מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיכאון בגיל ההתבגרות: סימנים לדיכאון אצל בני נוער או במתבגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

דיכאון בגיל ההתבגרות: תופעה נפוצה עד מאוד

בני נוער צריכים להתמודד עם כל-כך הרבה כוחות פנימיים וחיצוניים. הם חווים שינויים הורמונאליים, מיניים ורגשיים. מצופה מהם להצליח בלימודים, לפתח תחביבים, להבין במה הם טובים, לפתח זהות משל-עצמם, לגלות עצמאות – ומה לא.

מכלול הלחצים, הדרישות והציפיות מההורים, מהמורים, מהחברים ומהם עצמם מוביל אותם לעיתים לחוות מצוקה רגשית קשה, לרבות דיכאון בגיל ההתבגרות, לפקפק בעצמם, לסבול מבעיות של דימוי גוף שלילי והערכה עצמית נמוכה – ואף להתייאש ולאבד תקווה.

דיכאון במתבגרים הוא תופעה נפוצה עד מאוד בקרב בני נוער. בדיוק כשהם מצויים בשיא ההתפתחות שלהם, הוא מגיע ומעכב אותה – ולעיתים באופן כמעט בלתי-הפיך. הפגיעה היא מערכתית – חברתית, קוגניטיבית, תפקודית, דידקטית ורגשית.

ללא טיפול, את העיכובים והמצוקה הם יכולים לקחת איתם גם לבגרות. הם עשויים לפתח אישיות הנוטה להתמכרות לחומרים ולמסכים, לנהוג בעבריינות, לחוות התפרצויות זעם או התקפי כעס, לבחור להסתגר ולהתבודד – ועוד.

חשוב מכל, לבני נוער אין עדיין ניסיון חיים רב, והם עדיין לא בשלים להתמודד מבחינה רגשית עם מצוקה רגשית ושינויים קיצוניים המתרחשים בחייהם, אבל כן יש להם נטייה לקבל ולבצע החלטות באופן אימפולסיבי – כולל החלטות בלתי-הפיכות.

אחוזי האובדנות בקרב בני נוער הם מחרידים. זוהי לבדה סיבה טובה דיה להצליח לזהות דיכאון בגיל ההתבגרות, לעזור לבני הנוער להימלט מהמצב ולהראות להם שיש להם הווה ויש להם למה לצפות בעתיד.

דיכאון בגיל ההתבגרות

סימנים לדיכאון אצל בני נוער

סימנים שונים עשויים להעיד על דיכאון בגיל ההתבגרות. אלו הם תסמינים השייכים לקטגוריות שונות – חברתיים, קוגניטיביים, רגשיים ודידקטיים. להלן רשימה של סימנים נפוצים לדיכאון אצל בני נוער:

• מצב-רוח מדוכדך
• חוסר אנרגיה וחוסר חשק
• חוסר עניין בפעילויות חברתיות ובמפגשים עם חברים
• איבוד עניין בתחביבים ובפעילויות שפעם אהבו
• הסתגרות והתבודדות בחדרם
• ירידה משמעותית בהישגים בבית-הספר
הערכה עצמית נמוכה
• עצבנות-יתר והתפרצויות זעם
• התמכרויות לחומרים ולמסכים
• חוסר תיאבון או לחילופין תיאבון מוגבר
• דפוסי שינה לא יציבים או רצון לישון כל הזמן
מחשבות אובדניות
• התעסקות רבה במוות

אם אתם הורים לבני נוער, הסיכוי שהם יספרו לכם אודות מה שעובר עליהם אינו גדול במיוחד. גם אם המתבגר שלכם כן נוטה לשתף אתכם בעניינים אחרים, לא בטוח שהוא יעשה זאת כשמדובר במצוקה רגשית מסוג זה. חשוב לשים לב אליו ואל שינויים ברורים בהלך-הרוח שלו, לשוחח איתו, לשוחח עם חבריו ועם מוריו, ובמידת הצורך, כמובן להציע לו לגשת לטיפול.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דיכאון במתבגרים: השלכות על העתיד

לדיכאון בקרב בני נוער יש השלכות גדולות ורבות על העתיד. הוא מצר את ההתפתחות האישית שלהם ופוגע ברמת התפקוד שלהם במגוון תחומים, ולמעשה בכל מישורי החיים, וזאת בדיוק בעת שהם מצויים בשיא ההתפתחות.

כתוצאה מכך, הם עשויים לסבול מבעיות רגשיות וחברתיות ומתפקוד נמוך גם כמבוגרים. דיכאון במתבגרים הוא לא רק חוסר חשק ומצב-רוח ירוד – הוא מהווה פגיעה מערכתית כוללת, שאם לא מטפלים בה, תקבע דפוסים והתנהגויות שהמתבגר יישא עימו שנים רבות.

נערים ונערות שסבלו בילדותם מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אישיות שנוטה להתמכר במהירות וכזאת שמפתחת תלות רגשית ופיזית בחומרים. הם עשויים לחיות חיים עברייניים. הם עלולים לסבול מהפרעות אכילה, הפרעות שינה, הפרעות התנהגות, הפרעות חרדה וממחשבות אובדניות לא רק בהווה – אלא גם בעתיד.

הסיכוי שלהם לפתח קריירה מצליחה ומשגשגת, לטפח חיי משפחה בריאים ולתפקד באופן איתן ויציב גם כמבוגרים, נמוך הרבה יותר מאשר בני נוער שהתפתחו באופן תקין.

טיפול בדיכאון אצל בני נוער

איך לצאת מדיכאון בגיל ההתבגרות?

על-מנת לצאת מהמצב, לפתור את הדיכאון בגיל ההתבגרות, לחזור לתפקוד מלא ולהתפתחות אישית מלאה, לרוב יש לגשת לאבחון וטיפול. הדבר נכון כפליים אם מדובר בהפרעת דיכאון במתבגרים, ולא רק במצב-רוח חולף, איתו עשויים להתמודד כולם.

להלן סוגי טיפול טובים ויעילים בדיכאון אצל בני נוער:

טיפול באומנות, הבעה ויצירה – מספר סוגי טיפול המבוססים על טכניקות של אומנות ויצירה. במסגרת טיפול באומנות, המתבגר מקבל מרחב בטוח, מוגן ואוהב לבטא את עצמו בדרכים יצירתיות. באופן זה יכולה המטפלת לפענח ולהבין מה בדיוק עובר עליו – ומה הסיבות האפשריות לכך. טיפול בהבעה ויצירה הוא טיפול שמרגיע את המטופל, עוזר לו לגלות נקודות חוזקה, לשפר ביטחון עצמי, לרכוש כלים להתמודדות עם מצוקה רגשית ולהתגבר על מצוקה, חרדה ודיכאון.

טיפול CBT – טיפול קצר ואפקטיבי, ומתאים מאוד גם לטיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות. במהלכו המטפל עוזר למטופל לאתר ולאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים, הנוגעים לסוגיות חברתיות, אישיות, סוגיות של דימוי גוף וסוגיות נוספות בחייו, לאתגר אותם, לוותר עליהם, ולרכוש וליישם במקומם דפוסים בריאים, נכונים ומועילים עבורו.

טיפול תרופתי – טיפול תרופתי באמצעות תרופות המשתייכות למשפחת ה-SSRI, שמעלות את הריכוז של המוליך העצבי סרוטונין, והוכחו כיעילות בשיפור המצב-רוח ובהתמודדות עם דיכאון וחרדה.

טיפול משולב רגשי ותרופתי – פעמים רבות ההחלטה היא לשלב בין טיפול רגשי, כמו טיפול CBT או טיפול באומנות, עם טיפול תרופתי, בשביל להשיג שיפור מהיר ועוצמתי יותר.

סימני דיכאון אצל מתבגרים

דרכי טיפול בדיכאון אצל בני נוער

לבני נוער יש נטייה להסתגר בתוך עצמם ולא לספר להורים מה עובר עליהם. לעיתים הם לא יספרו לאף אחד, ויסבלו בשקט בעצמם. פעמים רבות כן יש סימנים שניתן להבחין בהם. במידה ויש ספק או חשש שהמתבגר או המתבגרת מתמודדים עם בעיה אקוטית, לא כדאי להדחיק אותה, אלא לדבר איתם עליה, ולעשות כל שביכולתכם על מנת לעזור להם.

לא רק ההווה שלהם נמצא בסכנה, אלא גם העתיד. דיכאון במתבגרים היא הפרעה מערכתית, שפוגעת באופן קשה בתפקוד ומעצבת דפוסי אישיות, חשיבה והתנהגות שליליים, שקשה יותר לשנות בהמשך הדרך.

בני נוער שסובלים מדיכאון בגיל ההתבגרות יתפתחו באופן לא יציב ולא בריא, וכמובן קיימת גם בעיית האובדנות – וזאת כמובן בעיה ברמה אחרת. יש להושיט להם יד בזמן ובמקום ואין לדחות אבחון וטיפול.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

טיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: