מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול בהפרעות אכילה: איך מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

דרכי טיפול בהפרעות אכילה: העקרונות המרכזיים

הפרעות אכילה, למרבה הצער, נפוצות מאוד בעולם המודרני, אך גם הטיפולים בהן בהחלט התרחבו והתפתחו מאוד בעשורים האחרונים. כיום מבינים שטיפול יעיל בהפרעות אכילה מורכב מכמה זרועות שפועלות במקביל – טיפול פסיכותרפי מקצועי; ליווי של דיאטנית שתסייע בהתאמת תפריט מיטיב; טיפול רפואי בבעיות שעלולות להתפתח כתוצאה מההפרעה, כמו מחלות דנטליות או חסרים הורמונליים; טיפול משלים לבני הזוג או בני המשפחה.

כל זרוע בתהליך הזה עשויה לחזק את האדם שמתמודד עם הפרעת האכילה, בדרך שונה ומשמעותית. ההסתכלות ההוליסטית על האתגר כמכלול ובחינת כל הדרכים שבהן הוא משפיע על הגוף והנפש – יעזרו לצלוח את האתגרים ולנווט מחדש את החיים למקום בריא ומאוזן יותר.

חשוב להבין כי תהליך הטיפול בהפרעות אכילה הוא מסע ארוך, שעלול גם להיות מורכב ולא פשוט בחלקו. פתרונות מהירים, בטח בתחום הזה, אולי יספקו הקלה זמנית, אך קיים סיכון סביר שהם לא יועילו בטווח הארוך.

כדי להשתחרר מאכילה רגשית ומהפרעות אכילה כמו בולימיה, אנורקסיה או תנודות קיצוניות במשקל, נדרשת תוכנית ארוכת טווח שתחזק את הגוף, תבנה ביטחון עצמי, תעזור להשתחרר מדפוסי חשיבה מזיקים וגם תמנע נזק לבריאות. ידע, בהקשר הזה, הוא מרכיב חשוב שיעזור להתנהל לצד הקושי בצורה מושכלת יותר.

טיפול בהפרעות אכילה

איזה טיפול רגשי בהפרעות אכילה מתאים לכם?

טיפול בהפרעות אכילה, כאמור, יכול להתבצע במישורים רבים, כאשר אחד ההיבטים המשמעותיים בו הוא טיפול רגשי, שבו מכירים את הסיבות העמוקות שהובילו לפיתוח בעיות אכילה. ישנן שיטות טיפול רבות שיכולות לסייע בכך. הנה כמה מהמרכזיות שבהן:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – בטיפול כזה, בוחנים בצורה ממוקדת את ההתנהגויות, המחשבות והתחושות שקשורות להפרעת האכילה, אשר משפיעות עליה ומושפעות ממנה. כך ניתן לזהות מחשבות שמעצימות את האתגר ולפתח התנהגויות ודפוסי חשיבה שמיטיבים עם הבריאות הגופנית והנפשית.

טיפול זוגי או משפחתי – התמיכה באדם שסובל מהפרעת אכילה יכולה להיות לא פשוטה, אך היא חשובה מאין כמוה להשגת השיפור. במסגרת טיפול זוגי או משפחתי, לומדים ביחד איך להתמודד עם הקשיים של כל המעורבים בתהליך ומבינים איך לפתח הרגלי אכילה חיוביים יותר – מה שיועיל לא רק לאדם שבמרכז הטיפול בהפרעות אכילה, אלא לכל אחד מהאנשים היקרים לו.

טיפול קבוצתי – כשאנחנו פוגשים אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים לשלנו, תוך ליווי של גורם מקצועי מוסמך, זה עוזר להבין שאנחנו לא לבד, לשתף ללא חשש משיפוטיות וגם ללמוד ביחד איך לשפר ולהשתפר. תהליך של טיפול קבוצתי בהפרעות אכילה עוזר לא רק במישור המעשי, אלא גם מכניס המון חמלה ורגישות להתמודדות עם הפרעות אכילה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כמה זמן נמשך טיפול בבעיות אכילה ולמה לצפות?

משך הטיפול בהפרעות אכילה הוא מאוד אינדיבידואלי ותלוי כמובן בגורמים רבים, לרבות סוג ההפרעה, חומרת המקרה, מידת ההשפעה של המצב על הבריאות ועוד משתנים שלא את כולם ניתן למנות ולפרט.

באופן כללי, טיפול בבעיות אכילה יכול להימשך כמה חודשים או כמה שנים. בנוסף, מטופלות ומטופלים שהצליחו להתגבר על הפרעת אכילה מעידים כי התהליך עזר מאוד במישורים רבים. המרכז הרפואי מאיו קליניק, שנחשב למקור ידע מרכזי בתחום הבריאות, פרסם מסמך שמפרט את ההשפעות הנפוצות של טיפול רגשי בהפרעות אכילה:

• הטיפול עוזר לנרמל את דפוסי האכילה ולהבין איך לשאוף למשקל בריא יותר תוך שימוש בגישה חיובית ומעצימה.

• בתהליך לומדים כיצד להחליף הרגלים מזיקים ולא בריאים בכאלה שבאמת ישרתו את המטופלות והמטופלים בצורה טובה יותר.

• לומדים לעקוב אחר הרגלי האכילה בצורה מדויקת יותר ולהבין איך ההרגלים האלו קשורים להופעת שינויים במצב הרוח.

• הטיפול בהפרעת האכילה מסייע לפתח ולחדד את כישורי פתרון הבעיות, שמסייעים גם במישורים נוספים בחיים כמובן.

• בטיפול מעודדים לחקור דרכים בריאות להתמודדות עם מצבי לחץ, דיכאון וחרדה.

• מטופלות ומטופלים מעידים כי התהליך סייע לשפר את מערכות היחסים וגם את מצב הרוח לאורך זמן.

הפרעות אכילה טיפול עצמי

איך לאתר מומחים לטיפול בהפרעות אכילה?

טיפול רגשי, חשוב להבין, הוא מערכת יחסים חדשה ומשמעותית בחיינו. לכן, לצד המקצועיות, הידע והניסיון של המומחה או המומחית שתבחרו – חשוב לתת מקום גם לחוויה האישית, לדינמיקה ולתחושות הבטן של המטופל. עם זאת, חשוב גם לזכור שבתהליך כזה, לפעמים לוקח זמן להיפתח, לייצר אינטימיות ולבנות אמון. אז אם הרושם הראשוני מהמטפל הוא חיובי – כדאי לקיים כמה מפגשים בקליניקה לפני שמגבשים דעה על יעילות הטיפול בבעיות אכילה.

לפני שבוחרים במומחה או במומחית לטיפול בהפרעות אכילה, חשוב כמובן לבדוק אם הם מנוסים בטיפול באתגרים הספציפיים האלו, להתרשם מהניסיון ומההכשרה וגם לעבור על המלצות של מטופלות ומטופלים קודמים, אם הן קיימות. כל אלו יסייעו לגבש החלטה מושכלת, שנדרשת כל כך לטיפול נכון בנושא כל כך אישי, מורכב ורגיש.

מומחית לטיפול בהפרעות אכילה

האם טיפול עצמי בהפרעות אכילה יכול לעבוד?

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים שביקשו לבחון האם וכיצד טיפול עצמי משפיע על התמודדות עם הפרעות אכילה. המסקנה המרכזית מהמחקרים האלו היא שהדרך היעילה ביותר להתגבר על הפרעת אכילה עוברת דרך עזרה מקצועית. טיפול עצמי, נדגיש, במקרים רבים לא יהיה יעיל ללא ליווי מקצועי, אך מחקרים מראים כי זו אכן גישה יעילה יותר מהימנעות מטיפול בבעיה כמובן.

באופן כללי, חשוב להבין כי כל אדם פועל באופן שונה ומופעל בדרכים אחרות. כשמזהים הפרעות אכילה או חושדים שהן קיימות – חשוב להיעזר ברופא, אך בהחלט ניתן וצריך להגביר את המודעות לבעיה ולבצע פעולות שיקלו על ההתמודדות איתה בטווח הקצר או הארוך. ואם ההחלטה היא לטפל לבד – מומלץ מאוד שזה לא באמת יהיה לבד – כלומר, להיעזר בבני משפחה, חברים ואנשים אחרים שאפשר לסמוך עליהם ויתנו לכם רוח גבית שכל כך חיונית לכולנו ובייחוד למי שמתמודדים עם אתגרים נפשיים.

הפרעות אכילה - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הפרעות אכילה - המדריך המלא

טיפול בהפרעות אכילה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהפרעות אכילה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעות אכילה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הפרעות אכילה אצל ילדים
הפרעות אכילה אצל ילדים: דרכי טיפול בבעיות אכילה אצל ילדים

ילדים רבים מפגינים דפוסים מוזרים ומשונים בכל הקשור לאכילה, ופעמים רבות ההורים נאבקים בדפוסים הללו ובבררנות התזונתית של ילדיהם. כאשר העניין יוצא משליטה, יכול להיות שמדובר בהפרעת אכילה, שיכולה לפגוע בבריאותו ולעכב את התפתחותו של הילד.

המדריך המלא >>
הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות
הפרעות אכילה בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות: המדריך המלא

בני נוער רבים מתמודדים עם הפרעות אכילה מסוגים שונים, ובפרט עם אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובולמוסי אכילה אובססיביים. במצבי קיצון, הפרעות אכילה יכולות להוות סכנת-חיים, והן בכל מקרה משבשות את אורח החיים ואת הבריאות הפיזית והנפשית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: