מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לקנאביס: תסמיני גמילה מקנאביס, מריחואנה וגראס

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם התמכרות לקנאביס היא תלות מזיקה?

צריכת קנאביס, שבעבר נחשבה להרגל שהיה מזוהה בעיקר עם שולי החברה, הפכה בשנים האחרונות נפוצה יותר ויותר גם בלב המיינסטרים בארץ ובעולם. אפשר כמובן להתווכח האם זה חיובי או שלילי, או לדון בקריאות ללגליזציה, אחרי שבמדינות אחרות בעולם כבר התירו את השימוש בסם, אך כשבוחנים את הנושא הזה – חשוב גם ובעיקר להסתכל פנימה ולהבין שהקנאביס משפיע קודם כל עלינו באופן אישי.

בעבור שיעור לא מבוטל מצרכני הקנאביס, ההרגל לא יהיה מזיק ואף יש שיעידו שהוא משפר היבטים שונים בהתנהלות שלהם. עם זאת, אחרים עלולים לפתח תלות בעייתית ואף מסוכנת במריחואנה, שעלולה לייצר השפעה מזיקה על תחומים רבים בחיים.

כמו בכל דבר – כך גם בעישון גראס או בצריכתו בתצורות שונות – ההשפעה תתבטא אחרת אצל כל אדם. אפשר בהקשר הזה להשוות את זה לאלכוהול – חלק מהאנשים יוכלו להסתפק בכמה כוסות באירועים חברתיים, בעוד שאחרים ירגישו שהם מוכרחים לשתות כל הזמן ולא יצליחו להשתחרר מזה.

באופן כללי, כשמנתחים התמכרויות, יש כמה שאלות שיעזרו להבין אם מדובר בבעיה שחשוב לטפל בה. המודעות לסכנות והבחינה של ההתנהלות שלכם עם ובלי הקנאביס – תעזור לדעת האם כדאי לפנות לייעוץ מקצועי כדי להשתחרר מההרגל המוכר.

התמכרות וגמילה מקנאביס

התמכרות למריחואנה: סימפטומים שכדאי להכיר

מנתוני המכון הלאומי להתמכרויות לסמים בארצות הברית (National Institute on Drug Abuse) עולה כי כ-9 אחוזים מצרכני הקנאביס עלולים לפתח התמכרות מסוכנת למריחואנה, שעלולה לבוא לידי ביטוי בנזק לבריאות, למערכות היחסים, לקריירה ולהתנהלות הפיננסית.

נכון, האחוזים האלו לא גבוהים, בטח כשמשווים אותם לסמים אחרים, אך הסכנה קיימת וחשוב שכל אחד ישאל את עצמו האם הקנאביס משפיע עליו יותר מעל אחרים. הנה חמישה גורמים שכדאי לבדוק כדי להבין איפה אתם עומדים:

מוטיבציה – מריחואנה יכולה להשפיע לרעה על הנכונות לבצע פעולות שמועילות לנו – כמו להשתתף באירועים חברתיים, להשקיע בעבודה או בלימודים ואפילו לעסוק בתחביבים שבעבר הסבו לכם הנאה רבה.

מערכות יחסים – האם אתם מרגישים שמאז שהתחלתם לצרוך גראס, הרגל זה השפיע לרעה על מערכות היחסים שלכם עם חברים, בני משפחה או בני ובנות זוג? אנשים שמפתחים תלות, לא רק בקנאביס, אלא בכל הרגל אחר, יכולים במקרים מסוימים לבחור לבלות יותר מהזמן שלהם בסביבת אנשים שהדבר המרכזי שהם חולקים במשותף הוא אותו ההרגל הממכר.

היקף הצריכה – כשצורכים הרבה קנאביס, הגוף מתרגל ולכן נדרש לצרוך עוד ועוד כדי להרגיש את ההשפעה המוכרת והנעימה שזוכרים מהעבר. במצב כזה, גם ההוצאה הכספית מתעצמת כמובן וייתכן שתרגישו לחץ נפשי אמיתי כשייגמר לכם ה"חומר".

קושי לעצור – זה אולי נראה מובן מאליו, אך אנשים מכורים יתקשו להפסיק לצרוך מריחואנה – גם אם יבינו שיש בעיה וינקטו בצעדים יזומים כדי להשתחרר מההרגל. הקושי הזה נפוץ מאוד וכדאי לזכור שהוא אינו נובע מכך שאתם "חלשים". התמכרות לקנאביס זו בעיה מוכרת שקשה להתמודד איתה לבד – אך הכרה בה היא כבר צעד חשוב בכיוון הנכון.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמכרות לגראס גורמת להתפתחות תלות גופנית

אחד המיתוסים הנפוצים סביב צריכת מריחואנה היא שהחומר לא גורם לפיתוח תלות גופנית. זה המקום להדגיש שגראס אמנם אינו גורם להתמכרות פיזיולוגיות מורכבת כמו סמים מקבוצות אחרות או התמכרות לתרופות מרשם, אך בעבור קבוצה קטנה של אנשים שמתמכרים אליו, הוא אכן יכול לגרום גם לתלות גופנית שעלולה להתבטא בתסמיני גמילה מקנאביס כשמנסים לעצור את השימוש. תסמינים כאלו, אגב, יכולים להופיע גם כשנגמלים מהרגלים מופשטים יותר, כמו הימורים, קניות או מין.

התמכרות וגמילה ממריחואנה

איך נראה תהליך של גמילה ממריחואנה?

גמילה מקנאביס היא תהליך מאוד אינדיבידואלי, אשר דורש לפני הכול רצון אמיתי בשינוי. אף אחד לא יכול להכריח אדם אחר להשתנות – השינוי צריך לבוא מתוך אמונה פנימית שהפסקת עישון קנאביס יכולה להיטיב עם החיים ולשפר את בריאות הגוף והנפש.

לאחר שמביעים רצון לשנות – קל יותר להבין באילו כלים להשתמש כדי להשיג את השינוי הזה. כיום יש מגוון רחב של דרכים לצורך גמילה ממריחואנה וחשוב למצוא את המעטפת שעובדת בשבילכם.

למי מתאים מכון או מרכז גמילה מגראס?

מרכז גמילה מקנאביס "זוכה" לדימוי די שלילי בציבור. צרכני גראס רבים לא רואים בעצמם "מכורים לסמים", בטח שלא כשמשווים אותם לצרכנים של סמים שנתפסים כמזיקים יותר. עם זאת, מכון גמילה ממריחואנה יכול להציע גם גישות מתקדמות וחיוביות יותר שיסייעו להשתחרר מההרגל בצורה שמתאימה לכם. כל מכון גמילה מהתמכרויות שמכבד את עצמו עובד על פי תוכניות מוכחות לסיוע למכורים.

ואם אתם לא מעוניינים להיכנס למכון גמילה מקנאביס, זה המקום להרגיע ולהדגיש שבהחלט ניתן להיגמל ממריחואנה גם בדרכים אחרות – אם בעזרת טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות, טיפול קבוצתי או שילוב של שתי הגישות האלו. לצד הכלים הקונבנציונליים, ניתן לשלב במעטפת הזאת גם כלים טיפוליים משלימים ויצירתיים יותר, כמו דמיון מודרך, מדיטציה, ניהול יומן ועוד.

התמכרות וגמילה מגראס

סינדרום גמילה מקנאביס: תופעות לוואי שכיחות

השימוש בקנאביס, כאמור, נתפס כהרגל לא מזיק באופן יחסי. חלק מהאנשים אף יעידו שצריכת מריחואנה עזרה להם להפחית את התלות בתרופות מרשם או בחומרים ממכרים אחרים. עם זאת, לגראס עדיין יש השפעות על הגוף והנפש – וההשפעות האלו עלולות להיות מאתגרות במיוחד כאשר מחליטים להפסיק את השימוש.

סינדרום גמילה מקנאביס מוכר היטב בעולם הרפואה והוא מתאר את התסמינים השכיחים בגמילה ממריחואנה. בתקופת הגמילה מגראס, ייתכן שיופיעו תופעות נפוצות כמו עצבנות מוגברת, חרדה, נטייה לדיכאון, אי שקט וכן תסמינים גופניים כמו הזעה משמעותית, רעידות וצמרמורות. יכול גם להיות שלא תחוו שום תסמינים בתהליך הגמילה מקנאביס.

החדשות הטובות הן שכל התופעות האלו הן מוכרות ומראות שאתם נמצאים בדרך הנכונה להשתחרר מההרגל המזיק. חשוב להכיר בהן, לא להתרגש יותר מדי, אך גם לוודא שאתם עוברים את תהליך הטיפול בהתמכרות לקנאביס עם ליווי מקצועי של גורם שאתם יכולים לסמוך עליו.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות לקנאביס - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לקנאביס נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לקנאביס בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: