מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול דינמי: המדריך המלא על טכניקות טיפול פסיכודינמי (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול דינמי?

טיפול דינמי הוא טיפול נפשי מעמיק המבוסס על חלק מרעיונות התיאוריה הפסיכואנליטית ועוסק בדינאמיקה שבין המודע-והלא מודע ובין כוחות שונים הפועלים בנפש האדם. טיפול פסיכודינמי מתרכז בתכנים בלתי-מודעים, שמשפיעים באופן ישיר ומשמעותי על התנהגותו של המטופל. הוא חותר להעלות תכנים אלו אל התת-מודע, על מנת לזהות קונפליקטים שמשפיעים על המטופל – ולפתור אותם במטרה להחיל שיפור ברווחה הנפשית והרגשית שלו.

פסיכותרפיה דינמית נותנת התייחסות ושמה דגש על חלומותיו של המטופל, אירועים מהילדות, טיב הקשר שלו עם הוריו, ומשתמשת בטכניקות כמו אסוציאציות חופשיות ויחסי העברה. המטפל מעודד העלאה של תכנים בלתי-מודעים ונמצא שם בשביל לפענח אותם. באמצעות האינטראקציה שלו עם המטופל, הוא יכול להבין את דפוסי החשיבה, ההתנהגות והתקשורת של המטופל עם דמויות מרכזיות בעברו ובחייו.

בניגוד לתהליך של טיפול פסיכואנליטי, שמתרחש 3-5 פעמים בשבוע, טיפול דינמי מתרחש לרוב פעם בשבוע או פעמיים לכל היותר. במהלך המפגשים, המטפל והמטופל יושבים בכיסאות האחד מול השני.

טיפול פסיכודינמי יכול להיות קצר-מועד וממוקד-מטרה, ולהתפרס על פני 12-30 פגישות, או לחילופין לא להיות מוגבל בזמן ולהתפרס על פני תקופות ארוכות יותר, לרבות מספר שנים. באמצעות טיפול דינמי ניתן לטפל במגוון סוגי הפרעות נפשיות ומשברים רגשיים. הטיפול עוזר למטופל להתוודע אל מחשבות, חוויות, קונפליקטים ותכנים מודחקים.

טיפול דינמי או פסיכודינמי

למי מתאימה ומיועדת פסיכותרפיה דינמית?

פסיכותרפיה דינמית מתאימה לטיפול במספר בעיות שונות. בנוסף, על מנת שהטיפול יצליח ויישא פרי, חשוב שהמטופל יהיה בעל קווי אישיות מסוימים, יכולות מסוימות ורצון אמיתי ועז להבין את עצמו ולפתור סוגיות רגשיות. טיפול פסיכודינמי יכול לעזור בין היתר גם במקרים הבאים:

• הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה
• תחושה של חוסר שלמות פנימית, חוסר סיפוק וחוסר משמעות
• מצבים שבהם קשה להצביע על בעיה ספציפית, אבל ברור שקיימת בעיה ברווחה הנפשית
• משברים כמו משברי חיים, משברי גיל ומשברים תעסוקתיים
• דימוי עצמי נמוך והערכה עצמית נמוכה
• קושי ביצירת זוגיות או בטיפוח זוגיות
• הפרעת אישיות גבולית
כאבים פסיכוסומטיים
• תחושות מתמשכות של ניכור ובדידות

ולמי מתאים טיפול דינמי?

• לאנשים עם יכולת להתמודד עם התכנים המודחקים שעשויים לעלות במהלך הטיפול
• לאנשים ברמת תפקוד גבוהה ובוחן מציאות תקין
• לאנשים עם מודעות עצמית גבוהה ויכולת להתבונן בעצמם – אינטרוספקציה
• לאנשים עם מיומנויות תקשורת גבוהות
• לאנשים עם רצון אמיתי לפענח ולהבין את עצמם, להתגבר על בעיות רגשיות ולהתפתח מבחינה אישית

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מתבצע טיפול פסיכולוגי דינמי?

טיפול דינמי מתבסס על פסיכותרפיה – תרפיה בדיבור, וכולל לרוב פסיכולוג מומחה ומטופל יחיד. הם יושבים האחד מול השני, מבלי שהמטופל ישכב על ספה, כנהוג בטיפולים פסיכואנליטיים. טיפול פסיכודינמי מתבצע בתדירות חד-שבועית ולעיתים דו-שבועית, בהתאם לצורך, לרצון וליכולת הכלכלית של המטופל, וכל פגישה אורכת כ-50 דקות.

טיפול פסיכולוגי דינמי מצריך במרבית המקרים התחייבות לטיפול ארוך-טווח, בניגוד לטיפולים קצרים יותר. מדובר במעין מסע נפשי למען העלאת המודעות העצמית ולמען התפתחות אישית במגוון מישורים ותחומים בחיים. וודאי ששאיפות שאפתניות שכאלו מצריכות זמן רב והשקעה רבה. יש לדעת שקיימים גם טיפולים דינמיים קצרים יותר, וממוקדי-מטרה, שמטרתם לפתור בעיות ספציפיות בהווה.

טיפול פסיכולוגי דינמי

טכניקות מרכזיות של טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי מתבסס על מספר טכניקות מתחום האנליזה. חלק מהטכניקות המרכזיות ביותר בפסיכולוגיה דינמית הן:

השלכה – מנגנון הגנה בו האדם משליך את הצדדים המודחקים והבלתי-רצויים באישיותו על אנשים אחרים, מה שנהוג לכנות במחוזותינו "הפוסל במומו פוסל". מטפל דינמי משתמש בהשלכה בשביל לזהות קונפליקטים ותכנים בלתי-מודעים בנפשו של המטופל.

העברה – מצב בו אדם מעביר את הרגשות שלו מאדם אחד לאדם אחר. מטפל דינמי משתמש בטכניקה זו על-מנת שהמטופל יעביר אליו רגשות שהוא חש כלפי אדם אחר מעברו ו/או מההווה שלו, לרבות רגשות מודחקים. באופן זה הוא יכול להבין טוב יותר את נפשו של המטופל.

פרשנות – מתן התייחסות לחלומות, לאסוציאציות וליחסי העברה. המטפל מספק פרשנות אפשרית להתנהגות ולמחשבות של המטופל, במטרה לקדם את הטיפול הדינמי, ליצור תובנות אצל המטופל, לנתח את התכנים שהוא מעלה ולהבין מה גרם להם. כל זאת במטרה להעמיק את הטיפול ולרכוש תובנות בנוגע לתוכן המצוי בתת-המודע של המטופל ומעצב את דרכי ההתנהגות והרגשות שהוא מרגיש הן בטיפול והן בשגרה.

שיטות טיפול דינמי לילדים, למתבגרים ולמבוגרים

טיפול פסיכודינמי הוא טיפול פסיכולוגי הניתן על ידי פסיכולוגים קליניים, חינוכיים ושיקומיים, זאת בהתאם לגיל המטופל וסוג קשייו. אלו הם פסיכולוגים שהשלימו תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בפסיכולוגיה בהתמחות שלהם, 4 שנות התמחות מעשית במקום מוכר על ידי משרד הבריאות ומבחן הסמכה רשמי. ישנן מספר שיטות טיפול דינמי, וכל איש מקצוע יכול להעניק את הטיפול באופן אחר.

בנוסף לכך, מטפלים דינמיים שונים יכולים להתמחות בטיפול בבעיות שונות, כמו טיפול בחרדה או טיפול בדיכאון, ולהתמחות בעבודה עם שכבות גיל שונות – טיפול דינמי בילדים, במתבגרים או במבוגרים. חשוב לבחור באיש או אשת מקצוע שמתאימים לכם ועונים על הקריטריונים הרלוונטיים מבחינת גיל, ניסיון והתמחות.

בנוסף לכך, חשוב לדעת שכאשר מדובר בתהליך של טיפול רגשי מכל סוג שהוא, טיב הקשר, התקשורת והכימיה בין המטפל למטופל קובעים את מידת הצלחת הטיפול כולו, לכן חשוב להשקיע בבחירת מטפל שאתם מתחברים אליו ומרגישים איתו בנוח. זהו מטפל שמאזין לכם בקשב רב, שמתעניין בכם, שבאמת אכפת לו מכם, וכזה שאתם חשים שהקשר שלכם איתו יכול להתבסס על קרבה, פתיחות ואמון.

פסיכותרפיה דינמית

טיפול פסיכודינמי דורש השקעת זמן ומאמץ

טיפול דינמי הוא טיפול נפשי שיורד לשורש הבעיה ומנסה לעקור אותה מהשורש. מטרתו להעלות תכנים סמויים וקונפליקטים המצויים בתת-מודע, ומשפיעים במידה רבה על הרגשות וההתנהגות של המטופל, לאפשר למטופל להתוודע אליהם, לעבד אותם מבחינה רגשית ולפתור אותם, וכך לפתור את הבעיות שתכנים וקונפליקטים בלתי-פתורים אלו מעוררים בו.

טיפול פסיכודינמי הוא לרוב טיפול ארוך-טווח, ויש לכך סיבות טובות, אך קיימות גם גרסאות קצרות וממוקדות לטיפול זה. ניתן לטפל באמצעותו בבעיות רגשיות מסוגים שונים, להשיג התפתחות אישית, לשפר את המודעות העצמית ולחיות חיים מאוזנים ובריאים יותר. למעשה, כל אדם יכול להפיק תועלת מפסיכולוגיה ופסיכותרפיה דינמית כל עוד הוא מסוגל ומוכן לעמוד בתכנים שיעלו במהלכה ומוכן להשקיע זמן ומאמץ בתהליך.

טיפול דינמי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול דינמי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגיות ופסיכולוגים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול דינמי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: