מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול DBT: המדריך המלא על טיפול דיאלקטי התנהגותי (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שיטת DBT: מה זה טיפול דיאלקטי התנהגותי?

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT), סוג של פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), הינו שיטת טיפול נפשי המיועדת לילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם הפרעות נפשיות שונות, כגון הפרעת אישיות גבולית (בורדרליין).

למעשה, מטפלים בשיטת DBT מסייעים למטופלים להתמודד באופן בריא יותר עם רגשות שליליים וקונפליקטים במערכות היחסים שלהם באמצעות הקניית כישורי התמודדות יעילים בארבעה תחומים מרכזיים, אלו כוללים:

קשיבות
סובלנות למצוקה
ויסות רגשי
• יעילות בין-אישית

טיפול DBT, גישת טיפול רגשי מבוססת ראיות, עושה שימוש בטכניקות של טיפול CBT על מנת לעזור למטופלים לשפר את יכולת הוויסות הרגשי, להישאר רגועים ונינוחים, לנהל בהצלחה את מערכות היחסים והקשרים החברתיים שלהם ולגלות סבלנות במצבי משבר או מצוקה. בעזרת מתן כלים לשיפור יכולת ההתמודדות, טיפול דיאלקטי התנהגותי משפר את קצב ההתקדמות ומפחית את תדירותן של התנהגויות בעייתיות.

מטפלים בשיטת DBT מתמקדים במהלך התהליך הטיפולי ברגשותיו של האדם ופועלים מתוך הנחה שניתן לאחד את פעולות הקבלה והשינוי, אף על פי שמדובר בהפכים, כאשר משך הטיפול הממוצע הינו חצי שנה לכל הפחות. במרבית המקרים, טיפול DBT משמש לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, הפרעת התנהגות אובדנית, הפרעות אכילה, הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה והפרעות נפשיות אחרות.

טיפול דיאלקטי התנהגותי DBT

מה ההבדל בין CBT ל-DBT?

ישנם מספר הבדלים מובהקים בין טיפול DBT לטיפול CBT אצל ילדים ומבוגרים. מחד, מטפלי CBT מתמקדים בזיהוי ושינוי דפוסי מחשבה והתנהגות חסרי הגיון וגמישות המשפיעים באופן שלילי על רגשותיהם והתנהגותם של מטופלים. מאידך, מטפלי DBT משלבים טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות מסורתיות יחד עם תרגול מיינדפולנס וקבלה.

שיטת DBT ושיטת CBT נבדלות גם במצבם הנפשי והרגשי של המטופלים, כאשר בעוד טיפול CBT מיועד לילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, התמכרויות ומיומנויות חברתיות לקויות, טיפול DBT משמש לטיפול בבני נוער ומבוגרים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית והפרעת התנהגות אובדנית.

בנוסף, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית נחשבת לטיפול לטווח קצר המתקיים בדרך כלל על בסיס של פגישות שבועיות במתכונת של טיפול פרטני. לעומת זאת, פסיכותרפיה דיאלקטית התנהגותית לרוב משלבת טיפול פרטני, טיפול טלפוני וקבוצת מיומנויות DBT גם יחד, זאת על מנת לאפשר למטופלים לחוש הטבה במצבם תוך זמן סביר ולהעניק להם את התמיכה הרבה הנדרשת במצבם הנפשי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שילוב בין טיפול פרטני, טלפוני וקבוצת DBT

במרבית המקרים, טיפול בשיטת DBT (באנגלית: Dialectical Behavior Therapy) כולל שילוב של מספר מודלים טיפוליים, כשטיפול פרטני מהווה את העיקרי שבהם ומטרתו לזהות ולהבין לעומק את המחשבות, הרגשות ודפוסי ההתנהגות שאינם יעילים ואינם בריאים.

במהלך הטיפול הפרטני, מטופלים לומדים ומעצימים כישורי התמודדות חדשים שיאפשרו להם לווסת באופן יעיל יותר את מחשבותיהם ורגשותיהם. כמו כן, מטפלי DBT שמים דגש על הגברת רמת המוטיבציה הפנימית, התנהגויות הולמות, מעורבות המטופלים בתהליך והפחתת התנהגויות שליליות המעכבות את הצלחת הטיפול.

לעומת טיפול פרטני, קבוצת מיומנויות DBT, הנערכת לרוב על בסיס שבועי, מאפשרת למטופלים לרכוש מיומנויות חדות של קשיבות, סובלנות למצוקה ויעילות בין-אישית, כמו גם ללמוד כיצד ליישם מיומנויות אלו במהלך חייהם.

מלבד זאת, מטופלים רבים נעזרים בטיפול טלפוני בין המפגשים הפרטניים השבועיים כשהם בעיצומה של התמודדות עם משבר נפשי – מה שמסייע להם להתמודד טוב יותר עם התסמינים שהם חווים ולהגביר את יעילותו של טיפול DBT במצבי מצוקה, השתוללות של רגשות ומחשבות אובדניות.

כאמור, המיומנויות הנלמדות במסגרת טיפול דיאלקטי התנהגותי מחולקות לארבעה תחומים שונים ומטרתן לסייע למטופלים ללמוד ולסגל לעצמם דרכי התמודדות בריאות יותר כשנתקלים בקונפליקטים עם הסביבה, כאשר תפקידן של קבוצות DBT הינו ללמוד ולתרגל את אופן היישום של המיומנויות הללו בחיי היום-יום.

טיפול DBT

המודלים המרכזיים של טיפול DBT

כישורי שימת לב מבוססי מיינדפולנס – מאפשרים למטופלים ללמוד כיצד להיות מודעים ולהתמקד ברגעים השונים שהם חווים במהלך יום תוך ויסות יעיל של תשומת הלב המוקדשת. בפועל, תהליך של מיינדפולנס מעודד ילדים ומבוגרים לבחון, לתאר ולחוות את הרגע ביעילות וללא שיפוטיות.

כישורי סובלנות למצוקה הנלמדים בטיפול DBT – מסייעים למטופלים להתמודד ביעילות רבה יותר עם משברים מבלי להחמיר את מצבם הנפשי, זאת באמצעות לימוד דרכים שבעזרתן ניתן לקבל מצבים שונים ולמצוא בהם משמעות תוך גילוי סובלנות לרגעים לא נעימים או מעיקים. לדוגמא, מטופלים רוכשים טכניקות של הסחת דעת, הרגעה עצמית, שקילת היתרונות והחסרונות ושיפור המצב באופן בריא.

כישורי יעילות בין-אישית – משמשים כדי ללמד מטופלים מהן מערכות יחסים בין-אישיות בריאות וכיצד להתמודד בהצלחה עם קונפליקטים בין-אישיים, כמו גם איך לעשות שימוש באסרטיביות כטכניקת תקשורת יעילה. למעשה, מודל זה של שיטת DBT שם דגש על אינטראקציות בין-אישיות בהן אנשים מבקשים דבר מה מהזולת או צריכים להתנגד לשינויים שהזולת מנסה לכפות עליהם.

כישורי ויסות רגשי – עוזרים לאנשים לזהות ולעבד ביעילות רגשות שליליים, כאשר טיפול DBT מסייע להפחית את רמת הפגיעות הרגשית של מטופלים באמצעות הגברת האפיזודות הרגשיות החיוביות בחיי היום יום, העלאת רמת המודעות לרגשות השונים שחווים ושימוש בכישורי סובלנות למצוקה.

חשוב לציין, כי היעדים של טיפול דיאלקטי התנהגותי הינם הפחתת התדירות ועוצמתן של תגובות לא מסתגלות יחד עם טיפוחן של דרכי התמודדות בריאות, כך שבמהלך התהליך מטפלי DBT מעודדים:

קשיבות כדרך להתמודד עם תחושת ריקנות וניתוק מהעצמי ומהזולת.

כישורי יעילות בין-אישיים למאבק בתחושת בדידות.

ויסות רגשי כדי להתמודד עם רגשות עזים.

סובלנות למצוקה כטכניקה לריסון התנהגויות אימפולסיביות והרסניות.

במקביל, מטרתו של טיפול DBT הינה לשפר את איכות חייהם של מטופלים ולהגדיל את הביטחון העצמי, ההערכה העצמית ורמת המוטיבציה הפנימית שלהם.

טיפול דיאלקטי התנהגותי

באילו מצבים מטפלים בשיטת DBT?

מכיוון שפסיכותרפיה דיאלקטית התנהגותית עושה שימוש ברעיונות והתערבויות כדי לקדם מניעה ולהפחית את התדירות של ההתנהגויות הבעייתיות, ניתן להסתייע בה במצבים של הפרעת התמכרות על מנת להמעיט את השימוש בסמים או אלכוהול, למתן את תחושת אי הנוחות הגופנית, לשלוט טוב יותר על דחפים ותשוקות ולזהות גירויים שליליים. חשוב לזכור, כי מיומנויות DBT מבוססות על הנחת היסוד כי הפחתת הפגיעה ועידוד ההימנעות צריכות להיות כרוכות זו בזו לשם הצלחת תהליך החלמתם של המטופלים.

מטפלים בשיטת DBT מסייעים גם למטופלים המאובחנים עם הפרעת אישיות גבולית באמצעות התמקדות בהקניית מיומנויות המפתחות יכולת ויסות רגשי יעילה יותר. מעבר לכך שטיפול זה מאפשר הקלה בכאבים רגשיים ותגובות רגשיות, מטופלים עם הפרעת אישיות גבולית נהנים מחיזוק הקשיבות, הסובלנות למצוקה והיעילות הבין-אישית.

בנוסף, טיפול DBT נמצא כיעיל עבור מטופלים הסובלים מסוגים שונים של הפרעות חרדה, שכן כישורי קשיבות יעילים מאפשרים לאנשים לחיות את הרגעים השונים במהלך היום משום שהם מקלים עליהם לזהות, להבין ולשנות את האופן בו הם מרגישים. כמו כן, מטופלים לומדים כיצד לגלות סובלנות לרגשות ומצבי רוח משתנים – מה שיוצר חוויות רגשיות חיוביות יותר.

בעת שמדובר בתהליך של טיפול בדיכאון, טיפול דיאלקטי התנהגותי עוזר לאנשים באמצעות טיפוח חוויות רגשיות חיוביות והקניית כלים שניתן לעשות בהם שימוש כשחשים עצובים ומדוכאים, כך שיוכלו לחוות שיפור משמעותי באיכות מערכות היחסים השונות שלהם ולהיות מאושרים יותר.

מלבד הפרעות נפשיות אלו, השתתפות בקבוצת מיומנויות DBT שכיחה מאוד אצל מבוגרים המאובחנים כסובלים מהפרעות אכילה, שכן במהלך התהליך הם לומדים כיצד להבין ולווסת ביעילות את התחושות והרגשות המעוררים בהם דחף לנקוט בהתנהגויות הרסניות. להבדיל ממגוון שיטות טיפול בהפרעות אכילה אחרות, שיטת DBT מתמקדת בלימוד מטופלים כיצד לנהל ביעילות רגשות שליליים.

במקרים של טיפול בהפרעה דו קוטבית, מטפלי DBT מלמדים את המטופלים כישורי סובלנות למצוקה וטכניקות לניהול רגשות, כמו גם מיומנויות חדשות שיעזרו להם לנהל באופן בריא יותר את הגורמים המובילים ללחץ ומתח נפשי – מה שיאפשר להפחית את תדירות ומשך האפיזודות הדיכאוניות או המאניות שהם מתמודדים עמן.

טיפול DBT - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול DBT נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול DBT בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: