מכון-דרור-לוגו

תפריט

הצבת גבולות לילדים בגיל הרך או למתבגרים בגיל ההתבגרות: מדוע וכיצד?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הצבת גבולות לילדים: מדוע וכיצד?

אין הורה שלא יודע שטבעם של ילדים הוא לבדוק גבולות ונראה שזו פעולה שכל הילדים נולדים כשהם יודעים לבצעה, בדומה לנשימה או הושטת יד למשהו שהם לא צריכים המונח גבוה על המדף.

יחד עם זאת, ההתנהגות המאתגרת של בדיקת הגבולות שההורים מציבים מהווה חלק חשוב ובלתי נפרד מתהליך ההתבגרות של ילדים והפיכתם לעצמאיים יותר, כמו גם לאנשים חושבים העושים בחירות נבונות.

אף על פי שילדכם עשוי לאתגר אתכם ולא תמיד להסכים עם הצבת הגבולות של הוריו, התנהגות זו מצביעה על כך שהם גדלים, מתבגרים והופכים ליותר ויותר אינדיבידואלים.

כהורים, המשימה שלכם היא ללמד ילדים, הן בגיל הרך והן בגיל ההתבגרות, כיצד לבחון את גבולותיהם בכבוד ומבלי לכעוס או להתריס – מה שיאפשר להם לדעת שבסופו של דבר אתם האחראיים.

הצבת גבולות לילדים חשובה בעיקר משום שהם חשים חוסר ביטחון כשאין להם גבולות ברורים ועקביים.

למעשה, בדיוק כמו שילדים זקוקים לשעת שינה קבועה, שעות שינה רבות, תזונה בריאה ושגרה צפויה לשמירה על בריאותם הגופנית והנפשית, הם זקוקים להצבת גבולות כדי לשמור עליהם ממצבים מסוכנים, כמו לא לחצות את הכביש ללא ליווי מבוגר או לא לשתף מידע אישי ברשת האינטרנט.

בנוסף, הצבת גבולות נותנת לילדים לסגל לעצמם תחושת ביטחון, שכן במצבים בהם הורים אינם מספקים גבולות ברורים או מאפשרים לילדיהם לשלוט על ניהול הבית, יחסי הכוחות מתהפכים וזה מזיק להורים ולילדים כאחד, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

לדוגמא, במידה וילד חש שהוא לרוב מצליח לשכנע את הוריו לעשות בדיוק את מה שהוא רוצה, הוא עשוי להרגיש חזק יותר מהוריו, כאשר תחושת אי הוודאות והיכולת לשלוט במי שאמורים להיות אחראים עליו תגרום לו לחוש חוסר ביטחון עצמי ורמת חרדה גבוהה.

בשל כך, חשוב לזכור כי במאבקי כוח ההורים צריכים להיות תמיד המנצחים.

הצבת גבולות לילדים

הצבת גבולות בגיל הרך או בגיל ההתבגרות

חשיבות הצבת גבולות לילדים טמונה, בין היתר, בעובדה שחוסר גבולות גורם לעיוות תחושת העצמי שלהם ועשוי להיות ההבדל בין הערכה עצמית גבוהה ונרקיסיזם.

בעוד חוסר גבולות מוביל להתפתחות נרקיסיזם ומעודד ילדים לחשוב על הזולת והעולם סביבם כדברים שקיימים רק כדי לענות על צרכיהם ולתת להם את מבוקשם, ילדים חסרי גבולות המציגים בעיות התנהגות לרוב יתנהגו בגסות רוח במקרים בהם הם לא משיגים את מבוקשם.

הצבת גבולות מסירה או לכל הפחות מפחיתה באופן משמעותי את תדירות ועוצמת הוויכוחים, הדיונים והמעשים הבעייתיים, אולם אין הדבר אומר שילדים לא עלולים לנסות לבדוק את חוקי וכללי הבית, אלא שלדעת ולהיזכר בגבולות בעת שהם מנסים לבחון את הוריהם עוזר להפחית את כמות הפעמים ומשך הזמן שהם ינסו לשכנע אתכם לתת להם את מבוקשם.

יש לציין, כי למידת גבולות דומה מאוד ללמידת השלכות, שכן ברגע שהורים קובעים לילדיהם חוקים ומגדירים השלכות צפויות בגין חוסר עמידתם בכללים, הם צפויים לחוש בהדרגה שילדיהם לומדים לשנות את התנהגותם בהתאם למה שהוריהם מצפים מהם.

בכדי לעשות זאת בהצלחה, הורים צריכים לעשות שימוש במספר טכניקות שיכולות להכווין את ילדיהם כשהם מנסים להפר גבולות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך להציב גבולות לילדים?

ראשית, למדו מתבגרים איך להביע את דעתם וצרכיהם בדרך נחמדה המכבדת את עצמם ואת הזולת על ידי מתן דוגמא חיובית להתנהגויות הרצויות.

לדוגמא, תוכלו לדבר בנימה חביבה לילדכם, להיות תקיפים אך ידידותיים כשאתם מבקשים ולהימנע מלצעוק או לזלזל בילדכם כשהם עושים משהו לא בסדר או כשאתם לא מסכימים עם דרך פעולתם.

שנית, הבהירו להם אילו גבולות לעולם אסור לחצות, הציבו להם חוקים ברורים והגיוניים ויידעו אותם שאתם פתוחים לשמוע את דעתם אם הם מרגישים שהצבתם גבולות לא הוגנים כל עוד הם מדברים אליכם בכבוד.

יחד עם זאת, חשוב לציין שישנם חוקים שאינם נתונים למשא ומתן וצריך להיות עקביים בהם, כגון רכיבה על אופניים עם קסדה.

שלישית, אל תאפשרו למתבגרים לנהל עמכם דיונים ארוכים ומתישים על גבולות או כללים, שכן אף על פי שחשוב שילדים ירגישו שמחשבותיהם ורגשותיהם נשמעים ושלהוריהם אכפת מהם, להאריך בהסברים עם מתבגרים לא משרת שום מטרה.

הצבת גבולות בגיל ההתבגרות

איך מציבים גבולות למתבגרים?

לעומת זאת, הדרך היעילה ביותר להציב גבולות לילדים בתקופת הגיל הרך או למתבגרים בתקופת גיל ההתבגרות תהיה להציג בפניהם הקשרים של סיבה ותוצאה.

למשל, תוכלו להסביר לילדכם שריצה או השתוללות בחניון פירושם שהוא לא יוכל להצטרף אליכם שוב לסידורים או שהוא לא יקבל את החטיף או הצעצוע האהוב עליו משום שהוא התנהג באופן מסוכן בחניון למרות שאתם ביקשתם לא להשתולל.

באותה מידה, הורים יכולים להסביר לילדים שלא יתאפשר לכם להקריא להם את הספר המועדף עליהם אם הם לא יהיו מוכנים להיכנס למיטה בשעה שנקבעה מראש.

רביעית, היו עקביים עם הגבולות שהצבתם לילדכם כדי שיהיה להם ברור שהחוקים בעלי משמעות, צריך לכבד אותם ולא ניתן לשנותם בקלות רבה.

בהמשך לכך, התמידו לעשות שימוש בהשלכות בגין התנהגות שלילית ואל תחששו להציב גבולות או תדאגו שילדכם יתרגז או יכעס עליכם, שכן אתם עושים זאת על מנת לשמור על ילדכם בריא ומאושר.

חמישית, אל תצפו שילדים יקבלו גבולות באופן מיידי וייתכן שתצטרכו לתת לילדכם מספר תזכורות ידידותיות בטרם הוא יפנים שהתנהגות שלילית או חסרת גבולות עשויה להוביל לתוצאה שאינו מעוניין בה.

במרבית המקרים, יהיה צורך לתת לילדכם מספר ניסיונות לפני שהם יבינו ויזכרו מה בדיוק עליהם לעשות או לא לעשות במצבים השונים.

הצבת גבולות בגיל הרך

טיפול בהצבת גבולות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהצבת גבולות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המודרכים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהצבת גבולות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות התנהגות אצל ילדים
בעיות התנהגות אצל ילדים: התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

המושג בעיות התנהגות מתייחס לקשיים התנהגותיים המשפיעים על ההתפתחות והקשרים הבינאישיים של ילדים, כאשר חלק מבעיות ההתנהגות, כמו חוסר משמעת וחוסר גבולות, התפרצויות זעם ותוקפנות מקשות במיוחד על הורים ואנשי חינוך.

המדריך המלא >>
הפרעות התנהגות
הפרעת התנהגות: סוגי הפרעות התנהגות אצל ילדים או מבוגרים

התנהגות תוקפנית, היעדר רגישות לסביבה, אלימות מילולית ופיזית – כל אלו עלולים להצביע על הפרעת התנהגות שיכולה להוביל לשורה של קשיים כמו הידרדרות בלימודים, הסתבכויות פליליות , התמכרויות לסמים ועוד. כדי להימנע מכך, חשוב לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה בשלושה מישורים משמעותיים.

המדריך המלא >>
עיצוב התנהגות
טבלת עיצוב התנהגות לילדים: תכנית עיצוב התנהגות אישית בגן או בכיתה

תכנית עיצוב התנהגות אצל ילדים יכולה להתקיים בבית, בכיתה, בגן או בבית הספר, באמצעות טבלה או לוח, זאת על פי גילם של הילדים. בהתאם לחומרת בעיות או הפרעות ההתנהגות, לעתים קרובות יש צורך בניהול טבלת עיצוב התנהגות אישית לילדים או לתלמידים הן בבית בעזרת טבלה והן כיתתית באמצעות לוח.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: