מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך » שאלון אבחון עצמי של הפרעות נפשיות: 14 שאלונים אונליין » שאלון אבחון עצמי של אוטיזם (ASD) אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
שאלון אבחון עצמי
של אוטיזם אצל מבוגרים
אוטיזם הינו לקות נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים חברתיים, תקשורתיים והתנהגותיים משמעותיים, כאשר אנשים המאובחנים על רצף הספקטרום האוטיסטי עשויים לתקשר, להתנהג וללמוד אחרת מאנשים אחרים. במרבית המקרים, סממנים של אוטיזם מתגלים כבר בתקופת הילדות המוקדמת ונמשכים לאורך כל החיים.
בעת מילוי השאלון, עליך להתייחס למצבך בארבעת השבועות האחרונים.
- העדפתי לעשות דברים לבד מאשר לעשות אותם עם אנשים אחרים
- העדפתי לעשות דברים באותו אופן (למשל, שגרת הבוקר או המסלול בסופר)
- שקעתי בנושאים מסוימים וגיליתי אובססיביות כלפיהם
- גיליתי רגישות רבה לרעשים
- אמרו עליי שאני נוטה להתחצף למרות שהקפדתי על נימוסים
- דמיינתי כיצד דמויות ספרותיות יכולות להיראות במציאות
- התקשיתי לדבר בפני קבוצה של אנשים
- גיליתי עניין רב יותר בדברים מסוימים מאשר באנשים
- גיליתי עניין מיוחד במספרים, תאריכים וסטטיסטיקות
- העדפתי ספרים וסרטים המבוססים על סיפור אמיתי מאשר מדע בדיוני
- התקשיתי להתמודד עם שינויים בשגרה היומיומית שלי
- התקשיתי להבין כוונות, הבעות פנים ושפת גוף של אנשים אחרים
- התקשיתי לנהל שיחות חולין עם אנשים זרים
- הבחנתי בשינויים קלים מאוד שהתרחשו במראה החיצוני של אנשים מוכרים
- אספתי מידע רב על דברים שמעניינים אותי
- אמרו לי שאני חוזר שוב ושוב על אותם הדברים
- התעוררה בי חרדה בעקבות היתקלות במצבים חברתיים חדשים
- היה לי חשוב לתכנן בקפידה פעילויות עתידיות
- התקשיתי ליצור אינטראקציות ולשחק עם ילדים
- התקשיתי להבין בדיחות שאנשים סיפרו לי
- התקשיתי לבצע דברים באופן ספונטני
- התקשיתי לחזור ולהשלים מטלות לאחר שהוסחה דעתי
- הבחנתי בדפוסים שחוזרים על עצמם בדברים ומצבים שונים
- התאכזבתי שלא הצלחתי להעמיק את ידיעותיי בתחומי העניין שלי
* שאלון אבחון עצמי זה יסייע לך להבין טוב יותר את מצבך, אולם אבחון עצמי לעולם אינו מהווה תחליף לביצוע אבחון מקיף על ידי איש מקצוע המוסמך לאבחן ולטפל באוטיזם אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.
שאלון אבחון עצמי
של אוטיזם אצל ילדים ונוער
בעת מילוי השאלון, עליך להתייחס למצבו של ילדך בארבעת השבועות האחרונים.
- מחייך אליכם בחזרה כשאתם מחייכים אליו
- מצביע עם האצבע על דברים כדי לבקש משהו או לקבל עזרה (לדוגמא, חטיפים או צעצועים)
- מנסה לחקות אתכם (לדוגמא, לנופף לשלום או למחוא כפיים)
- מקדיש זמן רב לנושא או תחום עניין מסוים עד כדי כך שלא נותר לו זמן לדברים אחרים
- מבקש מכם לצפות בו או להסתכל עליו מבצע פעילויות שונות
- מביא לכם או משתף אתכם בדברים שהוא רואה רק לצורך השיתוף
- מתקשה להבין את הכללים להתנהגות מנומסת
- מגלה עניין בילדים אחרים (לדוגמא, מתבונן בהם, מחייך אליהם או ניגש אליהם)
- מתקשה להצטרף ולשחק עם ילדים אחרים
- מסתכל לכם בעיניים כשאתם מדברים אליו, משחקים איתו או מלבישים אותו
- מבצע תנועות ידיים חריגות ליד העיניים (לדוגמא, מנענע את אצבעותיו קרוב לעיניים)
- מבצע את אותם הדברים שוב ושוב ובאותו אופן כל הזמן
- מגיב אליכם כשאתם קוראים בשמו
- מגלה זיכרון יוצא דופן לפרטים
- מתקשה לנהל דו-שיח
- מבחין בפרטים יוצאי דופן
- מגלה חוסר עניין להשתלב בקבוצה של ילדים בני גילו
- מצביע עם האצבע על דברים שמעניינים אותו כדי שתסתכלו עליהם
- ניגש אליכם כדי לשוחח באופן ספונטני
- נראה ומתנהג כאילו אינו שומע אתכם
- מסתכל עליכם לפני שהוא מגיב כדי לבחון את תגובתכם לדברים שקורים
- נהנה לעסוק בספורט
- מגלה רגישות יתר לרעשים
- מתקשה להבין הוראות או בקשות
* שאלון אבחון עצמי זה יסייע לך להבין טוב יותר את מצבו של ילדך, אולם אבחון עצמי לעולם אינו מהווה תחליף לביצוע אבחון מקיף על ידי איש מקצוע המוסמך לאבחן ולטפל באוטיזם אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.
רוצה לדעת עוד?