טיפול בחרדות קשות: תסמינים והתמודדות עם חרדה קשה מאוד

מהי חרדה קשה ומהו התקף חרדה קשה?

חרדה קשה היא חרדה עוצמתית יותר הן בתסמינים הפיזיים והן בתסמינים הפסיכולוגיים שלה. היא קשה מנשוא, היא מערערת את היציבות הנפשית והיא פוגעת באופן ניכר בתפקוד. התקף חרדה קשה יכול לגרום לאדם שחווה אותו להאמין שהוא מאבד את שפיותו, שהוא מצוי בסכנת חיים מיידית או שהוא הולך למות.

אדם שחש חרדה קשה לעיתים קרובות או שחווה התקף חרדה קשה פעם אחת או יותר בחייו עשוי להתחיל לחשוש מהתקפי חרדה עתידיים, ולמעשה לחרוד מהחרדה עצמה. בשביל למנוע התרחשות של התקף חרדה קשה נוסף, הוא יסגל לעצמו דפוסי התנהגות המבוססים על הימנעות מפעולות ומסיטואציות. לחילופין הוא ישתמש בכלים שמטרתם להגן עליו במידה ויתרחש התקף או בשביל למנוע אותו מלכתחילה. כתוצאה מכך עלולה להתפתח הפרעת אגורפוביה.

אמנם חרדה ואפילו התקפי חרדה יכולים להיחוות על ידי כל אדם, והם לא בהכרח מבשרים על בעיה חמורה, חרדות קשות עשויות להוות אות אזהרה לכך שקיימת בעיה משמעותית. הדבר נכון כפליים במידה ואין סיבה אובייקטיבית לתחושות החרדה, והן נובעות בעיקר מתרחישים נפשיים פנימיים. מומלץ לפנות לאבחון ולטיפול רגשי במטרה לרדת לעומק העניין ולרכוש כלים להתמודדות עם חרדה ולהפחתת עוצמתה ותדירותה.

חרדות קשות

חרדות קשות: תסמינים מוקצנים ומועצמים

לחרדות קשות תסמינים הדומים לחרדה רגילה – רק שהתסמינים מוקצנים ומועצמים בעת החרדה או בזמן התרחשותם של התקפי חרדה קשים. בנוסף, ישנם מספר תסמינים המאפיינים חרדות קשות מאוד באופן ספציפי. רשימת התסמינים הבאה מאפיינת את מרבית המצבים בהם מורגשת חרדה קשה:

• תחושת סכנה קשה ומיידית
• תחושה של איבוד שליטה עצמית או איבוד שפיות
• תחושה שהאדם עומד למות
• קוצר נשימה
• בחילה
• קצב פעימות לב מואץ עד מאוד
• הזעה רבה ורעד בגוף
• תגובת הילחם או ברח
• קיפאון ותחושת שיתוק פיזי ומנטאלי

לרוב אל החרדה יתלוו מספר מחשבות טורדניות ותחושות פיזיות ופסיכולוגיות. לחרדה, ובפרט לחרדות קשות, יש נטייה לעוות את החשיבה שלנו במידה רבה ולגרום לנו לנקוט בפעולות שאין להן מקום או סיבה – ורק יזיקו לנו. חשוב שלא לנקוט באמצעים קיצוניים בעת קיום חרדה קשה, לקחת נשימה עמוקה ולתת לחרדה לחלוף.

סוגי הפרעות חרדה קשות

חרדה קשה והתקפי חרדה קשים מובילים במרוצת הזמן גם להפרעות חרדה קשות, או שמלכתחילה הפרעות חרדה קשות הובילו להישנותם של התקפי חרדה קשים. להלן מספר הפרעות חרדה מרכזיות:

הפרעת פאניקה – במהלכה נחווים התקפי חרדה בתדירות גבוהה, ללא סיבה ברורה בשטח, וישנה חרדה מתמשכת מפני האפשרות שיתרחשו התקפי חרדה נוספים ומפני השלכותיהם. בתגובה לכך מתפתחים דפוסי התנהגות המאופיינים בהימנעות מסיטואציות ומקומות הנתפסים ככאלו שעשויים לגרום להתקף חרדה נוסף.

אגורפוביה– חרדה מתמשכת מפני מקומות פתוחים או לחילופין ממקומות צפופים, ובפרט ממצב שבו לאדם לא תהיה אפשרות להימלט מהם או לקבל עזרה בעת מצוקה, חרדה קשה והתקף חרדה, וחשש מכך שהוא יחווה התקף חרדה בעת שיימצא בהם. במרבית המקרים, הפרעת אגורפוביה תגרום לאדם להימנע מהימצאות באותם המקומות או לחילופין תגרום לו לפתח תלות באדם שילווה אותו אליהם, ולרוב היא פוגעת במידה רבה ורחבה בתפקודו של הסובל ממנה במגוון תחומים שונים.

הפרעת חרדה מוכללת (GAD) – הפרעה המאופיינת בחרדות קשות רבות ובהתקפי חרדה חוזרים ונשנים, המתרחשים בתגובה לטריגרים רבים. התקפי החרדה משפיעים באופן משמעותי על אורח ואיכות החיים. הדאגה היא בלתי-פוסקת, כוללנית, ונוגעת לתחומים שונים בחיים.

חרדות קשות תסמינים

דרכי טיפול עיקריות בחרדות קשות

ישנן מספר גישות טיפוליות ומספר כלים וסוגי טיפול שניתן ליישם על מנת לטפל בחרדות קשות ובהפרעות חרדה קשות. אלו הם סוגי הטיפול העיקריים:

טיפול תרופתי – טיפול תרופתי המתבסס על משפחת התרופות SSRI, כמו סרוקסט, זולופט ופרוזאק, שמעלות את רמת המוליך העצבי סרוטונין ומעלות את ההשפעה שלו במוח. לסרוטונין השפעה גדולה על מצב-הרוח שלנו ועל מצבי הנאה וחרדה, ואנשים המתמודדים עם חרדות קשות והפרעות חרדה סובלים לעיתים קרובות מריכוז נמוך שלו במוח ובגוף. קיימות תרופות פחות נפוצות בשימוש כיום, ואלו תרופות טריציקליות ותרופות ממשפחת SNRI. את הטיפול התרופתי יכולים לרשום פסיכיאטרים או נוירולוגים.

טיפול CBT – טיפול יעיל בחרדה, שמניב תוצאות תוך זמן קצר. הוא לא נחשב לטיפול מעמיק במיוחד, אך כן לטיפול פרקטי, אפקטיבי וממוקד. הוא ניגש לפתור את החרדה באופן חזיתי, מעניק למטופל תובנות הנוגעות לדפוסי חשיבה והתנהגות שבהם הוא דוגל והתקבעו אצלו עם הזמן – וגורמים לו לחוש חרדה קשה. במקומם המטופל רוכש דפוסים חדשים ומיישם אותם בשביל להפסיק להימנע מסיטואציות שנתפסות כמאיימות ובכדי להתגבר על החרדות הקשות ועל הפרעות החרדה.

טיפול פסיכודינמי – טיפול שמנסה לעקור את הבעיה מהשורש על ידי הבנת הסיבות שגרמו להתפתחותה מלכתחילה. תהליך של טיפול פסיכודינמי מתמקד באירועי ילדות ובקשר עם ההורים, ושואף להעלות תכנים מודחקים וחבויים אל המרכיב המודע בנפש ולעבד אותם מבחינה רגשית. כך ניתן לחשוף את הגורמים לחרדה ולפתור אותה לטווח ארוך ואף לצמיתות.

טיפול פסיכולוגי ותרופתי – פעמים רבות על מנת להיפטר מחרדה קשה יש לשלב בין פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) לבין טיפול תרופתי.

טיפול בחרדות קשות

שיטות טיפול בחרדה קשה מאוד

חרדה קשה היא חרדה מוקצנת, בעלת תסמינים פיזיולוגיים ורגשיים מועצמים. להתקף חרדה קשה עשויות להתלוות תחושות ומחשבות המבשרות על איבוד שליטה, איבוד שפיות ואף מוות שמתדפק על הדלת. פעמים רבות מתפתחים בעקבות התקפי חרדה אלו הפרעות חרדה משמעותיות, שמובילות לחרדות קשות מפני החרדה ומפני התקפי חרדה נוספים, וגורמים למתמודד איתן לפתח דפוסי התנהגות שמגבילים את אורח חייו ומונעים ממנו לתפקד ולהתפתח.

כשחרדה קשה היא עניין שבשגרה, לא כדאי להזניח אותה, ובפרט לא כאשר היא משפיעה באופן ניכר גם על התפקוד במגוון מישורי החיים, לרבות המקצועי, החברתי והמשפחתי. ביצוע אבחון פסיכולוגי וקבלת טיפול רגשי יכולים להפוך את הקערה על פיה ולעזור לכם לחיות חיים מלאים, ללא חרדות קשות וללא הימנעות – חיים טובים, רגועים ומאוזנים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

טיפול בחרדות קשות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדות קשות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדות קשות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.