מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיקים אצל ילדים: האם טיקים עוברים ללא טיפול מקצועי בטיקים?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיקים?

טיקים הינם תגובות ותנועות בלתי-רצוניות של שרירים בגוף, ולרוב למי שחש אותם אין אפשרות לשלוט בהם, והוא מרגיש דחף עז להוציא אותם לפועל. כ-20% מהילדים חווים טיקים ברמה זו או אחרת בגילים המוקדמים, כשהגיל הממוצע להופעתם הראשונית הוא 5. טיקים יכולים להופיע בתדירות גבוהה יותר בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או בקרב ילדים עם אוטיזם, אך יש לדעת שהתנועות המזוהות עם אוטיזם אינם טיקים.

רגע לפני שישנו ביטוי פיזי לטיק, מופיע דחף מקדים לבטא אותו, שמתואר לרוב כדחף שאי אפשר למנוע. לאחר ביטוי הטיק בפועל מורגשת תחושת הקלה. טיקים אצל ילדים מזוהים יותר עם העיניים, אך הם יכולים להופיע בכל קבוצות השרירים בגוף. במידה ובכל זאת מנסים ומצליחים למנוע את ביטוי הטיק ולהדחיק אותו, לעיתים יופיעו הטיקים בתדירות גבוהה יותר בהמשך היום.

טיקים אצל ילדים עשויים להוביל לבעיות חברתיות בגן או בבית הספר ומקשים על התרכזות בחומר הנלמד, ביצוע מטלות והתכוננות למבחנים. כדרך התמודדות חברתית עם טיקים, הילד עשוי לנקוט בפעולות קטנות שיסתירו אותם מפני הסובבים אותו. טיקים נוטים להופיע ולהעלם באופן עצמוני בתוך תקופה של כ-4 חודשים או פחות. במידה והבעיה נמשכת מעבר לכך, ניתן לגשת לקבלת טיפול רגשי ו/או טיפול תרופתי. גם הדרכת הורים באה כמובן בחשבון.

טיקים אצל ילדים

סוגי טיקים אצל ילדים ובני נוער

קיימים שני סוגים של טיקים אצל ילדים ובני נוער – מוטוריים וקוליים, והם נחלקים כל אחד גם לטיקים פשוטים וטיקים מורכבים. להלן מידע כללי על סוגי הטיקים:

טיק קולי הוא טיק המופק באמצעות מיתרי הקול.

טיק מוטורי מופק על ידי קבוצת שרירים אחת או יותר.

• מרבית הטיקים אצל ילדים הם טיקים פשוטים, בין אם מוטוריים או קוליים.

• טיקים מורכבים נמשכים זמן רב יותר מאשר טיקים פשוטים.

• מי שחווים טיקים מורכבים יחוו במרבית המקרים בנוסף לכך גם טיקים פשוטים.

להלן פירוט החלוקה של 4 סוגי הטיקים, כולל 2 דרגות החומרה שבהן הם מופיעים:

טיקים מוטוריים פשוטים – מופיעים באופן פתאומי באחת מקבוצות השרירים בגוף, כמו מצמוץ עיניים, עוויתות פנים ומשיכת כתפיים.

טיקים מוטוריים מורכבים – נגיעה באנשים אחרים, חיקוי חזרתי של אנשים אחרים, משיכה בבגדים ותנועות מיניות.

טיקים קוליים פשוטים – קולות מגוונים מסוגים שונים, שמופיעים בפתאומיות, כולל ניקוי גרון, שיעול, נביחות ונחירות.

טיקים קוליים מורכבים – חזרה על דברים, חזרה על דברי האחר ואמירת ביטויים מיניים ואף גזעניים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סיבות וגורמים להופעתם של טיקים בגוף אצל ילדים

לטיקים אצל ילדים יש בסיס נוירולוגי, והם מתרחשים לרוב בעקבות חוסר איזון והפרשה מוגברת של המוליך העצבי דופמין, ונמצא גם בסיס גנטי נרחב להופעתם. תדירות ועוצמת הטיקים מוחמרות בעת חוויית מצבים רגשיים עצמתיים, בין אם הם חיוביים או שליליים, כמו למשל סטרס, דאגה, עייפות, כעס והתרגשות.

גם נטילה של תרופות מסוימות כמו ריטלין וקונצרטה, המזוהות עם טיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD), עשויה לגרום להחמרה בטיקים. לעומת זאת, התעסקות בפעילויות המצריכות התרכזות מעמיקה או שמעוררות עניין רב ידועה כמפחיתה את תדירות הופעתם.

טיקים אצל ילדים טיפול

מהן אפשרויות הטיפול בטיקים בילדים?

על מנת לטפל בטיקים ניתן לפנות לקבלת טיפול רגשי לילדים, בשילוב הדרכת הורים, ולעיתים גם לגשת לאבחון פסיכיאטרי ולקבל במידת הצורך מרשם לטיפול תרופתי. להלן פירוט האפשרויות הקיימות לצורך טיפול בטיקים אצל ילדים:

טיפול רגשי – טיפולים רגשיים שונים, כמו טיפול באומנות ובפרט טיפול CBT, יכולים להקל על תדירות ועוצמת התסמינים. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מזהה פעילויות ומצבים רגשיים שמחמירים את הטיקים אצל ילדים, ופועל לצמצם את התרחשותם או את העיסוק בהם. הטיפול עוזר למטופל להבין כיצד הוא יכול לשבור הרגלים, לקבל שליטה מוגברת על ההפרעה ולהפחית את ההשפעה שלה על חייו. טיפול CBT גם יאמן את המטופל כיצד לשאת את התחושות השליליות שקודמות לטיק מבלי לתת להן ביטוי פיזי.

הדרכת הורים – טיפולים רגשיים ופסיכולוגיים בילדים מחייבים רובד של הדרכת הורים. מדריכת הורים תעזור להם להבין אילו מצבים רגשיים, פעולות ופעילויות מחמירים את הטיקים, וכיצד הם יכולים לסייע לילד שלהם להתמודד עם הבעיה ולהפחית מתדירותה ומעוצמתה.

טיפול תרופתי – תרופות שמשפיעות על המוליך העצבי נוראדרנלין והמוליך העצבי דופמין ונמצאו כבעלות השפעה חיובית על טיקים. לרוב הטיפול התרופתי כרוך גם בהופעתן של תופעות לוואי, ויש לקחת זאת בחשבון. פסיכיאטר יוכל לספק לכם את המידע המדויק והמקיף ביותר לאחר שיבצע אבחון וימליץ לכם כיצד לפעול.

האם טיקים אצל ילדים עוברים עם הזמן?

הורים לילדים המתמודדים עם טיקים שואלים אותנו כל מיני שאלות הנוגעות לסוגיה, אז החלטנו לספק להן מענה ברור:

האם טיקים עוברים? התשובה היא כן. במרבית המקרים התופעה חולפת תוך פרק זמן של כ-4 חודשים מרגע הופעתה. במידה ולא, ניתן לגשת לאבחון ולטיפול במידת הצורך בשביל להעלים אותה כליל.

האם טיקים זה תורשתי? נמצא שלטיקים יש מרכיב גנטי ברור, ושלאנשים בני אותה המשפחה יש סיכוי מוגבר להתמודד עם טיקים אצל ילדים במידה ולבן משפחה אחר יש טיקים, ובפרט כשמדובר בקרבה מדרגה ראשונה.

האם ישנו קשר בין טיקים והפרעת קשב וריכוז? גם במקרה זה התשובה היא חיובית. במקרים רבים טיקים נוטים ללכת יד ביד עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים.

כיצד ניתן לטפל בטיקים אצל בני נוער? הטיפול בטיקים זהה באופן כללי בין אם מדובר בילדים או בבני נוער המתמודדים עם טיקים – טיפול רגשי לנוער שניתן לשלב עם הדרכת הורים, ובמקרים מסוימים נשקל גם טיפול תרופתי – וכל מקרה לגופו, כמובן.

טיפול בטיקים בילדים

דרכי טיפול בטיקים רגשיים וחרדות

טיקים היא תופעה נוירולוגית שכיחה מאוד בקרב ילדים ובני נוער. היא באה לידי ביטוי פיזיולוגי על ידי תנועות שריר בלתי-רצוניות או באופן קולי. אלו יכולים להיות מצמוץ עיניים, עוויתות בפנים, רקיעת רגליים, תנועה של הראש, כחכוח בגרון, נהמות, שיעול – ועוד. לפני הופעת הטיק, מורגש דחף כמעט בלתי-נשלט להגיב לטיק ולתת לו ביטוי. לאחר הביטוי הפיזי, מורגשות תחושות של רגיעה והקלה.

לרוב התופעה חולפת בעצמה תוך מספר חודשים בודדים או פחות מכך. במידה ואין זה המצב, ובמידה והטיקים מפריעים מאוד לילד או למתבגר, כדאי לבדוק דרכים להקל עליהם. על ידי טיפול מתאים ניתן לצמצם את תדירות ועוצמת הטיקים אצל ילדים ולהשיג מידה מוגברת של שליטה בדחפים שמובילים את המטופל להגיב לטיק, ואף לשבור את ההרגל.

טיפול בטיקים אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בטיקים אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בטיקים אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: