מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות למשחקי מחשב: תסמינים ושיטות גמילה ממשחקי מחשב

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי התמכרות למשחקי מחשב?

משחקי מחשב או משחקי וידאו, איך שתרצו לקרוא להם, החליפו במידה רבה את המשחק ברחוב. אמנם יש להם יתרונות בלתי-מבוטלים ולא מעטים, אך כמו במקרים רבים אחרים – אפשר לנצל לרעה ולהתמכר גם לדברים טובים. התמכרות למשחקי מחשב לא שונה במיוחד מהתמכרות לסמים, לאוכל או לאלכוהול וגורמת לירידה בתפקוד במישורים רבים בחיים.

החברות והיוצרים שיוצרים את משחקי המחשב יודעים מה הם עושים, והם הופכים מלכתחילה ובכוונת תחילה את המשחקים לממכרים יותר. זהו האינטרס שלהם – שכמה שיותר אנשים ישחקו כמה שיותר זמן.

משחקי וידאו משמשים כמפלט מהעולם החיצון, מעניקים סיפוק מיידי, מאפשרים לשחקנים להביע את עצמם ובמובן מסוים גם להגשים חלומות אישיים וכמוסים. משחקי מחשב יכולים גם להדחיק ולדחוק מצוקות ובעיות רגשיות מהעבר ומההווה.

התמכרות למשחקי מחשב נפוצה מאוד בקרב ילדים ובני נוער, ובפרט בזכרים, ומופיעה גם בקרב אנשים מבוגרים יותר. הם מתקשים לעמוד בדחף לשחק ומרגישים רע כשהם לא משחקים. הם מזניחים תחומים אחרים בחייהם, כולל עבודה ולימודים – ואף את בריאותם. גמילה ממשחקי מחשב היא אפשרית – כמו גמילה מכל התמכרות אחרת, וזאת על ידי טיפול נפשי ושינוי הרגלי החיים.

התמכרות למשחקי מחשב

התמכרות למשחקי מחשב: סימנים נפוצים

ישנם מספר סימנים נפוצים דרכם ניתן לזהות התמכרות למשחקי מחשב או התמכרות למסכים. להלן רשימה הכוללת את המרכזיים שבהם:

• ירידה בתפקוד בכל התחומים שאינם קשורים למשחק
• בילוי מול משחקי המחשב עד לשעות הקטנות של הלילה
• שעות רבות של משחק רציף ללא הפסקה וללא הבעת סימני-חיים
• תחושה של חוסר שקט כשלא משחקים
• הרגלי אכילה והרגלי שינה בלתי-יציבים ובלתי-מאוזנים
• הוצאה כספית גדולה על משחקים וקונסולות
• חוסר כנות בנוגע לתדירות ומשך המשחק
• אובדן עניין בפעילויות רבות אחרות
• ירידה בהישגים בבית-הספר ובאקדמיה
• הסתגרות בחדר והעדפה של הווירטואלי על פני המציאותי
• איחורים לעבודה ופגיעה מקצועית וקרייריסטית כללית

אם אתם מזהים את הדפוסים הללו בהתנהגות של הילד, המתבגר או הפרטנר הזוגי, כדאי לשוחח איתם על כך ולגשת לקבלת טיפול בהתמכרויות במידת הצורך.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמכרות למשחקי וידאו: השלכות מעשיות

למשחק מוגזם ולהתמכרות למשחקי וידאו יש השלכות רבות הנוגעות לכל תחומי החיים של המכורים להם. המגמה היא לרוב מגמה של החמרה – משחקים עוד ועוד, מתפקדים פחות ופחות בכל שאר ההיבטים והתחומים, או במילה אחרת – הזנחה.

הרשימה הבאה מתארת את ההשלכות העיקריות של ההתמכרות למשחקי מחשב על חייהם של המכורים למשחקי וידאו:

• פגיעה בכישורים החברתיים ובמיומנויות התקשורת הבינאישית
• פגיעה במערכות יחסים חברתיות, משפחתיות ורומנטיות
• פגיעה בהישגים הלימודיים בבית הספר או באקדמיה
• פגיעה בקריירה ובסיכוי להתקדם ואף עמידה בפני סכנת פיטורין ממשית
• פגיעה במצב הכלכלי בשל הוצאות כספיות על משחקים ו/או איבוד מקום העבודה
• פגיעה באיכות השינה
• ויתור מוחלט על פעילות גופנית בריאה
• פגיעה בהרגלי האכילה ואכילה לקויה וחסרת ערכים תזונתיים חשובים
• השמנה
• פגיעה בבריאות הפיזית
• תחושה של חוסר שליטה עצמית
• ירידה בערך ובדימוי העצמיים
• רגשות אשמה
• הפרעות רגשיות שונות כמו דיכאון וחרדה, שרק מחמירות את ההתמכרות למשחקי מחשב במטרה להדחיק ולמסך אותן

ככל שהאבחון והטיפול מבוצעים בשלב מוקדם יותר, כך יכול המכור לקבל מהר יותר שליטה מחודשת על חייו, לחיות חיים מאוזנים ובריאים יותר, לתפקד טוב יותר ולמצוא עיסוקים נוספים שימלאו אותו, יעניינו אותו ויעניקו לו סיפוק.

גמילה ממשחקי מחשב

איך להפסיק התמכרות למשחקי מחשב?

על מנת לטפל בהתמכרויות מכל סוג, לרבות בהתמכרות למשחקי מחשב, כדאי לבחון את האפשרויות הבאות, ואף לשלב בין 2 מהן או בין שלושתן:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי פרטני – תהליך של טיפול CBT פרטני שבמסגרתו המטפל והמטופל מאתרים יחדיו דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים למטופל ומשבשים את אורח חייו, ודוחפים אותו אל חיקה של ההתמכרות בכל פעם מחדש. במקומם הם קובעים דפוסים חדשים ובריאים ועובדים על יישומם בחיי המטופל.

טיפול קבוצתי – טיפול בקבוצה מוכר כטיפול יעיל בהתמכרויות שונות, והתמכרות למשחקי מחשב איננה שונה למשל מהתמכרות לסמים או לאלכוהול. במסגרת טיפול קבוצתי, המטופלים מקבלים סביבה בטוחה להביע בה את עצמם, להכיר אנשים המתמודדים עם בעיות דומות, לספוג השראה ותובנות וללמוד מאיש המקצוע שמנחה את הקבוצה כיצד להתגבר על ההתמכרות וליצור שגרה בריאה.

הדרכת הורים – כשמדובר בתהליך של גמילה ממשחקי מחשב אצל ילדים או בני נוער, כדאי להוסיף נדבך טיפולי של הדרכת הורים. מדריכת הורים מייעצת להורים ומספקת להם כלים, דרכם יוכלו לעזור לילד ולמתבגר לחיות חיים מאוזנים, מלאים ומספקים, ומדריכה אותם כיצד להציב להם גבולות, לבסס סמכות הורית וכיצד לעזור לילד שלהם לפתח דפוסי התנהגות מועילים.

התמכרות למחשב

גמילה ממשחקי מחשב לילדים או למבוגרים

בתקופה שבה נראה שכמעט כולם מכורים למסכים, ישנם אנשים שמכורים באופן ספציפי למשחקי מחשב, ולהתמכרות הזאת, שהיא אמיתית כמו התמכרות לאלכוהול או התמכרות לסמים קלים – יש השלכות מרחיקות-לכת על ההווה ועל העתיד שלהם.

לא קל לעיתים להבדיל בין משחק רב או מעט מוגזם, שנפוץ במיוחד כיום, לבין התמכרות מלאה למשחקי וידאו – אך ישנם סימנים המצביעים על כך. הסימן הטוב ביותר הוא הזנחה של תחומי החיים האחרים, שלא קשורים למשחק ופגיעה משמעותית בתפקוד.

ניתן לטפל בהתמכרות למשחקי מחשב על ידי פנייה לקבלת טיפול רגשי לילדים או למבוגרים. מטפל או מטפלת רגשית יוכלו לעזור למטופל לסגל לעצמו הרגלים ודפוסי התנהגות בריאים יותר ולפתח חיים מלאים יותר מאשר משחק גרידא.

פעמים רבות ההתמכרות באה לכפות על ולהסתיר בעיה רגשית אחרת, וטיפול רגשי יוכל לחשוף אותה וכמובן שגם לטפל בה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי פרטני וקבוצתי הוא דרך טובה לטפל בהתמכרות וכשמדובר באנשים צעירים, כדאי לשלב גם הדרכת הורים בתהליך של גמילה ממשחקי מחשב.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות למשחקי מחשב - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהתמכרות למשחקי מחשב נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות למשחקי מחשב בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: