מכון-דרור-לוגו

תפריט

בעיות חברתיות אצל מתבגרים: קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

בעיות חברתיות אצל מתבגרים: השלכות אפשריות

כחלק בלתי-נפרד מתהליך ההתבגרות, המתבגר מתנתק אט-אט מהוריו, ומתחיל להזדהות וליצור קשרים עם קבוצת השווים שלו – מתבגרים בני גילו. הקבוצה מהווה חלק ניכר מההגדרה העצמית שלו, והקבוצה אמורה לספק לו ביטחון ותחושת שייכות. כשהוא לא מצליח להתחבר לקבוצה מסוימת, כשאין לו חברים, כשהוא לא מעורב בפעילויות חברתיות, ובמקרים קיצוניים גם סובל מחרם ונידוי חברתי – יש לכך מחיר רגשי כבד.

בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות מעוררות בעיות רגשיות, והמתבגר עשוי לסבול כתוצאה מכך בין היתר מדיכאון, חוסר ביטחון עצמי, בדידות, חוסר מוטיבציה פנימית או חיצונית והפרעות אכילה. חשוב לעבוד על רכישת מיומנויות חברתיות, סיגול דפוסי חשיבה והתנהגות מועילים ופתרון הבעיות הרגשיות. באופן זה יכול המתבגר לשפר את רווחתו והצלחתו בהווה וכמובן שגם בעתיד.

את השינוי ניתן להחיל באמצעות פסיכולוגים ומטפלים רגשיים, וגם על ידי אימון אישי של המתבגר. אם הוא מתמודד עם חרדה חברתית, שעומדת בבסיס שאר הבעיות החברתיות, ניתן לבחור בטיפול CBT. טיפול באומנות יכול לעזור לו לגלות את נקודות החוזקה שלו, לפתח ביטחון עצמי, לשפר מיומנויות חברתיות ולתת לו מקום בטוח ואוהב לביטוי עצמי.

בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות

קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות: סוגים ודוגמאות

בני נוער יכולים להתמודד עם קשת רחבה של קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות, כמו למשל:

• מיעוט חברים או מחסור מוחלט בחברים
• קושי ליצור חברויות
בריונות
• העדר סיפוק מקשרים חברתיים
• דחייה חברתית
חרם ונידוי חברתי
• נטייה לריב
• קושי לשמור על קשרים חברתיים
• שיימינג, ובפרט ברשתות החברתיות ובפלטפורמות הדיגיטליות

בשורה התחתונה, קשיים חברתיים משמעותם חוסר יכולת להשתלב ולהיטמע בחברה, להרגיש שייכות לקבוצה ולהרגיש נאהב, מוערך ומכובד בתוכה. עבור בני נוער מדובר במצבים קשים ולעיתים קשים מנשוא.

בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות: סיבות וגורמים

מגוון של סיבות וגורמים יכולים להוביל להתפתחות בעיות חברתיות בקרב מתבגרים, ולכך שהם מתקשים למצוא חברים ולהתחבר לקבוצת השווים שלהם. חלק מהסיבות תלויות בהם, והם יכולים לשפר מיומנויות רלוונטיות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שמגבילים את התקשורת הבינאישית שלהם, וחלקן לא תלויות ישירות בהם. הסיבות והגורמים העיקריים להיווצרות קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות, שקשורים למתבגר עצמו, הם:

• ביישנות
חרדה חברתית
• ביטחון עצמי נמוך
• מיומנויות חברתיות חסרות
• מיומנויות תקשורת בינאישית חסרות
דימוי עצמי נמוך
• דפוסי חשיבה שליליים בהקשרים חברתיים
• מופנמות
• הפרעות בדימוי גוף
קשיי הסתגלות
• הפרעות חרדה ודיכאון

על כל אחד מהגורמים והסיבות הללו ניתן לעבוד. מיומנויות חברתיות ניתן לפתח, ביטחון עצמי ניתן לשפר, על ביישנות ניתן להתגבר, הפרעות ניתן לפתור או לפחות להפחית במידה רבה מההשפעה השלילית שלהן.

ישנם מצבים שבהם המתבגר חווה קשיים חברתיים מסיבות שחיצוניות לו, כמו למשל כאשר הדינאמיקה החברתית בסביבה שלו לא מאפשרת לו להשתלב, כי הסביבה מרגישה שהוא שונה או אף מהווה איום, כמו למשל איום אינטלקטואלי. בכל מקרה ניתן וכדאי לשפר מיומנויות חברתיות, דפוסי חשיבה ותקשורת בינאישית, ובכל מקרה ניתן לעבוד על הקשיים הרגשיים הנובעים מאותם קשיים חברתיים.

בעיות חברתיות אצל מתבגרים

קשיים חברתיים אצל מתבגרים: דרכי התערבות

ניתן לנקוט במספר סוגי טיפול ושיטות טיפול על מנת לעזור למתבגרים ובני נוער לשפר את המיומנויות החברתיות ולהתגבר על הקשיים הרגשיים שלהם, כמו למשל הטיפולים הבאים:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – תהליך של טיפול רגשי לנוער, בו המתבגר לומד לאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים לו ומעוותים את הפרספקטיבה שלו, ולהיפטר מהם, לרכוש נקודות מבט חדשות, לרכוש דפוסי חשיבה והתנהגות שיועילו לו ויקדמו אותו, ויעזרו לו בין היתר גם לרכוש חברים ולהשתלב באופן מספק בחברה.

טיפול באומנות – טיפול באמצעות טכניקות של אומנות חזותית, שמאפשרות למתבגר לבטא את המצוקות הרגשיות והבעיות החברתיות איתן הוא מתמודד בגיל ההתבגרות, לשפר את המודעות העצמית, להעלות את הביטחון העצמי, לרכוש מיומנויות חברתיות ולהתגבר על בעיות רגשיות.

טיפול קבוצתי – באמצעות טיפול קבוצתי יכול המתבגר להכיר אנשים המתמודדים עם בעיות חברתיות ורגשיות דומות, לשפר מיומנויות תקשורת בינאישית, להביע את עצמו באופן פתוח, לרכוש השראה מאחרים וללמוד מניסיונם ולפתח קשרים חברתיים חדשים.

הדרכת הורים – פעמים רבות טיפול במתבגרים כולל גם הדרכת הורים פרטנית, בה המטפל או המטפלת מדריכים את ההורים כיצד לעזור למתבגר שלהם להתמודד עם קשיים חברתיים ורגשיים בגיל ההתבגרות ולתפקד טוב יותר בחברה.

שיטות טיפול בקשיים חברתיים בגיל ההתבגרות

לא קל להתבגר ולהיות מתבגר. זה מאתגר. לחלק מבני הנוער קל מאוד להשתלב בחברה, והיכולת לעשות זאת מוטמעת בהם באופן טבעי. לחלק מבני הנוער יש מיומנויות חברתיות גבוהות. מאידך, לבני נוער רבים קשה הרבה יותר להיטמע ולהשתלב בחברה, לפתח חברויות ולשמור עליהן, להרגיש שייכים לקבוצת השווים שלהם ולקבל סיפוק מהקשרים החברתיים שלהם, וחלקם גם מתמודדים עם בעיות קשות של חרם ונידוי.

בהחלט ניתן לעבוד על הבעיות החברתיות והרגשיות כאחד. בני נוער יכולים לרכוש כלים חדשים ולהשחיז ולדייק כלים קיימים, באמצעותם הם יוכלו למצוא את מקומם בחברה, לא לסבול מתחושת בדידות, לא להסתגר בחדר בבית ולא לסבול מדיכאון ומדימוי עצמי נמוך. דרכם הם יכולים לשפר את היכולות החברתיות שלהם, להוציא מעצמם יותר, לתפקד טוב יותר, להרגיש מסוגלים ולהרגיש טוב עם עצמם ועם מקומם בחברה. מגוון טיפולים רגשיים ופסיכולוגיים יכולים לעזור להם בכך.

קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות

טיפול בבעיות חברתיות בגיל ההתבגרות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות חברתיות בגיל ההתבגרות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות חברתיות בגיל ההתבגרות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: