מכון-דרור-לוגו

תפריט

הדרכת הורים למתבגרים ולבני נוער בתקופת גיל ההתבגרות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מתי נדרשת הדרכת הורים למתבגרים?

כל הורה יודע שכשהילד או הילדה שלו יגיעו לגיל ההתבגרות, הוא יידרש לאתגרים מסוג חדש, שאולי לא הכיר בעבר. כולנו מבינים שגיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים הורמונליים קיצוניים, אשר יכולים להשפיע על המצב הנפשי, הגופני והחברתי – ולמרות שזה דבר ידוע, הקושי שמתעורר בשנים האלו לא פעם מפתיע, מציף ומטלטל את המשפחה כולה.

את הקשיים שצפים בגיל ההתבגרות – אי אפשר כמובן למנוע, אך בעזרת רגישות, הכלה ומודעות, בהחלט ניתן להקל על בני הנוער ועל ההורים – ולהפוך את המסע כולו ליציב יותר ומטלטל פחות. כדי לעשות זאת, נדרשת נכונות מצד הורים למתבגרים להבין יותר את הילדים שלהם – גם כשקשה או אפילו בלתי אפשרי לעשות זאת. ובדרך הזאת, בהחלט מומלץ להיעזר בגורמי מקצוע שינחו, ילוו ויתנו רוח גבית.

הדרכת הורים למתבגרים היא דרך מצוינת לסייע בכך והיא עשויה להועיל לכל אדם שחווה קשיים בהתמודדות עם בני נוער. ישנם מקרים שבהם הנחיית הורים לא רק מומלצת, אלא אף חיונית ויכולה למנוע נזקים משמעותיים לבני הנוער ולחיי המשפחה כולה בטווח הארוך. במדריך הזה נלמד לזהות את נורות האזהרה שדורשות התערבות מעמיקה יותר – וגם נבין איך לנהל מערכת יחסים בריאה ומיטיבה יותר עם ילדיכם המתבגרים.

הדרכת הורים למתבגרים

המצבים בהם כדאי לקבל ייעוץ להורים למתבגרים

נכון, רוב הנערות והנערים צפויים לחוות משברים אישיים, שינויים בהתנהגות ואתגרים חדשים וייחודיים בגיל ההתבגרות. זו תופעה נפוצה, ידועה ובעיקר טבעית – מכיוון שהיא חלק בלתי נפרד מהפיכת ילדים למבוגרים. עם זאת, ישנם לא מעט תמרורי אזהרה שיכולים לאותת על התמודדות שמצריכה הדרכת הורים למתבגרים. אלו כמה מהם שכדאי לבחון:

שינויים קיצוניים במשקל או הפרעות אכילה – עד כמה המשקל של ילדיכם תופס מקום בעיסוק היומיומי שלהם? האם אתם שמים לב שהם לא אוכלים, מקיאים או חווים עליות וירידות דרמטיות במשקל?

שינוים חברתיים קיצוניים – האם המתבגר שלכם היה בעבר ילד מאוד חברותי, אך היום הוא נוטה להסתגר ולא להשתתף במפגשים חברתיים? האם הילד הביישן והמופנם שלכם הפך לנער שיוצא בכל ערב, חוזר מאוחר ולא מוכן לשתף אתכם במה שהוא עושה עם החברים החדשים? כל שינוי קיצוני בהרגלים החברתיים עלול לאותת על משבר שכדאי להתייחס אליו.

דיכאון, חרדה ונטיות אובדניות – דיכאון וחרדה הם למרבה הצער תופעות נפוצות בגיל ההתבגרות, אך זו לא סיבה להימנע מלהתייחס אליהם ברצינות הנדרשת. בני נוער רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם קשיים נפשיים לראשונה בחייהם – דבר שיוכל להבהיל אותם מאוד. במקרים מסוימים, בעיקר בעת ריבים עם ההורים או משברים, יכול להיות שהילד יזרוק הערות עם אופי אובדני או יביע כוונה ליטול את חייו. במצב כזה, גם אם אתם חושבים שמדובר באיום ריק מתוכן – חשוב להתייחס למצב של דיכאון בגיל ההתבגרות במלוא הרצינות ולפנות לקבלת הדרכת הורים למתבגרים.

שינויים קיצוניים בלימודים – ההישגים בלימודים מעידים לא רק על יכולות קוגניטיביות ורצינות – אלא על מה שמתחולל במעמקי הנפש ולפעמים לא נראה בבירור לסביבה החיצונית. אם יש לכם ילדים שבעבר הצטיינו בלימודים או לפחות השיגו ציונים טובים יחסית – והיום הם נכשלים שוב ושוב ללא סיבה נראית לעין – ייתכן מאוד שהם מסתירים מכם קשיים רגשיים שאולי הם לא חשים מספיק בנוח לדבר עליהם.

כל מקרה שיש בו ספק – כאמור, ילדים והורים רבים יכולים למצוא תועלת בתמיכה רגשית מקצועית. אם אתם קוראים את המדריך הזה, לא מוצאים את הילד שלכם באף אחת מהמשבצות שציינו, אך עדיין מרגישים שיש בעיה – כמובן שמומלץ לסמוך על האינסטינקטים שלכם ולפנות לייעוץ מקצועי להורים למתבגרים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כללי אצבע בתהליך של הדרכת הורים למתבגרים

אין דרך אחת נכונה לנהל מערכת יחסים בריאה עם בנים ובנות בתקופת גיל ההתבגרות. עם זאת – יש כמה כללי אצבע שכדאי לזכור בתהליך הזה, בטח כשנתקלים באתגרים. לפני הכול, חשוב להבין שעל אף שזה לפעמים נתפס כרצון מבורך – מומלץ שלא לנסות להיות החברים של הילדים המתבגרים שלכם בכל מחיר. אתם עדיין ההורים, הם עדיין הילדים, וגם אם הם לא מודעים לכך – הם זקוקים להכוונה, להדרכה וגם לגבולות.

גיל ההתבגרות הוא תקופה של בחינת הגבולות הפנימיים והחיצוניים, של מרד והתפתחות. בתקופה הזאת, יכול להיות שתרגישו שהילדים רואים בכם אויב. זה התפקיד שלכם להתעלות מעל הקושי הזה, להזכיר לעצמכם שזה משבר חולף ובעיקר להיעזר בסבלנות.

הצבת גבולות, נדגיש, אינה דורשת להיות ה"איש הרע" במערכת היחסים עם המתבגרים. אפשר וצריך לכונן מערכת יחסים מכילה ומכבדת, שבמסגרתה תבהירו להם שהם יכולים לדבר איתכם על הכול – גם על דברים שהם לא חושבים שתקבלו בהבנה. חשוב שלא לנסות לכפות עליהם שום דבר – אלא לאפשר להם לבחור מתי ובמה לשתף אתכם. נכון, כל אלו נראים פשוטים בתיאוריה, אך קשים ליישום – ולכן הדרכת הורים למתבגרים בהחלט יכולה לסייע.

ייעוץ להורים למתבגרים

מה לומדים במפגשי ייעוץ להורים למתבגרים?

במהלך גיל ההתבגרות, ילדיכם כנראה יעשו דברים שיפחידו, ירגיזו או יבלבלו אתכם. אולי הם יתנסו בחומרים אסורים, אולי הם ינהלו מערכות יחסים שמדאיגות אתכם ואולי הם פשוט יחוו משברים שאתם תרצו לסייע בהם – אך לא תדעו איך.

בתהליך של ייעוץ להורים למתבגרים לומדים איך לנהל את מערכת היחסים המורכבת והמטלטלת בתקופה הזאת של החיים בצורה שקולה ואחראית יותר שתיטיב עם כל הצדדים. לומדים בין היתר לאזן בין הצבת גבולות למתן תמיכה רגשית, מבינים מתי לשחרר ומתי להגביר את המעורבות ומנתחים לעומק את מה שעובר על בני הנוער, גם בלי שיצטרכו יספרו לכם.

הורים למתבגרים

קבלת הדרכת הורים לבני נוער בגיל ההתבגרות

טיפול פסיכותרפי לבני נוער בהחלט יכול להועיל להם להתגבר על הקשיים והאתגרים שכעת אולי נראים להם כמו סוף העולם. תהליך של טיפול רגשי למתבגרים יכול לעזור לשים דברים בפרופורציה ולהבין איך להפיק תועלת מקשיים ולראות אותם באור חיובי יותר.

עם זאת, לא כל נער מרגיש בשל לעבור בעצמו טיפול או הדרכה – ולכן הדרכת הורים למתבגרים יכולה לספק לכם כלים שיעזרו לכם להדריך וללוות את ילדיכם – בלי שהם יהיו מעורבים באופן פעיל בתהליך של טיפול פסיכולוגי.

הדרכת הורים - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הדרכת הורים - המדריך המלא

הדרכת הורים למתבגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הדרכת הורים למתבגרים נערכת על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מדריכות ומדריכי הורים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר ההורים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מחוויית ההדרכה.

למידע נוסף ולקביעת מועד להדרכת הורים למתבגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא הדרכת הורים

הדרכת הורים
הדרכת הורים פרטנית: ייעוץ להורים על ידי מדריכת הורים מומלצת

תהליך של ליווי וייעוץ להורים הניתן במטרה לפתח מיומנויות הוריות, לבסס סמכות הורית, להתמודד היטב עם קשיי ההורות השונים ועם הקשיים שחווה הילד. הדרכת הורים ניתנת לרוב על ידי פסיכולוגית ילדים מוסמכת ויכולה להתבצע באופן פרטני או באופן קבוצתי.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים לגיל הרך
הדרכת הורים לגיל הרך, לפעוטות ולתינוקות על ידי יועצת להורים

תהליך שמטרתו לעזור להורים להתמודד בהצלחה עם קשיים ואתגרים הכרוכים בהורות ובחינוך ילדים בגיל הרך. ההדרכה עוזרת להם להתנהל בשלווה ובביטחון, ומעניקה להם תובנות, ידע וכלים להיות הורים טובים יותר ולעזור לילדיהם להתמודד עם בעיות רגשיות ואחרות.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ולילדים על רצף האוטיזם

ליווי ועזרה להורים לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה, אוטיזם, מצב בריאותי כרוני, עיכובים התפתחותיים – ועוד. הדרכת הורים תספק להם מידע חשוב בנוגע לסוגיה ותדריך אותם כיצד לסייע לילדם לתפקד ולהתפתח באופן מיטבי.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים מחירים
כמה עולה הדרכת הורים? השוואת מחירים של הנחיית הורים

כל מדריכת הורים גובה עלות שונה, שמשתנה בהתאם להכשרה שלה, מידת הניסיון שלה, שיטת ההדרכה, שכבת הגיל של הילד ומשך התהליך. ישנן דרכים להוזיל את עלות ההדרכה, כמו בחירה בהדרכה קבוצתית, אך אין לשכוח שיש לתת עדיפות למדריכה הטובה ביותר בשבילכם.

המדריך המלא >>
הדרכת הורים אונליין
הדרכת הורים אונליין: המדריך המלא על הנחיית הורים מרחוק בזום

הפרעות אכילה, קשיי קשב וריכוז, בעיות התנהגות, לקויות למידה – אלו רק כמה מהאתגרים שעלולים להופיע אצל ילדים ובני נוער לאורך השנים. כהורים, אתם בוודאי רוצים לעשות הכול כדי להפוך את ההתמודדות שלהם לפשוטה יותר – והדרכת הורים אונליין בהחלט עשויה לסייע לעשות זאת בצורה מושכלת יותר.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: