מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים: תוצאות אפשריות לדוגמא

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים?

אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים, המכונה לעתים מבחן דיאגנוסטי, מאפשר להעריך סוגיות אישיותיות, נפשיות, פסיכולוגיות, חינוכיות וקוגניטיביות הפוגעות בתפקוד האקדמי או החברתי של ילדים בגילאים שונים.

לדוגמא, הורים רבים בוחרים לפנות למכוני אבחון פרטיים משום שהם חושדים שהקשיים שילדיהם חווים בבית ו/או במסגרת החינוכית עלולים להיות מורכבים יותר ממה שהם חשבו בעבר או ממה שנאמר להם על ידי הצוות החינוכי.

במצבים אלו, מטרת האבחון הפסיכודיאגנוסטי הינה להבין טוב יותר את מצבו הנוכחי של הילד ולבדוק האם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקות למידה ספציפית או בעיה אחרת המצריכה קבלת תמיכה מקצועית.

אף על פי שניתן לערוך אבחון פסיכולוגי לילדים כבר מתקופת הגיל הרך, כלי האבחון בהם יעשה שימוש הפסיכולוג הקליני יכולים להשתנות בהתאם לגילו של הילד או הנער, לצרכים הייחודים שלו ולדאגות הנוכחיות של הוריו.

בסיום הבדיקה, מתקיימת שיחת סיכום (משוב) ונמסרת למשפחה חוות דעת מקיפה הכוללת פירוט של כל המידע החשוב לגבי נקודות החוזק והחולשה של הילד, הנחיות ברורות להתחלת תכנית חינוכית-טיפולית והמלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי.

מבחן פסיכודיאגנוסטי לילדים

מתי ילדים מופנים לביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי?

ילדים בדרך כלל מופנים לביצוע אבחון פסיכולוגי מקיף על מנת להעריך האם התסמינים ודפוסי התפקוד שלהם תואמים את הקריטריונים של אבחנה מקצועית אחת או יותר בהתבסס על המדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5).

לדוגמא, אבחון פסיכודיאגנוסטי מאפשר להורים לגלות האם ילד או נער סובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעת חרדה, דיכאון, פוסט טראומה (PTSD) או פסיכוזה, כמו גם לקבל המלצות מקצועיות לטיפול בקשיים השונים המתגלים במהלך הבדיקה.

בהתאם לממצאי המבחנים השונים, חוות הדעת יכולה לכלול גם המלצות להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר, כמו התעלמות משגיאות כתיב בעת מתן ציון או הארכת זמן בכל מקצועות הלימוד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מטרות שונות של אבחון פסיכודיאגנוסטי

הורים המעוניינים לדעת כיצד לסייע לילד או לנער שלהם להסתגל טוב יותר למצבי החיים הנוכחיים שלו יכולים לפנות לביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי כדי ללמוד דברים חדשים על ילדיהם, כגון:

מהן החוזקות והחולשות של הילד?
מהן היכולות הקוגניטיביות של הילד?
מהו פוטנציאל הלמידה של הילד?
מהם דפוסי האישיות של הילד?
כיצד הילד מרגיש עם עצמו?
האם הילד יכול להיתרם מפסיכותרפיה או סוג אחר של טיפול רגשי לילדים?

במקרים אחרים, מטרת האבחון הינה להעריך באמצעות מבחנים מתוקננים האם התערבויות מקצועיות שניסיתם לאחרונה, כמו אסטרטגיות התנהגותיות, אכן הועילו לילד וסייעו לו לצמוח ולהתקדם לעבר היעדים הטיפוליים שהצבתם בתחילת הדרך.

אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים

תהליך אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים לדוגמא

במידה ותיאמתם לילדכם מועד לאבחון פסיכודיאגנוסטי במכון פרטי, סביר להניח שישלחו אליכם במייל שאלונים אשר תצטרכו למלא ולשלוח חזרה למכון לפני הפגישה הראשונה שלכם, כך שהפסיכולוג יוכל לעיין במידע טרם הגעתכם אליו.

במהלך הפגישה הראשונה, המכונה בשפה המקצועית ראיון קליני, הפסיכולוג ישאל אתכם שאלות נוספות שמטרתן לקבל הבנה מלאה של החששות שלכם, מטרת הבדיקה לתפיסתכם וההיסטוריה האישית והמשפחתית של הילד.

השלב השני של תהליך הבדיקה כולל העברת סדרת מבחנים מתוקננים המספקים מידע רב ערך אודות הנבדק, התנהגותו ותפקודיו השונים, כאשר תוצאות כל מבחן מושוות לילדים אחרים בני גילו על מנת לקבוע מהי חומרת התסמינים המדווחים ומהם סגנונות ודפוסי ההתנהגות שלו. 

בדיקה פסיכודיאגנוסטית גם מסייעת להורים לזהות מהן נקודות החוזק והחולשה הקוגניטיביות ומאפייני האישיות של ילדיהם, כך שניתן יהיה להבין אותו טוב יותר ולספק לו את התמיכה המקצועית הנחוצה לו כל כך.

באופן כללי, אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים לרוב אורך כ-5 שעות וכולל הערכה של התחומים הבאים:

מצב רוח
תפקודי אישיות
יכולת קוגניטיבית (IQ)
יכולת תשומת לב
זיכרון קצר טווח
אימפולסיביות
• תפקוד שפתי
תפקוד חזותי-מרחבי-מוטורי
הבנה חשבונית ויכולת חישוב בעל פה
תפקודים נוירו-פסיכולוגיים ותפקודים אקדמיים נוספים על פי הצורך
הבנת מצבים יומיומיים וחברתיים

פסיכודיאגנוסטיקה

אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים: תוצאות אפשריות

בשלב השלישי והאחרון של אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים, הפסיכולוג ינתח וישקלל את ממצאי המבחנים שהועברו כדי לפתח את הפרופיל הקוגניטיבי הייחודי של הילד ולקבוע האם הוא עומד בקריטריונים של אבחנה מקצועית כלשהי על פי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5).

לאחר כשבועיים מסיום האבחון, הורי הילד יפגשו שוב עם הפסיכולוג על מנת לקבל את חוות הדעת הכתובה והסבר מקיף על תוצאות המבחנים השונים. במעמד שיחת הסיכום, מתאפשר להורים גם לשאול שאלות מקצועיות ולקבל המלצות להמשך הדרך.

המלצות אלה יכולות לכלול הפנייה לביצוע אבחון דידקטי, אבחון פסיכיאטרי או אבחון נוירולוגי, מתן טיפולים רגשיים או התפתחותיים, השתתפות בטיפולים קבוצתיים או קבוצות תמיכה וכיוצ"ב.

בנוסף, באפשרותכם להתייעץ עם פסיכולוג קליני על המשאבים להם זכאי הילד במסגרת לימודיו בגן או בבית הספר, במשרד הבריאות ובמוסד לביטוח לאומי, שכן אבחנות מקצועיות מסוימות מקנות אפשרות לקבל תמיכה וטיפולים מקצועיים ללא עלות או בעלות מופחתת.

פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים
נגן וידאו אודות פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים

אבחון פסיכודיאגנוסטי פרטי לילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים בגבעתיים – חייגו03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים
אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים: דוגמאות לתוצאות אפשריות

כדי לקבל תמונת מצב מקיפה הנוגעת לנבדק מסוים, מתבצע אבחון פסיכודיאגנוסטי המאשר או שולל תופעות נפשיות, רגשיות או שכליות המחייבות המשך בדיקה וטיפול. בשל כך, האבחון הפסיכודיאגנוסטי מתאים למגוון רחב של נסיבות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: