מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לאלכוהול: תסמינים ושיטות טיפול גמילה מאלכוהול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

התמכרות לאלכוהול משפיעה על הגוף והנפש

במינונים נמוכים, משקאות אלכוהוליים כמו יין ובירה אינם מזיקים לבריאות ואף יכולים, על פי מחקרים, לשפר היבטים שונים בתפקוד הגוף והנפש. עם זאת, היתרונות הבריאותיים האלו מיוחסים לשתייה של כוס או שתיים ביום – בעוד שצריכה מוגברת עלולה להיות מזיקה ומסוכנת.

המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית, שנחשבים למוקד ידע מרכזי בתחום הבריאות, פרסמו דו"ח מדאיג שמפרט את ההשפעות של התמכרות לאלכוהול על אנשים בטווח הקצר והארוך. הנה כמה מההשפעות של אלכוהוליזם שכדאי להכיר.

התמכרות וגמילה מאלכוהול

השפעות מיידיות של אלכוהוליזם

להלן מספר השפעות מיידיות של התמכרות לאלכוהול על אנשים:

סיכון מוגבר לפציעות – בין היתר בגלל תאונות דרכים, נפילות, טביעות או אפילו שימוש מסוכן באש.

אלימות – לרבות סיכון מוגבר לתוקפנות מינית, אלימות כלפי בני או בנות הזוג ובמקרים קיצוניים אף רצח והתאבדות.

הרעלת אלכוהול – כשהגוף לא יכול להתמודד עם כמויות גדולות של אלכוהול זה עלול להיות מסוכן ולחייב טיפול רפואי מיידי.

התנהגות מינית מסוכנת – השימוש באלכוהול ביחסי מין יכול להעלות את הסיכון למחלות מין ובהן HIV.

השפעה מסוכנת על ההיריון – כידוע, צריכת אלכוהול בהיריון, גם במידה מתונה, עלולה להגדיל את הסיכוי להפלה או לסיבוכים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

השפעות ארוכות טווח של התמכרות לאלכוהול

להלן מספר השפעות ארוכות טווח של אלכוהוליזם שכדאי להכיר:

עלייה בלחץ הדם – אשר יכולה להוביל למחלות לב, שבץ, מחלות בכבד או הפרעות בדרכי העיכול.

סיכון מוגבר לסרטן – בייחוד סרטן השד, הפה, הגרון, הוושט, הכבד, המעי הגס והרקטום.

החלשה של מערכת החיסון – אשר יכולה להגדיל את הסיכון למחלות ולזיהומים.

קשיים נפשיים – לרבות חרדה, דיכאון ואף מחשבות אובדניות.

טיפול בהתמכרות לאלכוהול

אבחון אלכוהוליזם: תסמינים מרכזיים

יכול להיות שהרגלי השתייה שלכם לא מזיקים יותר מדי – ויכול להיות שהם מעידים על היקשרות שעלולה להיות מסוכנת. אבחון התמכרות לאלכוהול מוכרח להתבצע על ידי גורם שמוסמך לכך, אך כדאי להכיר את סימני האזהרה המרכזיים ולבחון האם אתם מזהים תסמינים של אלכוהוליזם אצלכם או אצל יקיריכם:

תדירות השתייה – האם אתם שותים אלכוהול רק באירועים חברתיים או במפגשים משפחתיים, או שאתם מרבים לשתות גם כשאתם לבד בבית? בשלבים מתקדמים של התמכרות לאלכוהול, אנשים מדווחים בין היתר על צורך לשתות בבוקר כדי לתפקד כמו שצריך.

הכחשה – זהו מרכיב מרכזי בכל התמודדות עם התמכרות והוא נוכח גם בהיקשרות לאלכוהול. ההרגל הזה לא פעם מביך מאוד, ולכן הגיוני שנשקר לאנשים עליו או שנכעס כשינסו לדבר על זה ולעודד אותנו לפנות לקבלת טיפול בהתמכרויות.

שכחה – האם קורה הרבה שאתם שותים ואז שוכחים מה עשיתם באותו הערב? נכון, שכחה ניכרת גם בקרב מי שאינם מכורים לאלכוהול – אך בהקשר הזה, חשוב לבחון עד כמה היא משמעותית ובאיזו תדירות היא מורגשת.

הסיבות לשתייה – האם אתם שותים אלכוהול כי אתם מאמינים שזו הדרך היחידה שבה תוכלו להרגיש רגועים או בטוחים בעצמכם? איך הייתם מגדירים את התפקוד שלכם בימים שבהם אתם לא שותים?

שינויים חברתיים ופיננסיים – האם הרגלי השתייה שלכם פגעו במערכות יחסים רומנטיות, משפחתיות או חבריות? האם אתם חווים ירידה בהכנסות או שהקריירה שלכם נפגעה כתוצאה מכך?

אם אתם מזהים אפילו חלק מהתסמינים של אלכוהוליזם אצלכם או אצל אנשים שחשובים לכם – כדאי להיוועץ עם גורם מוסמך שיידע להכווין אתכם לטיפול בהתמכרות לאלכוהול שמתאים לכם. החדשות הטובות הן שאנשים רבים מצליחים להיגמל מאלכוהול בעזרת ליווי נכון שמתאים לצרכים שלהם.

תסמיני גמילה מאלכוהול שיכולים להופיע במהלכה

תסמיני גמילה מאלכוהול הם תופעה ידועה שיכולה לעורר חשש אצל מי שחושבים לשנות את הרגלי השתייה. חשוב לזכור שלא כל אדם יחווה תסמיני גמילה וגם אם הם יופיעו, העוצמה והתדירות שלהם יראו אחרת אצל כל אחד.

הסיבה להופעת התסמינים היא שאלכוהול נוטה להאט את פעילות מערכת העצבים והמוח. כשצורכים אותו לאורך זמן, הגוף עובד קשה יותר כדי לשמור על רמת תפקוד נורמלית ולכן אם מפסיקים פתאום לצרוך אלכוהול – זה עלול להתבטא בתסמינים שונים שיחלפו אחרי תקופה מסוימת.

בתקופה הזאת ייתכן שיופיעו תחושות כמו חרדה, רעידות, כאבי ראש, בחילה, הקאות, נדודי שינה, בלבול, זיעה מוגברת ובמקרים נדירים אף הזיות, חום גבוה ועלייה בלחץ הדם. נדגיש כי התופעות האלו לא צפויות להימשך יותר מכמה ימים והן חלק טבעי מתהליך ההיפרדות של הגוף מאלכוהול.

כמובן שאם אתם צורכים אלכוהול כבר תקופה ארוכה וחוששים מתהליך הגמילה מאלכוהול, חשוב לעבור את זה עם ליווי של רופא, כדי לוודא שאתם מתנהלים בצורה הבריאה והבטוחה ביותר.

אלכוהוליזם תסמינים

האם גמילה מאלכוהול לבד היא אפשרית?

חלק מהאנשים אכן מצליחים להיגמל לבד מאלכוהול, אך בהקשר הזה אי אפשר באמת לנבא איך אדם מסוים יתמודד עם התהליך ויגיב אליו – בטח אם הוא לא מקבל ליווי מקצועי. הניסיון מלמד שבדרך כלל הרבה יותר קשה להיגמל לבד, בטח מאלכוהול שגורם לפיתוח תלות של הגוף בו לאורך השנים וגם די זמין לכולנו מתי שנרצה.

כדי להבין אם תוכלו להיגמל לבד, מומלץ לשאול את עצמכם בכנות עד כמה ההרגל הזה ממלא מקום משמעותי בחייכם והאם תצליחו להתמודד לבד גם עם ההיבטים הפחות נעימים בתהליך הגמילה מאלכוהול. בכל מקרה, גם אם בוחרים שלא להיעזר בגורם מקצועי, כדאי להימנע מלעבור את תהליך הטיפול בהתמכרות לאלכוהול לבד. אפשר ורצוי לבקש מאדם שאתם סומכים עליו שילווה אתכם ויסייע לכם בכך, בטח ברגעים המורכבים.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול גמילה מאלכוהול: השילוב שמתאים לכם

במקרים רבים, מכון גמילה מאלכוהול בהחלט יכול לסייע להשתחרר מאלכוהוליזם, אך זה המקום להדגיש שזו לא האופציה היחידה שיכולה לעזור בכך. יש הרבה פסיכולוגים ומטפלים המכירים היטב את ההתמודדות המורכבת עם תסמינים של התמכרות לאלכוהול ויוכלו לצעוד איתכם יד ביד עד למציאת מעטפת הטיפול והתמיכה שתעבוד בשבילכם.

המפתח החשוב בתהליך של טיפול בהתמכרות לאלכוהול הוא ההתאמה האישית שלו. לא מדובר רק בטיפולים פסיכותרפיים, מפגשים קבוצתיים או מרכז גמילה מהתמכרויות – אלא בשילוב של כלים מגוונים שישפיעו בצורה מקיפה והוליסטית על הבריאות שלכם בהיבטים רבים בתהליך הגמילה מאלכוהול.

טיפול בהתמכרות לאלכוהול - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לאלכוהול נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לאלכוהול בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: