הפרעה פסיכוסומטית: סוגי מחלות או כאבים פסיכוסומטיים

מה זה פסיכוסומטי?

בעיות פסיכוסומטיות, המכונות גם הפרעות פסיכוסומטיות, הינן בעיות פסיכולוגיות היוצרות כאבים גופניים, כלומר חששות ורגשות שליליים או מודחקים הגוררים מחלות או תסמינים פיזיים אשר אינם נובעים ממחלה גופנית אורגנית אלא מסיבות רגשיות או נפשיות.

בעוד ישנן דוגמאות רבות של תהליכים פסיכוסומטיים, חלקם אינם מרמזים על מחלה. לדוגמא, הזעת יתר בידיים וטכיקרדיה (אוץ לב) כשאדם לקראת מבחן חשוב או אדם המסמיק כשמתבייש במשהו שעשה או אמר.

קיימות עמדות רפואיות שונות בנושא בעיות פסיכוסומטיות, כאשר חלק מאנשי המקצוע רואים בהפרעות פסיכוסומטיות כהפרעות פסיכיאטריות לכל דבר וחלקם רק מתייחסים לעובדה שהופעתם של תסמינים רבים רק מסבכת את יכולתם לאבחן את המחלה בכלים הרפואיים המקובלים שברשותם.

פסיכוסומטיזציה עשויה לגרום לתסמונת המעי הרגיז ולכאבים פסיכוסומטיים, כולל כאב ראש כרוני, כאבים בצוואר, בעמוד השדרה או הרחם וכאבים בחזה.

בכדי לקבוע האם סימפטום מסוים הינו תוצר של הפרעה פסיכוסומטית, יש צורך בבירור מעמיק המקיף את הטיפולים שהחולה קיבל וזיהוי המחלה, כשלא כל מחלה הינה פסיכוסומטית אלא רק אלו המציגות תסמינים לא מוסברים בעלות מרכיבים רגשיים או נפשיים.

הסיבות להופעתן של מחלות פסיכוסומטיות קשורות על פי רוב להצפה רגשית הנובעת מטראומה, חרדה, ייסורים מתמשכים או דיכאון, כשהאדם בדרך כלל מציג תלונות גופניות רבות באיברים שונים, כמו קוצר נשימה, כאב, רעידות ובעיות במערכת העיכול, אולם כאמור, הן אינן מוסברות על ידי מחלה או בעיה אורגנית כלשהי.

בפועל, מתח רגשי או נפשי יכול להתבטא באופן גופני באיברים שונים ולדמות או אף להחמיר מחלות גופניות קיימות. למעשה, ילד או מבוגר הסובל מבעיה פסיכוסומטית נמצא לעתים קרובות בייעוץ רפואי או מגיע למיון בבית החולים בשל סימפטומים אלו, אך לרוב רופאים מתקשים למצוא את הסיבה האמיתית לתלונות החולה.

מכיוון שכאבים פסיכוסומטיים שכיחים במיוחד בקרב אנשים המאובחנים כסובלים מהפרעות חרדה או הפרעות דיכאוניות, פסיכותרפיה הינה חיונית במקרים אלה ולעתים אף ליווי פסיכיאטרי להקלה על חומרת הבעיה.

מחלות פסיכוסומטיות כאבים פסיכוסומטיים

סוגי כאבים פסיכוסומטיים נפוצים

סוגי הבעיות הפסיכוסומטיות הנפוצות ביותר אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים מופיעות:

במערכת העיכול – תחושת כאב ושריפה בבטן, כיב קיבה, סחרחורות ובחילות, החמרת דלקת בקיבה, שלשולים ועצירות.

בשרירים והמפרקים – מתח שרירים, התכווצויות וכאבים.

בריאות – תחושת קוצר נשימה וחנק, תסמינים דומים למחלות לב או ריאה.

בכליות ושלפוחית השתן – כאבים וקשיים במתן שתן הנראים דומים לתסמינים של מחלות בשלפוחית השתן.

מחלות פסיכוסומטיות שכיחות נוספות כוללות:

כאבים בגרון – גירויים קלים אך קבועים בגרון ובשקדים, קושי בבליעה.

בעור – גירוי, צריבה או עקצוצים.

בלב ובמחזור הדם – לחץ בחזה, דפיקות לב, לחץ דם גבוה.

בתחום המיני והפוריות – ירידה בחשק המיני, בעיות זקפה ואימפוטנציה, הפרעות במחזור, קושי להיכנס להריון.

במערכת העצבים – איבוד שווי משקל, רגישות יתר תחושתית, כאבי ראש ומיגרנות, בעיות בראייה וקשיים מוטוריים.

באופן כללי, תסמינים אלו של כאבים פסיכוסומטיים יופיעו כאשר סטרס כרוני ורמת חרדה גבוהה יגרמו לפעילות מוגברת במוח ובמערכת העצבים של האדם ולעליה ברמתם של הורמונים מסוימים בדם, כמו קורטיזול ואדרנלין.

משום כך, כל ילד, נער או מבוגר נמצא בסיכון לפתח מחלה פסיכוסומטית, שכן כל בני האדם נחשפים מעת לעת לסיטואציות הגורמות להם ללחץ, מתח, עצב או חרדה.

גורמים להתפתחותן של מחלות פסיכוסומטיות

אף על פי שידועים גורמים אפשריים רבים להתפתחותן של מחלות פסיכוסומטיות, ישנם מצבים מסוימים אשר נחשבים כגורמים מרכזיים להופעתן של בעיות פסיכוסומטיות, אלו כוללים:

• לחץ בלימודים או בעבודה
• בעיות כלכליות וחובות
בריונות
• טראומות
• קושי בהבעת רגשות
• לחץ פסיכולוגי
דיכאון
• חרדה
• אדם המביא את עצמו עד קצה גבול היכולת האישית שלו

במידה והנכם חושדים כי התסמינים שאתם או ילדכם מציגים יכולים להיות קשורים להפרעות פסיכוסומטיות או אם אתם או ילדכם לחוצים וחשים חרדה לעתים קרובות מדי, הצעד הראשון שלכם יהיה לפנות לרופא הילדים או רופא המשפחה שלכם על מנת לקבל הפנייה לביצוע בדיקות רפואיות רלוונטיות.

לאחר שנשללה בעיה גופנית אורגנית, הרופא ימליץ לכם על פנייה לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש, כלומר פסיכולוג או פסיכיאטר מוסמך.

תהליך של טיפול פסיכולוגי במצבים אלו חשוב ביותר, הן לילדים והן למבוגרים, זאת כדי שהאדם יוכל בעזרת המטפל לזהות את הסיבה ללחץ והחרדה במטרה להתמודד טוב יותר עם הבעיה וכן כדי ללמוד אסטרטגיות חדשות ולקדם הרגלים שישפרו את המצב הרגשי ואת תחושת הרווחה הכללית של האדם.

מעבר לכך, טיפול במחלות פסיכוסומטיות נעשה בגישה רב-תחומית, בה רופאי משפחה או רופאים מומחים בתחומים ספציפיים יתייחסו לאלמנטים הגופניים, הפסיכולוגיים והפסיכיאטריים, לתהליך הטיפול, השיקום ואף המעקב בהתאם לצורך.

יש לציין, כי גישה זו מכונה גישה ביו-פסיכו-חברתית והיא מניחה כי הגורמים למחלה אינם הגורמים הביולוגיים המסורתיים וששיפור במרכיבים החברתיים והרגשיים בחייו של המטופל יכולים לשפר את יכולתו לנהל את המחלה.

מלבד זאת, ישנם גם טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים, כגון תרגול מיינדפולנס, יוגה ומדיטציה, אשר יכולים גם כן לסייע בהצלחת הטיפול.

קוצר נשימה פסיכוסומטי

תסמינים שכיחים של הפרעה פסיכוסומטית

הפרעות פסיכוסומטיות אצל ילדים חשובות מאוד בשל משמעותן, כאשר קיימת נטייה בקרב רופאים להגדיר אותן כפונקציונליות, מעמידות פנים וכן כתוצאה של עצבים.

בשל כך, מטרת העל של רוב אנשי המקצוע הינה להעלים את הסימפטומים בלי להתעכב ולהבין ממה הם נובעים – מה שגורם לילדים עם הפרעות אכילה או הרטבת לילה (אנקופרזיס) "להבריא" מההפרעה שלהם, אך להתמודד בשלב מאוחר יותר עם חרדת בית ספר או הפרעות חרדה אחרות, רק משום שלא נעשתה הערכה מקצועית מספקת בעבר ששמה דגש על מקור הסימפטומים שהילד חווה.

בעיות פסיכוסומטיות נמצאות בנקודה בה אי אפשר להפריד את הביולוגיה מהפסיכולוגיה והן מופיעות במהלך התפתחות האישיות, כשחשוב להבין את המצב שגורם למתח ולחץ ואת המתחים שנגרמו עקב חוסר סיפוק של צרכים בסיסיים.

חשוב לציין, כי הפרעות פסיכוסומטיות משנות תמיד, באופן פחות או יותר טראומטי, את סביבתם של ילדים. בכדי להבין את המחלות הפסיכוסומטיות בילדות, הורים חייבים לקחת בחשבון את ההתפתחות הרגשית, כמו גם את חשיבותה בארגון האישיות.

בנוסף, יש להבין את הרווחים המשניים שהילד מקבל בעקבות הופעתם של תסמינים פסיכוסומטיים, זאת מכיוון שכל סימפטום פסיכוסומטי הינו ייחודי ובעל משמעות קונקרטית בשביל כל ילד בכל שלב של ההתפתחות.

קיימים גורמים אישיותיים הגורמים לנטייה לסומטיזציה, כגון:

• ציפיות גבוהות של האדם מעצמו
פרפקציוניזם
• התעלמות מרמת חרדה גבוהה ומתמשכת או לקיחת אחריות יתר על המידה
• מופנמות יתר
• חיים במשפחות הנוטות לדחות או להכחיש בעיות ואתגרים שונים

לגישת ההורים, בעיקר גישת האם כלפי הילד, חשיבות רבה במניעת ההתפתחות של בעיות פסיכוסומטיות, שכן גם אצל ילדים ניתן לראות:

• בעיות נשימה
בעיות שינה
• מתח שרירים
• שינויים הורמונליים
• שינויים במערכת החיסון

גורמים נוספים לסומטיזציה הינם:

• פגיעות גופניות של ילדים
• היסטוריה משפחתית או אישית של טראומה
• משפחה הנוטה לפינוק יתר
• חוסר גמישות
פחד משינויים
• קונפליקטים לא פתורים
• צורך בשמירת סוד אישי או משפחתי זמן רב

בהמשך לכך, בין הכאבים הפסיכוסומטיים הנפוצים ניתן למנות:

• שלשולים אצל תינוקות ופעוטות
• הקאות
• שיבושים בשינה
בעיות אכילה
• עצירות
• דרמטיטיס
• גירודים
• כאבי בטן
• עיכוב בתהליך הגדילה
• סחרחורות
• כאבי ראש

בנוסף לתסמינים הרבים שתוארו לעיל, בתקופת משבר גיל ההתבגרות, הן בקרב בנים והן בקרב בנות, עלולים להופיע:

• קוצר נשימה
• התעייפות מהירה
אנורקסיה נרבוזה
• דפיקות לב
• דאגה אובססיבית לגבי היחס בין בחירת מאכלים לבריאות
• עצבנות
בולימיה נרבוזה
• נטייה להתעלף

הפרעה פסיכוסומטית

איך מתמודדים עם כאב פסיכוסומטי?

ילדים, בני נוער ומבוגרים, כולם מתפקדים כיחידה אחת ובלתי נפרדת של גוף-נפש – מה שגורם לכך שחרדה וסטרס כרוני משפיעים ישירות על גוף האדם ובאופן דומה כל מחלה או כאב גופני משפיעים ישירות על מצב הרוח של אנשים.

לכן, מטרת הטיפול הרגשי הינה:

• לאפשר אינטגרציה בין כל הרגשות והמחשבות של האדם הקשורים לכאבים פסיכוסומטיים
• להפחית את השפעת המחלה
• לנתח את המנגנונים והיחסים בין הגוף והרגשות של האדם
• להבין מה הוא צריך ולפתח אסטרטגיות שיסייעו לו להתמודד טוב יותר עם הבעיה ועם אתגרי היום-יום
• למזער את הלחץ ואת התחושות הלא נעימות שהוא חווה מזה זמן ממושך

רופאים יכולים לטפל בתסמינים הגופניים בעזרת תרופות:

• נוגדות כאבים
• להפחתת דלקות
• לשיפור תהליך העיכול
• לריפוי פצעים בעור
• מעודדות שינה

יחד עם זאת, במידה והסיבה לכאבים הינה רגשית, חשוב ביותר לפנות למטפל רגשי או פסיכולוג מומלץ שיסייעו לכם או לילדכם בהפחתת רמת החרדה והסטרס.

במצבים של טיפול בכאבים פסיכוסומטיים, קיימות תרפיות פסיכולוגיות פרטניות וקבוצתיות וכן באפשרותכם להיעזר בטכניקות הרפיה ומדיטציה.

טיפול בבעיות פסיכוסומטיות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות פסיכוסומטיות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות פסיכוסומטיות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.