מכון-דרור-לוגו

תפריט

התפתחות מוטורית: תרגילים לפיתוח מוטוריקה עדינה או גסה בגיל הרך

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי התפתחות מוטורית?

התפתחות מוטורית אצל תינוקות וילדים בגיל הרך מתייחסת ליכולת לבצע תנועות ולהתנועע במרחב, כאשר מיומנויות מוטוריות ממוינות על פי שני תחומים, מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.

מכיוון שייתכנו בעיות וקשיים מוטוריים רבים ומגוונים, חשוב להכיר את סוגי המיומנויות ולדעת איך ומתי ילדים מתפתחים מבחינה מוטורית וגופנית.

מחד, התפתחות מוטוריקה עדינה מאופיינת בתנועות גוף קטנות הנעשות על ידי תינוקות ומערבות שרירים יחסית קטנים מגופם.

לדוגמא, מיומנויות של מוטוריקה עדינה כוללות:

• תינוק המנסה לכרוך את אצבעותיו סביב אצבע של אחד מהוריו
• תינוק המרים ומחזיק פריטים קטנים
• תינוק המזיז את שפתיו ולשונו על מנת לטעום או לבלוע אוכל

מאידך, התפתחות מוטוריקה גסה מתארת תנועות גוף גדולות יותר הנעשות על ידי תינוקות המצריכות מהם להפעיל שרירים גדולים יותר בגופם.

למשל, מיומנויות של מוטוריקה גסה כוללות תינוק הלומד לשבת זקוף, לזחול או להתגלגל, אלו דורשות ממנו להניע שרירים גדולים יותר מאשר תינוק המזיז את לשונו, כגון שרירי הידיים, הרגליים, הכתפיים ופלג הגוף העליון.

התפתחות מוטורית

פעילויות, תרגילים ומשחקים לפיתוח מוטוריקה עדינה או גסה

פעילויות לשיפור מוטוריקה עדינה הן תרגילים ומשחקים שונים שהורים יכולים לעשות בהם שימוש כדי לפתח את מיומנויות המוטוריקה העדינה אצל תינוקות וילדים בגיל הרך, כאשר פעילויות אלו לרוב ממוקדות בשיפור יכולת התיאום בין העיניים לידיים באמצעות מיקוד בתנועות עדינות ומדויקות הדורשות את הפעלתן של מערכות שרירים קטנות יחסית.

כהורים לתינוקות ופעוטות, אחד המשחקים שיסייעו לחיזוק המוטוריקה העדינה יהיה פשוט לתת להם לשחק עם פלסטלינה או חימר, שכן כשילדים משחקים בפלסטינה או חימר הם מוחצים וסוחטים את העיסה, מגלגלים ומעצבים אותם לפי דמיונם בעזרת אצבעותיהם – מה שאפשר פיתוח של מיומנויות מוטוריות עדינות.

לעומת זאת, פעילויות לשיפור מוטוריקה גסה הן משחקים ותרגילים שונים שהורים ומטפלים עיקריים יכולים להשתמש בהם לשם פיתוח מיומנויות מוטוריקה גסה, כשפעילויות אלו בדרך כלל מתמקדות בשיפור תנועות הגוף המערבות מספר מערכות שרירים גדולות במקביל על ידי הפעלת ילדיהם בדרכים המצריכות שימוש בתנועות גוף גדולות יותר.

למשל, הורים יכולים להגדיר פריט מסוים כמטרה ולעודד את ילדיהם לפגוע בו במדויק באמצעות זריקת כדור רך לכיוונו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מוטוריקה עדינה וגסה בגיל הרך

בגיל חודשיים עד ארבעה חודשים, תינוקות מפתחים את רפלקס הלפיתה, המכונה לעתים רפלקס האחיזה, לכן הוריהם צריכים לתת להם פריטים קטנים כדי שיאחזו אותם בידיהם באופן בלתי רצוני.

לאחר מכן, בגיל ארבעה עד שבעה חודשים, חשוב לעודד תינוקות לשחק עם פריטים קטנים, זאת משום שהם כבר מסוגלים להעביר פריטים מיד אחת ליד השנייה, להרים פריטים גדולים יותר ולהניח אותם בתוך הפה שלהם או למשוך אותם מתוך קופסא.

בהמשך, בגיל שמונה עד תשעה חודשים, חלה התקדמות בהתפתחות מוטורית אצל תינוקות והם יכולים לנוע קדימה ולצדדים, כך שעליכם לעודד אותם להגיע לעברם של פריטים קטנים על ידי הנחתם במרחק סביר מהם.

כמו כן, בשלב זה המיומנויות המוטוריות שפיתחו צריכות לאפשר להם להניח פריטים בקופסא ומומלץ מאוד לנקוט בפעילויות המעודדות אותם לעשות זאת.

בנוסף, עד סביבות גיל שנה, הורים צריכים לעודד תינוקות ופעוטות להשתתף בפעילויות המערבות הצבעה ודחיפה קלה, אחיזה בגירים צבעוניים ופריטים דקים יחסית אחרים, זאת מכיוון שבתקופה זו התפתחות מוטורית תקינה טומנת בחובה שימוש באגודלים.

בנוסף, עד גיל שנה וחצי ילדים בגיל הרך לומדים איך לאחוז ולהשתמש בעפרונות צבעוניים וחשוב לעשות שימוש בתרגילים ומשחקים המעודדים ציור וצביעה.

התפתחות מוטורית בגיל הרך

התפתחות מוטורית בגיל הרך

אף על פי שלא תמיד ניתן למנוע את התפתחותן של בעיות מוטוריות אצל ילדים, ישנם משחקים, פעילויות ותרגילים רבים המסייעים לחיזוק ההתפתחות המוטורית בגיל הרך היכולים לעזור מאוד לילדכם לרכוש מיומנויות מוטוריות תקינות ואף גבוהות מהנורמה.

יחד עם זאת, במידה והנכם מבחינים במהלך הדרך כי ייתכן וילדכם סובל ממצב של עיכוב התפתחותי, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע מנוסה על מנת להעריך את מצבו ההתפתחותי הנוכחי ולאפשר התערבות מקצועית מוקדמת במידת הצורך.

ראשית, עודדו פעילויות הכרוכות בציור וצביעה, שימוש בכף או כפית בזמן אכילה והנאה ממשחקים המצריכים מילדים להרים פריטים גדולים יותר.

למרות שחלק מהילדים עדיין יתקשו לחרוז חרוזים או לנעול ולהוריד את הגרביים והנעליים שלהם, השתדלו לעשות שימוש בתרגילים שילמדו אותם מיומנויות מוטוריקה עדינה וגסה שיאפשרו להם עם הזמן לעשות זאת בהצלחה.

שנית, הפעילו את ילדכם בעזרת תרגילים ומשחקים שיסייעו לפיתוח מיומנויות מוטוריקה עדינה, כולל:

• חיתוך נייר בעזרת מספריים
• פיסול בחימר או פלסטלינה
• משחקי כדור הכוללים זריקה ותפיסה
• ציור קווים אנכיים ואופקיים על דף נייר
• לבישת והחלפת בגדים באופן עצמאי

מוטוריקה גסה ועדינה

מיומנויות מוטוריקה עדינה לעומת גסה

כאמור, מיומנויות מוטוריקה גסה בדרך כלל מתחילות להתפתח אצל תינוקות החל מתקופת הינקות והן מאופיינות בהפעלת מערכות שרירים גדולות יותר על מנת לבצע תנועות גוף גדולות יותר, כגון ישיבה, זחילה וגלגול.

לעומתן, מיומנויות של מוטוריקה עדינה אצל ילדים מתפתחות בתקופת הגיל הרך והגנים והן כוללות שימוש במערכות שרירים קטנות יותר הנדרשות לביצוע תנועות גוף עדינות וקטנות יותר, כגון אחיזה והרמת פריטים קטנים.

מכיוון שמוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה הן מיומנויות הכרחיות להתפתחותם התקינה של תינוקות וילדים בגיל הרך, חשוב ביותר שההורים והמטפלים המרכזיים שלהם ינקטו בטכניקות האפשריות הרבות לעידודה של התפתחות מוטורית תקינה, כאשר אלו כוללות פעילויות, תרגילים ומשחקים המערבים למידה מוטורית.

בעוד ההתפתחות המוטורית מתרחשת ברובה באופן טבעי, הורים צריכים לבחון מעת לעת את תהליך התפתחותם, זאת על מנת לזהות בעיות מוטוריות אצל ילדים בשלב מוקדם ככל הניתן – מה שיאפשר לכם פנייה לאבחון מוטורי ומתן טיפול וסיוע מקצועי לילדכם.

יחד עם זאת, לעתים אין מדובר בעיכוב התפתחותי אלא במיומנויות שניתן ללמדן ולחזקן על ידי מגוון פעילויות של הורים וילדים.

התפתחות הילד - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות התפתחות הילד - המדריך המלא להורים

אבחון התפתחות מוטורית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון התפתחות מוטורית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון התפתחות מוטורית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התפתחות קוגניטיבית
התפתחות קוגניטיבית: יכולות או בעיות קוגניטיביות אצל ילדים בגיל הרך

המושג התפתחות קוגניטיבית מתייחס לתהליך התפתחות היכולות המאפשרות למידה של כישורים, מידע ויכולות חדשות, כגון זיכרון, קשב, חשיבה ותפיסות, הן חזותית והן שמיעתית. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך מושפעת מגורמים ביולוגיים וסביבתיים באופן ניכר.

המדריך המלא >>
התפתחות רגשית
התפתחות רגשית חברתית בגיל הרך: הבעת רגשות אצל ילדים בגיל הגן

התפתחות רגשית חברתית מתייחסת לתהליך בו הילד בונה את זהותו, הערכתו העצמית, בטחונו העצמי והביטחון בסובבים אותו, זאת באמצעות אינטראקציות עם בני גילו וסביבתו הקרובה. ההתפתחות הרגשית מתחילה לאחר הלידה והשנים הראשונות לחיים הינן קריטיות לבניית היחסים החברתיים של הילד.

המדריך המלא >>
התפתחות חברתית
התפתחות חברתית רגשית בגיל הרך או בתקופת הילדות המוקדמת

התפתחות חברתית רגשית מושפעת מגורמים גנטיים מולדים וכן מהתנאים בהם הילד מתקיים ומתפתח. יש רגעים מתאימים במיוחד לעידוד התפתחות של התנהגויות מסוימות, כאשר יש צורך בגירויים הולמים ותנאים חיצוניים ספציפיים בשביל שהגרייה וחוויות הילד יאפשרו התפתחות תקינה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: