טיפול נפשי פרטי: תמיכה ועזרה נפשית (גם ללא אשפוז פסיכיאטרי)

סוגי טיפולים נפשיים אפשריים

טיפול נפשי בהפרעות נפשיות יכול להתקיים במגוון של מסגרות טיפוליות, כאשר רובן כוללות צוות מקצועי רב-תחומי המורכב מיועצים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אחים, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע נוספים מתחום הבריאות ובריאות הנפש. מכיוון שאין טיפול נפשי אפשרי אחד ויחיד, חשוב להתאים את סוג הטיפול למצבו הנוכחי של המטופל הספציפי.

הפרעות נפשיות עשויות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות אצל כל אדם, כך ששני אנשים שונים המאובחנים עם אותה הפרעה נפשית יכולים להציג התנהגויות ותסמינים שונים מאוד ולהזדקק לסוגים שונים של טיפול נפשי. בשל כך, מומלץ להכיר את אפשרויות הטיפול השונות בתחום בריאות הנפש ולפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי כדי לדון עם איש מקצוע מוסמך ומנוסה על אופן הסיוע הנפשי המועדף במצבכם האישי.

באופן כללי, ישנן מגוון דרכים בהן ילדים ומבוגרים יכולים לקבל עזרה נפשית, הן במקרה חירום והן בשגרה יחסית, אלו כוללות:

אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי
טיפול במוסד פסיכיאטרי הכולל מגורים
אשפוז פסיכיאטרי בבית
אשפוז יום פסיכיאטרי
טיפול במרפאות חוץ של בריאות הנפש
טיפול בתחלואה כפולה
פסיכותרפיה
• טיפול תרופתי
תכנית 12 השלבים וקבוצות תמיכה
טיפולים משלימים ואלטרנטיביים

טיפול נפשי

טיפול נפשי במרכז אשפוז פסיכיאטרי

אשפוז פסיכיאטרי יכול להתקיים במסגרת בית חולים פסיכיאטרי פרטי, בית חולים פסיכיאטרי ציבורי או במחלקה פסיכיאטרית הממוקמת בתוך בית חולים כללי, כאשר תהליך האשפוז זהה בכולם וכולל ייצוב המטופל, מעקב פסיכיאטרי צמוד, טיפול תרופתי, מתן נוזלים ותזונה וכן עזרה נפשית ורפואית במצבי חירום.

חשוב לציין, כי אשפוז פסיכיאטרי יכול להיעשות מרצון או בכפייה ואנשים עשויים להיות מאושפזים שלא מרצונם אם הם סובלים מהפרעה נפשית קשה או מהווים סכנה אמיתית לעצמם ולזולת.

במרבית המקרים, טיפול פסיכיאטרי כפוי מתבצע עקב תסמינים חמורים של הפרעות נפשיות, הזיות או דלוזיות (אמונות שווא), מחשבות אובדניות או מחשבות כפייתיות של פגיעה בזולת, חוסר שינה וחוסר תיאבון הנמשך מספר ימים או עיבוד היכולת של האדם לפנות לקבלת טיפול נפשי בשל התסמינים של הפרעתו הנפשית.

לעומת זאת, תהליך של טיפול נפשי הנערך במוסד פסיכיאטרי הכולל מגורים, המכונה לעתים טיפול במרכז פסיכיאטרי, מתקיים במסגרת חוץ-ביתית, כך שהאדם זוכה לתמיכה נפשית אינטנסיבית ונמצא תחת השגחה צמודה של צוות רפואי וטיפולי במשך תקופה הנמשכת מספר שבועות עד מספר חודשים.

במצבים רבים, ילדים ומבוגרים המופנים לעזרה נפשית מסוג אשפוז במוסד פסיכיאטרי פרטי סובלים מתסמינים חמורים ומתמשכים שלא התמתנו גם לאחר תקופה מסוימת של אשפוז יום פסיכיאטרי.

מרבית המוסדות הפסיכיאטריים הכוללים מגורים מלאים מציעים למטופלים שיטות טיפול רגשי שונות, טיפולים קבוצתיים, טיפול תרופתי, השגחה רפואית, טיפולים אלטרנטיביים וטיפולים משלימים, כגון תרגול מיינדפולנס או יוגה.

בעת שמדובר במרכז אשפוז פסיכיאטרי פרטי, מטופלים נהנים גם מאפשרויות נוספות, כולל חדרי שינה פרטיים, ארוחות גורמה, בריכת שחייה, מתקני כושר, ספא, מחשב, גישה לרשת האינטרנט ואף עמדת עבודה.

טיפול נפשי במסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי

כאמור, עזרה נפשית לילדים ומבוגרים אינה ניתנת רק במסגרות פסיכיאטריות הכוללות מגורים, כאשר מטופלים רבים מסתפקים בקבלת תמיכה נפשית במסגרת של אשפוז יום פסיכיאטרי או מרפאות חוץ של בריאות הנפש – מה שמאפשר להם ליהנות מסיוע נפשי יום יומי תוך המשך מגורים בביתם.

אשפוז יום פסיכיאטרי בדרך כלל מתאים לאנשים המאובחנים עם הפרעות נפשיות המאופיינות בתסמינים קלים עד בינוניים אשר זוכים לתמיכה נפשית אינטנסיבית מצד בני משפחה וחברים קרובים ומסוגלים לתפקד באופן הולם מחוץ למסגרת הטיפולית.

בדומה לאשפוז פסיכיאטרי בבית חולים או במוסד פרטי, ניתן להשתתף במסגרת מרפאות החוץ בתהליך של טיפול נפשי פרטני, טיפול קבוצתי, טיפול משפחתי וקבוצות תמיכה, כמו גם להסתייע באשפוז חלקי או אינטנסיבי ותרופות פסיכיאטריות.

בעת שמדובר בילדים ומבוגרים המאובחנים כסובלים מתחלואה כפולה, כגון התמכרות לאלכוהול המתקיימת במקביל להפרעה נפשית, הטיפול הנפשי והרפואי צריך להתמקד בשני המצבים בו זמנית.

לדוגמא, אדם המאובחן עם הפרעת חרדה קשה המתמודד במקביל עם התמכרות לסמים קשים עלול לחזור לסורו ולהשתמש בסמים כדי להיאבק בתסמינים של הפרעת החרדה שלו. במצבים אלו, חשוב לטפל בטראומות שביסודן של המצב הנפשי הנוכחי הגורמות לתהליך הטיפול בהתמכרות להיות קשה וממושך יותר.

עזרה נפשית

קבלת עזרה נפשית באמצעות טיפול בשיחות

פסיכותרפיה, טיפול נפשי באמצעות שיחות, נמצאה על ידי מחקרים קליניים רבים כשיטת טיפול יעילה ביותר עבור אנשים המאובחנים עם טווח רחב של הפרעות נפשיות ובעיות רגשיות והיא מוצעת למטופלים הן במסגרת של אשפוז פסיכיאטרי הכולל מגורים והן במסגרת של תמיכה נפשית הניתנת כשהמטופל ממשיך להתגורר בביתו.

במהלך מפגשים של טיפול רגשי, האדם או הקבוצה משוחחים על הקשיים השונים שהם חווים עם מטפלים מוסמכים – מה שעוזר להם לעבד את רגשותיהם ומחשבותיהם וללמוד טכניקות התמודדות חדשות ומועילות יותר.

טיפול נפשי פרטני – מאפשר למטופלים לעבוד אחד על אחד עם מטפלים מוסמכים על הנושאים המטרידים אותם על מנת שיתאפשר להם להתמודד בצורה טובה יותר עם רגשות קשים, טראומות מהעבר ובעיות אחרות המאפיינות אנשים עם הפרעות נפשיות בעזרת אסטרטגיות שילמדו במהלכו.

טיפול נפשי קבוצתי – לרוב מונחה על ידי מטפל מוסמך ומורכב מקבוצה בת מספר משתתפים המתמקדים בנושאים ספציפיים המשותפים לכל חברי הקבוצה. למשל, ישנן קבוצות ייעודיות לניהול ושליטה בכעסים, דיכאון וחרדה ופיתוח מיומנויות חברתיות.

טיפול נפשי משפחתי – נחשב לפסיכותרפיה לכל דבר ועניין. במסגרתו נפגשים בני המשפחה יחד עם מטפלים משפחתיים מוסמכים על מנת לפתור בעיות מורכבות המשפיעות באופן משמעותי על חיי המשפחה. באותו אופן פועל גם טיפול זוגי, המאפשר לבני זוג להיפגש עם מטפלים זוגיים מוסמכים כדי להתגבר במהירות ויעילות על בעיות בזוגיות.

קבלת תמיכה נפשית במתכונת של פסיכותרפיה

להלן מספר סוגים של טיפול נפשי אפשרי:

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) – סוג הטיפול הנפשי הנפוץ ביותר כיום בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר ניתן לעשות שימוש בטכניקות של שיטת CBT בתהליך של טיפול פרטני, טיפול קבוצתי או טיפול משפחתי. בעזרת מטפלי CBT, מטופלים לומדים כיצד לזהות דפוסי מחשבה והתנהגות לא בריאים ולהחליף אותם בהתנהגויות ומחשבות חיוביות יותר.

פסיכותרפיה דיאלקטית התנהגותית (DBT) – נחשבת לשיטת הטיפול המומלצת לרוב האנשים המאובחנים עם הפרעת אישיות גבולית (BPD), אם כי היא הוכחה כטיפול נפשי יעיל גם עבור הפרעות נפשיות נוספות. בתהליך של טיפול DBT, מטפלים מתמקדים בלימוד המטופלים דרכים לקבלה ואימות של מחשבות, רגשות והתנהגויות שליליות, כמו גם טכניקות למציאת נקודת האיזון בין קבלה לשינוי של דברים שונים בחייהם.

פסיכותרפיה בין אישית (IPT) – מסייעת לבני אדם להתמודד עם מערכות יחסים ומתמקדת בהקניית מיומנויות בין אישיות במטרה להשיג שיפור באיכות התקשורת הבין אישית והיחסים הבין אישיים של המטופלים. במקרים רבים, פסיכותרפיה בין אישית משמשת כטכניקה של טיפול זוגי או סיוע נפשי לאנשים המתמודדים עם דיכאון ומתקשים להתייחס לזולת.

הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (EMDR) – שיטת טיפול נפשי המומלצת בעיקר עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים כסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). במהלך טיפול EMDR, מטפלים מוסמכים מגרים את מוחם של המטופלים באמצעות תנועות עיניים קדימה ואחורה המסייעות לעורר זיכרונות הקשורים לחוויות טראומטיות מהעבר כדי שניתן יהיה להתעמת עמן באופן ישיר ומודרך.

טיפול תרופתי בשילוב טיפול נפשי אינטנסיבי

תסמינים רבים של בעיות נפשיות ניתנים לטיפול באמצעות תרופות מרשם, אולם לרוב משלבים טיפול תרופתי יחד עם פסיכותרפיה ותמיכה נפשית אינטנסיבית.

תרופות נוגדות דיכאון – מתמקדות בתסמינים של דיכאון, חרדה ואף נדודי שינה קשים, כאשר הסוגים הנפוצים ביותר של תרופות נוגדות דיכאון הם מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין (SSRI) ומעכבים סלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRI).

תרופות נוגדות חרדה – מסייעות למטופלים המאובחנים עם הפרעת חרדה כללית, הפרעת חרדה חברתית או הפרעת פאניקה. במרבית המקרים, טיפול תרופתי נגד חרדה נעשה באמצעות מתן בנזודיאזפינים לטווח קצר, זאת משום שטיפול בבנזודיאזפינים לטווח ארוך עשוי לגרום לתלות והתמכרות לתרופות. בשל כך, בהתאם למצבכם הנפשי, ייתכן והרופא המטפל ימליץ על תרופות מרשם אחרות במקום בנזודיאזפינים.

תרופות מייצבות מצב רוח – לרוב ניתנות למטופלים המאובחנים כסובלים מהפרעה דו-קוטבית, הפרעת אישיות גבולית (BPD), הפרעה סכיזואפקטיבית או הפרעות מצב רוח אחרות, כשמטרתן לייצב את מצב הרוח של האדם ולמנוע ממנו לחוות שינויים קיצוניים במצבי הרוח, אפיזודות של מאניה וסימפטומים של דיכאון.

תרופות אנטי פסיכוטיות – משמשות לטיפול בסכיזופרניה והפרעות פסיכוטיות נוספות, אם כי לעתים הן מומלצות גם עבור אלו המתמודדים עם הפרעה דו קוטבית המפגינים תסמינים פסיכוטיים תוך כדי אפיזודה של מאניה.

תמיכה נפשית

קבוצות תמיכה נפשית ושיטת 12 הצעדים

מלבד שיטות טיפול רגשי שונות וטיפול תרופתי, ישנם סוגים נוספים של עזרה וסיוע נפשי אשר אנשים רבים מקבלים מהם ערך רב. למשל, קבוצות תמיכה ושיטת 12 הצעדים יכולות להוות טיפולים משלימים עבור אנשים הנמצאים בתהליך של פסיכותרפיה ו/או נוטלים תרופות מרשם.

במרבית הערים בישראל כיום ישנן קבוצות תמיכה זמינות לילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם טווח רחב של בעיות נפשיות, הפרעות התנהגות והתמכרויות, כולל קבוצות למכורים למסכים, סמים, אלכוהול, מכורים להימורים, משחקי מחשב ומכורים לקניות, קבוצות לסובלים מהפרעות חרדה ו/או דיכאון וכן קבוצות בנושא הפרעות אכילה.

לעומת זאת, שיטת 12 הצעדים מבוססת על תכנית 12 הצעדים של אלכוהוליסטים אנונימיים. קבוצות אלו בדרך כלל מנוהלות על ידי מכורים לשעבר הזמינים עבור חברי הקבוצה לכל סוגיה שהם עשויים להתמודד עמה במהלך הטיפול הנפשי שהם עוברים.

אף על פי שלא נדרש מחברי הקבוצה להיות דתיים, שיטת 12 הצעדים כוללת מרכיב רוחני ועליהם לבחור בכוח עליון בו יוכלו להיעזר בתהליך ההחלמה, כמו מוסיקה או טבע. חשוב לציין, כי קבוצות תמיכה אלו אינן כוללות פיקוח רפואי או מהוות עזרה נפשית מקצועית.

טיפולים אלטרנטיביים המשלימים עזרה נפשית

מטופלים רבים בוחרים לפנות לטיפולים אלטרנטיביים כהשלמה לתהליך של טיפול נפשי פרטי, אולם מכיוון שרוב הטיפולים האלטרנטיביים לא הוכחו מחקרית כיעילים בהתמודדות עם הפרעות נפשיות, רצוי לבחון היטב האם הטיפול האלטרנטיבי שאתם שוקלים באמת יכול לעזור במצבכם הנפשי והרגשי הנוכחי.

יוגה הינה סוג של פעילות גופנית המתמקדת בחיבור בין נפש האדם וגוף האדם על ידי מגוון של תנועות גוף ותרגילי נשימה מודרכים. מלבד העובדה שיוגה משפרת את הכוח והגמישות הגופנית, חלק מהמטופלים מדווחים על יתרונות רבים בתחום הנפשי והרגשי.

תרגול מדיטציה יכול לעזור בהפגת מתח נפשי, חרדה, דיכאון ותסמינים אחרים המאפיינים הפרעות נפשיות, הן כשמדובר במדיטציה מבוססת מיינדפולנס והן כשמדובר במדיטציה של תרגילי נשימה פשוטים ומודרכים.

• ילדים ומבוגרים רבים המאובחנים עם בעיות נפשיות מדווחים כי שינויים בהרגלי התזונה השפיעו עליהם מאוד מבחינה פסיכולוגית, כך שבאמצעות בדיקה ושיפור של התזונה שאתם צורכים, תוכלו לשפר את בריאותכם הנפשית ורווחתכם הכללית, כמו גם להקל על חומרת התסמינים הנובעים ממחלות נפשיות.

פעילות גופנית מהווה מרכיב מרכזי בתהליך של טיפול נפשי ואנשים המקבלים סיוע נפשי יום יומי צריכים להקפיד על ביצוע פעילויות גופניות למשך חצי שעה לכל הפחות מדי יום על מנת להוריד את רמת הלחץ הנפשי.

רכיבה טיפולית נמצאה גם כן כמפחיתה את עוצמתם של תסמינים המאפיינים בעיות רבות בתחום בריאות הנפש, כגון אוטיזם, הפרעות חרדה והפרעת קשב וריכוז (ADHD).

טיפול נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול נפשי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.