הפרעות קשב וריכוז במבוגרים: תסמינים, אבחון וטיפול ב-ADHD

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים: אתגר שקל לפספס

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים בהחלט יכולה להתקיים ולהשפיע מאוד על החיים במישורים רבים. בהיעדר אבחון, אנשים עלולים לחשוב שמשהו פשוט לא בסדר אצלם, שהם עצלנים, חסרי כוח רצון או שפשוט מדובר בקושי שהם יכולים וצריכים להתגבר עליו בעצמם וללא עזרה. בפועל, כיום ברור כי ADHD זו הפרעה שמשפיעה מאוד על מערכת העצבים ויכולה להתקיים אצל אנשים בכל גיל ובכל שלב בחיים.

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים, בטח אם לא מזהים אותן בזמן ומטפלים בהן, עלולות מאוד לתסכל ולעיתים אף להיקשר בהפרעות נוספות כמו חרדה כרונית, בעיות שינה ודיכאון. הפרעת קשב וריכוז יכולה כמובן גם לפגוע בהתנהלות הפיננסית, במערכות היחסים, בוויסות הרגשי ובקריירה.

דווקא ההבנה המבהילה הזאת מאפשרת להכניס לחיים גם המון אופטימיות – מכיוון שאף פעם לא מאוחר מדי לפנות לאבחון מקצועי ולהכיר את הכלים שיעזרו להתנהל בקלות רבה יותר לצד הפרעות קשב וריכוז במבוגרים. הנה כל המידע שיכול לסייע לעשות זאת.

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

תסמינים של הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

אבחון קשב וריכוז במבוגרים מוכרח להתבצע על ידי גורם מקצועי המוסמך לכך. רק גורם כזה יכול לספק אבחנה מהימנה ולהמליץ על הטיפול היעיל ביותר. זו נקודה שחשוב להדגיש מכיוון שהתסמינים לאבחון מבוגרים עם ADHD יכולים להיות דומים לתסמינים של אתגרים אחרים ולכן, גם אם אתם סובלים מחלק מהתסמינים, לא בטוח שאכן יש לכם הפרעת קשב וריכוז.

באופן כללי, אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים נשען על תסמינים שמחולקים לשתי קבוצות עיקריות:

1. הפרעות קשב – התסמינים שיכולים להעיד על הפרעות קשב במבוגרים יכולים לכלול קושי לשים לב לפרטים, חוסר יכולת להחזיק קשב לאורך זמן, דחיינות, אי עמידה ביעדים, קשיים בסדר ובארגון, נטייה לאבד חפצים, נטייה מוגברת להסחות דעת וכן בעיות זיכרון.

2. היפראקטיביות ואימפולסיביות – זהו מצב שבו האדם מתקשה לשבת בחוסר מעש, מרבה להזיז את הגפיים, לא יכול לשבת במקום אחד לאורך זמן, מתקשה להתרכז כשיש רעש בסביבה, חווה חוסר שקט, מדבר בלי הפסקה, מתפרץ לדברי אחרים או מתקשה להמתין בסבלנות.

התסמינים האלו, כאמור, נפוצים מאוד באוכלוסייה הכללית, אך אבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים יתקבל רק אם הסימפטומים מתקיימים בכמות, בתדירות ובעוצמה שהוגדרו על פי ה-DSM-5, המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה.

איך מתבצע אבחון קשב וריכוז במבוגרים?

אבחון ADHD אצל מבוגרים מתבצע כאמור אצל גורם מקצועי המוסמך לעשות זאת. משרד הבריאות מאפשר רק לנוירולוגים, פסיכיאטרים ורופאי משפחה עם התמחות בהפרעת קשב וריכוז לבצע את האבחון, כמו גם לפסיכולוגים מומחים שהתמחו בתחום הפרעות הקשב והריכוז.

כיום, אין בדיקה קלינית חד משמעית שקובעת בצורה נחרצת אם הפרעת קשב וריכוז קיימת או לא. לכן, האבחון יכול להתבצע בדרכים שונות, אך בדרך כלל כולל הערכה קלינית, לרבות בדיקת ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית, תשאול מקיף ובחינה של הפרעות אפשריות אחרות שיכולות להשפיע על התסמינים.

המאבחן או המאבחנת יבדקו גם תחלואה נלווית שיכולה להיות קשורה להפרעות קשב וריכוז במבוגרים – ובמידת הצורך גם יפנו לביצוע אבחון קשב וריכוז המותאם למבוגרים. במקרים מסוימים, ייתכן שהמטופל יופנה גם לבדיקה נוירולוגית או פסיכיאטרית משלימה.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

מחקרים בנושא הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים

בעבר, מומחים לבריאות הנפש נטו להתייחס להפרעות קשב וריכוז כבעיות שמשפיעות בעיקר על ילדים ובני נוער. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים כי כ-70 אחוזים מהילדים שמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, ממשיכים להיות מושפעים ממנה גם בהמשך החיים.

על פי מחקרים עדכניים אלו, השכיחות של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים עומדת על בין 4 ל-7 אחוזים מהאוכלוסייה, כאשר הערכות מסוימות גורסות כי הנתון הזה אולי אף גבוה יותר, מפני שמבוגרים רבים בכלל לא פונים לביצוע אבחון קשב וריכוז או לא מטפלים בבעיות שמפריעות להם בתחום הזה.

הפרעות קשב וריכוז תסמינים מבוגרים

דרכי טיפול יעילות בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

כשמדברים על הפרעות קשב וריכוז במבוגרים – תסמינים יכולים להתבטא בצורה שונה וייחודית אצל כל אדם כמובן. האבחון קודם כל נועד להרגיע ולהבהיר שיש סיבה לקשיים שמתמודדים איתם – וזה כבר עוזר להפחית את ההלקאה והביקורת העצמית.

הידע בתחום הפרעות קשב וריכוז (ADHD) רק הולך ומתרחב עם השנים. כיום מבינים כי ניתן בהחלט לשפר את איכות החיים, סיכויי ההצלחה בקריירה והיכולות החברתיות לצד ההפרעה בכל שלב בחיים – בין היתר באמצעות טיפול תרופתי מתאים.

חלק מהאנשים יעדיפו כמובן שלא להיעזר בטיפול תרופתי ואחרים ירגישו שהוא מועיל להם מאוד ומאפשר להגדיל את השליטה על חייהם. בהקשר הזה, חשוב לציין שאין דרך אחת נכונה לטפל בבעיה ובין אם בחרתם להיעזר בתרופות ובין אם לא – יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות כדי להביא לשיפור המיוחל.

מחקרים מראים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים, כמו גם שיטות אחרות של טיפול רגשי ופסיכותרפי למבוגרים – בהחלט עשויות לשפר את ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז במבוגרים ולהפחית את השפעותיהן השליליות על החיים. תהליך כזה יכול להועיל לכולם כמובן, אך מסייע במיוחד למי שמעולם לא אובחנו עם ADHD וגדלו עם המון אשמה ובושה סביב האתגרים שניצבו בפניהם.

בתהליך של טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים, קודם כל מפתחים מודעות רבה יותר לחוזקות, למגבלות, לצורות החשיבה וההתנהגויות שפיתחנו לאורך השנים. זה עוזר לקבל נקודת הסתכלות שונה ואובייקטיבית יותר על עצמנו – ולגבש עם הזמן כלים שישרתו אותנו בצורה טובה יותר ויאפשרו להתמודד עם אתגרים בצורה מושכלת. בעבור רבים, מדובר בהזדמנות להשפיע לטובה על החיים בכל המישורים – ולהכניס המון אופטימיות, איזון וביטחון לתוך הנפש.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.