מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד להיות לבד (מונופוביה): טיפול בפחד להישאר לישון לבד בבית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה מונופוביה?

מונופוביה עשויה לגרום לילדים, בני נוער ומבוגרים רבים הסובלים ממנה לתחושת חוסר ביטחון, חרדה ודיכאון. מכיוון שאנשים עם מונופוביה מפחדים להישאר לבד, הם עשויים להזדקק לחברתם של אנשים אחרים ולהרגיש שהם חייבים כל הזמן להיות בסביבתם של אנשים אחרים על מנת לחוש בטוחים.

אף על פי שכל בני האדם זקוקים לאנשים אחרים בחייהם, כאשר מתמודדים עם מונופוביה, הצורך להיות בחברתם של אנשים אחרים שולט על האדם ומנהל את אורח חייו. כמו כן, פחד מלהיות לבד, המכונה מונופוביה או אוטופוביה, עלול להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של ילדים ומבוגרים ואף להוביל להתקפי פאניקה, בעיות חברתיות והתנהגויות של הרס עצמי.

יחד עם זאת, ייתכן והמשמעות שבני אדם נותנים לביטוי 'פחד להישאר לבד' מעט שונה מאדם למשנהו, לכן חשוב לבצע אבחון פסיכולוגי מקיף שיעריך מה גורם לאדם פחד רב כל כך ובאיזו מידה הפחד הזה פוגע בתחומים שונים של חייו. לדוגמא, יש צורך להבין האם הפחד מבוסס על יסודות חברתיים והאם הפחד קשור לאדם מסוים או סוג מסוים של אנשים, להבדיל מפחד כללי להיות לבד.

מונופוביה פחד להיות לבד

פחד להיות לבד: גורמים ותסמינים שחשוב להכיר

ילד או מבוגר הסובל ממונופוביה צפוי להתקשות מאוד ואף להימנע באופן מוחלט מביצוע פעילויות מסוימות מחוץ לבית מגוריו, אלו עשויות לכלול הגעה או כניסה למקומות סגורים, צפופים או ציבוריים, מעליות, כלי תחבורה ציבורית וכל מקום אחר המרוחק מהבית ממנו לא ניתן להימלט ושלא ניתן לזכות בו לעזרה מיידית.

מלבד זאת, פחד להיות לבד הנמשך לאורך זמן לרוב טומן בחובו התמודדות עם התקפי פאניקה ו/או תסמינים המאפיינים הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ודיכאון, כולל:

• קוצר נשימה
• פעימות לב לא סדירות
• הזעת יתר
• בחילה
• תחושת בהלה
לחץ וסטרס כרוני
• כאבי בטן
• סימפטומים גופניים, נפשיים והתנהגותיים נוספים

כאמור, פחד להישאר לבד עלול להיגרם כתוצאה ממצבים רבים ושונים מאוד, אולם מרבית הילדים והמבוגרים המפחדים להיות לבד היו או הרגישו נטושים בשלב כלשהו של חייהם – מה שהוביל לכך שהם יקשרו את היותם לבד עם הזנחתם או חוסר אהבתם מצד אנשים אחרים.

במקרים אחרים, מונופוביה קשורה באופן ישיר למצב של פחד ממקומות פתוחים (אגורפוביה), הפרעה נפשית המאופיינת בביטחון עצמי נמוך וחוסר אמונה של האדם בביצוע פעילויות לבדו. משום כך, האדם עשוי להעריך שלא בטוח עבורו להיות לבד ואף להאמין שהוא יכול למות או להתעלף אם יחווה התקף פאניקה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

האם פחד להישאר לישון לבד הוא בעיה אמיתית?

בעת שמדובר בבני נוער ומבוגרים, אחת הסיבות השכיחות ביותר לכך שגברים ונשים מתחילים ונשארים במערכות יחסים לא בריאות הינה הפחד להישאר לבד, כאשר מערכות יחסים זוגיות המבוססות על פחד נוטות להיות מערכות יחסים אומללות מאוד ובלתי מספקות עבור הצד המפוחד.

בני אדם אשר טרם למדו להנות מהחברה שלהם עצמם עשויים למצוא את עצמם נכנסים ויוצאים ממערכות יחסים אשר מבוססות או מתבססות במהלך הדרך על פחד להיות לבד או לישון לבד.

יתרה מכך, אנשים שאינם מרגישים בנוח עם עצמם ומפגינים הערכה עצמית נמוכה מונעים מעצמם, לעתים באופן בלתי מודע, מלהיות האדם הטוב והשלם ביותר שהם יכולים להיות, כמו גם מלחוות רמה עמוקה של אינטימיות עם בני או בנות זוגם.

במידה ואתם חושדים שאתם או ילדכם סובלים ממונופוביה, השלב הראשון שלכם יהיה להודות בעובדה שאתם מתמודדים עם בעיה אמיתית הדורשת תמיכה מקצועית.

חשוב לזכור, כי לכל בני האדם יש נקודות חוזק ונקודות חולשה, אולם בדרך כלל המאמץ המושקע בהסתרת הפחד מצריך השקעת אנרגיה רבה יותר מאשר ללמוד איך להתגבר על פחד או לחיות איתו בשלום.

להתגבר על פחד להיות לבד

דרכי טיפול בפחד מלהיות לבד אצל ילדים ומבוגרים

בדיוק כמו במקרים של פוביות נפוצות אחרות, הטיפול במונופוביה לרוב אינו תהליך פשוט או מהיר וזה לא עוזר רק לדבר או להסביר בהגיון לאדם שאין סיבה אמיתית לפחד מלהיות לבד, זאת משום שתחושת החרדה שהאדם חווה אינה מנסה לגרום לו עוול, אלא לאותת עבורו שהוא נמצא בסיכון מוגבר כשהוא נשאר לבדו.

מכיוון שהילד או המבוגר אינו מתרצה מטיעונים רציונליים ואינטלקטואליים, האפשרות הטובה ביותר תהיה להוכיח לו שאין לו סיבה לפחד להישאר לבד או לישון לבד באמצעות התנסות אמיתית עם הסיטואציה. בשל כך, טיפול במונופוביה מתחיל בבניית תוכניות טיפולית מובנית, בעזרתה המטופל יהיה מסוגל להיחשף בהדרגה על מושא הפחד שלו.

שיטות הטיפול הרגשי המומלצות ביותר כשמדובר בטיפול בפוביה ספציפית הן פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) וטיפול בחשיפה ממושכת (PE), כשעל פי מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות כ-80% מהאנשים המאובחנים עם פוביות ספציפיות הצליחו להתגבר על הפחד והחרדה שלהם באמצעות טיפול CBT.

בתהליך של טיפול בחשיפה, מטופלים נחשפים באופן מדורג ומבוקר למושא הפחד שלהם כשהם מלווים על ידי מטפלים מוסמכים, תחילה בדמיון מודרך ולאחר מכן גם במציאות, זאת מתוך הנחה שאנשים החווים חוויות חוזרות ונשנות תוך שהם נאבקים בפחד שלהם, הם מגלים שהמצב אולי לא נעים עבורם אך בהחלט אינו מסוכן. בשלב מתקדם של הטיפול, אנשים צפויים להרגיש שהשליטה על חייהם חוזרת לידיים שלהם ושהם אינם מפחדים להיות לבד כמו בעבר.

פחד מלהיות לבד

טיפול במונופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול במונופוביה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול במונופוביה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: