מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות למין: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בהתמכרות לסקס

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

התמכרות למין יכולה להיות בעיה רצינית

התמכרות היא מילה מאיימת, שיש לה דימוי שלילי בחברה, אך כשמפרקים אותה, מבינים שמדובר בהיקשרות – בין אם פסיכולוגית או גופנית – לפעולות או גורמים חיצוניים שמשפיעים עלינו במיוחד. יחסי מין, חשוב להבין, מהווים מרכיב חשוב בהישרדות המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא דחף מיני גבוה, אנשים לא היו משקיעים מאמצים אדירים כדי למצוא פרטנרים זוגיים ולהעמיד צאצאים.

עם זאת, אפשר להבין מדוע רבים מרגישים שהמיניות והסקס תופסים נפח משמעותי בחייהם. אנחנו חושבים על מין, מדברים על זה, "עושים את זה" וכמובן גם יכולים לצפות בתכנים שמעוררים מינית. הגבול בין עיסוק בריא במיניות לבין התמכרות מזיקה הוא דק מאוד ולעיתים קשה לזהות אותו. זה בוודאי יותר מורכב מעיסוק בהתמכרויות אחרות, כמו התמכרות לאלכוהול, הימורים או ניקוטין.

ובכל זאת, יש כמה מאפיינים שהופכים את העיסוק במין להתמכרות שכדאי לבחון. אחד המרכזיים שבהם הוא החוויה הסובייקטיבית שלכם – כלומר, עד כמה אתם מרגישים שההתמכרות למין משפיעה עליכם, על הבריאות שלכם ועל אנשים סביבכם? במאמר הזה ננסה להבין לעומק את ההתמכרות המתעתעת הזאת – ונכיר דרכים יעילות להפחית את השפעתה.

התמכרות וגמילה ממין

האם התמכרות למין באינטרנט היא מסוכנת?

בעוד שדחף מיני בריא הוא כאמור חשוב ואף מבורך, העידן שבו אנחנו חיים הפך אצל רבים מאיתנו את הדחף להתמכרות לסקס. יש אנשים שיעדיפו להעביר חלק לא מבוטל מזמנם בצריכת תכנים מיניים באינטרנט – בין אם באתרי פורנו, בהתכתבויות מיניות או אפילו בצריכת שירותי מין בתשלום דרך האינטרנט.

כיום, למרבה הצער, גם ילדים קטנים יכולים להיחשף לתכנים מיניים באמצעות הטלפון החכם. המצב החדש דורש מכולנו להיות ערים יותר להשפעות של סקס באינטרנט עלינו ועל הילדים שלנו.

התמכרות מכל סוג נמדדת בעיקר על פי האופן שבו היא משפיעה על החיים. התמכרות למין באינטרנט עלולה להיות בעייתית אם היא גורמת, לדוגמה, לוויתור על ניסיונות להשיג פרטנרים מיניים בחיים האמיתיים, או שהיא גוזלת זמן יקר שיכול לשמש למטרות מועילות יותר – כמו עבודה, מפגשים חברתיים או פיתוח תחביב מועיל.

כדאי גם לבחון האם צריכת תכנים מיניים ברשת משפיעה על האופן שבו תופסים את הפרטנרים האמיתיים ואת הציפיות מהם. אנשים המתמודדים עם התמכרות לפורנו באינטרנט יכולים לפתח ציפיות לא מציאותיות או תאוות שיהיה קשה לממש במרחב המוחשי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמכרות לסקס: תסמינים מרכזיים שחשוב לזהות

אבחון התמכרות למין צריך להתבצע על ידי גורם מקצועי המוסמך לעשות זאת, אך ישנם בכל זאת סימפטומים להתמכרות לסקס שאפשר וראוי לבדוק אם הם מופיעים אצלנו או אצל אנשים שיקרים לנו. אלו הסימנים שיעזרו להבין האם יש צורך לפנות לבירור מקצועי:

מחשבות מיניות אובססיביות – כולנו חווים מחשבות מיניות, אך מי שמכורים למין ימצאו את עצמם נשאבים במצבים רבים לתוך מערבולת של מחשבות עוצמתיות שקשה לצאת ממנה. ייתכן כי המחשבות הטורדניות האלו יגרמו לכם לזנוח מטלות חשובות שמוכרחים לבצע לטובת אקט מיני – בין אם לבד, דרך האינטרנט או עם פרטנר נוסף.

רגשות שליליים שמלווים את הפעילות המינית – אחד הסימנים הבולטים לדפוס התמכרותי הוא רגשות כמו בושה, חרדה או דיכאון, שמעורבים בפעולה הזאת. אנשים שמכורים למין יכולים לשקר לסביבה על תדירות והיקף העיסוק במין, לכעוס על עצמם אם הם מתקשים לשלוט בדחף או לחוות דיכאון וריקנות לפני האקט, במהלכו או אחריו.

היקף העיסוק במין ובמיניות – כאמור, התמכרות באה לידי ביטוי בעיקר בהיקף הזמן שמקדישים אליה – וזה לא משנה אם מדובר בהתמכרות למין או בהרגלים אחרים. נסו להבין כמה העיסוק במין מנחה אתכם בשגרה – וכמה שעות ביום אתם משקיעים בכך – בין אם באוננות, בצריכת תכנים מיניים או בחיפוש פרטנרים מיניים. נדגיש שוב, זה בסדר גמור לעשות את כל אלו – אך כשזה מגיע על חשבון היבטים חשובים אחרים בחייכם – כדאי להתייחס לכך ברצינות.

התמכרות לסקס

מה ההבדל בין התמכרות למין אצל גברים ונשים?

חלק מהאנשים יכולים לחשוב שהתמכרות למין נפוצה יותר אצל גברים וכמעט אינה קיימת אצל נשים. תפיסות כאלו, נדגיש, רק מזיקות לנשים שסובלות מהתמכרות למין וגורמות להן להרגיש ניכור, בדידות וחוסר אמפתיה מהסביבה, אם הן מתמודדות עם התמכרות.

בפועל, אין סטטיסטיקה מדויקת שמראה את היחס בין גברים ונשים שמכורים למין, אך מומחים לבריאות הנפש מבינים היטב כי זו בהחלט בעיה נפוצה שיכולה להתעורר בכל המגדרים. עם זאת, גברים כאמור לפעמים ירגישו יותר בנוח להכיר בהתמכרות לסקס ולדבר עליה – וכך גם יגבר הסיכוי שלהם לגבור עליה – בעוד שנשים (וגברים) שיחששו ויסתירו – עלולות ועלולים להתמודד עם בעיה שתלך ותחמיר עם הזמן.

איך נראה תהליך של טיפול גמילה מסקס?

כדי לטפל בהתמכרות מכל סוג – נדרש קודם כל להכניס המון חמלה והבנה למשוואה – חשוב להבין שההתמכרות למין לא התפתחה כי משהו בנו לא בסדר – אלא כי זו נטייה טבעית של המוח האנושי להיקשר לפעולות שממלאות צרכים חיוניים.

המדע מצא כלים רבים שיכולים להפוך את הגמילה ממין לפשוטה יותר – והם כוללים בין היתר טיפול פסיכולוגי וקבוצות טיפוליות שבהן פוגשים אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים ויכולים לשתף בחוויות שלהם בסביבה נקייה משיפוטיות.

במצב של התמכרות לסקס, מרגישים לפעמים ששום דבר לא יוכל לסייע, אך המציאות מלמדת אחרת. נשים וגברים רבים שהיו מכורים בעבר למין בצורה ששיבשה מאוד את חייהם – מעידים שטיפול ממוקד ומקיף בהתמכרות למין בהחלט עזר להגביר את השליטה על חייהם.

גמילה מסקס

העקרונות המרכזיים של גמילה ממין שכדאי לזכור

אם היה ניתן למדוד את הרגשות הספציפיים שמתעוררים בגופם של אנשים שמדברים על ההתמכרות שלהם – כנראה שהרגש החזק ביותר שהיו מזהים הוא בושה. כל אדם עם התמכרות חווה בושה ואשמה – אך אלו בדיוק התחושות שכדאי לזהות ולגבור עליהן כדי לצאת מהמערבולת ההרסנית. בתהליך הטיפול בהתמכרות למין לומדים להבין את הדפוסים שגרמו להתפתחות ההרגל המזיק – ולהסתכל עליהם עם הרבה יותר חמלה והבנה.

כמו כל יכולת חדשה שמפתחים או שריר שמאמנים – גם במקרה של גמילה מהתמכרות לסקס, תרגול ממושך ועקבי לאורך זמן – יסייע לגלות יותר סלחנות כלפי עצמנו ועם הזמן להחליף את התלות במין בהרגלים חיוביים ומועילים יותר.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות למין - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות למין נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות למין בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: