מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי ורגשי לילדים: המדריך המלא (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון פסיכולוגי לילדים?

הורים רבים החושדים כי ילדיהם מתמודדים עם לקויות למידה או הפרעות קוגניטיביות אחרות, כמו בעיות זיכרון, חוסר תשומת לב וקושי בתפקודים ניהוליים, בוחרים לפנות לביצוע אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי שמטרתו להבין כיצד ילדים ובני נוער מתפקדים ולומדים.

אבחון פסיכולוגי רגשי מועיל גם במצבים בהם ילדים מגלים מגוון בעיות התנהגות, בעיות חברתיות או בעיות רגשיות, כגון הפרעות חרדה ודיכאון, הפוגעות באופן משמעותי בתפקוד החברתי, הקוגניטיבי והאקדמי שלהם, שכן בסוף התהליך מתקבלות אבחנות מקצועיות והמלצות להמשך טיפול.

באופן כללי, אבחון פסיכולוגי לילדים נועד לאיתור הסיבה או הסיבות בגינן הילד או הנער מתקשה לעמוד באבני דרך התפתחותיות, חברתיות או אקדמיות, כאשר הערכה מקיפה מסייעת לעתים קרובות לאשר או לשלול אבחנות קליניות קודמות.

בנוסף, אבחונים פסיכולוגיים לילדים מאפשרים לזהות מהי התמיכה המקצועית המועילה ביותר שההורים והצוות החינוכי של הגן או בית הספר יכולים לספק עבור מכלול הקשיים שנתגלו במעמד הבדיקה.

בהתאם לממצאי האבחון הקוגניטיבי והרגשי, אנשי המקצוע השונים אשר עובדים באופן קבוע עם הילד יוכלו לתאם ביניהם את תכנית הטיפול המיטבית עבורו, כמו גם לבנות תכנית חינוכית-טיפולית התואמת את יכולותיו וצרכיו השונים.

אבחון פסיכולוגי לילדים

מתי ילדים מופנים לביצוע אבחון פסיכולוגי?

תהליך של אבחון פסיכולוגי לילדים מגביר את ההבנה של הקשר בין תפקודים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים לבין קשיים שונים שהילד או הנוער חווה בבית, במסגרת בית הספר או במקומות אחרים.

מכיוון שמבחנים פסיכולוגיים מספקים מידע ייחודי על הפוטנציאל הטמון בבני אדם, המידע הרב שמתקבל בעקבותיהם בדרך כלל אינו יכול להיות מושג רק על ידי תצפיות קליניות, ראיונות, שאלוני דיווח עצמי או מסמכים רפואיים.

במרבית המקרים, אבחונים פסיכולוגיים לילדים כוללים שילוב של מטלות מתוקננות בכתב, מבדקים מעשיים, שאלונים מובנים ופעילויות נוספות, שמטרת כולם לאפשר הבנה מלאה של התפקוד הנוכחי וגורמי הסיכון העתידיים.

סיכום ממצאי האבחון לרוב מכיל פירוט נרחב של הפרופיל הקוגניטיבי הייחודי של הנבדק ותיאור מילולי ומספרי של נקודות החוזק והחולשה האישיות שלו. כמו כן, חוות הדעת הכתובה תכלול המלצות על סוגי טיפולים ועזרה מקצועית המותאמים באופן אישי לצרכיו הייחודים של הילד.

לדוגמא, המלצות אלו יכולות לכלול הנחיות לפיתוח תכנית טיפולית, חינוכית ו/או התנהגותית ההולמת את קשייו של הילד או הנער וכן לאפשר לו להנות מזכאות לשירותי חינוך מיוחד במסגרת לימודיו בגן או בבית הספר.

מלבד זאת, ילדים עשויים להיות מופנים על ידי משרד החינוך לביצוע אבחון פסיכולוגי לקראת ועדת השמה (ועדת איפיון וזכאות) או ועדת שילוב (ועדה בין מקצועית). במצבים אחרים, תלמידי בית ספר יסודי או תיכון נדרשים לעבור אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי ורגשי לילדים כדי שיאושרו להם התאמות משמעותיות בתנאי הלמידה וההיבחנות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי מסייע לילדים?

כאמור, אבחון מקיף הנערך על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים מסייע בהערכה מחדש של אבחנות קליניות, לעקוב אחר התקדמות קלינית ו/או חינוכית לאורך פרק זמן מסוים וכן לזהות את אחד או יותר מהמצבים הבאים:

לקויות למידה
הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
לקות שפתית
• רצף הספקטרום האוטיסטי
עיכובים התפתחותיים נרחבים
בעיות רגשיות
בעיות חברתיות
בעיות התנהגות

למשל, ילדים ובני נוער עשויים להיות מופנים לביצוע הערכה מקצועית אם הם מציגים סימנים שכיחים המעידים על התפתחותן של בעיות רגשיות, בעיות חברתיות ו/או בעיות התנהגות משמעותיות.

בנוסף, רופאי ילדים ומשפחה בדרך כלל ממליצים על פנייה לאבחון פסיכולוגי לילדים כאשר הם חושדים כי אדם סובל מהפרעות חרדה, קשיים התנהגותיים, קשיים חברתיים ו/או קשיים רגשיים, אשר פוגעים בתפקודו ברוב תחומי החיים.

במצבים אחרים, מטרתו של אבחון קוגניטיבי הינה להעריך את עוצמת ההשלכות הפסיכולוגיות ו/או הקוגניטיביות שיש למצבים רפואיים שונים על אנשים בגילאים שונים, כגון התמודדות עם אפילפסיה, סרטן או סכרת נעורים.

אבחון פסיכולוגי לגיל הרך

סיבות לביצוע אבחון פסיכולוגי רגשי לילדים

אף על פי שישנן סיבות רבות ומגוונות בגינן ילדים מופנים לביצוע אבחונים פסיכולוגיים, מרביתם מגיעים לאבחון על פי יוזמת הוריהם, המלצת רופא הילדים שלהם או הצוות החינוכי של הגן או בית הספר בו הם לומדים, בעקבות אחד או יותר מהמצבים הבאים:

• קשיי קשב וריכוז
קשיי למידה
קשיים מתמשכים בתחום האקדמי
הישגים אקדמיים נמוכים
בעיות זיכרון
בעיות בהתנהגות, בסוציאליזציה ו/או בוויסות רגשי
הספק עבודה וביצועים נמוכים חרף הקדשת תשומת לב והשקעת מאמץ רב
היסטוריה משפחתית של הפרעות נוירולוגיות או התפתחותיות המשפיעות על מוח האדם
חשד לעיכוב התפתחותי קוגניטיבי, שפתי, מוטורי או אחר, אשר מלווה בליקויים נוספים
פגיעה מוחית טראומטית או מחלה קשה הפוגעת בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים
מחלה רפואית ספציפית או בעיה התפתחותית מולדת הגורמת להפרעות בתפקוד המוח

החשיבות של אבחון פסיכולוגי לילדים בגיל הרך

במידה ואחת או יותר מהדוגמאות המתוארות לעיל רלוונטית למצבו של ילדכם, מומלץ לפנות לביצוע הערכה פסיכולוגית בהקדם האפשרי, שכן התערבות מקצועית מוקדמת הינה חיונית לצורך טיפול מיטבי בליקויים ועיכובים התפתחותיים שונים.

יתרה מזאת, אבחון פסיכולוגי לילדים הנערך בתקופת הגיל הרך יכול לשמש אתכם בעתיד כתיעוד לתהליך התפתחות הילד ולנקודות החוזק והחולשה הקוגניטיביות שלו בנקודת זמן נתונה.

בעוד אבחונים פסיכולוגיים נערכים לילדים החל מגיל שנתיים, בהתאם לנסיבות הייחודיות וסיבת הפנייה, ניתן לעתים קרובות להעריך את תפקודם של ילדים גם לפני גיל שנתיים. לדוגמא, ישנם כלי אבחון פסיכולוגיים מתוקננים המשמשים לצורך אבחון אוטיזם, עיכובים התפתחותיים ומצבים רפואיים כלליים הניתנים להעברה רק לאחר שהילד הגיע לגיל שנה.

מבחנים מתוקננים הינם כלי מדידה המנוהלים ומצויננים באופן עקבי, כך שניתן להשוות את הישגיו של הילד או הנער להישגים המצופים מבני גילו או לנורמות התואמות את קבוצת הגיל בה הוא נמצא בתקופת הבדיקה.

כמו כן, מבחנים פסיכולוגיים אלו מתוכננים בצורה כזו שכל השאלות, המטלות ותנאי הבדיקה תואמים בין כל הנבדקים ונדרשת הכשרה אקדמית והסמכה מקצועית על מנת לעשות בהם שימוש ולפרש אותם.

הסבר על תהליך של אבחון פסיכולוגי לילדים

בתחילת יום האבחון, תתקיים שיחת אינטייק בה יהיו נוכחים הפסיכולוג והוריו של הילד, שמטרתה להבין מהי סיבת הפנייה ולקבל את כל ההיסטוריה המשפחתית, ההתפתחותית, הרפואית, הפסיכולוגית והחינוכית של הנבדק.

בסיום השיחה המקדימה, ההורים בדרך כלל מתבקשים לצאת מהחדר למשך זמן הבדיקה. יחד עם זאת, כשמדובר בתהליך של אבחון ילדים בגיל הרך, ייתכן כי הפסיכולוג יבקש מכם דווקא כן להישאר בחדר הבדיקות עם ילדכם.

במהלך אבחון קוגניטיבי ורגשי לילדים, יועברו לילדכם מבחנים פסיכולוגיים סטנדרטיים בסביבה נאותה, כאשר סוגי המבחנים המועברים נבחרים, בין היתר, על סמך השיחה המקדימה עם הוריו של הילד.

במרבית המקרים, אבחון פסיכולוגי לילדים כולל סדרה של פעילויות אינטראקטיביות המעריכות את התפקודים הבאים:

יכולות עיבוד שפה ותפיסה
יכולות קוגניטיביות
תפקודי קשב וריכוז
תפקודי זיכרון
• תפקודי למידה
תפקוד רגשי
תפקוד התנהגותי

משך הבדיקה משתנה על פי גורמים רבים, אולם גילו של הנבדק מהווה את אחד המשמעותיים שבהם. באופן כללי, תהליך של אבחון רגשי יכול להימשך 2.5-6 שעות ולהימשך מפגש אחד או שני מפגשים, זאת על פי צרכיו הייחודים של הילד.

אבחון פסיכולוגי פרטי

חוות דעת לאחר אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי לילדים

לאחר כשלושה שבועות מיום סיום הבדיקה, הורי הילד מוזמנים לשיחת משוב עם הפסיכולוג, שבמהלכה יוסברו ממצאי כל המבחנים שהועברו וייתנו להם המלצות מקצועיות, שמטרתן לענות על צרכיו הייחודיים של הנבדק.

במעמד שיחת הסיכום, תימסר גם חוות הדעת הכתובה. בהתאם לסיבת הפנייה, חוות דעת פסיכולוגית יכולה לכלול התייחסות לתחומים הבאים:

• יכולות אקדמיות
רמת אינטליגנציה (IQ)
תפקודי קשב וריכוז
תפקודי למידה
תפקודי זיכרון
מיומנויות שפה ותקשורת
מיומנויות חזותיות-מרחביות
תפקודים ניהוליים, כגון ארגון ותכנון
תיאום ויזו-מוטורי
• תפקוד חברתי
תפקוד רגשי
תפקוד התנהגותי
כישורים חברתיים
מאפייני אישיות
גורמים פסיכולוגיים נוספים

במידה ואינכם בטוחים מהו סוג האבחון הפסיכולוגי הנכון עבור ילדכם, רצוי לפנות למכון אבחון מומלץ ולפרט עד כמה שתוכלו, כבר בשיחת הטלפון הראשונה שלכם, מדוע הנכם שוקלים לפנות לאבחון קוגניטיבי ורגשי ובקשו את המלצתם המקצועית.

אבחון פסיכולוגי - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון פסיכולוגי - המדריך המלא להורים

הכנת ילדכם לקראת אבחון פסיכולוגי רגשי לילדים

אף על פי שפסיכולוגים מיומנים בסיוע לילדים המתקשים להסתגל לתהליך הבדיקה, ילדכם יכול בהחלט להפיק תועלת מהכנה מוקדמת הכוללת הסברים קצרים ופשוטים. לדוגמא, באפשרותכם להגיד לילד שבמהלך היום הם ייהנו ממשחקי זיכרון, חידות, פאזלים, משחקי חשיבה ופעילויות הקשורות ללמידה.

בנוסף, ניתן להסביר לילד שאתם מעוניינים לברר באילו תחומים הוא חזק במיוחד או למצוא דרכים חדשות שיעזרו לו להתמודד עם קשייו השונים, כגון חוסר תשומת לב, קושי בהבנת בעיות מילוליות בחשבון או קושי בהכנת שעורי הבית. כמו כן, הדגישו בפניו כי לא נדרש ממנו להצליח או להצטיין בביצוע המטלות, אלא פשוט להיות מי שהוא באמת.

מכיוון שתהליך של אבחון פסיכולוגי לילדים יכול להימשך מספר שעות ברציפות, חשוב להקפיד על כך שהילד ישן מספיק בלילה הקודם לבדיקה ואכל ארוחה משביעה ומזינה בתחילת היום.

יש לציין, כי ילדים המרכיבים משקפיים, נעזרים במכשירי שמיעה או משתמשים במכשיר אחר באופן קבוע, מתבקשים להגיע עמם למכון האבחון. במקרים של נטילת תרופה על בסיס יומי, אל תימנעו מהילד את התרופה ביום הבדיקה.

אבחון פסיכולוגי לילדים פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון פסיכולוגי לילדים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכולוגי לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי מחיר
כמה עולה אבחון פסיכולוגי? מחיר (עלות) אבחון פסיכולוגי פרטי

מחירו של אבחון פסיכולוגי נקבע לאחר שקלול מספר קריטריונים הקשורים למכון המבצע אותו ולנתוניו האישיים של הנבדק. למרות המחיר המשתנה, במקרים רבים קיימת אפשרות לקבל החזר עבור הוצאות האבחון הפסיכולוגי בהתאם לפוליסת הביטוח.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: