מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לתרופות מרשם: טיפול גמילה מתרופות ומכדורים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

התמכרות לתרופות מרשם: מגפה מסוכנת ביותר

החיים ב"עולם החדש" אמנם נוחים וקלים מאי פעם, אך הם גם מזמנים לנו לא מעט התמודדויות חדשות שלא היו מוכרות בעבר. כיום אנחנו יותר מודעים לחשיבות הבריאות הנפשית שלנו, אך רבים מאיתנו בכל זאת מתמודדים עם חרדה, דיכאון, בדידות, הפרעות קשב וריכוז, קשיים חברתיים או ביטחון עצמי ירוד. מנגד, כיום הנטייה היא לפתור כל בעיה שמתעוררת בגוף ובנפש בעזרת תרופות – מה שעשוי לשפר את החיים, אך גם לגרום לפיתוח תלות מזיקה.

לעיתים, אנשים מתמכרים לתרופות מרשם לאחר שעברו טיפול רפואי שדרש שימוש מוגבר במשככי כאבים או כדורי הרגעה. במקרים אחרים, מי שסובלים מחרדה, בעיות שינה או קשיים נפשיים אחרים, פונים לתרופות מרשם מרגיעות שאולי מסייעות להם מאוד – אך עלולות גם לגרום להם להרגיש שהם לא יכולים לתפקד בלעדיהן. גם תרופות ממריצות, כמו אלו שניתנות לצורך טיפול בהפרעת קשב וריכוז עלולות, בשימוש לא נכון, לגרום לתלות – והרשימה הזאת, למרבה הצער, עוד ארוכה.

התמכרות וגמילה מתרופות מרשם

האם אני בסיכון מוגבר לפתח התמכרות לכדורים?

התמכרות, נדגיש, היא חלק מהותי ובלתי נפרד מהחוויה האנושית. אנשים שונים מתמכרים לדברים שונים – מסיגריות ואלכוהול, דרך מין וסמים ועד לקניות והימורים. כשמתחילים להשתמש בתרופה מסוימת, אנשים חוששים שזה עלול לגרום להם להתמכר, גם אם התרופה ניתנת במרשם רופא. בהקשר הזה, יעזור להכיר את גורמי הסיכון שמגבירים את הסיכוי לפתח התמכרות לתרופות מרשם:

התמכרות קיימת לחומרים אחרים – לרבות עישון סיגריות או צריכת אלכוהול.

היסטוריה משפחתית של התמכרות – כיום אנחנו יודעים שלנטייה להתמכרות יש גם מקור גנטי וזה גורם שחשוב לבדוק, בעזרת רופא מומחה כמובן, לפני שצורכים חומרים שעלולים להיות ממכרים.

אתגרים נפשיים בהווה או בעבר – אנשים שאובחנו עם מצבים פסיכיאטריים, גם אם מצבם השתפר, מצויים בסיכון מוגבר לפתח התמכרות לכדורים.

לחץ חברתי – בעבור אנשים מסוימים, צריכת תרופות מרשם מתבצעת דווקא במפגשים חברתיים או בעידוד של בן או בת הזוג. במצבים כאלו, גובר הסיכוי להתמכרות ולשימוש מסוכן בתרופות.

גישה קלה לתרופות – אם אחד מדיירי הבית משתמש בתרופות, אם הרופא רושם אותן ללא בקרה או אם רוכשים אותן בדרכים פחות חוקיות – גובר הסיכון שנבחר להשתמש בהן בכל פעם שיתעורר גם קושי קטן שאינו דורש טיפול תרופתי – וכך יכולה להתפתח תלות חזקה יותר.

חוסר היכרות עם התרופה – אנשים שאינם מכירים את האופן שבו התרופה משפיעה עליהם, את הסכנות ותופעות הלוואי האפשריות, עלולים בסבירות גבוהה יותר להשתמש בה בצורה שאינה מתבצעת על פי ההתוויה הנדרשת.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מתי הכרחי לפנות למרכז גמילה מתרופות מרשם?

כדי להבין האם נדרש להגיע למוסד גמילה מכדורים, חשוב קודם כל לאבחן בצורה מדויקת ונכונה את ההתמכרות לתרופות וכן את השפעתה על הגוף והנפש. זה דבר שאי אפשר לעשות לבד, בטח שלא על ידי האדם עצמו, או הסביבה הקרובה שלו.

תהליך של גמילה מתרופות מרשם חייב להתבצע על ידי רופא מוסמך, אשר ימליץ על גישת הטיפול הנכונה. מרכז גמילה מכדורים בהחלט יכול להועיל במקרה הזה, אך זו לא בהכרח האפשרות היחידה שתסייע.

התמכרות לכדורים

דרכי גמילה מכדורים: כל האפשרויות שכדאי להכיר

תהליך של גמילה מהתמכרויות בדרך כלל דורש עבודה של כמה זרועות במקביל. המעקב הרפואי עוזר להבין איך ההתמכרות משפיעה על הגוף, להעריך כיצד תיראה הגמילה מתרופות ולקבוע במידת הצורך הפחתה הדרגתית של מינון התרופה כדי לצמצם את הסיכון לתסמינים לא רצויים.

עם זאת, חשוב להבין כי התמכרות לכדורים לא משפיעה רק על הגוף כמובן. כדי שהטיפול בהתמכרות לתרופות באמת יהיה יעיל, מומלץ וכדאי לבצע גם עבודה מנטלית לשחרור התלות בתרופה. השחרור הזה יכול להתאפשר בעזרת טיפול פסיכותרפי וגם דרך מפגשים קבוצתיים שבהם מכירים אנשים שחווים אתגרים דומים ויכולים לשתף ולהתייעץ במרחב נקי משיפוטיות. לצד כל אלו – נכון לאמץ גם כלים משלימים שיעזרו להתמודד עם ימי הגמילה, שעלולים להיות רגישים ומאתגרים.

אם, לדוגמה, אתם יודעים שהתרופות עוזרות לכם להירגע או לישון טוב יותר, כדאי להכניס לשגרה יותר פעולות מרגיעות אחרות, שגם נמצאו יעילות במחקרים למטרה הזאת – כמו מדיטציה, הליכה בטבע, פעילות גופנית ועיסוי. אם תרופות המרשם עוזרות לכם להתרכז ולהתמקד – כדאי לבנות תפריט של מאכלים ותוספים שיכולים להשפיע עליכם לטובה בהקשר הזה. הפעולות האלו אמנם לא יכולות להחליף טיפול מקצועי בהתמכרויות – אך הן בהחלט עשויות לשפר את יעילותו בטווח הקצר והארוך.

גמילה מכדורים

הפחתת הסיכון לפתח התמכרות לתרופות מרשם

אם הרופא רשם לכם תרופה מסוימת ואתם חוששים לפתח התמכרות לתרופות מרשם, אלו כמה דגשים שיעזרו להפחית את הסיכון הזה:

ודאו שאתם מקבלים את התרופה הנכונה – כשאתם משוחחים עם הרופא, חשוב לעדכן אותו על כל תרופה או תוסף אחר שאתם נוטלים – גם תוספים טבעיים שלכאורה לא משפיעים עליכם יותר מדי. ספרו בכנות גם על הרגלי צריכת האלכוהול שלכם וגם על דברים אחרים שאתם אולי מתביישים לדבר עליהם. כל אלו יעזרו לרופא לקבל החלטה שתפחית את הסיכון להתמכרות ולנזק לבריאות.

מלאו את הנחיות השימוש במדויק – לעולם אל תיקחו תרופה במינון גבוה מזה שרשם הרופא, גם אם אתם לא מרגישים בהשפעה המיטיבה. בדקו גם שאתם נוטלים אותה בתזמון הנכון – עם או בלי אוכל – כפי שהנחו אתכם.

תכירו את מה שאתם מכניסים לגוף – לפני שאתם מתחילים להשתמש בתרופה, מומלץ מאוד לקרוא היטב את העלון המצורף אליה. אם יש לכם תהיות או חששות – שתפו בכך את הרופא ובקשו עוד מידע.

שימו לב לשינויים – אם אתם משתמשים בתרופה ומרגישים שינויים בולטים במצב הרוח, בתפקוד המוח או בגוף – חשוב לעדכן בהקדם את הרופא. חשוב לשים לב גם מה קורה כשאתם לא משתמשים בתרופה – האם זה גורם לשינויים שלא ציפיתם להם? האם אתם חווים יותר לחץ, ריקנות או בידוד חברתי?

כל אלו יעזרו להגביר את המודעות לאופן שבו התרופות השונות משפיעות עליכם – ולוודא שתהיו עם האצבע על הדופק ותזהו היקשרות מסוכנת לפני שהיא תחמיר ותעמיק. ואם כבר מזהים את סימני ההתמכרות – אל תתביישו לבקש עזרה, להתחיל תהליך של גמילה מתרופות מרשם, וזכרו שתמיד יש מה לעשות כדי להשתחרר מהתלות בתרופות.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות לתרופות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לתרופות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לתרופות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: