דיכאון וחרדה: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בחרדות ודיכאון

דיכאון וחרדות: תחושות מאיימות על הגוף והנפש

דיכאון וחרדות הם כמובן מצבים שונים, שכל אחד מהם משפיע עלינו בצורה ייחודית. עם זאת, לא מעט אנשים מתמודדים גם עם חרדה וגם עם דיכאון בו זמנית או בסמיכות. מסקר בינלאומי נרחב שפורסם ב-2015 עולה כי 41.6% מהאנשים דיווחו שסבלו לפחות פעם אחת בחייהם גם מדיכאון מז'ורי וגם מהפרעת חרדה כללית, בתקופה של 12 חודשים.

החדשות הטובות הן שכיום רבים כבר מודעים הרבה יותר לחשיבות שבהפניית קשב למצב הנפשי ולטיפול בבעיות שעלולות לגבות מחיר בריאותי ונפשי יקר. השלב הראשון בדרך הזאת הוא להכיר את התחושות המבלבלות והמורכבות האלו ולהזכיר לעצמנו שרבים סביבנו מתמודדים עם דיכאון וחרדה בכל יום. כשמבינים טוב יותר את ההתמודדות שלנו, קל יותר לגלות כיצד לשפר אותה ואולי גם לקבל עזרה מקצועית שתאפשר לעשות זאת.

דיכאון וחרדה

מה ההבדל בין חרדה לדיכאון?

כל בני האדם מרגישים לפעמים עצובים או מפוחדים. אלו רגשות טבעיים שנועדו להגן עלינו ולסייע לנו בדרכים שונות, אך בעבור רבים, הרגשות האלו עלולים, במצבים מסוימים בחיים, לגדול ולהתעצם – עד שהם הופכים לאתגר שלעיתים קשה לשאת.

לפני שנבין מהו הקשר בין דיכאון וחרדה, חשוב שנכיר את ההבדלים בין שני המצבים האלו ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם.

הפרעות דיכאון וחרדה: תסמינים מרכזיים

תסמינים של דיכאון – דיכאון קליני הוא מצב שבו תחושות של עצב וריקנות נמשכות זמן רב – לא רק כשאירועים עצובים קורים, אלא גם כאשר לכאורה, על פני השטח, "אין שום סיבה" להרגיש עצובים. דיכאון יכול להתבטא בין היתר בתסמינים הבאים:

אובדן ההנאה מדברים שבעבר ריגשו אותנו
תחושה של חוסר תקווה
פסימיות שלא עוזבת
חוסר אנרגיה
עייפות כרונית
בעיות שינה
שינויים בתיאבון ובמשקל
קשיים להתרכז, לקבל החלטות או לזכור מידע
כאבים בלתי מוסברים
בעיות במערכת העיכול
מחשבות אובדניות על מוות או התאבדות
רגשות אשמה

תסמינים של חרדה – חרדה היא כאמור תחושה נפוצה, אך בעבור אנשים מסוימים היא עלולה להטיל צל גדול על החיים, לשבש את החשיבה לאורך זמן ולא להרפות. הפרעת חרדה מתאפיינת בין היתר בתסמינים הבאים:

ערפול מוחי
חוסר שקט וקושי לשבת במקום
קושי לשלוט ברגשות כמו פחד ודאגה
הרגשה כללית שנמצאים "על הקצה" ושבעוד רגע הכול יתפרק וייהרס
תסמינים פיזיולוגיים כמו כאב ראש, מתח בשרירים, בחילות ושלשולים
תחושה של פאניקה גם כאשר לכאורה אין לכך סיבה

טיפול בדיכאון וחרדה

ממה נובע הקשר בין חרדה ודיכאון?

תסמיני דיכאון וחרדה, שאת חלקם כבר הכרנו, בהחלט עשויים להיות חופפים במקרים מסוימים. אנשים שמתמודדים עם שני המצבים האלו עשויים להרגיש שינויים בדפוסי השינה, קושי בגיוס האנרגיה הדרושה להם, עצבנות מוגברת, קשיי ריכוז, בעיות זיכרון ובעיות בדרכי העיכול שאין להן הסבר רפואי.

לעיתים, חרדה ודיכאון יכולים להעצים זו את זה. כשאנחנו חווים חרדה בעוצמות גבוהות, לעיתים התגובה הטבעית תהיה לרצות לברוח מכל הצרות, להסתגר בחדר ולא לחשוב על כלום, דבר שעלול לגרום לנו להרגיש יותר מדוכאים, מבודדים וחסרי תקווה.

כמו עם כל קושי נפשי, גם כאן חשוב לזכור שלא מדובר ב"מחלה" מוגדרת עם תסמינים קבועים. ההתמודדות אף פעם לא נראית אותו הדבר אצל כל האנשים ותשפיע בדרכים ובעוצמות שונות על כל אחד. ישנם אנשים שיחוו חלק מהתסמינים של דיכאון וחרדה וירגישו שהם יכולים לתפקד כרגיל בלי לשנות סדרי עולם, בעוד שאחרים, גם אם הם מתמודדים עם תסמינים קלים, עלולים להרגיש מאוד מוצפים וחסרי אונים כתוצאה מכך.

אם אתם מזהים אצלכם אפילו חלק קטן מהתסמינים של חרדה ודיכאון – ומרגישים שהייתם רוצים שדברים ייראו אחרת, שווה לבחון זאת לעומק, עדיף בעזרת גורם מקצועי, שיכול לעזור לאתר את הדרך להקל על התחושות המורכבות ולשפר את חייכם.

תסמיני דיכאון וחרדה: השאלות שכדאי לכם לבחון

כדי להבין אם תסמיני דיכאון וחרדה גובים מכם מחיר יקר מדי, כדאי לבחון עם עצמכם, בכנות המרבית וללא שיפוטיות, את מה שאתם מרגישים לגבי השאלות הבאות:

• האם אני מבלה יותר מדי זמן בדאגה מהעתיד או במחשבות על העבר?

• האם אני מרגיש\ה לעיתים קרובות תחושות של עצב, ריקנות או חוסר תקווה?

• האם אני דואג\ת מדברים שאני לא יכול\ה לשלוט בהם, עד שאני מתקשה לחשוב על כל דבר אחר?

• האם אני כועס\ת, רגיש\ה או מתוסכל\ת יותר מבעבר?

• האם אני מרגיש\ה לעיתים קרובות שאני "על הקצה" ושקשה לי להירגע?

• האם קשה לי להירדם, לישון בלי להתעורר או לקום בבוקר?

• האם אני מבחין\ה בכאבים, מתחים, בעיות עיכול או מצבים פיזיולוגיים אחרים שאין להם הסבר?

• האם מערכות היחסים, העבודה או המצב הכלכלי שלי השתנו לרעה בזמן האחרון?

טיפול בחרדה ודיכאון

מגוון דרכי טיפול בחרדות ודיכאון

טיפול בדיכאון וחרדה מתחיל לפני הכול באבחון מקצועי של אדם עם הכשרה מתאימה במקצועות בריאות הנפש. לאחר האבחון, יהיה קל יותר לראות אילו כלים יעזרו להפחית את התסמינים המורכבים ולשפר את הבריאות ואיכות החיים.

ברור כי טיפול בחרדות ודיכאון נראה אחרת אצל כל מטופל, כאשר כלים שונים יעזרו לאנשים שונים. ברוב המקרים, טיפול רגשי בגישות מגוונות, כמו טיפול CBT או טיפול דינמי לדוגמה, בהחלט עשוי לעזור להבין את מה שמתחולל בתוכנו ואיך לייצר את השינוי שמייחלים לו. גם תרגול מיינדפולנס ומדיטציה בהחלט עשוי לעזור בכך, כמו גם שורה של כלים משלימים לרבות פעילות גופנית, שיפור התזונה, ניהול יומן ועוד.

כל אחד מהכלים האלו אמנם שונה מאוד במהותו – אך בין כולם עובר חוט מקשר אחד – הם עוזרים לפתח מודעות רבה יותר לעצמנו ולכוחות שמשפיעים עלינו לאורך החיים. ככל שנפתח את המודעות הזאת ונלמד לראות את עצמנו ללא שיפוטיות ועם הרבה יותר סלחנות וחמלה – כך נוכל להבטיח שגם אם הדיכאון והחרדה יגיעו לביקור בעתיד – הם כבר לא ישפיעו ויטלטלו באותה העוצמה.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

טיפול בדיכאון וחרדה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בדיכאון וחרדה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון וחרדה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.