אנורקסיה נרבוזה: תסמינים, סימנים ודרכי טיפול באנורקסיה

מהי אנורקסיה?

הניסיון להישאר רזים ככל שניתן באמצעות הימנעות מאכילה אינו משפר את איכות חייהם של אנשים המתמודדים עם מחלת האנורקסיה וסירוב תמידי לאכול אינו מהווה אורח חיים תקין.

במקרים של אנורקסיה קשה, ילדים, מתבגרים ומבוגרים עשויים לחוות בעיות נפשיות וגופניות חמורות, כאשר לעתים קרובות האדם נזקק לטיפול אינטנסיבי הכולל אשפוז ממושך במרכזים המתמחים בטיפול בסוגי אנורקסיה שונים והפרעות אכילה נוספות.

מלבד היותה הפרעת אכילה הטומנת בחובה התמודדות עם טווח רחב של תסמינים גופניים ונפשים, אנורקסיה נרבוזה הינה הפרעה מטבולית המביאה לירידה קיצונית במשקל הגוף ורזון מוגזם הנגרמים עקב הרעבה עצמית ממושכת.

המומחים מעריכים כי 2% מהנשים ו-0.5% מהגברים עשויים לפתח תסמינים ותופעות לוואי של אנורקסיה נרבוזה במהלך חייהם, זאת בהתבסס על מחקרים קליניים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם.

אף על פי שמחלת האנורקסיה נפוצה הרבה יותר אצל נערות ונשים, סוג זה של הפרעת אכילה עלול להתגלות גם אצל נערים וגברים בגילאים שונים. למעשה, ספורטאים, רקדנים וכל הלומדים או העוסקים בתחומים המדגישים מבנה גוף רזה נמצאים בסיכון מוגבר להפגין סימנים לאנורקסיה.

אנורקסיה נרבוזה

אבחון אנורקסיה נרבוזה

כאמור, בנוסף לרזון קיצוני ופחד עז לעלות במשקל הגוף, תסמינים שכיחים לאנורקסיה כוללים:

• דילוג על ארוחות באופן קבוע
• סירוב גורף לאכול מחוץ לבית
• תלונות תכופות על עלייה במשקל
• התעסקות אובססיבית בספורט ופעילות גופנית אינטנסיבית עד כדי התמכרות לספורט
• לבישת מספר שכבות של בגדים על מנת להסוות את תופעות הלוואי

באופן כללי, ניתן לזהות ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם אנורקסיה נרבוזה על ידי בחינת רמת המאמץ הגופני והנפשי שהם מקדישים כדי לשלוט על צורת וגודל הגוף שלהם לאורך זמן.

בעוד הפרעות אכילה נפוצות, כמו אנורקסיה ובולימיה, סובבות סביב אוכל, מקור ההפרעה הינו פסיכולוגי בעיקרו. מכיוון שהאדם משווה את מידת הרזון לערך העצמי שלו באופן אובססיבי, הוא מגביל את עצמו באכילה ושולט באופן כפייתי במשקל הגוף שלו.

משום כך, תהליך של החלמה מאנורקסיה מתמקד בשינוי התפיסה המוטעית של המטופלים כי ככל שהם רזים יותר, הם בעלי ערך רב יותר – מה שגורם לכך שהם לעולם לא יוכלו להיות רזים מספיק על פי תפיסתם. בפועל, במקרים רבים, אמונה שגויה זו עשויה לגרום לאנשים לפתח סוגי אנורקסיה שונים.

אנורקסיה: גורמים אפשריים

בדיוק כמו בהפרעות אכילה אחרות, אין גורם אחד ויחיד המוביל להתפתחותה של אנורקסיה, אלא ישנם גורמים אפשריים רבים לכך ואלו משתנים בהתאם לגילו ומינו של האדם.

לדוגמא, ילדים ומבוגרים בעלי קרובי משפחה המאובחנים עם הפרעת אכילה, כמו הורים או אחים, נמצאים בסיכון מוגבר לגלות סימנים לאנורקסיה.

כמו כן, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), פרפקציוניזם ורגישות יתר מקושרים באופן מובהק להפרעות אכילה אצל גברים ונשים.

לא מן הנמנע כי בשנים הקרובות מחקרים יגלו מהם הגנים המעורבים בהתפתחותה של אנורקסיה, אילו סוג שינויים מתחוללים בגנים הללו ומדוע הם מציבים אנשים בסיכון מוגבר לגלות תסמינים של אנורקסיה.

למשל, חוקרים מצאו גנים המקשרים בין אנורקסיה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), דיכאון, והפרעות חרדה.

בנוסף, אותם חוקרים זיהו כי גנים מסוימים הקשורים לשריפת שומן, פעילות גופנית ועמידות לסוכרת סוג 2, בשילוב עם גנים הקשורים במצבים פסיכיאטרים, עשויים להגדיל את הסיכון של אדם לפתח אנורקסיה או בולימיה נרבוזה.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ממצאי המחקרים שנערכו עד כה מהווים רק נקודת פתיחה להבנה מעמיקה יותר של הגורמים לאנורקסיה נרבוזה, זאת משום שישנם גנים רבים המעורבים בהתפתחותה של כל מחלה או הפרעה נפשית.

טיפול באנורקסיה

אנורקסיה: תסמינים וסימפטומים

אנשים המתמודדים עם אנורקסיה נאלצים להתמודד עם מגוון של תסמינים גופניים, פסיכולוגיים ורגשיים, שכן להרעיב את עצמך באופן מתמשך עלול לגרום לתופעות לוואי קשות ובמקרים קיצוניים אף למוות.

סימנים גופניים לאנורקסיה כוללים:

• קצב לב איטי באופן חריג
• לחץ דם נמוך
• ספירת דם לא תקינה
• אובדן טונוס שרירים
• התייבשות
• חולשה כללית
• עייפות
• סחרחורת
• עילפון
• עור יבש בעל גוון צהבהב
• צבע כחלחל בקצות האצבעות
• שיער יבש ונשירת שיער
תלישת שיער כפייתית

תופעות לוואי גופניות של אנורקסיה כוללות:

• סיכון מוגבר לאי ספיקת לב ודלדול עצם (אוסטאופורוזיס)
• סיכון מוגבר לאי ספיקת כליות
• תדירות ומשך ווסת לא סדירים אצל נשים
• רמת טסטוסטרון נמוכה אצל גברים

סימנים לאנורקסיה: תופעות לוואי

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם אנורקסיה, סביר להניח שאתם חווים את רוב או כל הסיבוכים הפסיכולוגיים והרגשיים המאפיינים מחלה זו.

תסמינים אלו עשויים לכלול:

• שקרים קבועים לגבי הרגלי האכילה של האדם
• עצבנות יתר
• הימנעות מפעילויות וקשרים חברתיים
• רגשות שטוחים
מחשבות טורדניות
• התנהגויות אובססיביות הקשורות לעלייה במשקל הגוף
• תחושת חוסר ביטחון עצמי לגבי המראה החיצוני
• היעדר חשק מיני
• רמת חרדה גבוהה
• עצבות ודיכאון
מחשבות אובדניות

תהליך החלמה מאנורקסיה נרבוזה

אנורקסיה נרבוזה, בדומה לבולימיה והפרעות אכילה נוספות, הינה מצב בריאותי ונפשי העשוי להצריך אשפוז במצבים בהם נשקפת סכנה לחייו של האדם.

לכן, אם אתם או ילדכם מפגינים תסמינים של אנורקסיה ותופעות לוואי נלוות שכיחות, מומלץ שתפנו לביצוע אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכיאטרי בהקדם האפשרי.

לאחר סיום תהליך האבחון המקצועי וקביעת האבחנה המקצועית על ידי אנשי המקצוע, באפשרותכם להתחיל בתהליך החלמה מאנורקסיה, אשר לרוב כולל שילוב של פסיכותרפיה, טיפול רפואי וייעוץ תזונתי.

אנשים שטרם קיבלו אבחנה מקצועית ואינם מטופלים אצל פסיכולוג ילדים או פסיכולוג מבוגרים, יכולים להתחיל את התהליך בשיחה עם רופא המשפחה שלהם.

במהלך השיחה, תארו בפניו את התסמינים שאתם חווים והתחושות הקשורות להתנהגויות שלכם. בכדי להקל על עצמכם, הכינו רשימה של הסימנים שאתם או יקיריכם הבחנתם בהם ומזוהים עם אנורקסיה.

אבחון מקצועי יכלול גם בחינה של כל המידע האישי הרלוונטי לסיבת הפניה, כגון היסטוריה משפחתית של הפרעות אכילה, התמודדות עם מצבי לחץ רבים בבית או בעבודה, ביצוע שינויים משמעותיים באורח החיים לאחרונה ודפוסי אכילה של הילד או המבוגר.

מלבד בדיקה גופנית שמטרתה להעריך האם הנבדק סובל מתופעות לוואי שליליות הנובעות מקיומה של הפרעת אכילת יתר כפייתית, רופא המשפחה שלכם צפוי לשאול שאלות הנוגעות להרגלי האכילה היום יומיים, המחשבות והרגשות שלכם לגבי משקל הגוף והמראה החיצוני שלכם.

חשוב שלא תהססו לשתף את הרופא ברגשותיכם, מחשבותיכם וכל מידע אחר אשר יכול להעיד על כך שמצבכם אינו תופעת לוואי של אכילה כפייתית ולאפשר לאיש המקצוע לקבל תמונת מצב מלאה ונכונה על בריאותכם הנפשית והגופנית כאחד.

אנורקסיה תסמינים ותופעות לוואי

איך מטפלים באנורקסיה?

לאחר שרופא המשפחה ערך אבחנה מבדלת בין סוגי אנורקסיה שונים, אתם צפויים להיות מופנים להמשך טיפול אצל מומחה לבריאות הנפש.

בשלב זה, הקפידו לפנות רק לאנשי מקצוע בעלי השכלה, הכשרה, הסמכה וניסיון בטיפול באנורקסיה והפרעות אכילה אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

יתרה מכך, וודאו שאתם מסכימים עם שיטת הטיפול שלהם באנורקסיה נרבוזה והבינו היטב מהי תכנית הטיפול המוצעת לכם. כמו כן, מומלץ להגדיר בתחילת הטיפול מהו היעד המרכזי ומה יחשב להחלמה עבורכם.

במידה ואינכם מסופקים מתשובותיו של איש מקצוע מסוים או שאינכם חשים בנוח לאחר שיחת הטלפון הראשונה עמו, שקלו לפנות למטפל או פסיכולוג מומלץ אחר, שכן קיימת חשיבות רבה ליצירת קשר חיובי בין השותפים לתהליך הטיפולי.

יש לציין, כי מומחים לבריאות הנפש יכולים לשלב מספר שיטות טיפול רגשי שונות כדי להפיק את המירב מכל גישה, כמו גם לעשות שימוש בטכניקות וכלים שונים שמטרתם לסייע למטופלים להחלים ולצאת מאנורקסיה נרבוזה.

דרכי טיפול באנורקסיה

הטיפול הנפשי השכיח ביותר כשמדובר באנורקסיה הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), סוג של טיפול פרטני קצר מועד המסייע למטופלים להבין כיצד המחשבות והרגשות השליליים שלהם כלפי עצמם והאוכל קשורים להתפתחותה של הפרעת האכילה ממנה הם סובלים.

בעזרת טיפול CBT, גברים ונשים יכולים ללמוד כיצד לנהל את רגשותיהם ולפתח דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים ביחס לאוכל. במקביל, מטפלי CBT עוזרים למטופלים ללמוד איך להתמודד עם לחץ נפשי ואיך להתגבר על הפחדים והדאגות שלהם.

כמו כן, פיתוח הערכה עצמית גבוהה, שיפור מערכות היחסים עם בני משפחה וחברים הן מטרות מרכזיות של טיפול באנורקסיה. בהתאם לצורך, איש המקצוע ימליץ לכם גם על השתתפות בקבוצת תמיכה או טיפול קבוצתי למתמודדים עם הפרעות אכילה.

הפרעות אכילה - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הפרעות אכילה - המדריך המלא

טיפול באנורקסיה ללא אשפוז

בנוסף לייעוץ פסיכולוגי, ישנם סוגי טיפולים נוספים אשר יכולים להקל על תדירות וחומרת התסמינים המלווים אנשים החולים באנורקסיה.

בעוד לא הוכח כי תרופות מקלות על התסמינים, ייתכן והרופא המטפל בכם ימליץ על תרופות נגד דיכאון או תרופות נגד חרדה על פי הצורך.

דיאטנית קלינית יכולה לעזור לכם להשיג או לשמור על משקל גוף בריא באמצעות הקניית ידע והבנה טובה יותר לגבי מהם הרגלי תזונה בריאים. במרבית המקרים, דיאטנית קלינית תבנה לכם תכנית אכילה מאוזנת ותעקוב יחד עמכם אחר העמידה בה.

מטופלים רבים בוחרים לפנות גם לטיפולים משלימים, כמו טיפול בתנועה, מדיטציה, תרגול מיינדפולנס, יוגה, רכיבה טיפולית או טיפול באומנות, אולם חשוב להדגיש כי אלו אינם טיפולים פסיכולוגיים והם אינם יכולים לגרום לבדם להחלמה מאנורקסיה.

יחד עם זאת, בעת שטיפולים משלימים אלו ניתנים במקביל לטיפולים מוכחים מחקרית, הם בהחלט יכולים לעזור לילדים, בני נוער ומבוגרים להפחית את רמת החרדה, לשפר את מצב הרוח, לשפר דימוי עצמי ודימוי גוף וללמד אותם איך להשיג שליטה טובה יותר על חייהם.

לסיום, סוג הטיפול המומלץ עבור אנשים המאובחנים עם אנורקסיה נרבוזה נע בין טיפול אינטנסיבי במרפאת חוץ, אשפוז חלקי, אשפוז מלא הכולל מגורים בבית חולים, מרפאה, מרכז או מכון לטיפול בהפרעות אכילה, כאשר חומרת התסמינים היא שתקבע את רמת הטיפול לה האדם זקוק.

טיפול באנורקסיה נרבוזה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באנורקסיה נרבוזה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באנורקסיה נרבוזה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול בהפרעות אכילה
טיפול בהפרעות אכילה: איך מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

כדי להשתחרר מדפוסי אכילה מזיקים ומסוכנים – כדאי לא רק לפנות לטיפול רגשי מקצועי, אלא גם להיעזר במומחים ובכלים נוספים שיעזרו לבחון היבטים רחבים יותר במצב הזה ולטפל בכל אחד מהם בצורה המיטבית. בדרך הזאת, חשוב גם שבני המשפחה ובני הזוג יהיו מעורבים בכל הרמות והשלבים.

הפרעות אכילה אצל ילדים
הפרעות אכילה אצל ילדים: דרכי טיפול בבעיות אכילה אצל ילדים

ילדים רבים מפגינים דפוסים מוזרים ומשונים בכל הקשור לאכילה, ופעמים רבות ההורים נאבקים בדפוסים הללו ובבררנות התזונתית של ילדיהם. כאשר העניין יוצא משליטה, יכול להיות שמדובר בהפרעת אכילה, שיכולה לפגוע בבריאותו ולעכב את התפתחותו של הילד.

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות
הפרעות אכילה בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות: המדריך המלא

בני נוער רבים מתמודדים עם הפרעות אכילה מסוגים שונים, ובפרט עם אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובולמוסי אכילה אובססיביים. במצבי קיצון, הפרעות אכילה יכולות להוות סכנת-חיים, והן בכל מקרה משבשות את אורח החיים ואת הבריאות הפיזית והנפשית.