מכון-דרור-לוגו

תפריט

קשיי התארגנות אצל ילדים או מבוגרים: אסטרטגיות התארגנות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה קשיי התארגנות?

קשיי התארגנות הינם אחד האתגרים הנפוצים ביותר אצל תלמידים וסטודנטים, כאשר תפקודי התארגנות בסיסיים, כגון הקפדה על סידור החפצים על שולחן העבודה, מאפשרים להבין מהי מידת יכולתם של אנשים להקפיד על תשובות מפורטות וממוקדות, לנהל את עצמם ולהפריד בין עיקר לטפל – לא רק ברמה הפיזית, אלא גם בתחומי חיים אחרים, כמו תיעדוף זמן ומעקב אחר מידע.

בעוד קשיי התארגנות עשויים לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות, כולל פגיעה ביכולת לנהל דברים, לנהל זמן או לנהל מידע, ישנם מספר תחומים אקדמיים המושפעים במיוחד מבעיות התארגנות שחשוב להכיר.

לדוגמא, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם לקויות למידה נפוצות בדרך כלל מתמודדים עם קשיים בתפקודים הניהוליים ובמיוחד במיומנויות תכנון וארגון.

קשיי התארגנות

קשיי התארגנות אצל ילדים או מבוגרים

ראשית, קשיי התארגנות אצל ילדים בגיל הרך ובגיל ההתבגרות עלולים לפגוע ביכולתם לעקוב אחר הוראות, המחייבת את הילד לארגן היטב את המידע ולהיות מסוגל לסדר את המידע כדי לבצע את השלבים הדרושים להשלמת ההוראות.

בפועל, ילד הסובל מקושי בהתארגנות יתקשה לארגן את הצעדים הנדרשים – מה שיוביל לביצוע לא יעיל של הצעדים ואף לוויתור על השלמת המשימה.

שנית, תהליך לימוד הקריאה מחייב את הילדים לארגן טווח רחב של מידע, כמו סימני ניקוד ואילו צלילים משתלבים יחד לכדי מילה אחת, כך שילד בעל תפקודי התארגנות יעילים יכול לשלוף במהירות ובדיוק רב את המידע ולהתקדם ביעילות רבה יותר בתהליך רכישת הקריאה.

לעומת זאת, ילד המתמודד עם בעיות התארגנות צפוי להתקשות בשליפת מידע ולבצע פעולה זאת באיטיות, לכן רכישת יכולות הקריאה והבנת הנקרא הכלליות תעשה בקצב איטי יותר תוך היאבקות באתגרים רבים יותר.

שלישית, מיומנויות הקריאה והכתיבה נסמכות גם על כישורי התארגנות מפותחים. לדוגמא, כתיבת מאמר אקדמי דורשת ביצוע מחקר, זכירת אוצר מילים ספציפי לנושאי המאמר ומעקב אחר המידע הרב שנאסף על מנת לארגנו לפיסת מידע קוהרנטית.

יחד עם זאת, סטודנטים הסובלים מקשיי התארגנות יחוו אתגר משמעותי בתהליך חיבור ועיבוד כל המידע ולעתים קרובות אף יגישו מאמר אקדמי לא שלם או לא עקבי בשל המאמץ והמשאבים הנפשיים הרבים שנדרשים מהם לצורך מעקב ועיבוד יעיל של המידע.

רביעית, מתמטיקה תלויה מאוד בכללים ותהליכי עבודה שצריכים להיות מוקנים ומיושמים ביעילות כבר בשלבי הלמידה המוקדמים, כמו גם ביכולת למיין מידע הנדרשת לשם הבנת מושגים מופשטים יותר.

למעשה, ילד או מבוגר המתמודד עם קשיי התארגנות עשוי להתקשות לא רק במיון מידע לקטגוריות קבועות מראש, אלא להתקשות גם לפתח קטגוריות משלו למיון מידע.

כתוצאה מקשיים בהתארגנות, עשויה להיפגע גם יכולתם של ילדים, בני נוער ומבוגרים לשלוף את הכללים והחוקים המתמטיים שלמדו במהירות ויעילות וכן לפתור בעיות במהירות ודיוק, תוך שהם מאמצים את המשאבים הקוגניטיביים שלהם עד לשלב בו הם חווים תחושת תסכול ומוותרים על ביצוע המשימה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמודדות עם קשיים בהתארגנות

תלמידים וסטודנטים שרכשו כישורי התארגנות טובים נהנים ממשאבים נפשיים פנויים רבים יותר משום שהם מסוגלים לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות שיעזרו להם לזכור ולעקוב אחר התקדמותם בתהליכים, כמה זמן נותר להם להשלים את המשימה בעבודה או ללמוד למבחן וכיצד לעבד כמויות גדולות של מידע ולארגן אותו כך שיהיה להם קל לשלוף אותו במהירות בעת שיידרשו לו.

בהמשך לכך, ילדים ומבוגרים שאינם מתמודדים עם קשיים בהתארגנות הינם בעלי סיכוי מופחת לאבד את חפציהם האישיים, לבזבז זמן בחיפוש אחר דברים במקום להתמקד במשימה ולשכוח מבחנים, שיעורי בית ומטלות מכיוון שכבר למדו איך לשמור ולארגן מידע באופן מסודר ונגיש לשליפה בעתיד.

לעומת זאת, קשיי התארגנות מעלים את הסיכוי שאנשים יחוו הערכה עצמית נמוכה רק כי הם נקלעים בתדירות גבוהה במיוחד למצבים בהם שכחו דברים או שאזל להם הזמן להשלים מבחן חשוב.

כמו כן, בעיות התארגנות לעתים קרובות טומנות בחובן עלייה ברמת החרדה, כאשר אנשים מתקשים לשלוט בדברים, בזמן ובמידע החשובים להם ואינם מצליחים לגשת בקלות ויעילות לדברים שהם צריכים לבצע תוך מגבלת זמן.

טיפול בקשיי התארגנות

אסטרטגיות התארגנות מומלצות

כהורים לילדים, עליכם ללמד את ילדכם כישורי ארגון כבר משלב מוקדם של תהליך התפתחותם וזה נכון במיוחד עבור תינוקות וילדים בגיל הרך המאובחנים עם עיכובים התפתחותיים והפרעות פסיכו-התפתחותיות ספציפיות או ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

בתקופת הילדות המוקדמת, הכוונה הינה ללמד את ילדכם לקחת שליטה על הדברים האישיים שלהם ולעבוד יחד איתם על פיתוח תהליכים יעילים לארגון מכשירי הכתיבה, הספרים והתיקים.

מכיוון שזהו ההיבט המוחשי ביותר של התארגנות, הקנייה מוקדמת של מיומנויות ארגון יאפשרו לילדכם לא רק לרכוש בקלות את כישורי הקטלוג והמיון, אלא גם יעזרו להם ללמוד במהירות רבה יותר אסטרטגיות יעילות לארגון זמן ומידע.

לכן, חשוב להקדיש זמן רב לפעילויות ארגון כחלק משגרת היום-יום, כגון ניקוי וארגון ארון הספרים, הכנת הציוד הנדרש ליום הלימודים הבא והכנת כריך להפסקת האוכל. יתרה מכך, מומלץ לנצל תקופה זו כהזדמנות לתרגול כישורי ארגון תוך הדרכה צמודה עד שילדכם יהפכו פעילויות חשובות אלו להרגל אישי.

יחד עם זאת, באחריותכם לשמור על איפוק ולא לבצע את המשימות הללו עבורם, שכן שגרת היום אצל ילדים יכולה לתרום מאוד ללימוד מיומנויות אלו ככל שהן מתמשכות.

בנוסף, שבחו את ילדכם על היותם מסודרים ואל תסתמכו על תחושת הסיפוק בלבד כדי שימשיכו להיות מאורגנים. למשל, הגדירו לילדים טבלאות כוכבים או המתינו עם ביצוע פעילויות מועדפות עד שסיימו לארגן את שנדרש מהם – מה שמקנה להם אחריות על הדברים, הזמן והמידע האישי שלהם.

ברגע שההתנהגות החיובית תהפוך להיות אוטומטית וילדכם יתארגן במהירות ויעילות, באפשרותכם להתחיל בהפחתה מדורגת של החיזוקים והתגמולים עד שההתנהגות עצמה תהפוך לתגמול עבורם.

חשוב לציין, כי מיומנויות ארגון נוספות שילדכם צריך ללמוד כדי להימנע מקשיי התארגנות כוללות שימוש ביומן אישי להכנת מטלות ושיעורי בית וגיבוש רשימת מטלות ומשימות חשובות, כמו גם כתיבה שלהן ומעקב אחר ביצוען.

אף על פי שחלק מהילדים עשויים להעדיף פתקיות דביקות במקום ניהול יומן ומחברת באופן מסורתי, יש לוודא שמה שהם מעדיפים גם עובד הכי טוב עבורם.

אסטרטגיות התארגנות

טיפול בקשיי התארגנות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בקשיי התארגנות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בקשיי התארגנות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

המדריך המלא >>
תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: