מכון-דרור-לוגו

תפריט

חרדות אצל הורים חרדתיים: המדריך המלא על חרדה הורית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי חרדה הורית?

חרדות והורות הם שילוב נפוץ. מרגע שהילד מגיח אל אוויר העולם, תפקידם של ההורים הוא לדאוג לו, לרווחתו ולצרכיו. במובן זה, לדאגה ואפילו לחרדה סבירה יש מקום ויש פונקציה אמיתית בחייו ובחייהם. לעיתים החרדה יוצאת מפרופורציה, ההורים מתחילים לפרש כל סיטואציה כבעייתית או כמסוכנת, הם דואגים שהם לא הורים מספיק טובים או שאין להם יכולת לעזור לו, שילדם לא מתפתח כראוי, שנשקפת לו סכנה – ועוד.

ההורים מייבאים אל הקשר עם ילדם את טיב ואופי הקשר שהיה להם עם הוריהם, ומייבאים אליו גם חוויות עבר אישיות, אמונות מגבילות, ואיך לא – חרדות. כך עברם מעצב גם את ההווה שלהם, של ילדם ואת התקשורת ביניהם. החרדות הללו לא רק משפיעות עליהם, וגורמות להם לפתח דפוסי התנהגות מזיקים, הן משפיעות גם על התפתחותו, אישיותו ואופן הבניית המציאות של הילד שלהם. הוא עלול לספוג את החרדות ולפתח אישיות חרדתית ונמנעת.

חרדה הורית יש לצמצם לכדי דאגת הורים בריאה. על ההורים להפנים שכדאי שהילד יבצע טעויות בשביל שילמד מהן ויצבור ניסיון, שאין להם אפשרות לשלוט בכל המתרחש בעתיד ובהווה, ושלרוב החרדות שלהם לא מתממשות והנורא מכל לא מתרחש. באמצעות טיפול והדרכה ניתן לרכוש תובנות ונקודות מבט חדשות, לפתח דפוסי הורות מאוזנים ובריאים יותר, לזהות חרדות מוגזמות ולא רציונאליות, ולדעת מתי וכיצד לנקוט בפעולות הגיוניות במטרה להתמודד עם חרדות ספציפיות ורציונאליות כשהן עולות.

חרדות אצל הורים

סוגי חרדות של הורים שונים

חרדות של הורים הן רבות כחול אשר על שפת הים. הורים שואלים את עצמם שאלות רבות מספור – ובפרט כשהם סובלים מחרדה הורית. להלן מספר סוגי חרדות אצל מבוגרים שעולות בקרב הורים חרדתיים:

• האם הילד שלי מתפתח כמצופה לגילו ובהשוואה לבני גילו?
• האם הילד שלי מאושר?
• האם הילד שלי מקבל מענה לכל צרכיו הפיזיים והרגשיים?
• האם הילד שלי מצליח בלימודים?
• האם הילד שלי מקובל מבחינה חברתית?
• האם הילד מסתיר משהו?
• האם הילד שלי נמצא בסכנה ממש עכשיו ואין באפשרותי לעזור לו?
• האם הילד שלי מדוכא?
• האם הילד שלי אוכל מספיק?
• האם הילד שלי אוהב את עצמו?

אלו שאלות לגיטימיות בפני עצמן, שאלות שמצביעות על כך שההורים אוהבים ודואגים לילדם – כמו שהם אמורים. כאשר הן טורדות את מנוחתם לעיתים קרובות ונוחתות עליהם בעוצמה גבוהה, מפריעות להם לתפקד, גורמות להם לפתח דפוסי התנהגות שליליים והימנעותיים ומשליכות על התפתחותו ורווחתו של ילדם – מדובר בחרדות אצל הורים, ויש לפתור אותן.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מה כדאי לעשות במקרה של הורים עם חרדות?

ישנם טיפולים והדרכות אליהם ניתן לפנות בשביל להפוך מהורים עם חרדות להורים מתפקדים ומאוזנים בעלי דאגה בריאה והגיונית – ולא יותר מכך. אלו הם דרכי הטיפול המקובלות בחרדה הורית:

הדרכת הורים – מדריכת הורים משמשת כיד מנחה ומכוונת, כמגדלור שמאיר את הדרך הנכונה להורים. הדרכת הורים תעניק להם כלים להתמודדות עם חרדות אצל הורים ותעניק להם ביטחון עצמי גבוה, תחושה של מסוגלות הורית ואישית, תעזור להם לתקשר עם הילד טוב יותר, תעזור להם לשחרר דפוסי חשיבה והתנהגות מזיקים ותסייע להם לרכוש דפוסים שיועילו להם ולילדם בהווה ובעתיד. בשורה התחתונה, הדרכת הורים תהפוך אותם להורים בטוחים ומתפקדים, כך שהילד שלהם יגדל להיות אדם בטוח ומתפקד בעצמו.

טיפול רגשי פרטני – פעמים רבות אחד ההורים סוחב איתו מטען רגשי משמעותי בעקבות חוויות, טראומות, משברים וקונפליקטים שחווה בעבר. את המעמסה הזאת הוא מביא איתו גם לקשר עם הילד או הילדה. תהליך של טיפול רגשי פרטני יעזור לו להתמודד עם החרדה ההורית, לפתח ביטחון עצמי כהורה וכבנאדם, לרכוש תובנות על אירועים מהעבר, לשחרר מטענים רגשיים, להתאזן ולהתנהל ברמת תפקוד גבוהה. כך הוא יועיל גם לעצמו וגם להתפתחותו ורווחתו של ילדו.

טיפול דיאדי – טיפול בו לוקחים חלק הורה, ילד ומטפלת, ובחלק מהמפגשים משתתפים רק ההורה והמטפלת במעין הדרכה הורית. הטיפול עובד על חיזוק ושיפור התקשורת והאינטראקציה בין ההורה לילד או לתינוק שלו, מתוך הבנה שטיב היחסים ביניהם מעצב את אישיותו של הילד ואת ההתפתחות הרגשית שלו, את הדרך שבה הוא תופס את עצמו ואת רמת התפקוד שלו בעתיד. מסגרת של טיפול דיאדי מדייקת את דפוסי ההורות ומקנה להורה תחושת ביטחון בסגנון ההורות ובדרך ההורות שלו, ועוזרת לו להפוך להורה טוב וחכם יותר.

חרדות של הורים

כיצד הורים חרדתיים משפיעים על הילדים?

ילד מצפה מהוריו לספק לו ביטחון והגנה, והמסרים שהם משדרים ומקרינים משפיעים עליו. ילד שגדל עם הורים חרדתיים, שמקרינים את החרדה ההורית שלהם באופן ברור, עשוי לאמץ את הראייה החרדתית של הוריו, יהפוך לחרדתי בעצמו ויסגל לעצמו דפוסי התנהגות ודרכי התמודדות דומים לשלהם. הילד אף עשוי לזהות את החרדה של הוריו וינסה לתפקד באופן שירגיע אותם, ובמצב שכזה הוא לא יביע את החששות והדאגות שלו עצמו – ויאגור אותם בתוכו.

ילדים להורים חרדתיים מסגלים לעצמם אמונות מגבילות והסתכלות חרדתית על העולם שבחוץ. כתוצאה מכך הם עשויים להימנע מהתנסויות חדשות מתוך חשש מהשלכותיהן. כשהם מתבגרים ונחשפים באופן בלתי-נמנע לסיטואציות בעייתיות, הם יחושו חוסר ביטחון עצמי, יגיבו בהססנות ובפחד ולא יתמודדו באופן בריא וישיר עם המצב. הורים חרדתיים מובילים להתפתחותם של ילדים חרדתיים, שהופכים לבוגרים חרדתיים בעתיד.

חרדה הורית

דרכי התמודדות עם חרדות אצל הורים

דאגה בקרב הורים היא עניין אבולוציוני מתבקש והגיוני, אך חרדות אצל הורים הן אמנם עניין נפוץ – אך מגביל ומזיק. ההורים חרדים לילד שלהם, לעתידו, להתפתחות שלו, למצבו החברתי ולאופן התפקוד שלהם כהורים. מה שקורה בפועל כתוצאה מכך הוא שהנבואה מגשימה את עצמה, ודפוסי החרדה שלהם אכן פוגעים בתפקודם, בתפקודו של הילד ובהתפתחותו התקינה והבריאה.

הורים הם בני אדם, ולא סופר-בני אדם. גם הם צריכים הדרכה והכוונה מפעם לפעם. כמו שנהוג לומר – אף אחד לא נולד הורה. מדריכת הורים מומלצת ומקצועית תשמש עבורם כמגדלור שיאיר להם את הדרך ויכוון אותם כיצד לנהוג, כיצד להתנהג וכיצד לתקשר עם הילד שלהם – וכיצד להיות הורים מתפקדים, מאוזנים ולא חרדתיים. התוצאה היא שגם הילד שלהם יתנהג כמוהם ויהיה כזה, ויגדל להיות אדם מתפקד, מאוזן ולא חרדתי.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בחרדות אצל הורים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדות אצל הורים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדות אצל הורים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: