קלסטרופוביה: תסמינים, אבחון וטיפול בפחד ממקומות סגורים

מה זה קלסטרופוביה?

קלסטרופוביה הינה פחד מוגזם ממקומות סגורים או צפופים, כאשר מדובר באחת מהפוביות הנפוצות והמוכרות ביותר שקיימות. בעוד ילדים ומבוגרים רבים חשים מידה מסוימת של חרדה מהמחשבה על חוסר יכולתם לזוז בחללים קטנים, אנשים המאובחנים עם קלסטרופוביה יחושו לחץ נפשי ופחד עז גם כשאין סכנה אמיתית במקום הימצאם.

לדוגמא, די בהסתגרות בחדר קטן ללא חלון כדי לגרום לאדם עם קלסטרופוביה להרגיש כאילו הוא כלוא בצינוק ואף להתמודד עם התקף פאניקה או חרדה. יחד עם זאת, זה נורמלי לחלוטין שבני אדם יפחדו ממקומות המוגבלים בגודלם בדיוק כפי שהם חווים פחד מנחשים, עכבישים וגבהים, שכן אלו פוביות המקושרות לעתים קרובות להסתגלות האבולוציונית.

מכיוון שהאדם הקדמון היה צד ומלקט את מזונו במקומות סגורים, כגון יערות ומערות, בהם הוא היה בסיכון להילכד, להישאר מנותק מהקבוצה או בסיכון להיפגע על ידי בעלי חיים, פחד ממקומות סגורים או צפופים בהחלט יכול היה לעזור לו כדי להגן על עצמו מפני סכנות אפשריות בטבע.

יחד עם זאת, ילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם קלסטרופוביה חמורה עשויים לחשוב ולהתנהג כאילו הם בסכנת חיים גם במצבים שכלל אינם מסכני חיים. למשל, אדם קלסטרופובי צפוי למצוא את עצמו מפחד וחרד מאוד לפני בדיקות רפואיות בהן הגוף "כלוא" במקום סגור וצפוף בו אסור להם להזיז את הגוף.

כמו כן, בעוד תמונה או סרטון של אסטרונאוטים השוהים בחללית צפופה ללא יכולת מילוט עשויה לגרום תחושת אי נחת למרבית האנשים, מי שסובלים מפוביה ממקומות סגורים עלולים להתמודד עם תסמינים גופניים ונפשיים של חרדה בעקבות צפייה במחזה כזה.

קלסטרופוביה פחד ממקומות סגורים

פחד ממקומות סגורים או צפופים: תסמינים קשים

אנשים המתמודדים עם קלסטרופוביה חווים תסמינים קשים של חרדה כשנקלעים למקומות הנעדרים פתחי יציאה ודרכי מילוט רבים, צפופים במיוחד או שאין אפשרות לנוע בהם באופן חופשי.

לדוגמא, חרדה ממקומות סגורים עלולה להתרחש בחדר ממ"ד, בזמן טיסה ואף ברכבים קטנים, כאשר צפויה תחושת אי נחת רבה. בהתאם לחומרת המצב הנפשי, ייתכנו גם התקפי פאניקה או חרדה.

באופן כללי, ילדים ומבוגרים קלסטרופוביים הינם בעלי מודעות יתר לסביבה בה הם נמצאים, כאשר הדאגה הרבה מופנית להיכן פתחי המילוט במקום ומהו גודלו של החדר או החלל בו הם שוהים.

משום כך, רמת החרדה הגבוהה שלהם עשויה לפגוע ביכולתם לתפקד בחיי היום יום וליצור או לשמר קשרים חברתיים בריאים עם אנשים אחרים. בעת שמדובר בקלסטרופוביה בקרב מבוגרים, ייתכן שהם יתקשו להתמיד במקום עבודתם עקב משימות או סביבה מלחיצות.

התסמינים השכיחים ביותר אצל ילדים ומבוגרים עם פחד ממקומות סגורים הינם:

• פחד אינטנסיבי כשנמצאים או חושבים על חללים צפופים
• דאגה מוגזמת מסביבתם
• סירוב להגיע למקומות מסוימים
• חווית התקפי חרדה
פחד ממעליות
• רעידות בגוף
• הזעת יתר
• שרירים תפוסים
• חוסר יכולת לשלוט ברמת הפחד הגבוהה

ממה נובעת קלסטרופוביה?

אנשים עשויים לפתח פחד ממקומות סגורים או צפופים בעקבות חווית אירוע טראומטי משמעותי בחייהם או משום שהם בעלי מרכיב גנטי המעמיד אותם בסיכון לפתח בעיות רגשיות והפרעות נפשיות, כאשר שני גורמים אפשריים אלו הם הנפוצים ביותר גם כשמדובר בפוביות ספציפיות אחרות.

במידה והנכם בעלי רקע משפחתי של מחלות נפש, במיוחד של סוגי הפרעות חרדה שונים, אתם עלולים להימצא בסיכון לסבול מקלסטרופוביה במהלך חייכם, על אחת כמה וכמה אם תאלצו להתמודד עם חוויה טראומטית בשלב מסוים. לדוגמא, ילד או נער שנתקע במעלית בבית מגוריו למשך שעה שלמה או שהותקף פיזית בחלל סגור וצפוף עשוי לפתח פוביה ממקומות סגורים וללא פתחי מילוט.

אף על פי שטרם יודעים באופן מוחלט מהם הגורמים הייחודיים הגורמים להתפתחותה של כל הפרעה נפשית בנפרד, מרבית החוקרים בתחום בריאות הנפש מסכימים כי גנטיקה וגורמים סביבתיים משחקים תפקיד מרכזי מאוד בהתפתחותן של הפרעות נפשיות, כולל קלסטרופוביה.

קלסטרופובי

קלסטרופוביה: גישות מומלצות לטיפול מקצועי

ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם קלסטרופוביה יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול בחשיפה, הנחשב לאחת מגישות הטיפול הנפשי המומלצות ביותר כיום כשמדובר בפוביות ספציפיות.

במהלך טיפול בחשיפה, מטפלים חושפים את המטופלים למושא הפחד שלהם באופן הדרגתי ומחושב, שכן על פי גישה זו, ככל שאדם נחשך זמן רב יותר למושא הפחד שלו, כך הוא פחות יחשוש ממנו.

מטרת הטיפול המרכזית צפויה להיות הסרת הפחד של המטופלים באמצעות חשיפה חוזרת ונשנית למקומות סגורים. לכן, קיימת חשיבות רבה לכך שמטפלים באנשים קלסטרופוביים יהיו בעלי הכשרה וניסיון בתהליך של טיפול בפוביות, משום שחשיפה גבוהה מדי בשלב מוקדם מדי של התהליך עלולה להוביל להחמרת מצבם של מטופלים.

בנוסף לטיפול בחשיפה, גישות שונות של פסיכותרפיה, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), יכולות גם כן להועיל לילד או מבוגר קלסטרופובי. כמו כן, מלבד טיפול בשיחות, מטופלים מסוימים עשויים להזדקק גם לטיפול תרופתי – מה שמצריך פגישה עם פסיכיאטר ילדים או מבוגרים המוסמך להמליץ ולנפק תרופות מרשם.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) הינה התערבות מקצועית שמטרתה לשפר את רווחתם הנפשית ומצבם הבריאותי של אנשים, כאשר גישה טיפולית זו משמשת לעתים קרובות לטיפול במטופלים המאובחנים עם הפרעת חרדה כללית (GAD) והפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תסמינים של פחד וחרדה ממקומות סגורים, ייתכן והגיע הזמן לפנות אל רופא הילדים או המשפחה שלכם כדי לאבחן ולטפל בבעיה באופן מקצועי. לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, תוכלו ליצור קשר עם פסיכולוגית ילדים או מבוגרים כדי להתחיל את תהליך הטיפול בקלסטרופוביה.

טיפול בפחד ממקומות סגורים

טיפול בקלסטרופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בקלסטרופוביה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בקלסטרופוביה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.