מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול קבוצתי: מגוון קבוצות טיפוליות לילדים, לנוער ולמבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם קבוצות טיפוליות ממוקדות בבעיה מסוימת?

טיפול קבוצתי יכול לעזור לילדים, בני נוער ומבוגרים לחוות שיפור משמעותי בבריאותם הנפשית, כאשר הדינמיקה הקבוצתית מסייעת לרוב המטופלים להרגיש שהם זוכים לתמיכה תוך כדי התקדמותם לעבר המטרות הטיפוליות שלהם, כמו טיפול בחרדה חברתית או שיפור מיומנויות חברתיות.

למעשה, קבוצות טיפוליות המונחות על ידי מומחים בתחום בריאות הנפש לעתים קרובות ממוקדות בטיפול בבעיה מסוימת המשותפת לכל חברי הקבוצה הטיפולית, כגון התמכרות, אלימות, התעללות, גירושין, חרדה, קשיי תקשורת, הורות, אכילה, כעסים או צער ואובדן, כך שהיעדים הטיפוליים של כל המטופלים זהים או דומים מאוד.

טיפול קבוצתי

מה ההבדל בין קבוצה טיפולית וקבוצת תמיכה?

אף על פי שייתכן ואתם חוששים שתתקשו לשתף מידע אישי במסגרת טיפול קבוצתי או מפקפקים ביעילותן של קבוצות טיפוליות, עליכם לזכור כי חברי הקבוצה יכולים לספק לכם עצות מועילות להתמודדות בריאה יותר עם מצבים מאתגרים המאפיינים את הבעיה המסוימת המשותפת שלכם ולהעניק לכם תמיכה חברתית גם בתקופות קשות.

כמו כן, המגוון האנושי של חברי הקבוצה יכול לעזור למטופלים למצוא אסטרטגיות חדשות לשמירה על בריאותם הנפשית והקשבה לחוויותיהם האישיות של אנשים אחרים יכולה לסייע למטופלים להבין שהם אינם היחידים שמתמודדים עם בעיות בחייהם ולקבל נקודת מבט חדשה ואופטימית יותר על מצבם.

חשוב לציין, כי קבוצה טיפולית אינה זהה במתכונתה וביתרונותיה לקבוצת תמיכה, כאשר ההבדל המרכזי בין שני סוגי הקבוצות הינו שקבוצות טיפוליות מנוהלות ומונחות על ידי מומחה אחד לפחות בתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוג קליני, העושה שימוש במושגים, מיומנויות וטכניקות טיפול קבוצתי מגובות מחקר – מה שכלל אינו מובטח לכם כמשתתפים בקבוצות תמיכה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגי טיפול קבוצתי לילדים, לנוער ולמבוגרים

קבוצה טיפולית פסיכו-חינוכית, שמטרתה לספק לחברי הקבוצה מידע מקצועי על נושאים שמעסיקים אותם במטרה ללמדם מיומנויות התמודדות בריאות, מנוהלת על ידי מומחה בתחום בריאות הנפש, אשר קובע את היעדים ומספק את רוב התוכן באמצעות שיטות הוראה וטכניקות טיפול קבוצתי.

לעומת זאת, קבוצה טיפולית מכוונת תהליכים ממוקדת יותר בחוויה הקבוצתית ובקשר בין חברי הקבוצה השונים, כך שבעוד מומחה בתחום בריאות הנפש מוביל את הדיון הקבוצתי, תפקידו אינו להדריך את חברי הקבוצה, אלא להנחות את הקבוצה ולעודד את חבריה להשתתף באופן פעיל על ידי מעורבות בדיונים ופעילויות קבוצתיות.

קבוצה טיפולית

הטכניקות המרכזיות בתהליך טיפול רגשי קבוצתי

טכניקות טיפול קבוצתי מגובות מחקר יכולות לקדם תקשורת, אמון וצמיחה אישית בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר קבוצות טיפוליות לרוב מונחות דיאלוג וכוללות פעילויות קריאה ושיתוף של סיפורים אישיים, תרגילים מאתגרים המבוססים על עבודת צוות ומשחקים שמטרתם לאפשר לחברי הקבוצה להכיר זה את זה באופן בלתי פורמלי.

מכיוון שפעילויות קבוצתיות דורשות עבודת צוות על מנת להשיג את המטרה המשותפת, טכניקות טיפול קבוצתי רבות מיועדות לסייע למטופלים לבנות אמון וכבוד בין חברי הקבוצה, לקדם ביטוי יצירתי או לפתח ביטחון עצמי וביטחון באנשים אחרים שאינם חלק מהקבוצה, שגודלה בדרך כלל נע בין 6-12 משתתפים.

במרבית המקרים, קבוצה טיפולית מתכנסת אחת לשבוע בחדר שקט עם כיסאות המסודרים בצורה כזו שכל חברי הקבוצה יכולים לראות את כולם, להציג את עצמם, לדון באופן חופשי בהתקדמותם בתהליך הטיפולי או לשתף את הסיבה שבגינה הם הצטרפו לקבוצה מלכתחילה.

טיפול קבוצתי לילדים

בחירת קבוצה טיפולית לילדים, לנוער ולמבוגרים

כאמור, בעוד המחשבה על טיפול רגשי במסגרת של טיפול קבוצתי עשויה מעט להלחיץ אתכם, תחושה זו לרוב תחלוף אם תעשו כמיטב יכולתכם לעסוק באופן מלא בפעילויות קבוצתיות, שכן המשתתפים נדרשים להסכים להגן על פרטיותם של כל חבריהם לקבוצה ועליהם לשמור על מספר כללים בנושא סודיות תוכן המפגשים עצמם.

בנוסף, באחריותו של מנחה הקבוצה הטיפולית להבטיח למשתתפים סביבה מקצועית, מכבדת, אתית ופרודוקטיבית הנקייה מאפליה, שיפוטיות, התנהגות מינית בלתי הולמת או התנהגויות אחרות שגורמות לחלק מחברי הקבוצה להרגיש לא בנוח, כגון הטרדה, הקנטה או איום.

בעת בחירת טיפול רגשי קבוצתי לילדים, נוער או מבוגרים, עליכם לשקול מספר היבטים מרכזיים, כולל מהו גודל הקבוצה, באילו סוגי בעיות הקבוצה מתמקדת, מה מידת הרצון שלכם לחלוק מידע אישי עם חברי הקבוצה, האם הקבוצה פתוחה או סגורה והאם הקבוצה פסיכו-התפתחותית או מכוונת תהליכים.

טיפול קבוצתי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול קבוצתי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול קבוצתי בגבעתיים חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: