מכון-דרור-לוגו

תפריט

טריכוטילומניה: תלישת שיער כפייתית אצל ילדים או מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טריכוטילומניה?

טריכוטילומניה הינה הפרעת תלישת שיער כפייתית הגורמת לילדים, בני נוער ומבוגרים הלוקים בה לחוות מצוקה נוראית עקב תלישת שיער מהשורש עד כדי היווצרותן של קרחות. למעשה, טריכוטילומניה מתארת הפרעה נפשית המאופיינת בדחפים בלתי נשלטים חוזרים ונשנים לתלישת שיער מהראש, הגבות, הריסים וחלקי גוף נוספים.

מכיוון שאנשים עשויים לעשות מאמץ רב על מנת להסתיר את הקרחות שעל ראשם הנגרמות כתוצאה מתלישת שיערות, לא תמיד מתאפשר לסביבתם הקרובה להבחין בהתפתחותה של בעיה.

במקרים בהם תולשי שיער אינם זוכים לסיוע מקצועי, תיתכן פגיעה משמעותית בתפקוד החברתי, הלימודי והתעסוקתי, זאת משום שטריכוטילומניה גורמת לסובלים ממנה לחוש שעליהם להתחבא מבני אדם אחרים בשל אי יכולתם להסתיר באופן מושלם את הקרחות שנוצרו על ראשם.

אף על פי שטריכוטילומניה סווגה בעבר כהפרעת שליטה בדחפים, במהדורה האחרונה של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית היא מסווגת תחת קטגוריה של הפרעות טורדניות כפייתיות.

יחד עם זאת, סיווגה של הפרעת תלישת שיער כפייתית כהפרעה נפשית אינה מטיבה עם ילדים ומבוגרים המאובחנים עם טריכוטילומניה, שכן עצם תיוגם כבעלי הפרעה נפשית עלול לפגוע בתהליך של טיפול מקצועי.

לעומתם, כוססי ציפורניים כפייתיים אינם מאובחנים כסובלים מבעיה נפשית או פסיכולוגית, לכן מרבית האוכלוסייה רואה בכסיסת ציפורים הרגל שניתן לשנותו ואינם מתייגים אותם ומתייחסים אליהם כבעלי הפרעה נפשית.

טריכוטילומניה תלישת שיער כפייתית

הפרעת תלישת שיער כפייתית

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תלישת שיער כפייתית מזה שבועות, חודשים ואף שנים, סביר להניח שהבעיה חמורה ומושרשת היטב בנפשכם, כך שייתכן כי תדרשו לתמיכה מקצועית אינטנסיבית כדי לנהל את הדחף לתלוש שיער באופן יעיל ובריא יותר.

בעת חיפוש דרכי סיוע לתולשי שיער, מרבית המטופלים בוחרים לפנות לקבלת טיפול בשיטת CBT, אשר יסייע להם לסגל לעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים. 

טריכוטילומניה אצל ילדים ומבוגרים מאופיינת בדרגות שונות של חומרה, כאשר במצבים קלים תיתכן תחושת אי נוחות קלה ובמצבים קשים ייתכנו דחפים עזים מתמשכים לתלישת שיער מהראש או הריסים המשפיעים באופן משמעותי על המראה החיצוני של האדם ונחשבים להתנהגות של הרס עצמי.

התסמין המרכזי של טריכוטילומניה הינו תלישת שיער מהראש, הגבות והריסים הנמשכת שבועות, חודשים ואף שנים ארוכות, זאת בשל דחף עז ובלתי נשלט לתלוש קבוצת שיער ספציפית המשולב יחד עם אמונה שיש צורך להסיר את קבוצת השיער הספציפית מהשורש שלה.

לאחר תלישת שיער, אנשים הסובלים מהפרעה זו חווים תחושת הקלה, שחרור ואף פורקן, למרות שהם גורמים לכך שחלקים מסוימים מראשם או גופם יהיו ללא שיער. יש לציין, כי כ-85% מהמאובחנים עם טריכוטילומניה הינן נשים בגירות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טריכוטילומניה אצל ילדים או מבוגרים

באופן כללי, תלישת שיער כפייתית אצל ילדים ומבוגרים כוללת שני אופנים שונים של תלישת שערות עקב דחף עז, כאשר אדם יכול להפגין טריכוטילומניה משני הסוגים באותו היום או בתקופות שונות בחייו.

מחד, תלישת שיער מכוונת מופעלת על ידי דחף בלתי נשלט לתלוש שיער או קבוצת שיער מאזורים מסוימים של הגוף המונע מהאדם להתמקד בדברים אחרים עד שיסיים לתלוש שיערותיו.

מאידך, תלישת שיער מפוזרת מתארת מצבים בהם אדם תולש את שערותיו תוך כדי ביצוע מטלה שאינה דורשת מאמץ קוגניטיבי רב, כגון קריאת עיתון או צפייה בטלוויזיה. כמו כן, אנשים הסובלים מסוג זה של טריכוטילומניה בדרך כלל אינם מבחינים בתלישת השיער עד לרגע בו האפיזודה חולפת והם מגלים את שיערם על הרצפה או כורסת הטלוויזיה.

במקרים רבים, טריכוטילומניה מתחילה עם תלישת שיער מכוונת ומתפתחת לכדי תלישת שיער מפוזרת ככל שתלישת השיער הופכת להרגל נוקשה יותר של האדם. בנוסף, פעילויות גופניות שונות עלולות לעורר אפיזודה של תלישת שיער, כגון סידור הריסים או הגבות וחפיפת השיער במקלחת.

טיפול בטריכולומניה

תלישת שיער מהשורש אצל ילדים או מבוגרים

תלישת שיער, גבות וריסים טומנת בחובה מרכיב רגשי משמעותי ומורכב, כאשר אנשים המאובחנים עם טריכוטילומניה מתמודדים עם הצפה של רגשות סותרים בקצב מהיר – מה שעלול לגרום לעלייה ברמת החרדה ולתחושת דיכאון אצל בני אדם.

במהלך אפיזודה של תלישת שערות, האדם חווה תחושת אופוריה והקלה מהמתח הנפשי בעקבות שחרור מואץ של אנדורפינים במוח. בשל כך, אנשים הסובלים מטריכוטילומניה נוטים לתאר תחושות של שמחה, הקלה, נינוחות ורוגע מיד לאחר תלישת גבות או ריסים.

יחד עם זאת, הרגשות החיוביים ותחושת האופוריה מתפוגגים לאחר זמן מה מסיום האפיזודה ואז צפויים להופיע תחושות איומות של אשמה, בושה, פאניקה, חרדה, עצב וגועל.

אף על פי שנערכו מחקרים רבים ברחבי העולם אודות הגורמים להתפתחותה של טריכוטילומניה אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים, טרם ידועות בוודאות הסיבות לכך.

כמו כן, בעוד תלישת שיערות בגיל הרך אינה מחזה שכיח, שכן בדרך כלל הפרעה נפשית זו מתחילה להתפתח בסביבות גיל 11-12, לעתים תיתכן גם תלישת שיער אצל תינוקות, אם כי בעוצמה נמוכה יותר.

למרות זאת, ישנם מאפיינים מסוימים אשר קיומם מגביר את הסיכון להתמודדות עם הפרעת תלישת שיער כפייתית, כאשר מתח נפשי וסטרס כרוני עשויים להוביל להתפתחותה של טריכוטילומניה אצל אנשים רבים.

בנוסף, מרכיב גנטי והיסטוריה משפחתית של הפרעות נפשיות, כמו גם חוסר איזון כימי במוח, מהווים גורמים אפשריים להופעתה של הפרעה נפשית. יתרה מכך, מומחים רבים מתייחסים לטריכוטילומניה כדרך ביטוי ייחודית של הפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

דרכי סיוע לתולשי שיער

טריכוטילומניה: אבחון וטיפול מקצועי

מכיוון שקיימות שיטות טיפול רגשי רבות לצורך טיפול בטריכוטילומניה אצל ילדים ומבוגרים, חשוב להכיר אותן היטב ולבחון מהו הטיפול המומלץ עבורכם או עבור ילדכם.

במידה ואתם חושדים שאתם או ילדכם סובלים מהפרעה נפשית זו, ייתכן והגיעה העת לפנות לביצוע אבחון מקיף שיאפשר לכם להבין טוב יותר את המצב ולשקול יחד עם איש המקצוע את דרכי הטיפול האפשריות, אם כי לרוב ההמלצה הינה פנייה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

הטיפול בתלישת שיער אינו תהליך מהיר ורוב סוגי הטיפולים הרגשיים מצריכים זמן ותרגול רב על מנת להגיע להישגים משמעותיים, כאשר לעתים קרובות יש צורך בבדיקת מספר טכניקות וגישות טיפוליות כדי למצוא את הטיפול שיאפשר לכם להתמודד עם הדחף העז לתלוש שיער מהראש, הגבות או הריסים.

חשוב לציין, כי השכיחות של טריכוטילומניה באוכלוסייה הכללית נעה סביב 1.5% והיא עשויה לפגוע בבני אדם מכל שכבות האוכלוסייה והגילאים.

לכן, זכרו כי לאחר שתגיעו לשלב מתקדם של תהליך הטיפול בטריכוטילומניה, טכניקות ההתמודדות שתרכשו יהפכו לחלק בלתי נפרד מההרגלים היום יומיים שלכם – מה שיאפשר לכם להתמודד טוב יותר עם תלישת שערות.

טיפול בטריכוטילומניה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בטריכוטילומניה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בטריכוטילומניה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: