מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיכאון אצל ילדים: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בדיכאון אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

דיכאון אצל ילדים: הפרעה שמאופיינת בתת-אבחון

נהוג לשייך דיכאון בעיקר לאנשים בוגרים, אבל גם ילדים סובלים מדיכאון. בגלל שהם עדיין אינם בוגרים דיים, ואינם מסוגלים להבין ולפענח מה בדיוק הם חווים מבחינה רגשית, ובגלל שהיכולות המילוליות שלהם טרם הגיעו לשיאן – דיכאון אצל ילדים היא הפרעה שמאופיינת בתת-אבחון.

כשעולה חשד לדיכאון אצל ילדים, על ההורים והצוות החינוכי לשים לב להתנהגותו של הילד, ובפרט לשינויים משמעותיים בהתנהגות ובתפקוד שלו, וכך לקבל קצה חוט שיספק להם תובנה מסוימת לגבי מצבו הנפשי.

ילדים המתמודדים עם דיכאון יפגינו מוטיבציה נמוכה עד אפסית לבצע מטלות, ללכת לבית הספר, להשתתף בפעילויות חברתיות ולעסוק במכלול תחביבים. הם יפגינו מצב-רוח ירוד, חוסר עניין וחוסר תיאבון. ההפרעה עשויה לאכול אותם מבפנים, מבלי שלאף אחד בסביבה הקרובה שלהם ייפול האסימון שהם אכן מתמודדים עם דיכאון, שרק ילך ויחריף עם הזמן.

להפרעת דיכאון אצל ילדים פוטנציאל לעצב לרעה את האישיות שלהם, את דפוסי החשיבה ואת דפוסי ההתנהגות שלהם. יש לה פוטנציאל להשפיע לרעה על ההתפתחות שלהם ולעכב אותה. הפרעת דיכאון בילדות יכולה להמשיך עם הילד גם לשנות הבגרות, ופעמים רבות היא מובילה לשימוש מוגזם ולהתמכרות לאלכוהול, אוכל וסמים ולהתנהגות אלימה ואף אובדנית.

דיכאון אצל ילדים

תסמינים מרכזיים של דיכאון אצל ילדים ובני נוער

בדומה לדיכאון אצל מבוגרים, ישנם מספר תסמינים המעידים על הפרעת דיכאון אצל ילדים ובני נוער. מדובר בתסמינים קוגניטיביים, רגשיים, פיזיולוגיים והתנהגותיים, ואלו המרכזיים שבהם:

• חוסר אנרגיה
• חוסר שקט מופגן
חוסר מוטיבציה לעסוק בפעילויות שונות
• חוסר עניין בסיטואציות חברתיות ובבילוי עם חברים
• עצב ודכדוך המתבטאים במילים ובהבעות פנים
• נטייה להתרגז ו/או לבכות בתדירות גבוהה
סרבנות בית ספר
• הערכה עצמית נמוכה
• תחושות אשם
• מחשבות שליליות לגבי ההווה והעתיד
• כאבי בטן וכאבי ראש
בעיות שינה או רצון עז לישון
• שינויים בתיאבון – אובדן תיאבון או תיאבון מוגבר

אם ילדכם מפגין שינויים משמעותיים במצב-הרוח ובצורת ההתנהגות שלו, ואתם מזהים את התסמינים הנ"ל באופן שבו הוא מתנהג ומתנהל בשבועות האחרונים, מומלץ לגשת לקבלת אבחון פסיכיאטרי או אבחון פסיכולוגי לילדים, ולאחר מכן להתחיל בטיפול בדיכאון במידת הצורך.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דיכאון אצל ילדים: השלכות על העתיד

דיכאון פוגע בתחומים רבים בחייו של הילד, שנמצא כל העת בהתפתחות מתמדת. הדיכאון מצר את צעדיו ופוגע בהתפתחות שלו במישורים שונים – קוגניטיבית, חברתית, דידקטית ורגשית. הוא מקבע הערכה עצמית נמוכה ונטייה להאשמה עצמית. הוא מקבע גם דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים.

בנוסף, ילדים ובני נוער שסובלים מדיכאון נמצאו כבעלי סיכוי גבוה להתמכר לשימוש מוגזם בחומרים, לגלות דפוסי התנהגות עבריינית בעתיד ולפתח נטיות אובדניות.

מסיבות אלו חשוב לפנות מוקדם ככל האפשר לקבלת אבחון וטיפול – גם אם קיים רק ספק קל לקיומו של דיכאון אצל ילדים. עתידו הרגשי, הקוגניטיבי, החברתי והתפקודי של הילד נמצא על הפרק.

כאמור, הילד אינו בעל יכולת לזהות את הבעיה שאיתה הוא מתמודד באופן ברור כמו שאנחנו המבוגרים יכולים, ולכן יש לשים לב להלך-הרוח שלו באופן מיוחד, לשוחח איתו, לנסות להבין עם מה הוא מתמודד ולהיעזר כמובן באנשי מקצוע מוסמכים ומנוסים.

טיפול בדיכאון אצל ילדים

סוגי טיפול רגשי בדיכאון אצל ילדים

טיפול רגשי הוא חלק משמעותי בטיפול בדיכאון אצל ילדים בכל הגילאים. עם השנים פותחו מספר סוגי טיפולים רגשיים שהוכחו כיעילים בפתרון בעיות רגשיות אצל ילדים:

טיפול במשחק – טיפול באמצעות משחק מתאים במיוחד לטיפול בילדים. הוא מאפשר להם להביע את עצמם גם ללא מילים, אלא באמצעות סמלים, וכך יכולה המטפלת לקבל גישה אל העולם הפנימי שלהם. למשחק יכולות תרפויטיות בעצמו, ובנוסף הוא עוזר לילד לשפר את המודעות העצמית והביטחון העצמי, לגלות את נקודות החוזקה שלו, לפתח תחושת מסוגלות ולרכוש כלים להתמודדות יעילה עם בעיות רגשיות אצל ילדים.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית – טיפול יעיל בחרדה ובדיכאון בכל שכבות הגיל, לרבות בילדים. במרוצת הטיפול, המטפל מסייע לילד לזהות דפוסי חשיבה והתנהגות שמפריעים לו ומעכבים אותו, ועוזר לו להחליף אותם בדפוסים שיועילו לו וישפרו את רמת הרווחה שלו. במהלך טיפול CBT לילדים המטופל רוכש כלים שיסייעו לו כילד, כמתבגר וכאדם בוגר.

הדרכת הורים – תהליך טיפול בילדים מערב תמיד ובאופן מובן גם את ההורים. ההורים מספקים למטפלת מידע לגבי מצבו של הילד ולגבי ההתקדמות שלו במהלך הטיפול. המטפלת מדריכה אותם כיצד לעזור לילד שלהם להתמודד עם דיכאון, כיצד לבנות לו שגרה שתועיל לו ותקדם אותו וכיצד לתקשר איתו. הדרכת הורים יכולה להינתן כתהליך עצמאי בפני עצמו או כחלק מהטיפול הפרטני בילד.

שיטות נפוצות לטיפול בדיכאון אצל ילדים

ישנן מספר שיטות לטיפול בדיכאון אצל ילדים, שלמעשה קובעות את מסגרת תהליך הטיפול. אלו הן השיטות הנפוצות ביותר:

טיפול פרטני בקליניקה – טיפולים בהם משתתפים הילד המטופל ופסיכולוגית או מטפלת רגשית לילדים. הטיפולים נערכים בקליניקה של המטפלת.

טיפול פרטני בבית – טיפולים הנערכים בבית הילד. באופן זה יכולה המטפלת להיווכח בדרכי ההתנהלות של הילד, דפוסי ההתנהגות שלו ואופי התקשורת שלו עם שאר דיירי הבית. חלק מהתהליך יכול להתבצע באופן זה או כולו – מתחילתו ועד סופו.

טיפול משפחתי – טיפול המערב את הילד עצמו ואת אחד או יותר מההורים שלו, ואף בני משפחה נוספים, על מנת לפתור את הבעיה ולסייע לילד לצאת מהמצוקה הרגשית איתה הוא מתמודד.

דיכאון אצל ילדים ובני נוער

דרכי התמודדות עם דיכאון אצל ילדים ובני נוער

דיכאון איננו נחלתם של אנשים בוגרים ומבוגרים בלבד. הפרעות דיכאון שכיחות גם בקרב ילדים, רק שהן מאובחנות באחוזים נמוכים יותר מאשר בקרב אנשים מבוגרים, וזאת מכיוון שקשה לזהות דיכאון אצל ילדים בגיל הרך וילדים בוגרים יותר.

מסיבה זאת, על ההורים והצוות החינוכי לשים לב לשינויים בהתנהגות ובהלך-הרוח של הילד ולדפוסים שליליים שהוא עשוי להפגין בבית ובמסגרת החינוכית.

טיפולים רגשיים שונים, כמו טיפול במשחק וטיפול באומנות, עוזרים לילד לבטא את עצמו ואת המצוקה איתה הוא מתמודד. כך יכולה המטפלת לקבל גישה אל העולם הפנימי שלו ולעזור לו להתמודד עם המצב. גם פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית הוכחה כבעלת פוטנציאל לעזור לו, וגם טיפול תרופתי ניתן לשקול במצבים שמצריכים התערבות מסוג זה.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

טיפול בדיכאון אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: