מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמודדות עם כישלון בחיים: איך להתמודד עם תחושת כישלון?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

למה תחושת כישלון מטלטלת אותנו כל כך?

תמיד אומרים ש"מי שלא מנסה לא נכשל", או במילותיו של דודו טסה, "עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה", אך בעבור רבים, כישלון יכול להיות רגש מאוד מפחיד ומטלטל, שלא פעם מונע מאיתנו לנסות שוב.

אפשר בהחלט להבין מדוע התמודדות עם כישלון נצרבת עמוק בתודעה. כשמנסים להשיג משהו, משקיעים את כל המאמצים ובסוף לא מצליחים – זה עלול לייצר תחושה שאנחנו לא טובים מספיק, שאולי משהו בנו לא מאפשר לנו להצליח ושדברים שאולי נראים לאחרים קלים – לא מגיעים אלינו באותה הקלות.

למעשה, חרדה מכישלון היא חוויה מאוד נפוצה ומוכרת. אז אם אתם חווים פחד מכישלון, זכרו שזה לא אומר שמשהו לא בסדר בכם – אלא שאתם פשוט אנושיים – בדיוק כמו כל השאר. עכשיו, בואו ננסה לפרק את התחושה הזאת ולהבין איך להתמודד עם כישלון בצורה שקולה יותר.

התמודדות עם כישלון

איך להתמודד עם כישלון בחיים?

כל אתגר נפשי, ובוודאי גם התמודדות עם כישלון, הוא הזדמנות לבחון לא רק את הרגשות שצפים כשהוא מתרחש, אלא גם את ההשפעות העמוקות יותר שלו על הנפש.

כישלון, בין אם בלימודים, בעבודה, במערכות יחסים או בכל תחום אחר – בהחלט עלול להגיע אחרי מאמצים משמעותיים שלא נשאו פרי. חוויות כאלו נוטות להתקבע בזיכרון, בין אם מודעים לכך או לא – ולעצב במידה רבה את האופן שבו תתנהלו כשאתגרים דומים יצוצו בהמשך.

אחד הדברים החשובים ביותר שכדאי לעשות כדי להתמודד עם כישלון, כמו עם כל אתגר אחר – הוא לפתח מודעות לאופן שבו החוויה הזאת משפיעה עליכם בכל הרבדים. ככל שתנסו להדחיק את הכישלון ו"לטאטא אותו מתחת לשטיח" – כך הוא יתעצם וישפיע יותר בהמשך, גם ללא ידיעתכם. ככל שתכירו בכישלון על כל ההשלכות שלו, תתנו מקום לתחושות הקשות ותרגישו אותן בלי לברוח – כך תוכלו להבטיח שתגיעו לאתגר הבא ממוקדים ומאוזנים יותר.

כמובן שזה דבר שקל להגיד וקשה ליישם, גם לטובי המומחים בבריאות הנפש, אך בדיוק בגלל זה כדאי לזכור שאתם לא חייבים לעבור את זה לבד. תהליך של טיפול פסיכותרפיה, כמו גם תמיכה של אנשים קרובים ואהובים ובעיקר רצון לבחון את עצמכם ולהשתפר – כל אלו יסייעו מאוד בשיפור דרכי התמודדות עם כישלון ובהיערכות לאתגרי העתיד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מתמודדים עם כישלון במבחן?

התמודדות עם כישלון במבחן היא מטבע הדברים נפוצה ביותר. אין ילד, נער או מבוגר שלא נדרשו להתמודד עם לפחות כישלון אחד במהלך הלימודים – כאשר כל אחד מגיב לכישלונות האלו באופן שונה כמובן. אצל חלק מהאנשים, כישלון במבחן, בטח אם מדובר ביותר ממבחן אחד, יכול לייאש, לתסכל ולייצר תחושה שאולי אנחנו לא טובים מספיק. התחושות האלו גם יכולות לייצר כדור שלג שילך ויגדל עם כל מבחן לא מוצלח בעתיד.

אם אתם מזהים שזה קורה לכם – חשוב לעצור ולבחון את התחושות האלו. אחת הדרכים לעשות זאת היא ניהול יומן שיתאר את המחשבות, הפחדים והחוויות שלכם. כך תוכלו בהמשך לקרוא את מה שכתבתם ולנתח לעומק את האופן שבו המוח שלכם תופס את הסיטואציה וחווה אותה בכל הרבדים. כמובן שגם טיפול פסיכולוגי יכול לעזור למסגר את הכישלון במבחן בצורה שתפחית את ההשפעה שלו עליכם עם הזמן.

באופן כללי, כדאי לזכור שהביצועים במבחן אחד או אפילו במבחנים בכלל, אינם משקפים היבטים אחרים בכם, שאולי לא מקבלים ביטוי בלימודים. ההבנה הזאת היא הבסיס שיסייע לפתח כלים וצורות חשיבה שאמנם לא יעלימו את הכישלונות הכואבים, אך יעזרו לקבל פרופורציות מדויקות יותר על מי שאתם באמת.

איך להתמודד עם כישלון

איך להתמודד עם כישלון בעבודה?

התמודדות עם כישלון בעבודה לפעמים יכולה להיות מפחידה ודרמטית יותר מכל כישלון אחר בחיינו. אנשים רבים תופסים את הקריירה שלהם כמדד המדויק ביותר להצלחה, לכישורים ולכישרונות שלהם, בעוד שיש כל כך הרבה גורמים אחרים שיכולים להעיד על כל אלו – בין אם מודעים לכך או לא.

בשונה מכישלונות בתחומים אחרים, כישלון בעבודה יכול לייצר גם השלכות אחרות שעלולות להשפיע מאוד על החיים – כמו חרדה מתמשכת, דאגות כלכליות ואפילו פגיעה בבריאות. לכן, חשוב לזהות אם תחושת הכישלון גובה מכם מחיר יקר מדי – ולא להתבייש להכיר בכך ואף לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי במידת הצורך.

תהליך של טיפול רגשי, בהקשר הזה, בהחלט יכול לסייע למסגר את תחושת הכישלון בצורה פרופורציונלית יותר, להבין אותה לעומק ולהכיר דרכים לחיזוק הביטחון וההערכה העצמית, גם כשהתחושות הקשות מתעוררות ומערערות.

איך מתמודדים עם כישלון בטסט?

כשנכשלים בטסט, כמו עם כל כישלון אחר בחיים, זה עלול לייצר מערבולת שמזינה את עצמה שוב ושוב. אחרי התמודדות עם כישלון, הטסט הבא כנראה יהיה מלחיץ ומאיים יותר, מה שיגביר את הסיכוי לטעויות, יגרום לכישלון נוסף וכך הלאה. בני נוער רבים וגם מבוגרים מתמודדים עם רצף מורכב ומאתגר של כישלונות בטסטים, שעולה לא מעט כסף ויכול להכניס המון מתח נפשי וחרדה לחיים.

אם אתם מוצאים את עצמכם ב"לופ" הזה, חשוב קודם כל לעצור, להזכיר לעצמכם שאתם לא לבד ולהבין שיש מקום לתסכול ולתחושות הקשות שעולות בכם. אחרי שמבינים את זה וסולחים לעצמכם קצת יותר – קל יותר לחבר את המעטפת הטיפולית שתאפשר להגיע לטסט הבא יותר רגועים, ממוקדים ובטוחים בעצמכם.

איך מתמודדים עם כישלון

דרכי התמודדות עם כישלון אצל ילדים

אף הורה לא רוצה שהילד שלו יחווה כישלון, אך החוויה הזאת הכרחית וחיונית לפיתוח תחושת המסוגלות של ילדיכם. התמודדות עם כישלון היא חלק בלתי נפרד מהחיים, וככל שילדים מתמודדים עם כישלון בשלב מוקדם יותר, כך יהיה קל יותר לעשות זאת שוב ושוב בהמשך. עם זאת, חשוב שכל הורה יבין מתי הכישלון משפיע על הילד יותר מדי – ויספק את התמיכה וההכוונה שיקלו על ההתמודדות שלו.

כמובן שאם מזהים אצל הילד סימני מצוקה משמעותיים, נכשל שוב ושוב במבחנים או לא מוכן להתנסות בחוויות שנכשל בהן – בהחלט כדאי להיעזר במטפל מקצועי שילווה אתכם יד ביד עד להתגברות על המכשול. במקרים מסוימים, ייתכן שיידרש אבחון מקיף כדי להבין האם לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) משפיעות על הכישלון ועל השלכותיו.

טיפול בהתמודדות עם כישלון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמודדות עם כישלון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמודדות עם כישלון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: