מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים: דוגמאות לתוצאות אפשריות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים?

אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים מאפשר לגלות האם אנשים סובלים מהפרעות נפשיות, הפרעות התנהגות, בעיות רגשיות או לקויות למידה בדרגות חומרה שונות, החל מפגיעה קלה ועד לליקויים משמעותיים בתפקודים חיוניים.

למעשה, בדומה לאופן בו רופאים עושים שימוש בבדיקות רפואיות כדי להעריך בעיות רפואיות גופניות, פסיכולוגים קליניים משתמשים בפסיכודיאגנוסטיקה על מנת להבין מהם האתגרים הקוגניטיביים, החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים של האדם.

יתרה מכך, מבוגרים רבים מופנים לביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי על ידי הרופא המטפל בהם במטרה לקבל תמונה מלאה של מצבם הנפשי וכדי לאשר או לשלול מגוון אבחנות מקצועיות אפשריות, כגון:

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
מחוננות
לקויות למידה
אוטיזם
דיכאון קליני
• הפרעות מצב רוח
הפרעות אישיות
הפרעות חרדה

אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים

איך אבחון פסיכודיאגנוסטי מסייע למבוגרים?

במידה ואינכם שבעי רצון מהביצועים שלכם במקום העבודה ומההישגים האקדמיים שלכם או שאתם חווים קשיים מסוימים בתפקוד החברתי, הרגשי וההתנהגותי, סביר להניח שתוכלו להפיק תועלת רבה מביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים.

תארו לעצמכם את תחושת ההקלה שתחוו ברגע בו תבינו מה מונע מכם כל השנים להגיע למטרות שאתם מציבים לעצמכם בתחומי החיים השונים ותגלו באילו צעדים עליכם לנקוט על מנת להצליח בדברים שתמיד רציתם.

כאמור, ללא תלות בסיבת הפנייה לביצוע אבחון פסיכולוגי למבוגרים, מגיע לכל בני האדם להיות מאושרים וזה לא משנה אילו מכשולים הם חווים בדרך – תמיד יש תקווה, השינוי בהחלט אפשרי ולעולם לא מאוחר מדי כדי לפעול למען עצמכם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סיבות אפשריות לביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי

לדוגמא, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על כ-7% מהמבוגרים ברחבי העולם וגורמת להתנהגות אימפולסיבית, היפראקטיביות, מוסחות, קושי להישאר ממוקדים לאורך זמן וקשיי התארגנות.

במקרים אלו, פסיכולוגים מומלצים יכולים לעזור לכם להבין את הקשיים והתסמינים השונים, להמליץ לכם על תכנית טיפולית שתאפשר לכם לחיות חיים מאושרים, שמחים ובריאים יותר וכן לתת לכם את הכלים הדרושים על מנת להגשים את עצמכם.

מלבד זאת, מבוגרים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי, מוגבלות שכלית, לקויות למידה או פגיעה מוחית טראומטית זכאים להתאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות במסגרת לימודים אקדמיים ולהכרה מטעם משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי, זאת בכפוף להצגת תוצאות האבחון הפסיכודיאגנוסטי.

אבחון פסיכודיאגנוסטי מחיר

אבחון פסיכודיאגנוסטי: דוגמאות לכך שהגיע הזמן

המטרות המרכזיות של אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים הן קבלת אבחנה מקצועית מדויקת והבנת התפקוד הקוגניטיבי, הרגשי וההתנהגותי של האדם, במיוחד בהקשר של אתגרי החיים הנוכחיים שלו – מה שמאפשר לקבל המלצות נכונות להמשך טיפול מקצועי.

בעקבות האבחון, פסיכולוגים קליניים ממליצים על דרכים בהן הנבדק יכול לרכוש כלים חדשים להתמודדות יעילה יותר עם רגשות ולניהול מוצלח של התנהגויות, זאת בהתאם לנקודות החוזק והחולשה הייחודיות של כל אדם.

באופן כללי, מומלץ לפנות לביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי אם אתם מתמודדים מזה זמן ממושך עם אחד או יותר מהמצבים הבאים:

עושים טעויות רשלניות במקום העבודה או בחיי היום יום
מאבדים דברים או שמים דברים לא במקום הנכון לעתים קרובות
מרגישים מוצפים ומתקשים לדעת כיצד להתחיל כשנמצאים תחת לחץ
מוסחים בקלות או מתקשים להתמקד בדבר מסוים לאורך זמן
חולמים בהקיץ והולכים לאיבוד במחשבות
שוכחים דברים או מפספסים מועדים חשובים
מקבלים ביקורת מצד חברים קרובים על כך שאינם מקשיבים
מתמודדים עם לחץ מתמשך במקום העבודה, בלימודים ובמערכת היחסים הזוגית
נוטים לפעול ללא מחשבה מוקדמת ומתקשים לשלוט בדחפים
מתקשים להמתין ולעמוד בתור
מפריעים או מתפרצים לשיחות של אנשים אחרים
נדרשים להשקעת מאמץ רב כדי להגיע להישגים אקדמיים
סובלים מלקות למידה ספציפית, הפרעה על רצף הספקטרום האוטיסטי, הפרעת חרדה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

חשוב לציין, כי תהליך של אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים בדרך כלל אורך מספר שעות ונפרס על פני שני מפגשים או יותר, שכן פסיכולוגים קליניים נדרשים לאסוף את כל המידע החיוני על האדם ומצוקתו ממקורות מהימנים שונים.

למשל, אבחונים פסיכולוגיים בדרך כלל כוללים קיום ראיון קליני עם הנבדק, סקירה של רשומות רפואיות וחינוכיות, בחינת שאלוני דיווח עצמי והעברה של סדרת מבחנים מתוקננים המעריכים את התפקוד האינטלקטואלי, הרגשי, החברתי וההתנהגותי של האדם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי דוגמא

דוגמא לתהליך אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים

בתחילת האבחון הפסיכודיאגנוסטי, פסיכולוגים מקיימים ראיון קליני עם הנבדק, שמטרתו להבין היטב את ההיסטוריה ההתפתחותית, המשפחתית, החברתית, האקדמית, התעסוקתית והרפואית שלו. כמו כן, ייתכן ותתבקשו למלא שאלוני דיווח עצמי.

לאחר מכן, מועברים לנבדק מספר מבחנים פסיכולוגיים מתוקננים המעריכים את התפקוד ההתנהגותי, פוטנציאל הלמידה, היכולת הקוגניטיבית, מאפייני האישיות, המצב הנפשי ותפקודי הקשב והזיכרון קצר טווח – מה שמאפשר לאנשי המקצוע לספק אבחנות מקצועיות ולהמליץ על דרכים שיעזרו לנבדק לחוות הצלחות.

מכיוון שישנם כלי אבחון רבים בהם פסיכולוגים קליניים יכולים לעשות שימוש כחלק מתהליך של אבחון פסיכודיאגנוסטי, המבחנים השונים מותאמים באופן אישי לצרכים הייחודיים של כל אדם ולסיבת הפנייה, כאשר משך האבחון גם כן משתנה בהתאם לנסיבות אלו.

בסיום תהליך האבחון, אנשי המקצוע מקיימים פגישת משוב עם הנבדק על מנת לדון עמו בממצאי המבחנים השונים, לאפשר לו לשאול שאלות מקצועיות הקשורות לתהליך הבדיקה ולמסור לידיו את חוות הדעת הכתובה, בה מפורטות כל האבחנות המקצועיות וההמלצות שניתנו לנבדק בעל פה.

פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים
נגן וידאו אודות פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים

אבחון פסיכודיאגנוסטי פרטי למבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודיאגנוסטי למבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון פסיכודיאגנוסטי

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: