מכון-דרור-לוגו

תפריט

הפרעות אכילה בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות: המדריך המלא

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הפרעות אכילה אצל בני נוער

אנו חיים בתקופה בה מושם דגש משמעותי מאוד על המראה החיצוני. נערים ונערות שמנסים להגדיר את עצמם, מנסים למצוא את מקומם בחברה, מנסים למצוא מודלים לחיקוי, מנסים לשאוף לאידיאלים שהחברה משדרת ומקרינה להם – מנסים להידמות ככל האפשר לדמויות שהחברה מעריצה. פעמים רבות דמויות אלו הם סלבריטאים רזים ויפים. השאיפה לשלמות חיצונית יכולה לגרום במצבי קיצון להפרעות אכילה בגיל ההתבגרות כגון אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה.

בני נוער אחרים מתמודדים עם שלל קשיים רגשיים ועם שינויים התפתחותיים שנפלו עליהם כרעם ביום בהיר. הם יכולים לסבול מחרדה ומדיכאון, ולמעשה זה אכן תקף לגבי רבים מהם. הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות יכולות להוות דרך לבטא את המצוקה הרגשית שהם חווים, ולעיתים קרובות הפרעת אכילה מופיעה לאחר שכבר קיימת הפרעה רגשית אחרת.

מתבגרים ומתבגרות שמרגישים שאין להם שליטה על חייהם, עשויים להשתמש בהרגלי האכילה שלהם כאמצעי לחוש שבכל זאת יש להם שליטה מסוימת על רובד מסוים בחייהם. בני נוער אלו עלולים לסבול מבולמוסי אכילה או אכילה כפייתית.

להפרעות אכילה בקרב בני נוער השלכות רבות על הבריאות הפיזית והנפשית, על דימוי הגוף, על הביטחון העצמי, על הרווחה האישית ועל התפקוד הדידקטי, המשפחתי והחברתי. טיפול רגשי פרטני, טיפול משפחתי, הדרכת הורים, ייעוץ תזונתי, ולעיתים גם טיפול תרופתי, יכולים לעזור למתבגרים להתגבר על הפרעות האכילה, לחיות חיים מאוזנים, לפתח הרגלי אכילה בריאים ולשמור על הבריאות הגופנית והנפשית.

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות

הפרעות אכילה בקרב בני נוער: סימפטומים מרכזיים

להפרעות אכילה אצל נערים ונערים יש מספר סימפטומים מרכזיים. הסימפטומים יכולים להיות מנוגדים, וזאת בהתאם להפרעה הספציפית. בבולמוסי אכילה יש נטייה לצרוך מזון רב בפרק זמן קצר, וכשמדובר במצב של אנורקסיה נרבוזה, הנטייה היא הפוכה – להימנע מאכילה.

דפוסים בלתי-שגרתיים, מוגזמים ומוקצנים בכל הקשור לאכילה ולארוחות הם סימפטומים להפרעת אכילה אפשרית, וכדאי לאבחן אותה ולטפל בה בהקדם. אלו הם הסימפטומים המרכזיים של הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות:

• ירידה קיצונית במשקל או עלייה קיצונית במשקל
• הימנעות ברורה מאכילה, אכילה מועטה מאוד או לחילופין התקפי אכילה ארוכים
• התעסקות מוגזמת ואובססיבית באכילה, בהרזיה, בהרגלי אכילה ופיתוח טקסים סביב זמני הארוחות
• הרגלי אכילה בלתי-סדירים
• עיסוק מוגזם ואובססיבי בביצוע פעילות גופנית
• בילוי זמן רב בשירותים
• ריח רע מהפה
• הימנעות והתחמקות מאכילה, כולל מתן תירוצים מפוקפקים
• ירידה בהישגים בבית הספר
• שינויים במערכות היחסים בתוך המשפחה
• חוסר עניין בהשתתפות בפעילויות חברתיות ובבילוי עם חברים
• דכדוך מתמשך
מצב רוח ירוד

אם אתם מזהים את אחד מהדפוסים הללו או כמה מהם, ובפרט אם הם מופיעים במשך זמן רב, כדאי לפנות למתבגר או למתבגרת ולשאול אותם לשלומם. כדאי לעקוב אחר ההתנהגות שלהם בכל תחומי החיים, לשוחח עם חברים, ובמידת הצורך, לפנות לקבלת טיפול רגשי לנוער.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות: סוגי טיפול עיקריים

הפרעות אכילה הן נושא משמעותי בשנים אלו ומהווה מושא למחקר פסיכולוגי ומדעי מתמיד. מספר טיפולים נמצאו כיעילים בטיפול בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות, ואלו הם העיקריים שבהם:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול נפוץ בהפרעות חרדה, דיכאון והפרעות אכילה. באמצעות טיפול CBT ניתן לשנות דפוסי חשיבה מעוותים, כמו אלו הנוגעים למשל לדימוי גוף ולהערכה עצמית, שמעצבים דפוסי התנהגות שליליים, לרבות דפוסי אכילה בלתי-מאוזנים, ולהחליפם בדפוסים חדשים ובריאים, שיאפשרו למטופל לחיות חיים מאוזנים ומספקים ולהתגבר על הפרעת האכילה.

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) – טיפול מורכב, בעל מספר מטרות בדרגים שונים – להפחית התנהגויות מסכנות-חיים, להפחית התנהגויות שעלולות לקטוע את הטיפול, להפחית דפוסי התנהגות שליליים בהקשר להפרעה שבה עסקינן ולרכוש מיומנויות חברתיות ובינאישיות. הטיפול כולל מפגשי טיפול פרטני, טיפול קבוצתי וגם קשר טלפוני בין הפגישות. הטיפול משנה דפוסים שליליים, משפר את איכות החיים של המטופל, עוזר לו להגיש מסופק ומאושר, מעניק לו כלים להתמודדות עם משברים, להעלאת המודעות העצמית ולהשגת שליטה עצמית.

טיפול תרופתי – טיפול באמצעות תרופות ממשפחת SSRI, שמשפיעות על רמתו והשפעתו של המוליך העצבי סרוטונין, לו השפעה גדולה על מצב-הרוח, השמחה, הדיכאון, והחרדה שאנחנו עשויים להרגיש, ונמצא כבעל השפעה גם על התיאבון. העלאת רמת הסרוטונין במוח עוזרת להתגבר על הפרעות אכילה ובעיות רגשיות נוספות.

טיפול משולב רגשי ותרופתי – פעמים רבות נהוג לשלב בין טיפול תרופתי, הנרשם על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, וטיפול רגשי אצל פסיכולוגית קלינית או מטפלת רגשית, כמו הטיפולים CBT ו-DBT או טיפול באומנות.

הפרעות אכילה בקרב בני נוער

הפרעות אכילה אצל מתבגרים: שיטות טיפול רגשי

טיפול רגשי בהפרעות אכילה אצל מתבגרים ומתבגרות יכול להתבצע במסגרות טיפוליות שונות, ואלו הן שיטות הטיפול הנפוצות:

טיפול פרטני – טיפול רגשי בו משתתפים מטפלת ומטופל יחיד. מפגשי הטיפול נערכים לרוב בקליניקה של המטפלת או בבית המטופל. במסגרת זו ניתן ליישם טיפולים רגשיים מסוגים שונים, כמו טיפול CBT, טיפול באומנות, טיפול בעזרת בעלי חיים, טיפול דינמי – ועוד.

טיפול משפחתי – טיפול המערב את המטופל וגם את אחד או יותר מבני משפחתו. להפרעות אכילה בגיל ההתבגרות יש השפעה גם על בני משפחה נוספים המתגוררים ביחד עם המתבגר, ויכולים לספק מידע בנוגע לדרכי ההתנהלות שלו. יתרה מכך, פעמים רבות להשתתפות בני המשפחה בטיפול יש יכולת להשפיע במידה ניכרת על סיכויי ההצלחה של הטיפול.

טיפול קבוצתי – טיפול במסגרת של מטפלת רגשית ומספר מתבגרים המתמודדים עם סוגי הפרעות אכילה ובעיות רגשיות דומות. באופן זה המתבגרים יכולים להרגיש שהם חלק מקבוצה, שהם לא לבד ושהם לא היחידים שמתמודדים עם הפרעת אכילה. הם יכולים לרכוש חברויות, להכיר אנשים דומים, ללמוד מניסיונם של אחרים ולרכוש כלים חשובים לשיפור אורח החיים.

טיפול אונליין – לפחות את חלק מהמפגשים עם המטפלת הרגשית או הפסיכולוגית ניתן לערוך גם טיפול פסיכולוגי אונליין. זוהי אפשרות לגיטימית ונפוצה כיום, אך לרוב מומלץ לתת עדיפות למפגשים פיזיים, אלא אם בדיוק באותה התקופה אין אפשרות לקיים אותם.

הפרעות אכילה אצל מתבגרים

המלצות להורים בנושא הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות

הפרעות אכילה נפוצות מאוד בקרב מתבגרים ומתבגרות. חלקם משתמשים באכילה כאמצעי להרגיש שהם שולטים בחייהם או כאמצעי לביטוי מצוקה רגשית. חלקם מנסים בכל כוחם להשיג ולחקות מודלים של יופי ואסתטיקה שהחברה מציגה כאידיאליים וכנחשקים. בין אם מדובר באכילה מועטה או באכילה מרובה, דפוסי האכילה וההתעסקות באכילה ובארוחות משפיעים באופן קשה למדי על איכות חייהם ועל רמת התפקוד שלהם.

ישנן דרכים יעילות לטפל בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות, לרבות סוגים שונים של טיפול רגשי וטיפול תרופתי. מומלץ ליישם אותן כמה שיותר מהר, כי הפרעות אכילה נוטות להחמיר עם הזמן ועלולות להוות סכנת חיים של-ממש. בנוסף, דפוסי חשיבה והתנהגות הנוגעים להפרעת האכילה עשויים להתקבע ויהיה קשה יותר להיפטר מהם בעתיד.

טיפול מהיר הוא טיפול בעל סיכויי הצלחה גבוהים יותר, ולעומת זאת, מצב של העדר טיפול בהפרעות אכילה יכול להיות מסוכן או לכל הפחות כזה שמגביל את רמת התפקוד ואת רמת הרווחה האישית והרגשית ומשבש באופן ניכר את אורח החיים.

הפרעות אכילה - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הפרעות אכילה - המדריך המלא

טיפול בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהפרעות אכילה
טיפול בהפרעות אכילה: איך מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

כדי להשתחרר מדפוסי אכילה מזיקים ומסוכנים – כדאי לא רק לפנות לטיפול רגשי מקצועי, אלא גם להיעזר במומחים ובכלים נוספים שיעזרו לבחון היבטים רחבים יותר במצב הזה ולטפל בכל אחד מהם בצורה המיטבית. בדרך הזאת, חשוב גם שבני המשפחה ובני הזוג יהיו מעורבים בכל הרמות והשלבים.

המדריך המלא >>
הפרעות אכילה אצל ילדים
הפרעות אכילה אצל ילדים: דרכי טיפול בבעיות אכילה אצל ילדים

ילדים רבים מפגינים דפוסים מוזרים ומשונים בכל הקשור לאכילה, ופעמים רבות ההורים נאבקים בדפוסים הללו ובבררנות התזונתית של ילדיהם. כאשר העניין יוצא משליטה, יכול להיות שמדובר בהפרעת אכילה, שיכולה לפגוע בבריאותו ולעכב את התפתחותו של הילד.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: