אימפולסיביות: מה זה אימפולסיבי? פירוש, תסמינים ודרכי טיפול

מה זה אימפולסיבי?

אימפולסיביות מתארת תגובה אנושית פזיזה ולא נשלטת, כאשר אדם אימפולסיבי נוטה להגיב במהירות וללא שקילת ההשלכות העתידיות השליליות של מעשיו. בעוד בעיות שליטה בדחפים עשויות להתבטא בתגובה לאירועים פנימיים, כמו מחשבות, זיכרונות ורשות, לעתים הן מתרחשות בתגובה לאירועים חיצוניים או לדבריהם של אנשים אחרים.

אף על פי שכל בני האדם מגיבים באופן אימפולסיבי מעת לעת, חלק מהאוכלוסייה עלולים להיות מושפעים באופן משמעותי מתסמינים של אימפולסיביות, כולל פגיעה במערכות היחסים המשפחתיות, החברתיות והזוגיות, ביכולתם לתפקד באופן הולם במסגרת הלימודית או במקום העבודה ובפעילויות נוספות בחיי היום יום.

התנהגות אימפולסיבית מאפיינת ילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעות נפשיות שונות ולעתים קרובות מתגלה כבר בתקופת הילדות המוקדמת. לדוגמא, הפרעות שליטה בדחפים נפוצות בקרב אנשים המתמודדים עם:

• הפרעות אישיות
• הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
• הפרעה דו קוטבית (מאניה דפרסיה)
התמכרות למסכים

במידה ואתם מבחינים בכך שאתם או ילדכם מגלים סימפטומים של אימפולסיביות לאורך זמן ומזהים שבעיות השליטה בדחפים פוגעות באופן משמעותי בתפקודכם ובשגרת חייכם, אל תהססו לפנות לייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי, שכן כיום קיימות שיטות וטכניקות רבות לטיפול באימפולסיביות ובמצבים השונים שהיא קשורה אליהם.

אימפולסיביות

ממה נובעת אימפולסיביות אצל ילדים או מבוגרים?

כאמור, אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים מהווה מאפיין מרכזי של אבחנות מקצועיות רבות בתחום בריאות הנפש, כאשר במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית קיימת קטגוריה ייחודיות של הפרעות נפשיות המאופיינות בבעיות שליטה בדחפים והתנהגות והפרעות התנהגות.

קטגוריה זו של הפרעות נפשיות כוללת:

קלפטומניה – גניבה אימפולסיבית כפייתית של דברים ללא כוונת רווח.

פירומניה – הצתת שרפות בתדירות גבוהה על מנת לשחרר לחץ נפשי ללא כוונה להזיק לאנשים או לסביבה.

הפרעת התפרצות לסירוגין – התפרצויות זעם והתנהגות אגרסיבית בלתי נשלטת שאינן הולמות את המצבים בו הן מתרחשות.

קטגוריית הפרעות התנהגות במדריך DSM-5 כוללת, בין היתר:

הפרעת התנגדות מתריסה (ODD) – מאופיינת בהפרעות במצב הרוח, התקפי זעם, התנהגות מתריסה, וכחנות ונקמנות.

הפרעת התנהגות (Conduct Disorder) – מאופיינת בתסמינים חמורים יותר מאשר הפרעת התנגדות מתריסה (ODD), כולל התנהגות המנותקת מהכללים החברתיים המקובלים, תוקפנות מילולית ופיזית ופגיעה ברכוש ציבורי.

חשוב לציין, כי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) מפריד בין התנהגויות כפייתיות לבין התנהגויות התמכרותיות, זאת למרות שהן טומנות בחובן תסמינים זהים רבים ולעתים קרובות מעורבבות עם אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים.

כמו כן, התנהגות אימפולסיבית עלולה לטמון בחובה:

שימוש מופרז בסמים או אלכוהול
התמכרות להימורים
• פגיעה עצמית
• בריונות
• תוקפנות

תסמיני אימפולסיביות ובעיות שליטה בדחפים

אין בעיה עם תגובות אימפולסיביות כל עוד הן מתרחשות לעתים רחוקות, אולם כאשר ילד או מבוגר נעשה אימפולסיבי יותר ויותר בתגובותיו והתנהגותו הכללית, ייתכן ומדובר בסימן להתפתחותה של הפרעה נפשית או התנהגותית חמורה יותר.

מכיוון שאימפולסיביות אינה אבחנה מקצועית בפני עצמה, אלא נחשבת כתסמין של בעיות שליטה בדחפים רבות, אין אפשרות לדעת מהי שכיחותה המדויקת באוכלוסייה הכללית.

יחד עם זאת, ניתן להניח מהי השכיחות על ידי בחינת שכיחותן של האבחנות המקצועיות הקשורות באופן הדוק להגדרה של אימפולסיביות, כאשר קלפטומניה (גניבה אובססיבית) אינה נפוצה במיוחד ופוגעת בכ-1% מהאוכלוסייה, הפרעת התפרצות לסירוגין משפיעה על כ-5.5% מהאוכלוסייה ותסמינים של פירומניה מתגלים אצל כ-3% מבני האדם.

למעשה, אימפולסיביות עשויה לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות ותסמינים רבים ומגוונים:

• תחושת לחץ וחרדה
דיכאון
• הערכה עצמית נמוכה
• גניבה כפייתית
• גילוי עניין רב בהצתת אש
• בעיות במערכות היחסים הזוגיות
התקפי זעם
• הסתבכות עם החוק
• התנהלות כספית לא שקולה
• אפתיות בקשר להשלכות השליליות של ההתנהגות האימפולסיביות

בנוסף, במידה ואתם או ילדכם מגיבים במהירות וללא תכנון, ייתכן ותבחינו שאתם מגיבים עוד לפני שהספקתם לשקול את השלכות מעשיכם ולעבד את המצב או הדברים באופן מלא.

אימפולסיבי הגדרה

דרכי התמודדות עם התנהגות אימפולסיבית

שיטות טיפול רגשי שונות עוזרות לילדים ומבוגרים לרכוש כלים וטכניקות שיאפשרו להם לשפר את יכולת השליטה בדחפים שלהם, כאשר טיפולים אלו יכולים להיערך במסגרת של טיפול פרטני, טיפול משפחתי וטיפול קבוצתי.

יחד עם זאת, במקרים בהם אדם אימפולסיבי זקוק לתמיכה מקצועית מיידית עקב מחשבות אובדניות או בעיות אחרות, מומלץ לפנות באופן מיידי לרופא פסיכיאטר ואף למיון פסיכיאטרי בבית החולים הקרוב לביתכם.

בטרם התחלת הטיפול בתסמיני אימפולסיביות, יש לפנות לרופא הילדים או המשפחה שלכם על מנת שיבחן את הצורך בביצוע בדיקות והערכות רפואיות שיכולות להסביר למה אתם או ילדכם חווים את התסמינים השונים.

כמו כן, רצוי להימנע באופן מוחלט משימוש בסמים וצריכת אלכוהול משום שהם מעמידים את האדם בסיכון מוגבר לאיבוד שליטה עצמית והתנהגות אימפולסיבית וחסרת אחריות.

יש לציין, כי במקרים חמורים של תסמיני אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים, לעתים קרובות יש צורך בשילוב של טיפול פסיכולוגי בשילוב עם טיפול תרופתי כדי להצליח לנהל את הסימפטומים של האימפולסיביות וההפרעות הקשורות אליה.

במצבים אלו, יש לפנות לרופא פסיכיאטר ילדים או מבוגרים אשר מוסמך להעריך את הצורך ולנפק מרשם לתרופות הספציפיות.

אימפולסיביות אצל ילדים טיפול

סוגי טיפול באימפולסיביות אצל ילדים או מבוגרים

ישנם סוגי טיפולים רגשיים רבים אשר עוזרים לילדים ומבוגרים אימפולסיביים ללמוד איך לשלוט בדחפים בצורה יעילה יותר וכיצד להתגבר על האתגרים הטמונים במצבם הנפשי.

ראשית, פסיכולוגים או מטפלים בשיטת CBT מסייעים למטופלים להחליף דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים בדפוסים חיוביים ומועילים יותר. כמו כן, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לומדים לזהות את הגורמים להתנהגות האימפולסיבית, שכן לרוב מדובר על הפרעות חרדה, דיכאון קליני ושימוש באלכוהול או סמים.

שנית, תהליך של טיפול מיינדפולנס מאפשר לאנשים לתרגל איך להגיב ברמת מודעות גבוהה יותר בכל הקשור לרגשות, תחושות ומחשבות ומסייע להם ללמוד איך להתנהג ולהגיב באופן לא אוטומטי.

שלישית, טיפול בשיטת תרפיית קבלה ומחויבות (ACT), המשלבת טכניקות של טיפול CBT, מיינדפולנס וגישות נוספות, עוזר לילדים ומבוגרים ללמוד איך לקבל באופן נכון יותר את בעיית השליטה בדחפים שלהם.

באופן כללי, שיטת הטיפול באימפולסיביות המתאימה ביותר עבור כל אדם משתנה בהתאם לגורמי אישיותו והעדפותיו האישיות, התסמינים מהם הוא סובל, גילו ומצבו הנפשי והגופני.

כמו כן, בעת בחירת מטפלים רגשיים, יש לבדוק את התאמתכם האישית לגישתם והאם אתם חשים שתוכלו לפתח עמם קשר משמעותי – מה שמהווה נדבך מרכזי בהצלחתו של כל תהליך טיפולי.

בנוסף, חפשו מכוני טיפול או אנשי מקצוע המוסמכים ומיומנים בטיפול באימפולסיביות או בהפרעה הנפשית עמה אתם או ילדכם מתמודדים, זאת על מנת לוודא שהם אכן יכולים לעזור לכם להתגבר באופן יעיל ומהיר יחסית על הבעיה.

במקרים רבים, המלצות מקרובי משפחה וחברים קרובים המתמודדים עם תסמיני אימפולסיביות בעצמם יכולות להיות הדרך המהירה והבטוחה ביותר כדי לבחור באיש המקצוע הנכון.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים

טיפול באימפולסיביות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באימפולסיביות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באימפולסיביות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.