מכון-דרור-לוגו

תפריט

חרדה דנטלית (דנטופוביה): איך להתגבר על פחד מרופא שיניים?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

דנטופוביה: מהי חרדה דנטלית?

חרדה מרופא שיניים היא סוגיה נפוצה מאוד בכל שכבות הגיל. אמנם יותר בילדים, אך היא בהחלט לא בלעדית רק להם. במקרים קיצוניים יותר מדובר בפוביה מרופא שיניים – דנטופוביה. הריחות, המכשירים בעלי המראה המאיים, הצלילים, ההרדמה, התדמית השלילית – כולם לוקחים חלק בפחד מטיפולי שיניים. יכול להיות גם שכילדים עברנו חוויה לא נעימה אצל רופא השיניים או שחזינו באחת שכזאת, ומאז אנחנו חשים חרדה לקראת ובמהלך הביקור במרפאה.

אנשים המתמודדים עם פחד מרופא שיניים יחוו סטרס וחרדה בעת הטיפול וגם מעצם המחשבה עליו בימים ואף בשבועות שלפני הביקור במרפאה. למעשה, בעקבות חרדה מרופא שיניים, אנשים רבים נמנעים כליל מטיפולי שיניים הכרחיים או שדוחים את הטיפולים להם הם זקוקים, וכך פוגעים הלכה למעשה בבריאות שלהם.

חרדה דנטלית לא שונה מהרבה חרדות ופוביות אחרות, ורשימת הפוביות אכן ארוכה מאוד. ישנן דרכים להתגבר עליה באופן עצמאי וניתן לגשת גם לקבלת טיפול בחרדה, ובפרט באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. לחרדה יש יכולת להשפיע על החיים שלנו באופן משמעותי – ושלילי במיוחד. היא מובילה להימנעות, שרק מנציחה את הבעיה ומעצימה אותה, ובמקרה זה יכולה לפגוע באופן ממשי בתפקוד ובבריאות.

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים אצל ילדים: מידע וטיפים

פחד מרופא שיניים נפוץ במיוחד בקרב ילדים, ועוד יותר בקרב ילדים המגיעים לטיפול הראשון או השני במרפאת השיניים. אפשר להבין את הפחד שלהם בהתחשב בסצנה שהם פוגשים לראשונה בחייהם בין כותלי המרפאה. כתוצאה מכך הם עשויים לא רק לסבול מחרדה בעת הטיפול או להפריע לצוות הרפואי במהלך הבדיקה והטיפול, אלא גם לסרב להגיע למרפאה, ובאופן זה לפגוע בבריאות שלהם. בנוסף, חרדה דנטלית אצל ילדים מובילה לוויכוחים וקונפליקטים בין ההורים לילדים. אם הבעיה מוכרת לכם, שימו לב לטיפים הבאים:

• אם אתם צריכים לעבור טיפול שיניים בקרוב, קחו אתכם את ילדכם. אם הוא יראה שאתם מתפקדים היטב, בביטחון ובשלווה בעת הטיפול, הוא ילמד מתוך דוגמא אישית שאין לו סיבה לחשוש בעצמו מהטיפול.

• אל תסתירו מהילד שהוא הולך למרפאת השיניים ואל תספרו לו בשנייה האחרונה. כדאי שיוכלו להתכונן לכך מבחינה נפשית ושיהיה לו די זמן לשאול אתכם שאלות. עדיף שיבטא את פחדיו באופן ברור ויקבל מענה. יתרה מכך, עדיף להסביר לו באופן אקטיבי איך ההליך מתבצע ולהסביר לו שאין לו ממה לחשוש.

• אפשר להבטיח לילד איזו מתנה צנועה או פרס נאה אותם יקבל אם ילך לטיפול ויתפקד בו היטב.

• ספרו לילד שרופא השיניים מומחה בעבודה עם ילדים, שהוא ידידותי במיוחד, שהוא אדם טוב ונעים ושהוא רוצה שהוא יהיה בריא וחזק.

• כדאי להציע, לפחות במהלך הטיפול הראשון, להיות בחדר ביחד עם הילד שלכם. עבורו, אין מרגיע יותר מאשר מצב בו ההורה נמצא לידו על מנת שהוא יקבל ויחוש תחושת ביטחון.

• נסו לשאול את רופא השיניים מה ניתן וכדאי לעשות כהכנה לטיפול במידה ואתם חושבים או יודעים שהילד שלכם מתמודד עם פחד מרופא שיניים. באותה המידה, כדאי ליידע את הרופא אם קיימת חרדה דנטלית, כך שהוא יוכל להיערך לכך בעצמו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דרכי התמודדות עם חרדה דנטלית

חרדה דנטלית היא חרדה לכל דבר ועניין ודנטופוביה היא פוביה לכל דבר ועניין. הדרך הטובה ביותר לטפל בכל סוג של חרדה, ובפרט כשלא מצליחים להתגבר עליה באופן עצמאי, היא לפנות לקבלת טיפול רגשי. הטיפול המומלץ בחרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הלא הוא טיפול CBT, שמהווה טיפול פסיכותרפי אפקטיבי, ממוקד-מטרה וקצר-מועד.

תהליך של טיפול CBT יעזור לכם לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שמעוררים בכם חרדה דנטלית, מנציחים אותה וגורמים לכם לחשוש או להימנע מלגשת לטיפול אצל רופא השיניים. באמצעות חשיפה הדרגתית, הוא יחשוף אתכם למושא הפחד, ויעניק לכם דפוסים חדשים ובריאים אותם תטמיעו ותיישמו גם באופן הדרגתי. מטפל CBT או מטפלת CBT ילוו אתכם בתהליך עד אשר תצליחו להתגבר על פחד מרופא שיניים, ויעניקו לכם כלים להתמודד איתו אם וכאשר הוא עולה.

דנטופוביה

איך להתגבר על פחד מרופא שיניים אצל מבוגרים?

מלבד טיפול רגשי, ישנם דברים שאתם יכולים לעשות באופן עצמאי ובכוחות עצמכם. נסו את הדרכים הבאות:

• ניתן לבקש מהרופא לקיים לשיחה מקדימה בה תוכלו להביע את החשש שלכם ולבקש מידע אודות הטיפול.

• בואו לטיפול עם אדם קרוב. לא לכל טיפול, אלא במיוחד לטיפול הראשון בסדרה או לטיפול ראשון כעבור זמן רב. אם תרגישו ביטחון בזמן הטיפול, יכול להיות שבטיפול הבא תרגישו טוב גם בלי עזרה.

• דמיינו את הביקור במרפאה מראש. דמיינו שאתם מרגישים נפלא, שאתם לא חוששים, שהטיפול עובר מהר ובהצלחה ושהרופא חייכני ונעים. חשיבה חיובית עדיפה על חשיבה שלילית, והיא תשפר את ההרגשה שלכם לפני ובמהלך הטיפול.

• תרגלו מדיטציה, מיינדפולנס ותרגילי נשימה נכונה. אלו בהחלט יכולים לעזור לכם לפני הטיפול וגם במהלכו. הם ירגיעו אתכם, יפחיתו מכמות המחשבות, יצמצמו עוד יותר את כמות המחשבות השליליות וינקו לכם את הראש – כדי שרופא השיניים יוכל לנקות לכם את חלל הפה.

• תארגנו לעצמכם פעילות מהנה לאחר הטיפול, ועוד לאותו היום, כך שיהיה לכם דבר-מה חיובי ומשמח להתרכז בו ולצפות לו לפני ובמהלך הטיפול.

• ניתן לשאול את רופא השיניים האם הוא יכול לתת לכם גז צחוק, שמעניק תחושת רגיעה ואף תחושת "היי" ומרפה את השרירים. אתם עדיין תהיו בהכרה מלאה במהלך הטיפול, רק תרגישו טוב יותר, והשפעת הגז תעלם מיד בסיום הטיפול.

• לא אוהבים לבקר במרפאת השיניים? אם תשמרו על בריאות חלל הפה, יהיו לכם פחות סיבות לבקר.

חרדה דנטלית

טיפול בפחד מרופא שיניים: אתם לא לבד

אם אתם סובלים מפחד מרופא שיניים אתם לא לבד – רחוק מכך. התדמית, המכשירים, הצלילים, הריחות, הסיפורים והחוויות מעוררים חרדה דנטלית ואף פוביה דנטלית בקרב מספר בלתי-מבוטל של אנשים באוכלוסייה הכללית – ילדים ומבוגרים כאחד. חשוב להתמודד עם פחד ולא לתת לו למנוע מכם לגשת לטיפול אצל רופא השיניים.

חרדה מרופא שיניים לא שונה מפחדים אחרים. ניתן להתגבר על פחד מרופא שיניים בהדרגה הן באופן עצמאי והן תוך היעזרות במגוון סוגי טיפולים רגשיים. אם ילדכם מתמודד עם דנטופוביה, וזהו ניחוש סביר בהחלט, כדאי להרגיע אותו בדרכים שונות לפני הטיפול ולהשתמש לשם כך בפסיכולוגיה חיובית. בסופו של יום, מדובר בעניין של תרגול ושל צבירת חוויות חיוביות – ככל שיש יותר כאלו, כך פוחת הפחד מטיפול לטיפול, והדבר נכון גם לילדים וגם למבוגרים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בחרדה דנטלית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדה דנטלית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדה דנטלית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: