מכון-דרור-לוגו

תפריט

בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אבחון בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות

בני נוער נתונים ללחצים רבים. מעמידים בפניהם דרישות בבית הספר ובבית. הם מנסים להגדיר את עצמם ואת מקומם בחברה. הם משווים את עצמם לבני גילם. הם מתחילים לצאת מחסות הוריהם ועוברים את אחד השלבים המאתגרים ביותר בחיי האדם המודרני – שלב ההתבגרות והמעבר מילדות לבגרות.

כתוצאה מהשינויים והלחצים הם צפויים להתמודד עם בעיות רגשיות מסוגים שונים בגיל ההתבגרות. בני נוער רבים מתמודדים עם בעיות בדימוי הגוף, ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוכים, הפרעות אכילה, קשיים חברתיים, התמכרויות למסכים, קשיים בשליטה עצמית ובוויסות רגשי, לקויות למידה, הפרעות חרדה – ועוד, ולמעשה כמעט כל בעיה רגשית בלקסיקון.

הם עשויים להתמודד איתן בעצמם מבלי לספר לאף אחד, כי הם רוצים להיות עצמאיים, או בגלל שהם מתביישים – בעיה רגשית נתפסת כחולשה. כשאין אבחון ואין טיפול, הבעיה רק תלך ותחמיר, תשמש כמעמסה מכבידה על חייהם, תפריע לתפקוד שלהם, תוציא אותם מאיזון, ולא פחות חמור מכך – הם ימשיכו לסחוב את המעמסה הזאת גם בבגרות. הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות היא לפנות לאבחון ולטיפול.

בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות

איך מזהים קשיים רגשיים בגיל ההתבגרות?

כמות הקשיים הרגשיים האפשריים שיכולים להרים את הראש בדיוק בגיל ההתבגרות היא גדולה. גיל ההתבגרות מעורר קשיים חדשים ומהווה זרז להופעת בעיות רגשיות מולדות. להלן מספר קשיים רגשיים נפוצים ודרכי הביטוי שלהם בקרב אנשים מתבגרים:

• הפרעות בדימוי גוף
• דימוי עצמי נמוך
הפרעות אכילה
• קשיי תקשורת בינאישית
• סירוב ללכת לבית הספר
• לקויות למידה
הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• נטייה להסתגר ולהיסגר
• הפרעות מצב-רוח ודיכאון
• התפרצויות זעם ואלימות
• התמכרות למסכים ולחומרים
• חרדה, הפרעת OCD והפרעות חרדה אחרות

מתבגרים רבים מתמודדים עם אחד או יותר מהקשיים הרגשיים הללו ומקשיים רגשיים אחרים בגיל ההתבגרות, שקשורים קשר הדוק להתפתחות שלהם, לקשר שלהם עם הוריהם ולקשר שלהם עם בני גילם. כדאי לגשת לאבחן ולטפל בבעיה על מנת לאפשר לנער להתבגר טוב יותר, מדויק יותר ובאופן מאוזן יותר, ולא להניח לבעיות שלו להנציח את עצמן ולהתקבע כעובדה בשטח.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמודדות עם בעיות רגשיות אצל מתבגרים

בבעיות רגשיות אצל מתבגרים מטפלים באמצעות סוגים שונים של טיפול רגשי וטיפול פסיכולוגי. סוגים שונים של טיפול מתאימים כמענה לבעיות רגשיות שונות ולמתבגרים בעלי קווי אישיות שונים, לכן יש להתאים אותם לכל מתבגר ומתבגרת בפני עצמם. להלן מספר סוגי טיפול עיקריים ונפוצים כיום:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול קצר, אפקטיבי ופופולארי, שהוכח פעם אחר פעם כיעיל מאוד בטיפול בבעיות והפרעות חרדה, דיכאון, אכילה והתמכרויות וכן בקשיים חברתיים. דרך טיפול CBT המתבגר יכול לרכוש דרכי חשיבה טובות ובריאות, שמשקפות נאמנה את המציאות, ולרכוש דפוסי התנהגות שיועילו לו בטווח הקצר והארוך. הוא יוכל להיפטר מדפוסים שרק מזיקים לו, מנציחים בעיות רגשיות ומעוותים את תפיסת עולמו.

טיפול באומנות – טיפול המתבסס על טכניקות של אומנות חזותית, הבעה ויצירה, כמו פיסול, ציור, רישום, איור וצילום, דרכו המתבגר יכול לפתח את המודעות העצמית שלו, להעלות את הביטחון העצמי, לתת למטפל הצצה לעולם הפנימי שלו, להעלות תכנים המצויים בתת-מודע שלו ולפתור בעיות רגשיות שונות בגיל ההתבגרות.

טיפול פסיכולוגי – טיפול אצל פסיכולוגית קלינית או פסיכולוגית חינוכית יסייע למתבגר להתמודד עם משברים וקונפליקטים בחייו, לרכוש כלים להתמודדות בריאה עם בעיות, לרכוש נקודות מבט חדשות על עצמו ועל חייו, לגלות בעצמו נקודות חוזקה, להתפתח מבחינה אישית, לתפקד טוב יותר ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.

בעיות רגשיות אצל מתבגרים

סוגי מטפלים בקשיים רגשיים אצל מתבגרים

טיפולים רגשיים וטיפולים פסיכולוגיים שונים מוענקים כשירות הניתן על ידי אנשי מקצוע שונים, כשלרוב אלו הן האפשרויות:

פסיכולוגים קליניים וחינוכיים – אנשי מקצוע שסיימו שני תארים בפסיכולוגיה, לרבות תואר שני בהתמחות קלינית או חינוכית, עברו הכשרה מעשית ארוכה והשלימו מבחן הסמכה. פסיכולוגים קליניים וחינוכיים מוכשרים לתת סוגי טיפולים פסיכולוגיים מורכבים, כמו טיפול פסיכו-דינאמי, וטיפולים רגשיים כגון טיפול CBT כל עוד למדו והוכשרו ברזי הטיפול הספציפי.

פסיכותרפיסטים – אנשי מקצוע שבאים מעולמות הטיפול, החינוך והפסיכולוגיה, שהשלימו לימודי פסיכותרפיה לתואר שני או כהתמחות נוספת בנוסף ללימודי התואר השני. באופן כללי, פסיכותרפיסטים מומלצים מעניקים טיפולים רגשיים כגון טיפול CBT, טיפול במוזיקה, פסיכותרפיה פסיכו-דינאמית וטיפול באומנות.

עובדים סוציאליים – ישנם עובדים סוציאליים ועובדים סוציאליים קליניים, שעברו בנוסף לתואר בעובדה סוציאלית גם תואר שני בהתמחות קלינית. שני אנשי המקצוע יוכלו להעניק למתבגר טיפול רגשי לנוער, תוך שימת דגש על היבטים חברתיים, משפחתיים ומערכתיים רחבים והזכויות המגיעות לו.

בעיות רגשיות אצל בני נוער: מסגרת טיפולית

בעיות רגשיות אצל בני נוער ניתן לפתור בתוך מסגרות טיפול שונות, וזאת לרוב בהתאם לרצונותיו והעדפותיו של המתבגר:

טיפול בבית המטופל – טיפול הנערך בבית של המתבגר. תהליך הטיפול כולו יכול להתבצע באופן זה או רק חלקו.

טיפול בקליניקת המטפל – השיטה הקלאסית והמוכרת בה נפגשים מטפל או מטפלת עם המתבגר בקליניקה הפרטית שלהם.

טיפול אונליין – אפילו טיפולים רגשיים ופסיכולוגיים ניתן כיום לקבל מרחוק, למשל באמצעות הסקייפ והזום. תהליך של טיפול פסיכולוגי אונליין זאת אופציה שצוברת תאוצה ופופולאריות, אך לא בטוח שהאפקטיביות שלה זהה לטיפולים בעלי פן אישי וקרוב יותר.

הדרכת הורים – פעמים רבות תלווה את הטיפול הפרטני במתבגר גם הדרכה להורים שלו, כך שהם ידעו טוב יותר מה מתרחש, יוכלו לספר למטפלת כיצד משפיע הטיפול, יוכלו לספק לה מידע חשוב ויוכלו לרכוש ממנה כלים לעזור למתבגר שלהם להתגבר על הבעיה שלו.

בעיות רגשיות אצל בני נוער

שיטות טיפול בקשיים רגשיים בגיל ההתבגרות

מתבגרים ובני נוער סובלים מבעיות רגשיות כמו אנשים מבוגרים, ולפעמים אף יותר, עם הבדל אחד משמעותי – אין להם ניסיון חיים כמו שיש להם. הם עושים את הצעדים הראשונים שלהם בעולם האמיתי, העולם של המבוגרים, הם מתפתחים מבחינה פיזית, שכלית ונפשית, מופעלים עליהם לחצים פנימיים וחיצוניים ומעמידים להם דרישות. חברו את הכל יחד – וכך נוצרות בעיות רגשיות אצל ילדים.

אפשר לשקוע לתוך הבעיות הרגשיות הללו ולתת להן להתקבע ולהחמיר עם הזמן, וגם להמשיך עמוק לתוך הבגרות ואף לכל החיים. אפשר לגשת לאבחון ולטיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות, לרכוש תובנות וכלים להתמודדות טובה יותר עם קונפליקטים, מצוקות ומשברים, להרגיש תחושה של מסוגלות וביטחון עצמי, ליהנות מרווחה רגשית, לתפקד ברמה גבוהה ולממש את מלוא הפוטנציאל. עניין של הבנה ובחירה.

טיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות
בעיות חברתיות אצל מתבגרים: קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות

בני נוער רבים מתמודדים עם בעיות חברתיות, כמו מיעוט חברים, קושי ליצור חברויות ואף חרם ונידוי חברתי. אלו מובילים לבעיות רגשיות, שרק מעצימות בתורן את הבעיות החברתיות. את המעגל הזה ניתן לקטוע על ידי רכישת מיומנויות חברתיות ושיפור הרווחה הרגשית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: