מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון לקויות למידה לילדים: דרכי סיוע לילדים עם ליקויי למידה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון לקויות למידה לילדים?

תהליך של אבחון לקויות למידה לילדים מאפשר להורים להבין מדוע ילדיהם מתקשים ללמוד כמו חבריהם לספסל הלימודים והאם הם זקוקים לעזרה מקצועית כדי להגיע להישגים אקדמיים.

מכיוון שקיומה של לקות למידה ספציפית, כמו דיסלקציה או דיסקלקוליה, אינה מעידה על יכולת שכלית נמוכה, העובדה שילד מתמודד עם קשיי למידה עדיין אינה מכריעה כי הוא לא מסוגל ללמוד. לעומת זאת, לקויות למידה הן הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על האופן בו המוח האנושי קולט ומעבד מידע ועל פוטנציאל וסגנון הלמידה של התלמיד.

המטרה המרכזית של אבחון ליקויי למידה לילדים הנערך על ידי מאבחנת מוסמכת בדרך כלל תהיה לקבל תשובה לשאלות הבאות:

מהו הפרופיל הקוגניטיבי של הילד?
כיצד הילד לומד בצורה הטובה ביותר?
האם הילד סובל מלקות למידה כלשהי?
מהן אפשרויות הטיפול בקשיי הלמידה של הילד?
מה הורים יכולים לעשות כדי לסייע לילד שלהם בבית?

אבחון לקויות למידה לילדים

היתרון של ילדים עם לקויות למידה על הוריהם

ליקויי למידה אינם מחלה מדבקת, אך הם בהחלט יכולים לעבור במשפחה, שכן מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי לעתים קרובות לקות למידה ספציפית עוברת בגנים. לכן, בדיוק כמו דברים רבים אחרים שילדים יורשים מהוריהם, ילד או נער המתמודד עם קשיי למידה משמעותיים לרוב מגלה קשיים דומים לאלו שחווים בני משפחה אחרים.

יחד עם זאת, לילדים עם לקויות למידה של היום יש יתרון משמעותי על פני הוריהם, שכן המומחים יודעים כיום הרבה יותר על אופן הפעולה של המוח, תהליך הלמידה והתאמת סוגי אסטרטגיות הלמידה לקשייו וצרכיו של הילד.

אף על פי שכל הילדים חווים אתגרים מסוימים בתהליך רכישת הקריאה, הבסיס החשבוני והכתיבה, כאשר הקשיים אינם חולפים והילד מתקשה לעמוד בקצב של חבריו לכיתה, מומלץ לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה אצל ילדים.

לדוגמא, מרבית הילדים ובני הנוער מופנים למאבחנת מוסמכת בשל חשד לקיומן של אחת או יותר מהבעיות הבאות:

דיסלקציה – לקות למידה ספציפית הפוגעת ביכולות הקריאה הטכנית והבנת הנקרא של ילדים.

דיסקלקוליה – לקות למידה ספציפית המתאפיינת ביכולת חישוב נמוכה וקשיים בהבנה החשבונית.

דיסגרפיה – לקות למידה ספציפית הגורמת לקושי משמעותי בכתיבה, בארגון הכתוב ובכתיב.

לקות שפתית – לקות למידה ספציפית המובילה לקשיים בהבעה ו/או בהבנת השפה.

יש לציין, כי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים אינה לקות למידה, שכן ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז לעתים קרובות מוסחים בקלות ומתקשים לשבת בשקט בשיעור, אך מסוגלים ללמוד בבית הספר ללא עזרה מקצועית.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך יודעים שנדרש אבחון ליקויי למידה אצל ילדים?

הורים לא תמיד יכולים לדעת אם יש לילד שלהם לקויות למידה, אולם הם בהחלט צריכים לפנות לבירור מקצועי אם וכאשר עולה חשד ללקות למידה מסוימת מצד הצוות החינוכי של בית הספר. במצבים אלו, חשוב להיפגש בהקדם עם מחנכת הכיתה ו/או היועצת החינוכית כדי להבין היטב עם אילו אתגרים הילד מתמודד במסגרת בית הספר.

במקרים אחרים, ילדים מתלוננים בפני הוריהם שהם לא מצליחים לזכור את מה שהם קוראים ולומדים או שהם מתקשים לעמוד בקצב של המטלות הניתנות במהלך השיעור.

מעבר לכך, מומלץ ליצור קשר עם מכון לאבחון לקויות למידה אם אתם עונים בחיוב על חלק או כל השאלות הבאות:

האם הילד מתמודד עם אתגרים רבים בבית הספר?
האם אתם חושבים שהילד יכול להגיע להישגים גבוהים יותר מכפי שהוא מגיע כיום?
האם הילד מתקשה בקריאה הרבה יותר מכפי שמצופה בגילו?
האם הילד חושב על דבר מסוים אך כותב משהו אחר לגמרי?
האם הילד מתקשה בכתיבה וכותב מאוד לאט?
האם הילד כותב עם שגיאות כתיב?
האם הילד מתקשה במיוחד במתמטיקה?
האם הילד מאבד או שוכח דברים לעתים קרובות?
האם הילד מתקשה לסדר ולארגן את המחברות וספרי הלימוד שלו?

חשוב לזכור, כי מענה בחיוב על חלק מהשאלות הנ"ל אינו מחייב כי ילדכם אכן סובל מלקות למידה ספציפית, אלא שכנראה הגיע הזמן לפנות עמו להערכה מקצועית מקיפה.

מכון אבחון ליקויי למידה לילדים

סיוע ועזרה לילדים בעקבות אבחון לקויות למידה

הדרך היחידה שלכם כהורים לדעת בוודאות מהם הגורמים לקשיי הלמידה המתמשכים של ילדכם הינה לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה לילדים כדי להעריך באופן מקצועי את תפקודי הלמידה.

תהליך האבחון מורכב ממגוון מבחנים מתוקננים, שמטרתם לאתר את מקור קשיי הלמידה, לזהות את נקודות החוזק והחולשה של הילד ולהבין כיצד ניתן לסייע לו, הן בבית והן במסגרת בית הספר.

בנוסף, ילדים ובני נוער רבים חשים הקלה משמעותית לאחר שהם מבינים מדוע הם התקשו כל השנים להגיע להישגים אקדמיים ומתחילים לעשות שימוש באסטרטגיות למידה חדשות ומועילות יותר.

בהתאם לממצאים שיתקבלו במסגרת אבחון ליקויי למידה, ייתכן כי ילדכם גם יהיה זכאי להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, לקבלת סיוע לימודי במסגרת בית הספר ואף לתוכנית למידה המותאמת אישית ליכולותיו ולצרכיו.

מאבחנת לקויות למידה

אבחון ליקויי למידה לילדים הוא המפתח להצלחה

הורים המגלים שילדיהם סובלים מלקות למידה עלולים להתקשות לקבל את האבחנה המקצועית משום שהם חוששים שהילדים יתויגו כשונים מכולם.

יחד עם זאת, האמת היא שליקויי למידה הם אחת מההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר אצל ילדים בכל רחבי העולם ויש הרבה מה לעשות כדי לסייע לילדים להשתפר ולהתגבר על אתגרי החיים.

במידה והחלטתם לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה לילדים, אתם כבר נמצאים בדרך הנכונה על מנת להעניק לילדכם את העזרה המקצועית הדרושה לו כדי להצליח בלימודים ובחיים.

אבחון לקויות למידה - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון לקויות למידה - המדריך המלא להורים

אבחון לקויות למידה פרטי לילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון לקויות למידה לילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון לקויות למידה לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה למבוגרים
אבחון לקויות למידה למבוגרים: זכויות והתאמות לסטודנטים

גם בגיל מבוגר ניתן לערוך אבחון לקויות למידה שאולי לא אותרו בגיל צעיר, ולקבל שלל פתרונות שיתאימו לדרכי הלימוד הקיימות. ישנה חשיבות בביצוע האבחון גם בגיל מבוגר, משום שההתאמות עשויות לשפר תוצאות לימודיות באופן ניכר.

המדריך המלא >>
סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: