית והיבטים נוספים של התפתחות מורפו-תחבירית.

התפקוד המוטורי – הערכה של התפתחות מיומנויות המוטוריקה העדינה והגסה כאחד, כולל אינטגרציה תפיסתית-מוטורית, תכנון מוטורי ומהירות מוטורית, יכולת להישאר סטטיים בישיבה או בעמידה, תנועות דינמיות, זחילה, ישיבה, אחיזת עצמים, הצבעה, קואורדינציה, איזון ומיומנויות הדרושות לאכילה, התלבשות ורחצה.

התפקוד ההתנהגותי – הערכה של התפתחות כישורים ותפקודים יום-יומיים ומדידה של מה שהילד עושה בפועל, כמו עצמאות ויכולת שליטה עצמית, תוך התחשבות במה שהוא יכול לעשות בבית או בגן.

התפקוד החברתי-רגשי – הערכה של ההתפתחות החברתית והרגשית ובדיקה האם הילד רכש את אבני הדרך שהיה צריך כבר לרכוש בגילו, כולל שליטה במיומנויות רגשיות תפקודיות הנדרשות לקיום אינטראקציה חברתית, ויסות עצמי, התעניינות בעולם שסביבו, יכולת להסביר צרכים ורצונות, גילוי עניין באנשים אחרים, פיתוח מערכות יחסים באופן אינטראקטיבי ותכליתי ושימוש במחוות רגשיות כדי לפתור בעיות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אל תמהרו לבצע אבחון התפתחות הילד פרטי

כאמור, במרבים המקרים לא ניתן לספק אבחנות מקצועיות לתינוקות ופעוטות עד גיל 3 שנים וישנן אבחנות מקצועיות שבאופן גורף אינן ניתנות לילדים לפני גיל 5 שנים, שכן זה עשוי להיות קשה עבור אנשי מקצוע להסיק מסקנות חד-משמעיות כשתהליך התפתחות הילד עודנו בעיצומו, מומחים ככל שיהיו.

לעומת זאת, אבחון ילדים בגן מאפשר להורים להבין מהן נקודות החוזק והחולשה הייחודיות של הילד, לגלות האם הוא מפגין סימנים של מחוננות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקות למידה או עיכוב התפתחותי ולהבין כיצד באפשרותכם לטפח ולחזק את התחומים השונים.

במצבים אחרים, רופאים, נוירופסיכולוגים ופסיכולוגים מתבקשים להעריך את השפעותיהן של פגיעות מוחיות או פגיעות כתוצאה מאירוע טראומטי על תהליך ההתפתחות ותפקודם הקוגניטיבי, הרגשי, החברתי, השפתי, הגופני ו/או ההתנהגותי של ילדים בגיל הרך.

בעקבות אבחון ילדים בגן, אנשי מקצוע גם יכולים לספק להורים ולגננת הנחיות והמלצות מקצועיות שיישומן יאפשר לילד להתגבר על האתגרים ההתפתחותיים העומדים בפניו ולממש את הפוטנציאל ההתפתחותי האישי שלו.

אבחונים לגיל הרך

מדוע הורים פונים לאבחון התפתחותי לגיל הרך?

באופן כללי, הורים פונים לביצוע אבחון התפתחותי פרטי לילדים בגיל הרך בעקבות אחת או יותר מהסיבות הבאות:

אבחון עיכוב התפתחותי – הערכה רמת החומרה של עיכוב התפתחותי שפתי, קוגניטיבי, מוטורי, חברתי, רגשי או רב-תחומי וזיהוי ההשפעות השליליות שיש לליקויים ההתפתחותיים השונים על העמידה באבני דרך התפתחותיות מקובלות אצל ילדים.

פיתוח תוכנית טיפולית פרטנית – לאחר איתור נקודות החוזק והחולשה של הילד במסגרת אבחון התפתחות הילד, אנשי מקצוע יכולים להמליץ להורים ולצוות החינוכי של הגן על התערבויות מקצועיות ותוכנית טיפולית פרטנית שמטרתן לספק לילד את הצרכים החינוכיים וההתפתחותיים הנוכחיים שלו.

קבלת אבחנה מקצועית – אבחנה מקצועית הניתנת על ידי רופאים, פסיכולוגים ונוירופסיכולוגיים מאפשרת לילדים להנות מזכויות רבות במשרד החינוך, במשרד הבריאות ובמוסד לביטוח לאומי, כך שהם יוכלו לקבל את כל התמיכה הדרושה להם בבית ובגן.

אבחון קוגניטיבי – מלבד אבחון התפתחותי, הורים לעתים קרובות מעוניינים לבצע אבחון קוגניטיבי בגיל הרך כדי לקבוע האם ילדים סובלים מלקות שכלית או מלקות למידה ספציפית לצד עיכוב התפתחותי.

חשוב לציין, כי תהליך מקיף של אבחון ילדים כולל גם ראיון מקדים, במהלכו ההורים מוסרים לאיש המקצוע את כל ההיסטוריה ההתפתחותית, החינוכית והמשפחתית של הילד ומציגים בפניו את התיק הרפואי המלא, כולל אבחונים ובדיקות רפואיות או פסיכולוגיות קודמות.

אבחון ילדים בגן

אבחון ילדים בגיל הרך פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון ילדים בגיל הרך נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון ילדים בגיל הרך בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון ילדים

אבחון פסיכולוגי לילדים
אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי ורגשי לילדים: המדריך המלא (2023)

במקרים שבהם הילד מגלה סימנים של עיכוב התפתחותי, בעיות התנהגות או קשיים לימודיים וקוגניטיביים, מקובל לערוך לו אבחון פסיכולוגי שיבדוק את החשד ויאמת או יפריך אותו. במקרה הצורך, האבחון גם ממליץ על דרכי טיפול מתאימות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: