מכון-דרור-לוגו

תפריט

ביבליותרפיה: המדריך המלא על טיפול בכתיבה לילדים ולמבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה ביבליותרפיה?

ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול השייכות למסגרת הרחבה של טיפול בהבעה ויצירה. היא עושה שימוש בקריאה ובכתיבה של טקסטים שונים, מתוך הנחה שמפגש של המטופל עם הטקסטים הללו יעורר אצלו תגובות רגשיות ויאפשר לו לקבל גישה ישירה לרבדים ונדבכים שונים בנפשו, לרבות אלו המודחקים והמצויים בתת-מודע – ולעבד אותם באופן בריא ויעיל.

באמצעות ביבליותרפיה ניתן לעזור למטופל לפתח מודעות עצמית גבוהה, יכולת להביע את עצמו ולהבין את עצמו ויכולת להקשיב לרחשים הפנימיים של העולם הפנימי שלו ללא שיפוט. באמצעותה יכול המטופל לגלות את נקודות החוזקה ונקודות הייחוד שלו, לשנות דפוסי התנהגות, לשפר מיומנויות חברתיות, להתמודד עם משברים וקשיים ולמצוא להם מענה הולם ובריא.

תרפיה בכתיבה יעילה בהתמודדות עם הפרעות אכילה, דיכאון וחרדה, משברי חיים, דימוי עצמי נמוך, קונפליקטים ובעיות משפחתיות, התמכרויות – ועוד. ביבליותרפיה מתאימה לטיפול בילדים, במתבגרים ובמבוגרים, והיא מיושמת על ידי מטפלים רגשיים, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, שהשלימו לימודי ביבליותרפיה לתואר שני או תואר שני בהבעה ויצירה בהתמחות בטיפול באמצעות ביבליותרפיה.

ביבליותרפיה

במה ניתן לטפל באמצעות ביבליותרפיה?

באמצעות טיפול בכתיבה ניתן לטפל בשורה של בעיות פסיכולוגיות, קשיים רגשיים והפרעות נפשיות, לרבות:

• התנהגות זועמת ועצבנית
קושי בוויסות רגשי
• חרדה והפרעות חרדה
• דיכאון והפרעות מצב רוח
• דימוי עצמי נמוך
• תחושת בדידות מתמשכת
• קשיים זוגיים ומיניים
דימוי גוף שלילי
• התמכרויות לחומרים

ביבליותרפיה יכולה לעזור גם בקידום המטרות החשובות הבאות:

• פיתוח תקשורת בינאישית
שיפור מיומנויות חברתיות
• העלאת המודעות העצמית
• מציאת קול אישי וייחודי
• שינוי ושיפור דפוסי התנהגות
• צליחת משברי חיים

אם אתם מתמודדים עם אחת או יותר מהבעיות הנ"ל או עם בעיה רגשית אחרת, או שאדם הקרוב אליכם מתמודד עם קשיים רגשיים, או שאתם משתוקקים להשיג את אחת המטרות שציינו, ואתם מרגישים שתהליך של טיפול בכתיבה יתאים לו או לכם – כדאי מאוד לשקול להשתמש בטיפול היעיל והיצירתי הזה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מתנהלים מפגשי טיפול בכתיבה וקריאה?

ביבליותרפיה משתמשת אם כך בקריאה ו/או בכתיבה של טקסטים על מנת שהמטפל והמטופל יוכלו לקבל הצצה יחדיו אל העולם הרגשי של המטופל, ויוכלו להבין מה עובר עליו ועם מה בדיוק הוא מתמודד. כל מפגש נסוב סביב טקסט אחד או יותר, שנקרא במהלכו, ולאחר הקריאה נערך שיח ודיון סביב הכתוב. כל מפגש יכול להתנהל באחד או יותר מהאופנים הבאים:

• קריאת טקסטים שהמטפל בוחר לפני הטיפול ובהתאם למה שהוא חושב שרלוונטי למטופל ויתרום לו.

• קריאת טקסטים שהמטופל הביא בעצמו לטיפול ועל פי בחירתו האישית בלבד.

• המטופל כותב טקסטים לפני הטיפול ומביא אותם איתו במטרה לעורר שיח אודות התוכן שלהם. לחילופין הוא יכול להביא טקסטים שכתב בעבר.

• המטפל עשוי להציע למטופל להמשיך בעצמו ומתוך דמיונו הפורה שורות מתוך שירים, סיפורים וטקסטים שהם קוראים במפגש או לכתוב באופן חופשי לאחת מהדמויות בטקסט או על אחת מהדמויות בטקסט.

אחד מעקרונות הטיפול הביבליותרפי הוא התאמה אישית של המפגשים לרצונותיו, העדפותיו וצרכיו של המטופל, לכן המטופל הוא זה שקובע האם יקראו טקסטים שהוא כתב, טקסטים שאחרים כתבו והוא בחר או טקסטים שהמטפל או המטפלת יבחרו להביא לפגישה.

טיפול בכתיבה

האם ביבליותרפיה מתאימה לילדים ובני נוער?

לילדים חיבור רגשי טבעי אל העולם הפנטסטי והדמיוני, מה שמעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה של הטיפול בהם. המטפלת יכולה לבחור טקסטים שיסייעו לילד להתמודד עם קונפליקטים שהוא חווה, לשקף לו רגשות שהוא מרגיש ולעזור לו להבין כיצד הוא יכול להתמודד עם משברים. המטפלת יכולה להציע לו לכתוב יחדיו סיפור, שיוכל לתת דרור לתחושות ולרגשות החבויים בתוכו, כחלק מהבעיות הרגשיות והמשברים שהוא חווה – ולעבד אותם באופן יעיל.

טיפול באמצעות כתיבה וקריאה יעיל גם בעבודה עם בני נוער, שפעמים רבות אינם ששים לבטא את עצמם, ובפרט לא את רגשותיהם, או שאינם יודעים כיצד לעשות זאת כהלכה. באמצעות טיפול ביבליותרפיה ניתן לעקוף את ההתנגדויות שלהם, ולאפשר להם לבטא את עצמם באופן עקיף וסמלי, לרבות הבעה של רגשות שליליים ומצוקות רגשיות כמוסות. הטיפול יאפשר להם לעבד רגשות וחוויות ולהתמודד עם בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות.

אילו מטפלים מציעים טיפול ביבליותרפיה?

טיפולי ביבליותרפיה מיושמים על ידי אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים, מטפלים רגשיים, יועצים חינוכיים ועובדים סוציאליים, שעברו הכשרה תיאורטית ומעשית במסגרת לימודי ביבליותרפיה. לרוב מדובר בתואר שני בביבליותרפיה או לחילופין בתואר שני באמנויות, הקרוי גם תואר שני בהבעה ויצירה, במסלול התמחות בביבליותרפיה.

למטפלים אין בהכרח כישרון או ניסיון מיוחד בכתיבה או ביצירה. הם משתמשים בקריאה ובכתיבה של טקסטים במסגרת מפגשי הטיפול על מנת לקבל גישה אל עולמו הפנימי של המטופל, בשביל להצליח לזהות בעיות רגשיות איתן הוא מתמודד, ובשביל לספק למטופל עצמו תובנות בנוגע לעולמו הפנימי ובנוגע לתכנים מודחקים בנפשו.

טיפול ביבליותרפיה

הייחודיות של תרפיה בכתיבה וקריאה

דרך טיפול בכתיבה ובקריאה של טקסטים ושימוש במילה הכתובה ניתן לטפל בבעיות רגשיות ובהפרעות מסוגים שונים ולעבוד עם כל שכבות הגיל, ובפרט עם ילדים ומתבגרים. הטיפול היצירתי והחכם מאפשר למטפל לעקוף התנגדויות ומגבלות ולקבל גישה אל החוויות הרגשיות והמשברים איתם מתמודד המטופל.

טיפול ביבליותרפי מתבסס על קריאה וכתיבה של טקסטים, ויצירת שיח סביבם, ומאפשר למטפל לקבל גישה אל עולמו הפנימי של המטופל. בנוסף, הטיפול מאפשר למטופל לחשוף ולהתוודע לתכנים בלתי-מודעים בעצמו, להביע את עצמו ואת רגשותיו בצורה עקיפה, לעבד חוויות רגשיות, לשפר את הדימוי העצמי, להתגבר על בעיות רגשיות ולרכוש כלים להתמודדות עם בעיות אפשריות שעלולות להיקרות בדרכו בעתיד.

ביבליותרפיה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול ביבליותרפיה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ביבליותרפיה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: