מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון לקויות למידה למבוגרים: זכויות והתאמות לסטודנטים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון לקויות למידה למבוגרים?

אנשים רבים טועים לחשוב שלקויות למידה משפיעות רק על תלמידים צעירים, אולם אבחון לקויות למידה למבוגרים נפוץ מאוד בקרב סטודנטים באקדמיה המתמודדים עם קשיים בלמידה והיבחנות. הסיבה לכך טמונה בעובדה שלקות למידה ספציפית, כמו דיסלקציה או דיסגרפיה, מלווה את בני האדם למשך כל החיים והיא אינה חולפת כשהופכים למבוגרים.

במבט לאחור, ייתכן ותזהו מצבים מסוימים שאתם מתקשים בהם עוד מתקופת הילדות או שתבחינו שהילדים שלכם סובלים מאותם קשיי למידה בדיוק ותתהו האם יש קשר בין מה שהם ואתם חווים.

לדוגמא, מבוגרים המאובחנים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בדרך כלל מאבדים או שוכחים דברים חשובים לעתים קרובות ומתקשים להישאר ממוקדים ומאורגנים בעת ביצוע משימות, לרשום מידע באופן מסודר ולשנות שגרה.

מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי הפרעות נוירו-התפתחותיות אינן מצב שנוצר יש מאין, כך שלקויות למידה, היפראקטיביות ואימפולסיביות בהחלט עשויות לעבור במשפחה.

אבחון לקויות למידה למבוגרים

אבחון ליקויי למידה לסטודנטים שאובחנו בעבר

סטודנטים הלומדים באוניברסיטה או במכללה לעתים קרובות כבר אובחנו בתקופת הילדות כסובלים מליקויי למידה, אולם תוקף האבחון פג ולכן עליהם לפנות להערכה חוזרת, כלומר לביצוע אבחון לקויות למידה למבוגרים.

יחד עם זאת, ישנם אנשים שמעולם לא עברו הערכה מקצועית וזו הפעם הראשונה שהם פונים למכון אבחון כדי להבין את מקור קשיי הלמידה שלהם ולקבל תמיכה מקצועית שתאפשר להם להתגבר על הקשיים השונים.

במצבים אלו, מומלץ לפנות קודם כל לרופא המשפחה שלכם על מנת שהוא יוכל לשלול בעיות רפואיות אחרות העלולות לגרום להופעת התסמינים עליהם אתם מתלוננים. לאחר מכן, במידת הצורך, הרופא המטפל יפנה אתכם להמשך בירור מקצועי על ידי אנשי מקצוע המתמחים בתהליך של אבחון ליקויי למידה לסטודנטים.

במקרים רבים, אנשים מגלים בשלב מתקדם של החיים כי לקות למידה מסוימת, כמו דיסגרפיה או דיסקלקוליה, מסתתרת מאחורי תחושת התסכול שליוותה אותם בתקופת לימודיהם בבית הספר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מתי מומלץ למבוגרים לבצע אבחון לקויות למידה?

באופן כללי, מומלץ לפנות למכון המתמחה באבחון לקויות למידה אצל מבוגרים אם אתם מתמודדים לעתים קרובות עם אחד או יותר מהמצבים הבאים:

קוראים לא נכון או מעתיקים מילים באופן שגוי
מתבלבלים בין אותיות או מספרים דומים, הופכים אותם או מבלבלים את הסדר שלהם
מתקשים לקרוא עיתונים, לעקוב אחר אותיות קטנות או טורים
מסוגלים להסביר דברים בעל פה אך לא בכתב
מתקשים לכתוב רעיונות על גבי נייר או למלא באופן נכון מסמכים וטפסים שונים
הופכים או משמיטים אותיות, מילים או משפטים בעת כתיבה
סובלים מקושי מתמשך בבניית משפט, כתיבה טכנית או ארגון הביטוי בכתב
מאייתים את אותה מילה באופן שונה באותו מסמך
מתקשים לחייג מספרי טלפון או לקרוא כתובות

במידה וחלק מהנושאים המפורטים ברשימה נראים לכם מוכרים, סביר להניח שאתם סובלים מלקות למידה מסוימת הפוגעת בתפקודכם בבית, בלימודים ו/או במקום העבודה.

אבחון ליקויי למידה למבוגרים הנערך על ידי מאבחנת מוסמכת יאפשר לכם לקבל אבחנה מקצועית ההולמת את מצבכם ומגוון כלים חדשים לצורך התמודדות עם האתגרים השונים של החיים.

לדוגמא, סטודנטים המאובחנים עם דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, ליקויים שפתיים, בעיות זיכרון ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) זכאים להתאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות במסגרת לימודיים אקדמיים, מבחן פסיכומטרי ומבחני הסמכה.

אבחון לקויות למידה לסטודנטים

סימנים שנדרש אבחון לקויות למידה לסטודנטים

התמודדות רבת שנים עם קשיים בקריאה או בכתיבה עשויה להוות עדות לקיומן של הפרעות נוירו-התפתחותיות אצל אנשים. לדוגמא, מבוגרים רבים הפונים לאבחון לקויות למידה מתארים שכתלמידי בית ספר לקח להם זמן רב להשלים משימות ושעורי בית אשר דרשו קריאה והבנת הנקרא.

כיום, בהיותכם סטודנטים המתמודדים עם קשיי למידה, ייתכן ואתם נמנעים מקריאה וכתיבה בכל הזדמנות אפשרית או מהססים להשיב למיילים והודעות טקסט משום שאתם חוששים שתכתבו יותר מדי מילים עם שגיאות כתיב.

בנוסף, מבוגרים הפונים לביצוע אבחון ליקויי למידה בדרך כלל מציגים את הסימנים הבאים:

קושי להתמקד בעת עבודה על דברים חשובים
קושי במעקב אחר שיחה מרובת משתתפים
צורך בהפסקות להתרעננות
קושי לשבת בשקט למשך פרקי זמן ארוכים
התפזרות במחשבות
שכיחת או איבוד דברים לעתים תכופות
נטייה כרונית לאחר לפגישות

זכאות להתאמות בגין לקויות למידה אצל מבוגרים

מלבד קשיים בקריאה או בכתיבה, סטודנטים עלולים להתמודד גם עם לקות למידה ספציפית במתמטיקה המכונה דיסקלקוליה התפתחותית. אף על פי שלקות כתיבה מאובחנת לעתים קרובות יותר אצל מבוגרים, ההנחה הרווחת בקרב המומחים היא שדיסקלקוליה נפוצה באותה מידה כמו דיסלקציה.

באופן כללי, דיסקלקוליה פוגעת ביכולתם של אנשים לערוך חישובים מתמטיים פשוטים ומורכבים כאחד, לחשב טיפים במסעדות, לאזן את חשבון הבנק, לחשב מידות, למדוד כמויות ואף להסתבך עם פעולות יום יומיות פשוטות יחסית, כמו בישול במטבח.

סטודנטים המאובחנים עם לקות למידה ספציפית זו זכאים גם כן להתאמות במסגרת לימודים אקדמיים ויכולים להיעזר בכלים בסיסיים, מחשבונים וטכנולוגיות מסייעות כדי להתגבר על קשיי למידה במתמטיקה.

מרכז אבחון ליקויי למידה

אבחון ליקויי למידה בפעם הראשונה כמבוגרים

כאמור, אף על פי שסטודנטים רבים הפונים לביצוע אבחון לקויות למידה מדווחים על קיומם של קשיי למידה משמעותיים שהחלו כבר בתקופת בית הספר היסודי, חלקם מעולם לא עברו הערכה מקצועית על ידי מומחית בתחום.

כתוצאה מכך, אנשים לעתים קרובות עוברים אבחון ליקויי למידה בפעם הראשונה בחייהם רק לאחר שהם מתחילים ללמוד באוניברסיטה או במכללה ומגלים קושי לעמוד בדרישות האקדמיות.

יש לציין, כי לקויות למידה נוטות לעבור במשפחה, כך שאם יש לכם ילד או הורה המאובחן עם לקות למידה כלשהי, אתם נמצאים בסיכון מוגבר לחוות קשיים דומים לשלו. למשל, מלבד קשיי למידה, ייתכן שאתם מתמודדים עם אתגרים משמעותיים נוספים בחיי היום יום, כמו קשיי התארגנות, בעיות רגשיות או קשיי קשב וריכוז.

נכון להיום, ישנם כלים רבים בעלי תוקף לצורך אבחון ליקויי למידה אצל מבוגרים, כולל מבחני אינטליגנציה (IQ) ומבחנים סטנדרטיים ומתוקננים להערכת תפקודי למידה וזיכרון.

אבחון לקויות למידה - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון לקויות למידה - המדריך המלא להורים

פנייה למרכז אבחון לקויות למידה לסטודנטים

לקויות למידה שונות, כמו לקות למידה לא מילולית (NVLD), עלולות להוביל גם לקשיים במיומנויות חברתיות. לדוגמא, סטודנטים המאובחנים עם לקות למידה זו בדרך כלל:

חשים לא בנוח במסגרות חברתיות שונות
ביישנים מאוד
מתקשים להחזיק שיחה לאורך זמן
נוטים לפספס רמזים חברתיים
מוצאים את עצמם לעתים קרובות מפריעים לאנשים אחרים
לא תמיד מתנהגים על פי כללים חברתיים מקובלים

במידה וחלק ממאפיינים אלו נראים לכם מוכרים, מומלץ לפנות למרכז לאבחון לקויות למידה לסטודנטים כדי להבין טוב יותר את מצבכם האישי ולקבל המלצות שיעזרו לכם להשתפר באינטראקציות החברתיות.

חשוב לזכור, כי פנייה להערכה מקצועית אינה מעידה על כך שאדם אינו אינטליגנט או מוצלח, שכן לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) שכיחות מאוד בקרב מבוגרים בעלי אינטליגנציה ממוצעת ומעלה.

כמו כן, סטודנטים הסובלים מהפרעות נוירו-התפתחותיות אלו זקוקים לתמיכה מקצועית הולמת על מנת להצליח במבחן פסיכומטרי, בלימודים אקדמיים ובבחינות נוספות שידרשו אליהן.

אבחון לקויות למידה פרטי למבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון לקויות למידה למבוגרים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון לקויות למידה למבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה לילדים
אבחון לקויות למידה לילדים: דרכי סיוע לילדים עם ליקויי למידה

החשיבות של אבחון לקות למידה בגיל צעיר היא גדולה, ומשפיעה לא רק על דרכי ההיבחנות והלמידה של הילד בשנותיו בבית הספר, אלא גם על הביטחון שלו בעצמו וביכולותיו וכן על הכישורים החברתיים שעלולים להיפגע עקב המצב.

המדריך המלא >>
סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: