מכון-דרור-לוגו

תפריט

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ולילדים על רצף האוטיזם

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הורות לילדים עם צרכים מיוחדים

הורות לילדים עם מוגבלות גופנית, קוגניטיבית או נפשית, מצב בריאותי כרוני, לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מהווה משימה מאתגרת במיוחד עבור משפחות רבות בישראל ובעולם, לכן אין זה מפתיע כי הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נפוצה מאוד בימינו.

במידה ואתם הורים חדשים לילדים עם צרכים מיוחדים, סביר להניח שאתם מהרהרים לעתים תכופות בשאלה "למה זה קרה דווקא לנו?" ומוצפים במחשבות ורגשות שליליים, כמו כעס או אשמה.

במקרים רבים, הורים לילדים על הרצף עשויים לחוש גם צער ואובדן על התקוות שהיו להם בעבר לגבי ילדיהם או להיות מתוסכלים מכך שלא נותר להם זמן לזוגיות וזמן לעצמם, שכן אלו שני הדברים הראשונים שעליהם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נאלצים לוותר.

יחד עם זאת, מכיוון שחשוב שכל בני המשפחה יוכלו לדבר בפתיחות, לומר מה הם מרגישים ולבקש מה שהם צריכים בכל רגע נתון, הורים לילדים אוטיסטים צריכים להכיר ברגשות אלו ולדון בהם בכנות אחד עם השני, עם ילדיהם ועם בני המשפחה המורחבת.

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

מאחר וילדים עם צרכים מיוחדים דורשים השקעת תשומת לב רבה בהרבה מזו שנדרשת לגידול ילדים "רגילים", הורים עלולים להתמקד בילד מסוים עד כדי כך שהם שוכחים כמה זה חשוב לשים לב אחד לשני ולילדים אחרים במשפחה.

זה חיוני ביותר שהורים יהיו מודעים לכך ויבינו את החשיבות האמיתית והתועלות הרבות למערכת היחסים ביניהם המופקות מבילוי זמן אחד עם השני על בסיס קבוע, שכן מערכת יחסים חזקה בין הורים לילדים על הרצף מועילה מאוד גם לבני המשפחה הנוספים.

יתרה מכך, הסטטיסטיקה מראה כי הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, כמו הורים לילדים עם תסמונת אספרגר, שאינם דנים ומעבדים יחד את הקשיים והרגשות שהם חווים בחיי היום יום, הן כהורים והן כבני זוג, נמצאים בסיכון מוגבר לגירושין.

בכדי להימנע ממצבים אלו, חשוב שהורים לילדים אוטיסטים יפעלו בשיתוף פעולה מלא, ידונו ביניהם על סגנונות ההורות הייחודיים שלהם, יוודאו שהם מחזיקים באותן התפיסות הקשורות לילדים עם צרכים מיוחדים וינקטו באותן הגישות לגבי הגידול, החינוך והטיפול בילדיהם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

ייעוץ והדרכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

אף על פי שהורים לילדים עם צרכים מיוחדים בדרך כלל מסתגלים לשינויים, מתאוששים מהר וממוקדים מאוד בילד שזקוק לתמיכתם, הם מתמודדים במקביל עם קשיים משמעותיים בתחומים רבים ולעתים קרובות חווים טראומה, אובדן ולחץ נפשי.

הורים לילדים על הרצף עשויים גם להציב את מערכת היחסים הזוגית שלהם בעדיפות אחרונה ואת מערכות היחסים שלהם עם ילדים אחרים בעדיפות שנייה רק משום שאין להם מספיק שעות ביממה כדי להקדיש את תשומת הלב הדרושה לכל בני המשפחה.

במצבים אלו, הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים יכולה לעזור לכם להיות מודעים יותר למתרחש במשפחתכם, להבין כיצד המצב הנתון משפיע על בני המשפחה, להבחין ברגשות ובצרכים של כל ילדיכם ולהתמודד ביעילות רבה יותר עם רגשות קשים ואתגרים נוספים.

לדוגמא, הורים לילדים אוטיסטים נחשפים לדברים שהם לא היו נתקלים בהם לולא המוגבלות של ילדיהם ועלולים לחוות טראומה בתקופות שונות, כמו רגע קבלת האבחנה המקצועית של אוטיזם (ASD), כתגובה לתהליך טיפולי או כשהילד מאושפז ונאלץ לשהות תקופות ארוכות בבית חולים.

יש לציין, כי הורים מסוימים נוטים להיות רגישים יותר למצבי לחץ טראומטיים מאשר הורים אחרים, במיוחד בתקופות של מתח נפשי וחוסר ודאות לגבי העתיד, כך שלא בהכרח שני ההורים חווים את אותן התחושות באותם המצבים.

כמו כן, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אשר התמודדו בעצמם עם חוויות קשות בתקופת הילדות או כאלו שחוו טראומות קודמות במהלך חייהם הבוגרים לרוב מגלים רגישות גבוהה יותר לנושאים הקשורים למוגבלות של ילדיהם.

הורות לילדים עם צרכים מיוחדים

הדרכת הורים לילדים אוטיסטים

זה נורמלי לחלוטין שהורים לילדים על הרצף חווים תחושת אובדן בשנים הראשונות לחייהם והדבר אינו מעיד על כך שהם הורים רעים או שהם לא אוהבים את ילדיהם, אלא שהם "איבדו" את הילד שחשבו שיהיה להם והאובדן הזה אמיתי מאוד ומתמשך.

העבודה והמאמץ הרבים הכרוכים בגידול ילדים הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי אינם מסתיימים לעולם, שכן בניגוד לילדים אחרים, הילד שלכם תמיד יהיה תלוי בכם במידה זו או אחרת וייתכן שהוא לעולם לא יוכל לחיות באופן עצמאי, להתקבל למקום עבודה או לנהל משפחה משל עצמו.

לאור זאת, סביר בהחלט שתחושו אובדן פעם אחר פעם, כאשר ילדיכם גדלים ואתם צופים מהצד בילדים אחרים בני גילם שמצליחים להשתתף בפעילויות רגילות בגן הילדים, בגן המשחקים או בבית הספר.

בעוד אי הידיעה לגבי מה צפוי לילדכם בעתיד פירושה חוסר יכולת לתכנן את עתידכם ואף צורך בשינוי מתמיד של אורח החיים והייעוד שלכם, הדרכת הורים לילדים אוטיסטים יכולה לעזור לכם להתגבר על תחושות חוסר הודאות והמתח הנפשי המתמשך אצל כל בני המשפחה.

בנוסף, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להתבטא באופן שונה ובמצבים שונים, כאשר אבות נוטים לחוות קושי לדבר על רגשותיהם ואמהות נוטות להזדקק לזמן שיחה רב יותר על רגשותיהן.

כתוצאה מדרכי ההתמודדות השונות עם טראומה, צער, אובדן, תסכול וחוסר ודאות, לעתים קרובות נוצר קרע בין ההורים ויש צורך מובהק לפנות לקבלת הדרכת הורים לילדים על הרצף כדי לדאוג שאף אחד מבני הזוג לא יישאר מאחור.

הדרכת הורים לילדים אוטיסטים

הדרכת הורים לילדים על הרצף

חשוב להדגיש, כי שני ההורים צריכים להרגיש נתמכים אחד על ידי השני בכל רגע נתון ושניהם זקוקים להזדמנות כנה לחלוק את רגשותיהם האמביוולנטיים כלפי ילדיהם מבלי שישפטו אותם וללא צורך למזער את ההשפעות של הורות לילד עם צרכים מיוחדים.

במרבית המקרים, המקום היחיד בו הורים יכולים לספר את סיפורם הוא בחדרה של מדריכת הורים מומלצת ואמפתית, שאינה בעלת תפיסות נוקשות או דעות קדומות לגבי האופן בו הורים לילדים עם צרכים מיוחדים צריכים להרגיש או להתנהג.

בזכות יכולת הקשבה אמפטית של מדריכת הורים, ניתן להפחית באופן ניכר את התעוררות הטראומה, להרגיש פחות מבודדים בכאבכם, לחקור לעומק סוגיות הקשורות להורות וזוגיות, ללמוד כיצד לשוחח עם ילדיכם על נושאים מהותיים או תוכניות לעתיד ולהבין כיצד לתפקד יחד כבני זוג ולעזור אחד לשני בנסיבות החיים החדשות שלכם כמשפחה.

במידה והחלטתם לפנות לקבלת הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הקפידו לפנות למדריכת הורים בעלת ניסיון רב שנים בסיוע למשפחות של ילדים על הרצף אשר מבינה לעומק את הרגשות והאתגרים הרבים הכרוכים בהורות לילדים אוטיסטים.

הדרכת הורים - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הדרכת הורים - המדריך המלא

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נערכת על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מדריכות ומדריכי הורים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר ההורים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מחוויית ההדרכה.

למידע נוסף ולקביעת מועד להדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא הדרכת הורים

הדרכת הורים
הדרכת הורים פרטנית: ייעוץ להורים על ידי מדריכת הורים מומלצת

תהליך של ליווי וייעוץ להורים הניתן במטרה לפתח מיומנויות הוריות, לבסס סמכות הורית, להתמודד היטב עם קשיי ההורות השונים ועם הקשיים שחווה הילד. הדרכת הורים ניתנת לרוב על ידי פסיכולוגית ילדים מוסמכת ויכולה להתבצע באופן פרטני או באופן קבוצתי.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים לגיל הרך
הדרכת הורים לגיל הרך, לפעוטות ולתינוקות על ידי יועצת להורים

תהליך שמטרתו לעזור להורים להתמודד בהצלחה עם קשיים ואתגרים הכרוכים בהורות ובחינוך ילדים בגיל הרך. ההדרכה עוזרת להם להתנהל בשלווה ובביטחון, ומעניקה להם תובנות, ידע וכלים להיות הורים טובים יותר ולעזור לילדיהם להתמודד עם בעיות רגשיות ואחרות.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים מחירים
כמה עולה הדרכת הורים? השוואת מחירים של הנחיית הורים

כל מדריכת הורים גובה עלות שונה, שמשתנה בהתאם להכשרה שלה, מידת הניסיון שלה, שיטת ההדרכה, שכבת הגיל של הילד ומשך התהליך. ישנן דרכים להוזיל את עלות ההדרכה, כמו בחירה בהדרכה קבוצתית, אך אין לשכוח שיש לתת עדיפות למדריכה הטובה ביותר בשבילכם.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים למתבגרים
הדרכת הורים למתבגרים ולבני נוער בתקופת גיל ההתבגרות

טיפול רגשי יכול לסייע לנערים להבטיח שהגיל המטלטל הזה ישפיע עליהם קצת פחות, אך בשנים האלו, חלקם פשוט לא בשלים לתהליך כזה. לכן, חשוב שגם הורים למתבגרים ירכשו כלים רגשיים שיאפשרו להם להתמודד בצורה טובה יותר עם המשברים, השינויים ההורמונליים ובחינת הגבולות של ילדיהם בגיל ההתבגרות.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים אונליין
הדרכת הורים אונליין: המדריך המלא על הנחיית הורים מרחוק בזום

הפרעות אכילה, קשיי קשב וריכוז, בעיות התנהגות, לקויות למידה – אלו רק כמה מהאתגרים שעלולים להופיע אצל ילדים ובני נוער לאורך השנים. כהורים, אתם בוודאי רוצים לעשות הכול כדי להפוך את ההתמודדות שלהם לפשוטה יותר – והדרכת הורים אונליין בהחלט עשויה לסייע לעשות זאת בצורה מושכלת יותר.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: